رفتن به مطلب

ساز و کار چیلر به چه شکل است؟


ارسال های توصیه شده

 

چیلر یا سرد کن چیست؟ چیلرها به دو دسته چیلرهای تراکمی و چیلرهای جذبی تقسیم می‌شوند. چیلر (chiller ac system) دستگاهی است كه حرارت را از مايع (معمولا آب) بر اساس سيكل تبريد تراكمی و يا جذبی دفع می‌كند. اين مايع می‌تواند برای خنک كردن هوا و يا دستگاه‌ها استفاده شود. كه معمولا به صورت سيكل و درون يك مبدل حرارتی جريان دارد.

نقل قول

کار چیلر این است که آب را برای سرمایش هوای ساختمان و یا مصارف صنعتی ، سرد کند. آب سرد شده در چیلر با پمپ و از طریق لوله کشی به واحدهای توزیع کننده هوای سرد مانند فن کویل های تعبیه شده در داخل ساختمان یا دستگاه هواساز ارسال می شود. لوله های منتقل کننده آب سرد به خوبی عایق کاری می شوند تا دمای آب سرد حفظ گردد. علاوه بر سرمایش ساختمان ها ، آب سرد می تواند در فرآیندهای صنعتی نیز به عنوان آب خنک کننده یک دستگاه مورد استفاده قرار بگیرد. آب سرد چیلر در مداری بسته جریان دارد. منظور از مدار بسته این است که آب درون لوله ها و کویل ها جریان پیدا کرده و راهی برای تبخیر آن وجود ندارد.

برای مثال در شکل زیر نمونه ای از دستگاه چیلر کوچک سرمایشی (مینی چیلر) و پکیج گرمایشی نشان داده شده است که این دو دستگاه در کنار یکدیگر یک سیستم کامل سرمایشی گرمایشی ساختمان را شکل می دهند و آب سرد و گرم را به فن کویل های نصب شده در اتاق ها و سالن ها ارسال می کنند تا عمل سرمایش و گرمایش هوا توسط این فن کویل ها صورت بگیرد. وقتی در فصل تابستان آب سرد وارد لوله های مسی (کویل) دستگاه فن کویل یا دستگاه هواساز شود، دمای کویل را به شدت کاهش داده و وقتی هوای دمیده شده توسط فن با کویل سرد برخورد کند، خنک شده و در اتاق ها و سالن ها به گردش در می آید. همین اتفاق در فصل زمستان نیز رخ داده و این بار چیلر خاموش و پکیج یا بویلر موتورخانه روشن می شود تا آبگرم را به فن کویل ها ارسال و این بار عمل گرمایش هوا انجام شود.

با گرم شدن هوا، نیاز به سیستم سرمایشی نیز افزایش می‌یابد، کولر، اسپیلت، چیلر خانگی، هواساز و ... از انواع وسایل سرمایشی هستند که بنا به مکان مورد نظر، موارد استفاده متفاوتی دارند
اساس کار چیلر خانگی هواساز و مدل‌های صنعتی بر مبنای تبخیر است. به همین دلیل، دستگاه باید گرما دریافت کرده و سپس گرما را به سرما تبدیل نماید. در چیلرها با کاهش فشار، عملیات تبخیر، در دماهای پایین انجام می‌شود. به عبارت دیگر ماده مبرد چیلرهای جذبی که معمولا آب است،

در داخل اواپرتور چیلر که دارای فشار خلا است، در دمای پایین تبخیر شده و در نتیجه این عمل محیط اطراف اواپراتور سرد می‌شود. اما به صورت کلی کارکرد کولر چیلر چیست را باید اینگونه جواب داد که ساز وکار چیلر وابستگی به نوع آن دارد که در ادامه بسته به نوع چیلر عملکرد آن را نیز شرح داده‌ایم.


