رفتن به مطلب

ارتباط جنسی مقعدی چیست؟


ارسال های توصیه شده

ارتباط جنسی مقعدی بر خلاف تصور عمومی تنها يک رابطه جنسی بين مردان همجنسگرا نيست. هويت جنسيتی انسان ها را مجموعه ای از اميال و خواسته ها تشکيل می دهند که رابطه مقعدی يکی از اشکال آن می باشد.

ميل به رابطه جنسی از طريق مقعد در ادوار گذشته و در فرهنگ های مختلف وجود داشته وشناسايی شده است و امروزه نيز دربسياری کشورها در مورد آن تحقيق انجام می گيرد.

اين شکل از نزديکی برای بسياری افراد لذت بخش نمی باشد، اما ممکن است که برای بعضی شرکای جنسی که رابطه هميشگی بين شان، تازگی و جذابيت خود را از دست داده و تکراری شده است، رابطه لذت بخشی محسوب شود.

در ادوار مختلف، در بعضی فرهنگ ها و ملل به عنوان رابطه ای طبيعی مورد قبول جامعه ثبت شده و در ادوار و جوامع ديگر تقبيح و منع شده است.

بدلیل اینکه خطر انتقال ويروس اچ. آی. وی. در تماس جنسی مقعدی در مقایسه با سایر راههای تماس جنسی، بالاترین خطر را به همراه دارد ، توصیه می شود در صورت انتخاب آن حتماً محافظت های بهداشتی و احتياط های جانبی لازم صورت بگيرد.

1x1.gif1x1.gif

چرا بعضی افراد از رابطه جنسی مقعدی لذت می برند؟

 

لذت بخش بودن رابطه جنسی از طريق مقعد به علت وجود ميزان زياد پايانه های عصبی در بخش مقعد است.

در مردان رابطه مقعدی همچنين باعث تهيج و تحريک پروستات (عضوی که در مرحله اوج تحريک جنسی، احساس لذت را کنترل و ميسر می سازد) می گردد.

اما از طرف ديگر به دليل وجود پايانه های عصبی بسيار، ممکن است که در صورت کم توجهی و يا عدم آگاهی هر يک ازشرکای جنسی، درد زيادی در اولين تجربه رابطه مقعدی تجربه شود و خوشی يا لذت نزديکی فروکش کند. ممکن است چنين تجربه ای باعث شود که بسياری از اين نوع آميزش چشم پوشی کنند.

1x1.gif1x1.gif

چه گروه هايی بيشتر به اين نوع رابطه روی می آورند؟

 

در کشورهای اسلامی و همچنين کشورهای فارسی زبان، آمار علمی قابل ارجاعی وجود ندارد و با توجه به نوع نگرش فرهنگی موجود نمی توان تحقيق علمی جامعی در اين زمينه به عمل آورد. اما با توجه به جايگاه و بينش افراد نسبت به موضوعاتی مانند پرده بکارت و همچنين وجود محدوديت های اجتماعی و مذهبی و همچنين عدم پذيرش نزديکی بين دخترهای جوان و پسرهای جوان پيش از ازدواج در بين بسياری از اقشار اين جوامع، احتمال آن داده می شود که رويکرد به آميزش مقعدی چه در رابطه (دختر– پسر) و چه در رابطه (پسر– پسر) در ابتدای بلوغ جنسی و گذار به مرحله سن بلوغ و شکل گيری هويت جنسی، به عنوان شکلی از پاسخگويی به کنجکاوی های جنسی و رشد شکل شخصيت جنسيتی آنان بيشتر مورد توجه اين گروه سنی باشد.

به خصوص در بين زنان جوان به دليل توجه به حفظ پرده بکارت ممکن است که دختران پيش از ازدواج بيشتر به چنين شيوه ای روی آورند. که اين خطر انتقال بیماریهای آمیزشی از جمله ایدز را مانند مردان همجنسگرا دربين زنان جوان به يک ميزان بالا می برد.

