رفتن به مطلب

چطور بلاک‌چین میتواند به کاربرانش قدرت بیشتری بدهد؟


ارسال های توصیه شده

چند ماه اخیر برای فیس­بوک دوران خوشایندی نبوده ­است. این ماه وقتی مشخص شد این شبکه اجتماعی کنترل اطلاعات شخصی ۵۰ میلیون کاربر خود را از دست داده و اصلا به این تخطی خود اعتراف نکرده ­است، لیست خسارات گزارش­ شده به اوج خود رسید. به نظر می ­رسد این افشا­گری موجب ترس عموم شده – سهام فیس­بوک نیز کاهش یافته­ است.

an7nlxxwdju1we174l86.jpg

 

کمیسیون تجاری فدرال ایالت متحده تحقیقات خود را آغاز کرده و موج رو به رشدی از کاربران و منتقدان از هشتگ حذف فیس­بوک استفاده می­ کنند. این نگرانی کاربران کاملا قابل­ توجیه است. در حقیقت منتقدان سالهاست در مورد به خطر افتادن حریم خصوصیشان در فیسبوک اخطار­ داده‌­اند. در سراسر شبکه­ وب و حتی در دنیای ­واقعی، این شبکه اجتماعی به یک دنبال­ کننده مستمر و بی­رحم نسبت به جنبش‌­ها و فعالیت­‌های کاربرانش تبدیل شده است.

 

 

اگرچه این اخطا­رها تا حدی نادیده گرفته­ شدند، چرا که فیس­بوک ناجوانمردانه این اطلاعات را مبادله می ­کند. همچنان که در حال پردازش احساسات ضد و نقیضمان نسبت به فیس­بوک هستیم، یک سوال کلیدی مطرح می شود که آیا راهی هست که علاوه بر استفاده از این شبکه‌ها، از بدترین جنبه‌های رسانه‌های اجتماعی مثل تهدیدات حریم خصوصی که برای کاربران در صنعت نشر ِ آنلاین وجود دارد، خلاص شویم؟ خوشبختابه جواب این سوال مثبت است و یکی از دلایل امکان­پذیر بودن چنین چیزی “بلاک­‌چین”، تکنولوژی متکی به بیت کوین است.

 

 

برای شروع، بلاک­‌چین وعدۀ تغییر صنعت دیجیتال را داده است. در حال حاضر فیس­بوک، گوگل و ویزا؛ عملاً مالک توانایی شما در اثبات هویت­تان در اینترنت هستند. بلاک­‌چین امکان ایجاد و اثبات هویت مستقل آنلاین برای شما را ممکن می کند. طبق گفته‌های کالیا یونگ(KaliyaYoung) متخصص بلاک­‌چین، که در محافل حرفه‌ای آنلاین بعنوان “شناسه زن”(Identity Woman) شناخته می شود، گفت:« البته که هویت زن دارای مشکلات هویتی است.» و در حالی که می خندد می­گوید که خیلی‌ها اسمش را چالش برانگیز می­دانند.

 

 

یونگ عضو خبرگان منطقه دره سیلیکون(Silicon Valley) است که هر چیزی را، از تکنولوژی Uber گرفته تا شبکه‌های اجتماعی و مشکلات آنها، پیش‌بینی می­ کند. او در سال ۲۰۰۵ در تأسیس کارگاه هویت اینترنتی مشارکت داشت، که اخیراً هم ثابت کرده مشکل هویتی تا حد زیادی قابل­ حل است. همانطور که گفتیم، ما باید از توسعۀ استانداردهای باز برای هویت کاربر­ محور، پشتیبانی کنیم. حمایت از این استانداردها باعث می­ شود مردم­ مالک مسیرهای دیجیتالی خود در اینترنت باشند که از مشکل وجود یک شرکت بزرگ که مالک هویت همه است و یا دولت‌ها که ارائه ­دهندگان هویت­‌های پیش فرض هستند، جلوگیری می­ کند.

 

 

این مفهوم امروزه بعنوان “هویت مستقل” شناخته می­ شود. این تصوری آینده‌نگرانه است، در واقع آنقدر آینده‌نگرانه که متقاعد کردن بنیاد­ها و مؤسسات غیرانتفاعی برای حمایت از آن بسیار سخت است. یونگ مجبور بود قبل از آنکه به موسسات بفهماند چگونه این شبکه‌ها می­توانند به مشکل تبدیل شوند، مفهوم اولیۀ شبکه اجتماعی را برایشان شرح­ دهد. بعداً مشخص­ شد که چالش‌های تکنیکی عمیقی نیز وجود­ دارد. طبق گفته‌های یونگ، برای از میان برداشتن یک مانع پس از دیگری به حدود ۱۵ سال تلاش یک “سیستم هویت مستقل” نیاز­ است.

