رفتن به مطلب

پست های پیشنهاد شده

2392561.jpgبرخي از زنان و دختران به ندرت در زمان خون ريزي‌ هاي قاعدگي احساس ناراحتي كرده و فقط گه ‌گاه دچار انقباضات و دردهاي خفيف مي ‌شوند، در حالي كه عده‌ اي ديگر به علت سردرد، خون ريزي فراوان و انقباضات شديد رحم مجبور به غيبت از كار و مدرسه مي ‌شوند. با اين همه، قاعدگي پديده ‌اي است كه هر ماه در طول سال‌ ها اتفاق مي ‌افتد.

چنانچه اميد به زندگي در بدو تولد يك زن، 67 سال باشد با يك محاسبه ساده مي ‌توان گفت: خانمي با سيكل‌ هاي قاعدگي سي روزه كه هر بار پنج روز دچار خون ريزي مي ‌شود، در واقع يك دهم از عمرش را(حدود 5/6 سال از عمر باروري اش را كه بين 10 تا 49 سالگي است) در حال خون ريزي قاعدگي به سر مي ‌برد و اگر هم با درد و ناراحتي شديد همراه باشد، مي ‌توان ادعا كرد كه بخش مهمي از زندگي وي كه مي‌ بايد صرف تحصيل و كار شود، به بطالت و بيهودگي خواهد گذشت.

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال

قاعدگي دردناك(يا ديسمنوره) چيست؟

" ديسمنوره " (Dysmenorrhea)واژه اي يوناني به معناي قاعدگي دردناك است كه در علم پزشكي، براي اشاره به ناراحتي ‌هاي دوران قاعدگي(شامل: تهوع، استفراغ، اسهال، ضعف و بي حالي، تنش، احتباس مايعات در بدن، درد هاي پشت و پاها، خستگي و افسردگي) به كار برده مي ‌شود.

قاعدگي دردناك به چه علت به وجود مي‌ آيد؟

رحم يك عضله است و مانند هر عضله‌ اي به انقباض و استراحت در مي‌ آيد. اكثر انقباضات رحم هرگز احساس نمي‌ شوند، ولي انقباضات قوي رحم، دردناك هستند. رحم در طي انقباضات قوي ممكن است با قدرت و تواتر بيش از حد به انقباض در آمده و خون ‌رساني به خود را به طور موقت قطع كند. به نظر مي ‌رسد كه علت بروز اين انقباضات، افزايش توليد موادي به نام "پروستاگلاندين ‌ها"(Prostaglandins) در دوران خون ريزي قاعدگي مي ‌باشد. ميزان توليد بالاي "پروستاگلاندين ‌ها" درد هاي دوران قاعدگي را شديدتر مي ‌كند.

انواع ديسمنوره(قاعدگي دردناك):

قاعدگي دردناك به دو دسته ديسمنوره اوليه و ثانويه تقسيم مي ‌شود:

در " ديسمنوره اوليه "، دردهاي دوران قاعدگي از ابتداي شروع قاعدگي در سن بلوغ آغاز گرديده و تا آخر دوران باروري ادامه مي‌ يابد. " ديسمنوره ثانويه " بر اثر يك علت جسماني ايجاد شده و به طور معمول شروعي ديرتر دارد. به عبارت ديگر، درد قاعدگي به دليل آسيب شناسي لگني را " ديسمنوره ثانويه " گويند. در اين حالت، زن پس از مدت‌ ها قاعدگي عادي و بدون درد، دچار قاعدگي دردناك مي‌ شود.

"ديسمنوره ثانويه" از اين لحاظ با "ديسمنوره اوليه" متفاوت است كه درد بر اثر وجود يك نابهنجاري يا بيماري در رحم، لوله‌ ها يا تخمدان‌ ها به وجود مي‌ آيد و هر چند ممكن است شبيه به انقباضات و دردهاي قاعدگي باشد، اما غالبا تا پس از قطع خون ‌ريزي‌ هاي ماهيانه، همچنان تداوم داشته و ممكن است در مواقع ديگري از سيكل قاعدگي نيز دست دهد.

شايع ‌ترين علل "ديسمنوره ثانويه" را:

* آدنومايوزيسAdenomyosis))(رشد خوش خيم بافت ‌هاي ديواره رحم)،

* اندومتريوزيس((Endometriosis(كاشته شدن بافت آستر مخاطي رحم در خارج از رحم)

* و چسبندگي‌ هاي لگنAdhesions))(جوشگاه‌ ها يا چسبندگي دو سطح به يكديگر)

تشكيل مي ‌دهند.

تشخيص افتراقي "ديسمنوره اوليه و ثانويه" به طور قطع با پزشك معالج است. پزشك با توجه به تاريخچه باروري، سيكل‌ هاي قاعدگي، معاينه لگني و يافته‌ هاي آزمايشگاهي، اين دو را از يكديگر تفريق داده و فرآيند درماني مناسب را پيش مي ‌گيرد.

درمان "ديسمنوره ثانويه"، بستگي به علت ايجاد كننده آن دارد و ممكن است به درمان دارويي يا جراحي احتياج داشته باشد.

"ديسمنوره اوليه" كه به خاطر توليد بيش از حد "پروستاگلاندين ‌ها" ايجاد مي ‌گردد، شايع ‌تر است. اين مواد به طور طبيعي توسط سلول‌ هاي آندومتر(آستر داخلي رحم) و ديگر بخش‌ هاي بدن ساخته مي ‌شوند. "پروستاگلاندين‌" هاي ساخته شده در رحم باعث انقباض رحم شده و به ريزش آستر مخاطي ساخته شده در طول سيكل قاعدگي كمك مي‌ كنند. در صورت توليد بيش از حد اين مواد، خانم ‌ها ممكن است در طول خون ريزي‌ هاي قاعدگي، دچار درد بيش از حد شوند. از طرفي، "پروستاگلاندين ‌ها" مي ‌توانند فرد را دچار تهوع، استفراغ، اسهال و سردرد كنند.

