رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

l8q7uq4ks7h5liq8ocx.jpg

 

 

 

 

 

 

آشپزخانه يكي از فضاهاي حياتي خانه است كه خانم خانه زمان زيادي از وقتش را در آنجا مي‌گذراند. نوع چيدمان و دكوراسيون آشپزخانه هم به موارد مختلفي بستگي دارد كه يكي از مهم‌ترين آنها نوع مبلماني است كه مورد استفاده قرار مي‌گيرد، زيرا به راحتي مي‌تواند فضاي آشپزخانه را بزرگ جلوه دهد يا كوچك كند. در اين شماره كارشناسان «منزل» درباره انواع مبلمان آشپزخانه و ويژگي‌هاي آنها صحبت مي‌كنند.

 

توكار يا مجزا

 

مبلمان توكار در آشپزخانه‌هاي كوچكي كه فضاي كف‌شان بسيار محدود است، كاربرد دارد. به عنوان مثال نيمكت‌هاي توكاري كه زير پنجره يا پشت كابينت‌هاي اپن در نظر گرفت شده‌اند، به اندازه صندلي ناهارخوري، فضاي آشپزخانه را اشغال نمي‌كنند. در عين حال نمي‌توان مبلمان توكار را به صورت انعطاف‌پذير در نظر گرفت و بايد از همان ابتدا اين نوع مبلمان را در نقشه آشپزخانه بگنجانيد. توجه كنيد كه اگرچه مبلمان توكار بسيار مفيد و مناسب است، اما بعدها نمي‌توان جاي‌شان را تغيير داد يا با نقل مكان آن را با خود برد.

 

ساختار‌هاي موجود مانند طاقچه پنجره‌ها يا پيشخوان را مي‌توانيد كمي بزرگ‌تر كرده و فضايي را براي صرف ناهار به وجود بياوريد. اگر اين مبلمان قابل حركت باشند به انعطاف فضاي شما مي‌افزايد.

 

چهارپايه‌ها

 

اگرچه وجود پايه‌هاي زياد اتاق را شلوغ نشان مي‌دهد اما براي آشپزخانه مي‌توانيد از چارپايه‌ها نيز استفاده كنيد كه البته به اندازه صندلي‌هاي معمولي راحت نيستند. براي قسمت بار آشپزخانه عموما بايد چارپايه‌هاي بلند تهيه كنيد. در صورت امكان چارپايه‌هايي انتخاب كنيد كه هم پشتي و هم جاي پا داشته باشند. چارپايه‌هاي بدون پشتي يا حتي نيمكت كوتاه ظاهري آراسته‌تر براي اشپزخانه به وجود مي‌آورند زيرا مي‌توانيد آن‌ها را زير ميز قرار دهيد تا ديده نشده و فضا را شلوغ نكند.

 

• سطوح صاف و تاشو

 

رويه‌هاي كابينتي كه تاشو بوده و ميزناهارخوري را تشكيل مي‌دهند، صندلي‌هاي تاشو و‌ چارپايه‌هاي مسطح، از مبلماني هستند كه قابليت تطبيق با فضاهاي كوچك را دارند. در عين حال، فراموش نكنيد كه بايد جاي كافي براي انبار كردن مبلمان تاشو داشته باشيد.

 

• پشتي و رويه صندلي

 

صندلي‌هاي بلند، آشپزخانه‌هاي كوچك را شلوغ و به هم ريخته نشان مي‌دهند، بنابراين اگر آشپزخانه‌تان كوچك است طرح‌هاي ساده‌تري انتخاب كنيد يا كلا از صندلي صرف‌نظر كنيد. مي‌توانيد از نيمكت كوتاه استفاده كنيد كه هم جاي كافي براي نشستن دارد و هم اينكه فضا را شلوغ نشان نمي‌دهد.

