رفتن به مطلب

سنگ مصنوعی


soyraisa

ارسال های توصیه شده

"سنگ استونیت" پدیده ای خارق العاده در صنعت سنگ

در بعضی از کارخانه ها، رزین پلی استری تولید کرده اند که گرانروی کم و مقاومت بالایی دارند که در ترکیب با پودر مرمر، سنگ مرمر مصنوعی ساخته شده نهایی دارای سختی، مقاومت در برابر سایش و براقیت می باشد.

سنگ استونیت از ترکیب کردن دو واژه ی استون (stone) به معنای سنگ و مرمریت که نوعی سنگ براق و صیقل داده شده است پدید آمده است.

سنگ استونیت بعضا با نام ماربل شیت هم معرفی شده است.در انگلیسی ماربل (Marble) به معنای سنگ مرمر و شیت (Sheet) از ورقه های سنگ های طبیعی می باشد که در ترکیب با هم ورق سنگ مرمر تعریف می شود.

 چرا استونیت نظر طراحان را به خود جلب کرده است؟

سنگ طبیعی در گذشته و حال  کاربرد های بسیاری داشته است و به فضاهای داخلی و بیرونی محیط های مختلفی زیبایی و جلا بخشیده است.با این حال امروزه اغلب مهندسان و طراحان ساختمان ترجیح می دهند که از سنگ مصنوعی در طراحی نمای بیرونی و داخلی اماکن مختلف به جای سنگ طبیعی استفاده کنند و از آن جایی که بسیاری از سنگ های طبیعی کم یاب و گران قیمت هستند، سنگ مصنوعی با قابلیت دسترسی بالا و قیمت مناسب جایگزین خوبی برای سنگ های طبیعی به شمار می رود.

سنگ استونیت دارای مزیت های زیادی در مقایسه با سنگ طبیعی است.

از مواردی که باعث می شود سنگ مصنوعی امتیاز بیشتری را کسب کند، سبک بودن ورقه های تشکیل دهنده ی آن است که حمل و نصب را آسان تر می کند و در هنگام جابجایی خطر احتمالی افتادن آن ها را به حداقل می رسد.هم چنین وزن نهایی ساختمان نیز کاهش می یابد و در مقابل زمین لرزه استحکام بیشتری دارد.به علاوه این ویژگی منجر به کاهش هزینه نصب و اجرای سنگ مصنوعی در هر مکانی  می شود.تنها کافی است سطح مورد نظر صاف و تراز و مناسب برای نصب باشد.

از دیگر موارد برتری استونیت نسبت به سنگ طبیعی خاصیت ضد آب بودن آن است.استونیت به دلیل فشرده بودن مواد تشکیل دهنده، نسبت به نفوذ آب و رطوبت مقاوم است.به همین دلیل از سنگ مصنوعی می توان در مکان هایی که رطوبت در آن ها دائمی نیست مانند سرویس های بهداشتی نصب کرد.

بعضی ورق های استونیت ضخامت کمی دارند ومی توانند نور را از عبور دهند و زیبایی خاصی به محیط اطراف خود می دهند.

هم چنین این ورق ها در برابر حرارت و مواد شوینده ی قوی مقاوم هستند.

خاصیت ضد میکروبی بودن سنگ مصنوعی از دیگر مزایای آن به حساب می آید.

سنگ استونیت از ابتدا تا حال

سنگ مصنوعی در اواخر قرن 18 برای اولین بار توسط  صنعتگری انگلیسی  ساخته شد و ساخت و تولید آن به شیوه ی نوین در اوایل قرن نوزدهم در ایتالیا آغاز شد و بعد از چند سال اولین کارخانه ی تولید و پخش سنگ مصنوعی تاسیس شد. در گذشته از سنگ مصنوعی به عنوان سنگ فرش خیابان ها و حیاط ها استفاده می شد.این ایده اولین بار در دوارن روم باستان پایه گذازی شد و سپس خیابان های بریتانیا  با آن نمادین و دوست داشتنی شدند و مورد استقبال مردم قرار گرفتند.امروزه سنگ مصنوعی در زمینه ی معماری و طراحی نمای داخلی ساختمان بسیار کاربرد دارد و نمای داخل و محوطه بیرونی ساختمان های بسیاری را زینت بخشیده است.

و اما خط تولید سنگ مصنوعی در ایران!

اوایل درایران صنعت تولید سنگ مصنوعی باعث هرز رفتن امکانات بسیاری شده بود.بعد ها حتی در زمان رونق صنعت ساخت و ساز بسیاری از کارخانه ها از اروپا و آسیا تجهیزات زیادی را خریداری کردند و بدون توجه به معادن داخلی کشور محصولاتی ارزان قیمت تولید کردند و با تولیدات سنگ طبیعی داخلی رقابت کردند که باعث شد در بسیاری از پروژه های ساخت به نفع سنگ طبیعی و مصنوعی ایرانی نباشد  چرا که از سنگ های مصنوعی بیشتر از سنگ های طبیعی استفاده شده بود.

اکنون با پیشرفت تکنولوژی و دانش روز افزون طراحان و معماران و به روز رسانی محصولات و منابع داخلی، امید بر این است که صنعت سنگ مصنوعی ایران همانند کشورهای پیشرفته ی دنیا رونق یابد.

 

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...