رفتن به مطلب

طراحی مجدد میدان تایمز


ارسال های توصیه شده

شرکت مشاور snohetta با ایده دو برابر کردن وسعت میدان به طراحی مجدد میدان تایمز پرداخته است. پلازای جدید، اصولاً در خیابان برادوی، ۲.۵ هکتار از فضای پیاده رو در هسته منهتن را بریده و منطقه پرتردد و ترافیک را به فضای جمعی تبدیل کرده است. با میانگین ۴۵ میلیون بازدیدکننده در هر سال، میدان تایمز، محبوب ترین مقصد برای بازدیدکنندگان نیویورکی و ایالات متحده است. امروز، دپارتمان حمل و نقل نیویورک، دپارتمان طراحی و ساختمان سازی، Snohetta و اتحادیه میدان تایمز تکمیل پروژه بازسازی میدان تایمز را به عنوان «مکان تقاطع خیابانها در سرتاسر جهان» که نشانگر نقش میدان به عنوان مکانی برای زندگی جمعی و بیان آزادی است، جشن گرفتند.

به دنبال بسته شدن خیابان برادوی به روی تردد ماشینها در سال ۲۰۰۹، طراحی شرکت Snohetta برای پلازای پیاده مدار سبب شد میدان از دهه ها زیرسازی قدیمی که زمینه مسدود شدن میدان را فراهم آورده بود، خلاص شود؛ در نتیجه فضای منحصربفرد و آزادی از جلوی یک ساختمان به جلوی ساختمان دیگر فراهم شده است.

نیمکتهای ۱۵ متری گرانیتی، تکمیل کننده چراغها و شور و شوق فضای فوقانی، به عابران پیاده اجازه داده تا به راحتی در میدان حرکت کنند. از تکمیل پروژه در سال ۲۰۱۶، بازسازی سبب افزایش دو برابری فضای عابران پیاده در هسته منهتن شده است. طراحی، میدان تایمز را از فضاهای پرتردد و نامطلوب نیویورکی به فضای جمعی تبدیل کرده است؛ پروژه ای که موفقیت آن نه تنها با زیبایی شناسی جدید تعیین شده بلکه مزایای طولانی مدت اقتصادی، روانشناسی و فیزیکی بر روی مردم محله دارد. بازسازی میدان تایمز مدلی است که تعیین می کند چگونه طراحی مناظر شهری می تواند بر روی سلامت و تندرستی کاربران تاثیرگذار باشد، در حالی که خود، مکان مناسبی برای گردهمایی جمعی هستند.

do.php?imgf=153950729729751.jpg

از جایی که مدیریت بلومبرگ، برادوی را به روی تردد ماشینها در می ۲۰۰۹ مسدود کرد، اولین بخش خیابان پیاده مدار Snohetta به روی عموم در بهار ۲۰۱۴ گشوده شد. چنین تغییر و تحولی بر روی امنیت عموم، داده های خارجی اقتصادی و تجربه کاربر تاثیر گذاشته است. آسیب دیدگی عابران پیاده ۴۰ درصد، تصادفات ۱۵ درصد و جرایم به طور کلی ۲۰ درصد کاهش یافته است.

 با حذف وسایل نقلیه، آلودگی هوا در منطقه بووتی ۶۰ درصد نزول داشته است که نشان دهنده فضایی امن تر و سالمتر برای همه است. بیش از ۸۰ درصد از بادیدکنندگان با این نظر موافقند که پلازای پیاده مدار فضای میدان تایمز را امن تر کرده است. علاوه بر مزایای سلامت و امنیت جمعی، آمارها نشان داده که ساکنان نیویورکی، گردشگران و کارکنان میدان تایمز همگی موافقند که پلازای پیاده مدار تجربه حضور در میدان تایمز بهبود بخشیده است. برای مثال، ۹۳ درصد از بازدیدکنندگان موافقند که پلازای پیاده مدار، میدان تایمز را تبدیل به مکان خوشایندی کرده است، در حالی که ۸۸ درصد از ساکنان نیویورکی موافقند که پلازا به میدان تایمز فضای منحصربفردی بخشیده که در گذشته وجود نداشته است.

درک مقیاس وسیع جمعیت و الگوی حرکت برای ایجاد زندگی جدید موفق در یکی از مکانهای عمومی شاخص در جهان، بسیار مهم است. میدان تایمز به عنوان یکی از دروازه های اصلی شهر نیویورک عمل می کند؛ به طور میانگین، ۳۳۰ هزار نفر در طول روز از میدان تایمز می گذرند. بنابراین، پلازای جدید در خیابان برادوی به نحوی طراحی شده که قابلیت تردد و سیرکولاسیون عابر پیاده با سرعتهای متغیر را داشته باشد و با طراحی دقیق سبب تقویت عموم برای حرکت راحت و طبیعی در فضا شود.

طراحی Snohetta از گذشته میدان تایمز و تاریخچه غنی تفریحی آن الهام گرفته است. ساختمانهای شاخص میدان تایمز و تابلوهای زیبا – دیوارهای درخشنده منطقه بووتی – فضای بیرونی مطلوبی را در قلب منهتن ایجاد کرده است. در طراحیSnohetta  حوزه عابرپیاده به دور از آشفتگی و سطح یکپارچه ای است که نقش منطقه بووتی را در صحنه فضای بیرونی تقویت کرده است. چنین سطح ساده و تمیزی که از کفپوشهای بتنی پیش ساخته ای است، تکیه گاه قوی برای فضا است و سبب شور بیشتر در اجزای تجاری میدان تایمز شده که در فضای فوقانی درخشانتر هستند. حوزه کفپوشهای سفارشی جدید با مصالح دو رنگه متفاوت فولادی و نیکلی جاسازی شده است که تابش نور نئون از تابلوهای فوقانی را دریافت و به طرز شگفت آوری در سرتاسر سطح کفپوش پراکنده کرده  و اشاره به چراغهای خیمه های بزرگ و تاریخچه تئاتر میدان تایمز دارد.

ده نیمکت گرانیتی به طول ۱۵ متر در امتداد محور خیابان برادوی، پلازای عمومی را تعریف کرده و قاب گرفته اند. چنین نیمکتهایی، جریان عابرپیاده را مدیریت و حوزه های داخلی برای توقف و دور هم جمع شدن عموم ایجاد کرده اند. به طور همزمان، چنین طرحی مسیرهای پیوسته ای را در سمت نیمکتها برای تردد سریع عابران پیاده فراهم آورده است. به جای افزودن حواس پرتی های بصری مانند تابلو، طراحی نیمکتها و لبه های پیاده روی بازسازی شده در سطح خیابان سبب شده تا کاربران از لحاظ روانشناسی، حس آسوده تری در فضاهای عمومی بیش از حد انگیزشی داشته باشند. با تاثیرات مثبت بر روی ‌امنیت عمومی، کیفیت هوا و‌ داده های اقتصادی، پروژه بازسازی، میدان تایمز‌‌‌ را به فضای جمعی در سطح‌ جهانی تبدیل کرده است که بازتابی از بهترین حالت میدان تایمز و شهر نیویورک است و سبب شده تقاطعهای سرتاسر جهان، لبه های خود را در حین پالایش کفپوشها حفظ کنند.

مترجم: نسترن رضوی

منبع: معمار منظر

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...