موارد زیر از جمله کاربردهای انواع چیلر است:

    چیلر خانگی را می‌توان در تراس، حیاط یا پشت‌بام نصب کرد.
    chiller ac system برای متراژهای بیش از ۱۵۰ متر کاربرد دارد.
    می‌توان دمای مطلوب برای سرمایش و گرمایش هریک از اتاق‌ها را به صورت جداگانه تنظیم کرد.
    از مزایای چیلر خانگی این است که می‌توان در هر اتاق یک فن کویل قرار داد و آن را به چیلر مرکزی متصل کرد.
    در صورتی که فضای بزرگی دارید، استفاده از چیلر خانگی می‌تواند انتخاب خوبی برای تامین هوای مطبوع خانه باشد.
    چیلرها و هواسازها نسبت به کولر گازی مصرف برق کمتری دارند، و پیش از خروج هوا توسط فیلترهای مختلف آن را تصفیه می‌کنند.


محاسبه هزینه تعمیر، سرویس و نصب چیلر چگونه است؟

لازم به ذکر است که قیمت چیلر و هزینه نصب آن نسبتا بالاست. اما میزان خرابی و نیاز به تعمیر چیلر تراکمی و چیلر جذبی کمتر از سایر وسایل سرمایشی گزارش شده است. شاید برای شما هم این سوال پیش آمده که محاسبه هزینه تعمیر و سرویس و نصب چیلر چیست و چگونه صورت می‌گیرد؟

1. طبقات ساختمان
2. نوع و برند کولر چیلر چیست (قیمت چیلر)
3. میزان مساحت مورد نظر برای کولر چیلر
4. آب و هوا و شرایط اقلیمی محل نصب چیلر هواساز


انواع چیلر چیست؟

چیلرها به دو دسته چیلر تراکمی و چیلر جذبی تقسیم می‌شوند. تفاوت این دو نوع چیلر در این است که چیلرهای جذبی با استفاده از انرژی حرارتی، و چیلرهای تراکمی با استفاده از انرژی الکتریکی، گرما و سرما تولید می‌کنند.

    چیلرهای تراکمی
    چیلرهای جذبی

انواع چیلر تراکمی و کاربرد آن چگونه است؟

چیلر تراکمی دستگاهی برای سرد کردن آب است، تا بتوان از این آب برای سرمایش هوای ساختمان و یا سرد کردن ماشین آلات و محصولات صنعتی استفاده کرد. برای چیلر تراکمی نیازمند دستگاه کمپرسور هستیم که از برق تغذیه می‌کند. بنابراین، این نوع چیلرها به چیلر برقی معروف‌اند. ساختمان چیلر تراکمی از چهار قسمت اصلی چرخه تبرید تراکمی تشکیل شده است.

این چهار قسمت عبارت‌اند از:

1. اواپراتور
2. کندانسور
3. کمپرسور
4. شیر انبساط
5. منبع برق و تغذیه

در چرخه تبرید هواساز تراکمی معمولا از گازهای CFC و HCFC برای تبرید استفاده می‌شود. کمپرسور به عنوان نیروی محرک این چرخه عمل می‌کند و چیلر تراکمی با انرژی مکانیکی، آب سرد شده ایجاد می‌کند. آب در اواپراتور چیلر خنک می‌شود. اواپراتور مورد استفاده از نوع مبدل حرارتی پوسته و لوله (شل اند تیوب) است.
انواع مدل‌های تراکمی کولر چیلر چیست؟

    چیلر تراکمی اسکرو
    چیلر تراکمی با سانتریفیوژ
    چیلر تراکمی رفت و برگشتی
    چیلرهای تراکمی با اسکرال Scroll


روش کار چیلر تراکمی

    در چیلر تراکمی گاز ابتدا توسط کمپرسور، متراکم می‌گردد.
    این گاز سپس به کندانسور وارد شده توسط آب یا هوای محیط، خنک شده و به مایع تبدیل می‌گردد.
    این مایع با عبور از شیر انبساط یا لوله موئین وارد خنک‌کننده (اواپراتور) که در فشار کمتری قرار دارد می‌شود.
    این کاهش فشار باعث تبخیر مایع می‌شود. در نتیجه مایع سرد کننده با گرفتن حرارت نهان تبخیر خود از محیط خنک کننده، باعث ایجاد برودت در موادی که با قسمت خنک کننده در ارتباط‌اند می‌گردد. سپس گاز ناشی از تبخیر، به کمپرسور هواساز منتقل شده و این چرخه تکرار می‌شود.