 

اگر صندلي‌هايتان پشتي و رويه‌هاي پارچه‌اي دارند، طرحي را انتخاب كنيد كه با بقيه آشپزخانه هم‌خواني داشته باشد، مثلا رنگ‌هاي براق يا طرح‌هاي خاص انتخاب كنيد. براي آسان‌تر شدن كارهايتان، از پارچه‌هاي مومي يا پي.‌وي.‌سي به جاي پارچه‌هاي معمولي استفاده كنيد كه به راحتي قابل شست‌وشو هستند. با توجه به اينكه در آشپزخانه، اجناس هميشه در معرض لكه‌هاي فراوان، چربي و كثيفي قرار دارند، همه صندلي‌ها بايد قابليت شست‌وشو داشته باشند.

 

كاربرد مبلمان

 

مبلمان آشپزخانه سبك‌ها و مواد بسيار متنوعي دارند، مانند صندلي‌هاي چوبي، صندلي‌هاي مدرن پلاستيكي و ميزهاي استيل؛ سبكي انتخاب كنيد كه با بقيه آشپزخانه سازگار باشد، سعي كنيد طرح‌هاي ساده، محكم و راحت را انتخاب كنيد. هزينه‌ و راحتي ظاهر بايد در انتخاب آنها دراولويت قرار بگيرند اما فراموش نكنيد كه كاربرد آنها نيز مهم است. مبلمان ايده‌آل براي آشپزخانه بايد محكم و مرتب باشند و به آساني تميز شوند، چوب، فلز و پلاستيك براي اين كار بسيار مناسبند. اگر مي‌خواهيد مبلمان نرمي داشته باشيد مطمئن شويد كه پارچه به كار رفته قابل شست‌و‌شو است.

 

• انعطاف‌پذيري

 

بهترين راه‌حل براي فضاهاي كوچك، مبلماني است كه در موارد نياز استفاده مي‌شوند و در غير اين صورت در انباري قرار مي‌گيرند. مبلمان تاشو اين انعطاف را دارند و فضاي زيادي هم اشغال نمي‌كنند.

 

• شفافيت

 

در چيدمان آشپزخانه‌هاي كوچك بايد تا حد امكان فضا را بزرگ جلوه دهيد، بنابراين از خريد مبلمان حجيم و بزرگ خودداري كنيد و وسايل ساده‌تري در نظر بگيريد كه جاگير نباشند. جنسي انتخاب كنيد كه نور از آن عبور كند مانند شيشه، «پرسپكس»*، فلزات مشبك و... كه در اين صورت فضاهاي سيالي به وجود مي‌آيد.

 

• تحرك

 

هز آشپزخانه‌اي چند عنصر متحرك دارد مانند طبقه سبزيجاتي كه مي‌توانيد آن را به هر كجا بكشيد، سطل زباله‌اي كه مي‌توان آن را داخل كابينت قرار داد ياحتي كابينت‌ جدايي كه بتوانيد آن را از جلوي پاي خود دور كنيد. به دنبال طرح‌هاي مدرن متحرك بگرديد.

 

• راحتي

 

مبلمان را فقط با توجه به ظاهرش نخريد؛ قبل از خريد، راحتي آن را امتحان كنيد. صندلي‌هاي ناهارخوري بايد ارتفاع مناسبي داشته باشند، بايد بتوانيد آرنج خود را روي ميز قرار دهيد. چارپايه‌هاي بار، بايد پشتي و جاي پا داشته باشند. به مواد آن نيز توجه كنيد. هنگام خريد صندلي‌هاي پلاستيكي منحني‌دار كه بسيار متنوع‌اند و در بازار هم به وفور يافت مي‌شوند، بايد دقت كنيد كه آيا كمرتان در آنها احساس راحتي و آرامش مي‌كند يا خير؟

 

نمايش مبلمان

 

هر آشپزخانه‌اي نياز به فضاي شخصي دارد. تركيب كابينت‌ها و طبقات باز، كمد سنتي ولش و كابينت‌هاي ديواركوب مدرن مي‌تواند فضاي مناسبي براي نمايش وسايل شما باشد. اما مبلمان ظريف‌تري مانند كمد‌هاي سه كنج يا باز نيز همين تفاوت را ايجاد مي‌كنند، حتي اگر از آن براي نمايش يك دسته گل استفاده كنيد.