 

1x1.gif1x1.gif

  • Like 2
لینک به دیدگاه

آيا پسران جوانی که به اين نوع رابطه روی می آورند الزاماً همجنسگرا هستند؟

 

 

مشاهده رفتار تمايل به رابطه مقعدی در بين پسران جوان در کشورهای فارسی زبان و مسلمان، الزاماً نشانه گرايش آنان به نوع همجنس نيست. به دلايل اشاره شده بالا ممکن است که هم افراد ناهمجنس خواه و هم اشخاص همجنس خواه، به خصوص در سنين رشد اين نوع از رابطه را بدلیل کنجکاوی تجربه کنند، اما نمی توان در صورت مشاهده چنين رويکردی در سنين بلوغ جنسی، به طور قطعی آنان را جزو افراد متمايل به نوع همجنس دسته بندی کرد. اين نوع رفتار تا رشد کامل فرد جوان، کشف و شناخت دقيق تمایلات جنسی اش ،نمی تواند بطور قطعی مشخص کننده تمايل وی به همجنسگرايی باشد.

در صورتی که والدينی متوجه چنين رفتاری در ميان پسران جوان خود شدند، بهتر است که پيش از هر نوع تصميمی با مشاورين پرورشی و روانشناسانی که در زمينه مسايل جنسی و جوانان متخصص هستند، مشاوره کنند.

1x1.gif1x1.gif

آيا بايستی به شريک جنسی اجازه نزديکی از راه مقعد را داد؟

 

در بسياری از ملل و فرهنگ ها برای رابطه مقعدی چه بين (زن، مرد) و چه بين (مرد، مرد) منع مذهبی وجود داشته و حرام شمرده می شود. بنابراين بسياری آن را تابو به شمار آمده و از آن اجتناب می کنند. در صورتی که شخصی هويت جنسی خود را براساس باورهای دينی پرورش می دهد، دستورالعمل پرهيز از آن وجود دارد.

در صورتی که شخصی هويت جنسی خود را بر اساس مسايلی به غير از باورهای مذهبی شکل می دهد، روی آوردن به اين نوع رابطه نيز مانند همه ديگر راه های ارتباط جنسی بين دو شريک جنسی، مجموعه پيچيده ای از "انتخاب، تربيت و اميال بيولوژی" است.

تا زمانی که شخصی شريک جنسی مطمئنی دارد که می تواند به او و سلامت او اطمينان داشته باشد و در صورتی که از اين ارتباط لذت می برد، لزومی به ترک اين عمل وجود ندارد. مشکل عمومی اين است که در اغلب موارد افراد از "سابقه رفتارهای پر خطر" شريک جنسی خود اطلاعی ندارند.

نزديکی برای لذت و ارضای روحی و روانی انسان ها می باشد. در صورتی که فردی از اين عمل لذت نمی برد هيچ فردی حتی شوهر، اجازه مجاب کردن شريک جنسی برای تن دادن به اين خواسته را ندارد.

در اين نوع رابطه لازم است که مسايل بهداشتی و نکات خاصی رعايت شود که در زير به شرح آن پرداخته می شود.

1x1.gif1x1.gif

ميزان خطر انتقال ويروس اچ. آی. وی. در رابطه جنسی مقعدی

 

بر اساس آمار، انتقال ويروس اچ. آی. وی. از طريق رابطه جنسی مقعدی، همچنان بالاترين ميزان درصد خطر اننقال را به خود اختصاص می دهد. در بين افراد آلوده از طريق آميزش جنسی، مردان همجنسگرايی که به رابطه مقعدی گرايش دارند، بيشترين قربانيان اين ويروس را تشکيل می دهند.

مجدداً به اين نکته توجه کامل داده می شود که: در صورت آلوده بودن هر يک از شرکای جنسی، ريسک انتقال ويروس ويروس اچ. آی. وی. و ساير بيماری های آميزشی که از طريق خون انتقال می يابند، در تماس جنسی از راه مقعد بسيار بالا می باشد.