انواع چیلر جذبی و کاربرد آن چگونه است؟

در چیلرهای جذبی برخلاف چیلرهای تراکمی از جذب کننده (Absorber) و مولد حرارتی (ژنراتور) بجای کمپرسور استفاده می‌گردد. عمومی‌ترین خنک‌کننده در چیلر جذبی دو اثره سیستم لیتیوم برماید است. در ادامه با روش کار چیلر جذبی آشنا می‌شوید.

در سیستم چیلر جذبی، در قسمت جذب‌کننده بخار آب توسط لیتیوم برماید غلیظ، جذب و در قسمت مولد حرارتی، آب بر اثر حرارت تبدیل به بخار می‌شود. بخار آب در کندانسور هواساز که دارای فشار 1/0 اتمسفر است به حالت مایع در می‌آید و سپس در خنک کننده که تحت فشار 01/0 اتمسفر دوباره به بخار تبدیل می‌گردد. آب برای اینکه تبخیر شود گرمای نهان خود را از محیط خنک‌کننده گرفته و باعث ایجاد برودت می‌شود. سپس بخار آب ایجادشده در خنک‌کننده به جذب‌کننده منتقل، و این چرخه دوباره تکرار می‌شود.

 

لینک به دیدگاه
  • 6 ماه بعد...

راهکارهای ساده‌ای که می‌توانید ساختمان را خنک تر کنید در حقیقت هیچ کمکی به جلوگیری از گرم شدن کره زمین نمی کند اما موجب این می‌ شود که انرژی مورد نیاز خود را از انرژی های تجدیدپذیر تامین کنید. این مسئله به ویژه در هوای گرم تابستان اهمیت بیشتری پیدا می کند.

استفاده از انرژی خورشید که یک انرژی تجدید پذیر است جهت فناوری خنک کردن ساختمان در تابستان، یک انتخاب ایده آل است اما برای این کار هزینه و فضای زیادی لازم است.

واقعیت این است که نمی توان در عصر حاضر، ساختمان‌ها را بدون در نظر گرفتن چگونگی پاسخ آنها نسبت به جذب یا دفع گرما طراحی کرد.

به طور نمونه، آسمان خراش هایی که از مصالح شیشه ساخته می شوند به تدریج باید کنار گذاشته شوند. در مقابل برای اصلاح این مشکل، سقف ها و دیوارها باید عایق بندی شده باشند که موجب جلوگیری از ورود هوای گرم یا خروج هوای خنک داخل ساختمان شود.

از طرفی دیگر، هر منبع در ساختمان که از برق استفاده می کند باید تا حد امکان از نظر صرفه جویی در مصرف انرژی بهینه سازی شده باشد. برای خنک کردن ساختمان در تابستان لازم است که سیستم های روشنایی، لامپ ها، رایانه، ماشین ظرفشویی و تلویزیون در مدت معینی روشن باشند؛ چرا که هر کدام، یک مقدار گرما را تولید می کنند. مقدار گرمای تولید شده از این سیستم ها، هم مصرف انرژی را بالاتر می برد و هم محیط داخل خانه را گرم تر می کند. اگر از این دستگاه ها استفاده نمی کنید، آنها را خاموش کنید.


خنک سازی طبیعی  خنک سازی طبیعی جزیی از طراحی محسوب می شود که مربوط به راحتی دمایی می باشد. از افزایش گرما جلوگیری کرده.  یا به تهویه و عبور گرما کمک خواهد کرد. خنک سازی یا از ورود گرما جلوگیری م یکند. یا با خروج گرمای داخلی این عملیات انجام میگردد.
خنک کردن خانه و کارکرد پرده‌ها

کشیدن پرده‌ها یک راهکار ساده برای خنک کردن خانه است. سی درصد از گرمای خانه، به صورت ناخواسته از طریق پنجره‌ها وارد خانه می‌شود. با کشیدن پرده‌ها و ایجاد سایه به وارد نشدن این گرمای ناخواسته کمک می‌کنید. با کشیدن پرده‌ها در حدود سی درصد از گرمای خانه کاسته می‌شود.

پرده‌های ضخیم همان طور که از ورود سرما به خانه جلوگیری می‌کنند، مانع ورود گرمای بیرون به داخل خانه می‌شوند. از دو لایه پرده استفاده کنید. می‌توانید روزها با کشیدن پرده‌های ضخیم‌تر و ایجاد سایه در خانه، از ورود گرمای هوای بیرون به داخل خانه جلوگیری کنید.

