رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

عنصر کربن به طور خالص در طبیعت به دو صورت یافت می شود که گرافیت نوع غالب آن و الماس نوع دیگر آن هستند. گرافیت که ماده بسیار نرمی میباشد، دارای شبکه بلوری خاصی میباشد که در آن اتمهای کربن با یکدیگر نوعی شبکه هگزاگونال می سازند. در این حالت، در صفحات قاعده، شش اتم کربن وجود دارند. نوع پیوند اتمی در این شبکه کریستالی از انواع واندروالسی (بین صفحات قاعده) و کوالانسی (بین اتمهای کربن موجود در هر قاعده) میباشد، در اثر این دگرگونگی پیوندها، اتصال بین صفحات قاعده ضعیف شده و خواص معروف این ماده ( مانند نرمی و...) ظاهر می شوند. ساختار الماس که شکل دیگری از کربن است، ماده ای بسیار سخت میباشد بطوریکه در مقیاس مور دارای سختی 10 می باشد. این خاصه الماس از شبکه کریستالی مکعبی ویژه ( مکعبی الماسی) این ماده و از نوع پیوند بسیار محکم بین اتمها در این شبکه و همچنین تراکم بالای این نوع ساختار تأثی میگیرد. ساختار کریستالی الماس در شکل زیر دیده میشود.

 

 

 

matlab51.JPG

امروزه اشکال کریستالی کربن به دو مورد فوق مختوم نمیشوند. نانو تکنولوژی که علم چینش اتمها به شکل دلخواه به منظور رسیدن به خواص مطلوب نظر میباشد، امکان استحصال ساختارهای اتمی دیگری از کربن را فراهم می سازد. در این بین معروفترین و پرکابرد ترین ساختار اتمی ایجاد شده توسط نانو تکنولوژی، نانو لوله کربنی نام دارد. البته نوع معروف دیگری از محصولات کربنی تولید شده توسط نانو تکنولوژی، تحت عنوان فولرین در دسترس است.

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

 

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...