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال

درمان ‌هاي مفيد براي "ديسمنوره اوليه" عبارت ‌هستند از:

9559322.jpgاستراحت، قرار دادن حوله گرم بر نواحي تحتاني شكم يا كمر(به مدت 5 تا 30 دقيقه)، ورزش‌ هاي هوازي(آئروبيك)، اصلاح تغذيه و استفاده از داروها.

رهنمودهاي تغذيه ‌اي جهت كاهش درد و ناراحتي ‌هاي دوران قاعدگي:

با رعايت رهنمودهاي تغذيه‌ اي ذكر شده و دريافت مكمل‌ ها و گياهان دارويي(Herbs)، مي‌ توان درد و ناراحتي ‌هاي دوران خون ريزي‌ هاي قاعدگي را كاهش داد:

- در روز 8 تا 9 ليوان آب بنوشيد.

- مقادير كافي كلسيم(1000 ميلي ‌گرم در روز) دريافت كنيد.

- دريافت اسيدهاي چرب ضروري كه در ماهي ‌هاي آب سرد، آجيل و دانه ‌هاي مغزدار(تخمه ‌ها) يافت مي ‌شوند را افزايش دهيد.

- دريافت مواد غذايي پالايش يافته(Refined foods)، شكر، مواد غذايي حاوي "متيل گزانتين ‌ها" (Methylxanthines) (از جمله قهوه و شكلات) را كاهش دهيد.

- مصرف ميوه‌ ها و سبزي ‌هاي تازه و غلات كامل(سبوس ‌دار) را افزايش دهيد.

- دريافت منيزيوم(400 ميلي ‌گرم در روز) و همين ‌طور ويتامينB6 (100ميلي‌ گرم در روز) در سراسر سيكل قاعدگي مي‌ تواند به توليد هورمون و آرامش بدن كمك كند.

- در طول خون ريزي‌ هاي قاعدگي مي ‌توان از مقادير بيشتري از اين مكمل ‌ها(منيزيم تا 600 ميلي‌ گرم در روز و ويتامينB6 تا 300 ميلي‌ گرم در روز) استفاده كرد.

- دريافت ويتامين اي (400 تا 800 واحد بين‌المللي در روز) مي‌ تواند به بهبود جريان خون در عضلات رحم كمك كند.

- دريافت روغن هاي امگا 3 (3- ( Omega Oils ( 1000 تا 1500 ميلي ‌گرم يك تا دو بار در روز) مي‌ تواند به كاهش التهاب كمك كرده و توليد هورمون ‌ها را در بدن خانم ها بهبود بخشد. اين روغن ‌ها در دانه‌ هاي كتان، گل گاوزبان و روغن گل پامچال (Evening Rose) يافت مي ‌شوند.

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال

- دريافت نياسين آميد(50 ميلي‌ گرم و دو بار در روز) درد را كاهش مي ‌دهد. اين مكمل را از هفت روز قبل از شروع خونريزي‌ هاي قاعدگي شروع كرده و در تمام طول مدت روزهاي خونريزي قاعدگي ادامه دهيد. مصرف ويتامين C (300 ميلي‌ گرم در روز) به طور همزمان مي ‌تواند به افزايش اثرات نياسين آميد كمك كند.

نتايج تحقيقات انجام شده نشان مي ‌دهد كه تشكيل سنگ كيسه صفرا (Chole Lithasis) در زنان مُسن ‌تر، مادران شيرده و زنان دچار "ديسمنوره" كه سابقه مادري(ارثي) مثبتي از نظر سنگ‌ هاي صفراوي علامت ‌دار دارند، شايع ‌تر است.

تحقيق ديگري نشان مي ‌دهد، كه افزايش نسبت اسيدهاي چرب اشباع نشده چند زنجيره به اسيدهاي چرب اشباع شده از يك به سه، هيچ تغييري در علائم گزارش شده ايجاد نمي ‌كند. اما رعايت رژيم كم چربي(تامين صرفا 20 درصد از انرژي دريافتي از چربي ‌ها) در طول خونريزي ‌هاي قاعدگي و هفته قبل از شروع خونريزي قاعدگي، تفاوت فاحشي از نظر علائم مرتبط با احتباس آب ايجاد مي‌ كند.

به نظر مي ‌رسد رژيم كم چرب گياه ‌خواري با افزايش غلظت گلوبولين ‌هاي متصل شونده به هورمون ‌هاي جنسي (Sex Hormone Binding Globulins) و كاهش وزن بدن، به كاهش طول مدت و شدت "ديسمنوره" و نيز كاهش طول مدت نشانه‌ هاي قبل از قاعدگي (Premenstrual Syndrome (PMS)) كمك مي‌ كند. اين نتايج به دليل تاثيرات رژيم غذايي بر فعاليت استروژن مي‌ تواند باشد.

در تحقيق ديگري از "منارك زودرس" (Early menarche)(شروع قاعدگي زودرس)، از خون ريزي طولاني مدت و شديد و مصرف كم ماهي، تخم ‌مرغ و ميوه، به عنوان عوامل ايجاد كننده "ديسمنوره اوليه" ياد شده است.

منبع: iranianuk

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از ۷۵ اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به عنوان یک لینک به جای

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.


×
×
  • جدید...