 

1x1.gif1x1.gif

دلايل ميزان بالای خطر انتقال ويروس اچ. آی. وی. از راه نزديکی مقعدی

 

• ديواره داخلی روده بزرگ (بخش داخلی مقعد) خود قابليت جذب مستقيم مواد و انتقال مستقيم آن به خون را دارد.

• از طرفی، حلقه خروجی جداره مقعد به دليل اينکه مانند واژن قابليت ارتجاعی و انعطاف پذيری لازم برای نزديکی و حرکت رفت و برگشتی پنيس ( آلت تناسلی مرد) را ندارد، در نتيجه احتمال خراش برداشتن و خون ريزی آن بسيار بالا می باشد. اين خراش ها و بريدگی ها اغلب در بافت و بسيار ريز می باشد و معمولاً با چشم غير مسلح قابل ديدن نيستند.

• همچنين، نوک آلت تناسلی مردان نيز به دليل عدم وجود محيطی مناسب برای حرکت رفت و برگشتی احتمال دارد که دچار خراش در سطح گردد که اين مورد خطر دريافت ويروس را در شخص فاعل هم افزايش می دهد.

در اين نوع رابطه، مهم ترين خطری که اشخاص را تهديد می کند تماس خونی مستقيم و همچنين مايعات درونی بدن با خون شريک جنسی می باشد که در صورت آلوده بودن هر يک از شرکای جنسی، احتمال سرايت ويروس اچ. آی. وی. به شريک سالم وجود دارد.

1x1.gif1x1.gif

  • Like 2
لینک به دیدگاه

رابطه جنسی مقعدی امن تر

 

سوالی که اغلب مطرح می شود اين است که چگونه می توان رابطه جنسی مقعدی امن تری داشت و خود را در مقابل سرايت بيماری های مقاربتی و به خصوص ويروس اچ. آی. وی. ( عامل بیماری ایدز) محافظت کرد؟

در صورتی که احتياط های جانبی لازم صورت بگيرد، می توان رابطه ايمن تری در نزديکی مقعدی برقرار کرد.

اگر شما از سلامت خود و شريک جنسی تان اطمينان کامل داريد خطری متوجه شما نيست و می توانيد با رعايت بعضی نکات بهداشتی و پيشگيری، بدون دغدغه ونگرانی از اين رابطه جنسی لذت ببريد . مشکل عمومی اين است که در اغلب موارد افراد از "سابقه خونی و رفتارهای پر خطر " شريک جنسی خود اطلاعی ندارند.

1x1.gif1x1.gif

مواردی که می تواند ميزان خطر را کاهش دهد:

 

  1. توصيه اکيد به استفاده از کاندوم می گردد. افرادی که به صورت مفعول به اين نوع رابطه روی می آورند می توانند از کاندوم های زنانه استفاده کنند. حتماً بخش

    برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
    برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
    را به دقت مطالعه کنيد.


  2. دومين توصيه رعايت بهداشت و شستشوی کامل و دقيق بدن به خصوص اعضای جنسی می باشد.


  3. توصيه بعدی استفاده از مواد نرم کننده و ليز کننده می باشد. دقت کنيد که در صورت استفاده همزمان از کاندوم و مواد ليز کننده، از مواد روغنی ليزکننده مانند وازلين که از مشتقات نفتی تهيه می شوند، استفاده نکنيد . به دليل اينکه باعث سايدگی و پاره شدن کاندوم می شود، (رجوع به بخش

    برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
    )


  4. توصيه سوم رلکس بودن و آرامش به هنگام انجام اين روش آميزش است. در صورتی که ماهيچه های مقعد سفت باشد احتمال پارگی و درد شديد وجود دارد که زخم و خونريزی خود باعث تماس مستقيم خونی و در نتيجه بالاتر رفتن خطر انتقال بيماری های مقاربتی سرايتی و از جمله ويروس اچ. آی. وی. می شود.


