رفتن به مطلب

توانایی دانشمندان در خلق یک انسان کامل


ارسال های توصیه شده

توانایی دانشمندان در خلق یک انسان کامل: رویای خلق مرد 6 میلیون دلاری!!

 

 

43067.jpg

از بازگرداندن بینایی گرفته تا تولید زبانی كه حین دقیق‌تر از انسان مزه‌ها را حس كند با فن‌آوری‌های موجود امكان پذیر است و در حال حاضر دانشمند‌ان این فن‌آوری را در اختیار دارند...

دانشمند‌ان در حال نزدیك شدن به رویای خلق یك انسان بیونیك (زیست شناختی) و یا حداقل یك مرد شش میلیون دلاری هستند. امروزه دانشمند‌ان می‌توانند بیشتر اعضا و بافت‌های بدن انسان را تكیثر یا ذخیره كنند.آنها می‌گویند: از بازگرداندن بینایی گرفته تا تولید زبانی كه دقیق‌تر از انسان مزه‌ها را حس كند با فن‌آوری‌های موجود امكان پذیر است و در حال حاضر دانشمند‌ان این فن‌آوری را در اختیار دارند.

 

با توجه به امكانات پژوهشگران خاطر نشان می‌كنند كه با در اختیار داشتن ، 10 فن‌آوری برتر قادر خواهند بود، یك انسان بیونیك خلق كنند.

در این مقاله كه شرح آن در مجله ساینس منتشر شده فهرست 10 فن‌آوری مزبور عنوان شده است كه در ذیل به آنها اشاره می‌شود.

چشم‌های بیونیك:

دانشمند‌ان در این زمینه به یافته‌های جالبی دست یافته‌اند از جمله پروتز شبكیه ARGUS II كه در حال حاضر در مرحله آزمایش است و دیگری سیستمی كه ابداع محققان هاروارد است و می‌تواند به انسان از طریق یك دوربین قدرت بینایی بدهد.

هر دو سیستم به شیوه ای بسیار مطلوب قادر به پردازش اطلاعات بصری هستند.

فن‌آوری تولید استخوان‌هایی با قابلیت رشد مجدد:

از دهه 1960 تاكنون محققان پروتئین‌هایی را شناسایی كرده‌اند كه می‌توانند رشد بافتهای استخوانها را افزایش دهند تا بخش‌های آسیب دیده را ترمیم كنند.

هر چند در آن زمان این فن‌آوری به خوبی كار نمی‌كرد ، اما در سال 2005 دانشمند‌ان دانشگاه كالیفرنیا مشكل آن را رفع كرده و پروتئینی خاص را طراحی كردند كه هم اكنون برای رشد استخوان‌های جدید مورد استفاده قرار می‌گیرد و كارایی بالایی دارد.

ابداع پانكراس قابل حمل:

تولید یك پانكراس یا لوزالعمده مصنوعی كه بتواند قند خون را در انسان كنترل كند و میزان انسولین را متناسب با نیاز بدن تنظیم كند، گام مهم دیگری در این زمینه بوده كه در پروژه‌های تحقیقاتی انجمن تحقیقات دیابت جوونیل محقق شده است.

محققان این پروژه می‌گویند كه دستاورد آنها به زودی وارد بازار خواهد شد.

فن‌آوری ایجاد حس چشایی انسانی:

زبان وسیله قدرتمند و البته بسیار مهم است. مهندسان دانشگاه تگزاس به تازگی موفق به ابداع یك زبان الكترونیك قدرتمند شده‌اند كه با استفاده از حسگرهای بسیار ظریف به طعم‌های خاص تغییر رنگ می‌دهد و برای این منظور قابل اطمینان است؛ هر چند در ابراز احساس خود از طعم‌ها توانایی انسان را ندارد.

تكنولوژی ساخت دست‌ها و پاهای جدید:

محققان امروزه می‌توانند پروتزهای قدرتمند و قابل توجهی از دست و پای انسان تولید كنند كه بسیار شبیه به دست و پای واقعی هستند، به طوری كه می‌توانند با فكر حركت كنند.

متخصصان موسسه توانبخشی در شیكاگو یك «دست بیونیك» ابداع كرده‌اند كه به وسیله اعصاب حركتی سالم به مغز متصل می‌شود و می‌تواند به جای دست واقعی یك فرد معلول كه این عضو خود را از دست داده به خوبی عمل كند.

این دست بیونیك گرما، فشار، لرزه و احساسات دیگر را به خوبی از مغز فرد دریافت و درك می‌كند.

فن‌آوری تولید زانوی هوشمند:

اگر چه ممكن است زانو به عنوان بخشی از بدن ذهن افراد را چندان به خود مشغول نسازد، اما RHEO یك زانوی پروتز و اختراع محققان دانشگاه MIT است، كه در ساخت انسان بیونیك عضوی بسیار مهم محسوب می‌شود.

در ابداعات قبلی زانوهای الكترونیك باید توسط تكنسین برنامه‌ریزی‌ می شدند، اما RHEO یك زانوی هوشمند است كه حركات واقعی و راحت را به خودی خود تشخیص داده و انجام می‌دهد.

كلیه‌ای با قابلیت جاسازی روی بدن:

برای بیماران مبتلا به نارسایی كلیه، تصفیه خون از مواد سمی با چندین ساعت وصل شدن به دستگاه دیالیز امكان پذیر است؛ اما اخیرا دانشمند‌ان موفق به ابداع یك كلیه مصنوعی موسوم به AWAK شده‌اند كه اندازه‌ای كوچك دارد، بسیار سبك است، به طور خودكار كار می‌كند و می‌تواند با یك كمربند به بدن متصل می‌شود و 24 ساعته قابل استفاده است، چون مثل یك كلیه واقعی عمل می‌كند.

فن‌آوری تولید سلول‌های مصنوعی:

گاهی برای تحویل دارو به نقاط خاصی از بدن با یك قرص یا تزریق آمپول نمی‌تواند به هدف مورد نظر رسید، به همین منظور دانشمند‌ان دانشگاه پنسیلوانیا روش بهتری را ابداع كرده‌اند كه ساخت سلول‌های مصنوعی از جنس پلیمر است.

این سلول‌ها به راحتی در بدن جابه‌جا می‌شوند و دارو را به محل مورد نظر می‌رسانند. تولید این سلول‌ها پیشرفت مهمی در ساخت انسان بیونیك محسوب می‌شود.

تولید اعضای تناسلی مصنوعی:

وجود عضو تناسلی در بدن هم به لحاظ جسمی و هم به لحاظ روانی حائز اهمیت است، چون بسیاری از ترشحات هورمونی از این غدد فعالیت‌های بدن را تنظیم می‌كنند.

دانشمند‌ان دانشگاه «ویك فارست» اخیرا موفق به ساخت این عضو شده‌اند كه قطعا وجود آن برای انسان بیونیك ضروری است.

و بالاخره مرحله بسیار مهم این پروژه كه فن‌آوری ساخت پروتزهای مغزی است:

جایگزینی بخشی از مغز شاید به سادگی جایگزینی دست و پا نباشد، اما دانشمند‌ان ادعا می‌كنند كه در آینده این كار امكان پذیر است.

در حال حاضر محققان دانشگاه كالیفرنیا یك تراشه رایانه‌ای ابداع كرده‌اند كه كار هیپوكامپ را انجام می‌دهد و در بیماران مبتلا به آلزایمر كاربرد دارد.

این محققان ادعا كرده‌اند كه در آینده نزدیك امكان جایگزینی بخش‌های مختلف مغز انسان وجود دارد.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...