اما توجه کنید که برای پنجره‌ها از پرده‌هایی با رنگ تیره استفاده نکنید. پارچه‌های تیره گرمای محیط را بیشتر از پارچه‌هایی با رنگ روشن جذب می‌کنند، همچنین با نگه داشتن گرما درون الیاف خود باعث گرم‌تر شدن خانه در فصل تابستان می‌شوند. از پرده‌های ضخیم اما در رنگ‌های روشن استفاده کنید. توجه داشته باشید هدف ایجاد سایه است نه تاریک کردن خانه.

 

خنک کردن با آب 

در این روش هوا قبل از ورود به ساختمان. توسط آب خنک میگردد. در این روش هوا تا 9.6 درجه سانتیگراد کاهش می یابد. یکی از این روش ها را در تصویر زیر مشاهده میکنید. در ادامه دو روش استاندارد خنک کردن با آب را دنبال خواهیم کرد.

کندانسور توسط کمپرسور گاز را فشرده کرده و در داخل لوله های رادیاتور به جریان در می آورد که باعث کاهش دمای لوله مسی ها می شود . این لوله که به رادیاتور اپراتور یا یونیت داخلی نیز متصل و در آن نیز جریان می باشد . در نهایت توسط یک بلوور یا دمنده ، یا برخورد باد به رادیاتور ، هوای خنک به محیط انتقال می یابد . در مسیر انتقال هوا فیلتر هایی نیز برای تصفیه هوا قرار دارد تا هوای محیط سالم و عاری از هر گونه ناخالصی باشد .


خنک کردن هوا با آب در برج خنک کن

دراین روش همانند بادگیر ها قدیمی، هوا از طریق برجی در جهت باد وارد محیط داخلی خانه میگردد. علاوه بر این هوا توسط پد های آبی مثل کولر های آبی خنک میگردد. در طرف دیگر ساختمان برج بلندی توسط خورشید گرم شده. در نتیجه هوای داخلی را می کشد تا هوای خنک از سمت برج خنک کن وارد گردد. این عمل سرعت تهویه طبیعی هوا را افزایش می دهد. دوستانی که علاقه به بحث تهویه طبیعی هوا دارند.

 

اواپراتور چیست؟ انواع اواپراتور

چیلر جذبی چیست؟

تفاوت سیستم VRF با VRV

 

مزایا و معایب سیستم VRF


استفاده از فن‌های کوچک و پنکه

اگر کولر خانه خراب شده یا دیگر قادر به استفاده از آن نیستید، هیچ مشکلی نیست. خرید پنکه می‌تواند یک کمک بزرگ برای به جریان انداختن هوا باشد. نیازی نیست پنکه خیلی بزرگ با پره‌های بزرگ خریداری کنید.

به ابعاد پنکه و فضایی که می‌خواهید از آن استفاده کنید، توجه داشته باشید. برای یک اتاق کوچک نیازی به یک پنکه بزرگ ندارید. اگر قصد خرید پنکه رومیزی دارید نیز به اندازه و ارتفاع آن توجه داشته باشید.

پنکه‌های سقفی نیز همیشه گزینه‌های خوبی هستند. به وسیله پنکه های سقفی قادر هستید هوای گرم را زودتر از خانه خارج کنید. اما نکته‌ای که باید هنگام استفاده از پنکه سقفی به یاد داشته باشید این است که پنکه‌های سقفی در هر فصل باید تنظیم شوند.
در فصل تابستان برای به جریان افتادن هوا نیاز دارید تا پنکه سقفی خلاف جهت عقربه‌های ساعت بچرخند.این کار به خنک کردن خانه کمک می‌کند، در واقع با تنظیم پنکه در جهت نامناسب باعث گرم‌تر شدن خانه خواهید شد.

در این روش که روش استانداردی نیز نیست. آب روی سقف های شیروانی ریخته و با عبور هوا از زیر این سقف ها. هوای ورودی کاهش دما خواهد داشت. ولی مصرف آب در این روش زیاد خواهد بود.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...