  5. توصيه ديگر پرهيز از نوشيدن مشروبات الکی و عدم استفاده از مواد مخدر پيش از تماس و ارتباط جنسی می باشد. به علت اينکه پس از اثرگذاری الکل و مواد مخدر شما کمتر قادر به کنترل و تصميم گيری هستيد که اين خود ميزان پذيرش خطر را در افراد بالا می برد.


line.gif1x1.gif1x1.gif

راه ها و شکل هايی که احتمال انتقال ويروس اچ. آی. وی. در اين نوع رابطه وجود دارد:

 

در مورد شخصی که مفعول واقع شده بدون توجه به جنسيت (زن و يا مرد):

  • در صورتی که پنيس وارد نشود و تنها با جداره خارجی مقعد تماس داشته باشد:

خطر بالقوه:

پوست سالم خود محافظ خوبی در برابر ورود انواع ويروس ها از جمله ويروس اچ. آی. وی. می باشد، بنابراين معمولاً در اين شکل خطر زيادی متوجه شخص نمی شود، اما در صورتی که جداره مقعد دارای زخم خارجی تازه و باز باشد که منجر به ارتباط خونی مستقيم شود احتمال انتقال ويروس اچ. آی. وی. وجود دارد.

خطر مستند:

معمولاً به دليل اينکه شکل های ديگری از آميزش جنسی همزمان با اين نوع نزديکی صورت می گيرد، بنابراين نمی توان موارد مستدل و مستندی از انتقال ويروس اچ. آی. وی. به اين شيوه ارايه داد.

  • درصورتی که پنيس وارد شود اما انزال صورت نگيرد:

خطر بالقوه:

در طول زمان آميزش جنسی، آلت مردانه به ترشح مايعاتی می پردازد که مانند مايع منی قادر به انتقال اسپرم و ديگر مواد موجود در خون و از جمله ويروس اچ. آی. وی. می باشد. بنابراين خطر انتقال آن به صورت نظری وجود دارد.

خطر مستند:

هر چند در اين مورد ميزان خطر انتقال مانند ارتباط همراه با انزال بسيار بالا نمی باشد اما موارد ثبت شده ای از انتقال ويروس اچ. آی. وی. در اين مورد گزارش شده است.

  • در صورتی که پنيس وارد شود و انزال صورت پذيرد:

خطر بالقوه:

مايع منی قادر به حمل ويروس اچ. آی. وی. به ميزان قابل توجه ای می باشد. در صورتی که شخصی به صورت مفعول در آميزش مقعدی شريک باشد، و مايع منی از طريق مقعد وارد بدن وی شود،
در صورت آلوده بودن فاعل
، خطرزياد انتقال ويروس اچ. آی. وی. به وی وجود دارد.

خطر مستند:

بر اساس آمار موجود، بيشترين موارد گزارش شده از انتقال ويروس اچ. آی. وی. از طريق تماس جنسی، مربوط به انتقال ويروس در آميزش جنسی مقعدی می باشد. همجنسگرايان مرد به دليل اينکه بيشترين رويکرد را به اين نوع تماس دارند، آمار بالايی را به خود اختصاص می دهند.

اما توجه داشته باشيد
،
تنها همجنس خواهان مرد، گروه در معرض خطر آلودگی نمی باشند بلکه به دلايل شرح داده شده فوق، هر گروهی -
چه زن و چه مرد
- در صورت روی آوردن به اين نوع نزديکی جنسی و رعايت نکردن موارد مراقبتی بهداشتی که در بالا شرح داده شده است، در معرض دريافت ويروس اچ. آی. وی. و ابتلاء به ديگر بيماريهای آميزشی سرايتی می باشد.

  • Like 2
لینک به دیدگاه
مهمان
این موضوع برای عدم ارسال قفل گردیده است.
×
×
  • اضافه کردن...