 

 

در حال حاضر، بلاک­‌چین همگام با تلفن­‌های هوشمند، معادلات را عوض کرده است. سیستمی که یونگ توصیف می­ کند، به افراد این امکان را می­دهد که کلیدهای رمزنگار شخصی برای خود ایجاد کنند، و در یک بلاک‌­چین ذخیره کرده و از طریق آن تلفن خود را مدیریت کنند. این کلید­ها می توانند برای بهبود ِ هویت آنلاین کاربر استفاده شوند، به علت باز بودن و غیرمتمرکز بودن بلاک­‌چین‌ها یونگ اظهار می­ کند که “بلاک­‌چین یکی از مشکلاتی که به سختی قابل حل بود را حل می کند، چگونه می توان مسیر کنترلی فرد محور داشت که هیچکس دیگری آن­ را کنترل نکرده یا در اختیار او نیست؟” چنین سیستم‌هایی را شرکت‌هایی مثل IBM گرفته تا کمپانی‌های کوچک­تر شامل Sovrin و Evernym در حال برنامه‌ریزی و ساختشان هستند.

 

 

این سیستم­‌ها می توانند مشکلاتی را که یونگ از آنها بعنوان “خانه تلفن”(Phone Home) یاد می­ کند را نیز حل کنند، به این صورت که این سیستم به کاربران اجازه می­ دهد در هر جایی که هستند بدون نیاز به بازگشت به سرور مرکزی، هویت خود را تأیید کنند. این به آن معناست که تأییدات انجام شده بصورت فعالانه کنترل نمی­ شوند. حتی یک طرح پیشنهادی در میان توسعه دهندگان، به این صورت است که برای هر سایت از یک شناسه متفاوت استفاده می­ کند -این کنترل غیرفعالانه مانع این می­ شود که هر ناظر بیرونی آنها را مرتبط کرده و خود یک پروفایل بسازد.

 

 

اما به گفتۀ یونگ هیچکدام از این­ها به معنای این نیست که از نوعی شخصی‌سازی که به نفع کاربران اینترنت باشد، دست بکشیم. یونگ ایدۀ “قطره باران داده” (Data Raindrop) را مطرح کرد، یک بسته گسسته از داده‌ها که تجربه یک کاربر را بهبود می­بخشد و به ناشران اجازه می­دهد بدون تماس مستقیم با افراد تبلیغات با کیفیت خود را انجام دهند.

shmxi8tud38ryg43kw8p.jpg

 

یونگ افزود “باعث خوشحالی من است که بگویم، من یک زن هستم، در آوکلند زندگی می­کنم، بیش از ۴۰ سال سن دارم و اردو رفتن را دوست دارم”این اطلاعاتی در مورد من است، که ممکن است به شما کمک کند بفهمید خوانندگان شما چه کسانی هستند. این عالی است اما بدان معنا نیست که شما نیازی دارید بدانید که من چه کسی هستم.”من خواستار مبادله اطلاعات هستم، اما دوست ندارم تحت کمین کسی باشم یا توسط کسی تعقیب شوم. این­ها دو مقوله متفاوت از هم هستند.”

 

 

همچنین هویت توزیع شده باعث حذف فرد واسط می­ شود، که این به نفع ناشران، سازندگان و مصرف‌کنندگان خواهد بود. یونگ می­گوید، “وقتی گروه زیست­ محیطی یا بند مورد علاقه‌ام را دنبال کردم، در واقع می­خواستم هر حرفی که برای زدن دارند را بشنوم. و فیسبوک نیز آنها را محفوظ نگه داشته تا کارهایی که می­ کنند را به من بگوید. شوخی می کنید؟ ­این تکنولوژی میتواند پایانی بر این موضوع باشد.”

 

 

اما همه این­ها فقط زمانی اهمیت دارند که کاربران با این زیربنای هویتی جدید خود را وفق دهند. بلاک­‌چین از طریق معروف‌ترین ویژگی­‌اش به ما یک فرصت بزرگ پیشنهاد می دهد: ارز ­رمزی. در اذهان عمومی بلاک­‌چین و ارز ­رمزی با هم اشتباه گرفته می­ شوند. برای روشن‌سازی، ارز رمزی اساساً نوعی حمایت مالی از شبکه میزبان ِ سرورهاست که باعث کار کردن بلاک‌­چین می شود. از همین طریق این پول به هدایت اقتصاد گسترده‌تر بدون هیچ برنامه‌ریزی مرکزی کمک می­ کند، همچنین ارز رمزی در تخصیص منابع به شبکه‌های غیرمتمرکز کمک می­ کند.

 

 

ما نمی­توانیم برای داشتن اطلاعات، هویت و روابطمان به آسانی به شرکت‌های بزرگ متمرکز اعتماد کنیم. اما کالیا یونگ پیامی خوش دربارۀ سیستم‌های هویت متمرکز دارد که میتواند برای ایجاد این گریز اساسی باشد: آنها فقط در گوشه‌ای خواهند بود، در حالی که حمایت لازم را به اعمال خواهند کرد. او می­گوید: «این کار برای سال آینده اجرایی خواهد بود، همه کسانی که در کار انتشار هستند و خواستار آن میباشند که هرکس شناسه غیرمتمرکز ِ خود را داشته باشد و به سیستم‌های عامل خود متصل شود، لطفا از جای خود بلند شوید و به آن جامه عمل بپوشانید!»

 

 

ترجمه: سیندخت سرلک - بیگ بنگ

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...