رفتن به مطلب

دیکتاتوری به روش حشرات


ارسال های توصیه شده

دیکتاتوری به روش حشرات

 

زنبورعسل یک نمونه بارز از این نوع حشرات است. در هر کندو ملکه فرمانده تمام زنبورها به حساب می آید وهیچ کس اجازه ندارد از دستورات او سرپیچی کند و تنها ملکه است که اجازه تولید مثل و تخمگذاری را دارد. با وجود این که زنبورهای کارگر هم توانایی تخمگذاری دارند، ولی آنها در واقع از این کار به نفع ملکه صرف نظر می کنند . آنها حتی حاضرند جان خود را به خاطر حفظ ملکه به خطر بیندازند، اما در اجتماع زنبورها هم مثل هر جامعه ای ممکن است عده ای از قوانین سرپیچی کنند. در میان زنبورهای کارگر ممکن است تعداد کمی شروع به تخم گذاری کنند. این کار نه تنها به ضرر ملکه تمام می شود. بلکه حتی برای زنبورهای کارگر دیگر هم چندان خوشایند نیست. به همین دلیل عده ای از زنبورها مثل پلیس عمل می کنند و با شناسایی این زنبورها مانع از تخمگذاری آنها می شوند. آنها حتی تخمهایی راکه این زنبورها می گذارند از بین می برند. تنها زنبورهای عسل نیستند که این رفتارها را از خود بروز می دهند. در واقع مشابه این پدیده در بسیاری از حشرات که به صورت اجتماعی زندگی می کنند، وجود دارد.

برای مثال بعضی از انواع مورچه ها که در مناطق استوایی زندگی می کنند حتی از زنبورها هم سختگیرتر هستند. جمعیت این مورچه ها در هر دسته از صد تا تجاوز نمی کند. در میان این مورچه ها ملکه وجود ندارد و تمام مورچه های ماده توانایی تولید مثل دارند؛ اما در میان آنها تعداد بسیار کمی اجازه تخمگذاری دارند و اگر سایر مورچه های ماده تخمگذاری کنند، مجازات سختی در انتظار آنها خواهد بود، مورچه های دیگر به آنها حمله خواهند کرد. نیش آنها ممکن است مورچه نافرمان را برای ساعتها فلج کند و بعد از این مدت مورچه نافرمان اگر بسیار خوش شانس باشد ، تنها توانایی تولید مثل خود را از دست میدهد. بسیاری از این مورچه ها کشته می شوند و یا به طور دایمی فلج می شوند. اما تفاوت اساسی که بین این مورچه ها و زنبورهای عسل وجود دارد این است که مورچه ها خود انتخاب می کنند که چه کسی نقش ملکه را ایفا کند و اگر مورچه ای که به عنوان ملکه انتخاب می شود توانایی لازم را نداشته باشد، سایر مورچه ها دراقدامی شبیه کودتا او را بر کنار می کنند و مورچه ماده دیگری را جانشین او می کنند.

 

اما دلیل این رفتار عجیب حشرات چیست؟ تحقیقات نشان می دهد حشرات با این کار بقای نسل خود را تضمین می کنند. این کار آنها باعث می شود ویژگی های ژنتیکی یک نسل به بهترین شکل به نسل بعد منتقل شود. زنبورهای عسل تولید مثل یک زنبور کارگر را به هیچ وجه تحمل نمی کنند؛ چون اگر این اتفاق بیفتد نسل بعد به علت تفاوتهای ژنتیکی با آنها کاملا بیگانه خواهد بود

لینک به دیدگاه

استبداد و استعماری که مورچه ها بر علیه شته ها بکار میبرند هم یه نمونه دیگش هست که در اون شته ها شیره درختان رو میمکنند و از اون ور بیرون میدن و مورچه ها مانند زندانبانهاایی که بالاسر زندانی باشند میان و ماحصل این تلاش رو میخورن.:ws44:

لینک به دیدگاه
  • 9 ماه بعد...

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...