 

مبلمان اضافه

 

اجازه ندهيد آشپزخانه‌تان صرفا يك فضاي كاري باشد، تكه‌هاي مختلفي از مبلمان غيرمتعارف را با يكديگر تلفيق كنيد. به عنوان مثال يك كمد فرانسوي مي‌تواند گنجه خوبي باشد، پالت‌هاي صنعتي نيز مي‌توانند براي ايجاد قفسه سبزيجات به كار روند. گسترده فكر كنيد و به آشپزخانه خود شخصيت ببخشيد.

 

مبلمان چندمنظوره‌

 

براي آشپزخانه‌هاي كوچك بهتر است مبلماني را انتخاب كنيد كه چندمنظوره باشند؛ مثلا چارپايه‌اي كه به عنوان ميز استفاد مي‌شود،‌ يك صندلي توخالي كه مي‌توان از داخل آن به عنوان انبار استفاده كرد و نيمكتي كه به عنوان طاقچه هم كاربرد دارد. اگر در فروشگاه‌هاي مبلمان نگاهي بياندازيد، اين طرح‌‌هاي چندمنظوره بسيار رايج و متداول هستند.

 

مبلمان براي آشپزخانه‌هاي بزرگ

 

در سال‌هاي اخير، براي طراحي داخلي اكثر ديوارهاي داخلي خانه را برمي‌دارند و كل فضاي نشيمن، ناهارخوري و آشپزخانه را با هم تلفيق مي‌كنند، در اين صورت فضاي آشپزخانه‌ هم بزرگ‌تر مي‌شود. در اين فضاهاي چندمنظوره به وسايل بيشتري براي آشپزخانه نياز است. ممكن است براي معاشرت‌هاي روزانه لازم باشد كه يك كاناپه و چند مبل، مبلمان مخصوص كودكان يا حتي كتابخانه‌اي را در كنج آن در نظر بگيريد.

 

كليد اصلي مبله كردن چنين فضاهايي، پر كردن بيش از حد آن با تكه‌هاي متناقص نيست. اگر چه هر قسمت از اين فضا عملكردي مشخص و منحصربه‌فرد خواهد داشت، اما بايد دقت كنيد كه به صورت خيلي مشخص آن را به قسمت‌هاي مختلف تقسيم نكنيد. اين فضا چه از نظر عملي و چه از نظر زيبايي مي‌تواند به گونه‌اي تلفيق و چيده شود كه در عين تضاد، متحدالشكل به نظر آيد.

 

به جاي خريد مبلمان سنتي مانند كابينت‌هاي پيوسته يا مبلمان سه پارچه، از قطعات نامشخصي استفاده كنيد كه هم كاربرد بيشتري داشته باشند و هم بتوانيد آن را در هر نقطه‌اي جاي دهيد. براي مثال طاقچه‌هاي ساده چوبي را مي‌توانيد با سبدها و جعبه‌هاي ذخيره غذايي تزئين كنيد، صندلي‌هاي كيسه‌اي بزرگ نيز براي تماشاي تلويزيون يا استراحت و معاشرت با دوستان بسيار مناسب هستند، شما همچنين مي‌توانيد چند چارپايه مربع شكل را در كنار هم قرار داده و به عنوان ميز از آن استفاده كنيد.

 

استفاده از مبلمان ساده‌اي كه در هر جا قابل استفاده باشند، علاوه بر افزايش پس‌انداز مالي، از آشفتگي و نابساماني هم جلوگيري مي‌كند.

 

 

 

منبع:/www.manzelmag.com

لینک به دیدگاه
  • پاسخ 190
  • ایجاد شد
  • آخرین پاسخ

بهترین ارسال کنندگان این موضوع

بهترین ارسال کنندگان این موضوع

la1q4f8nqwgtlrxwztk4.jpg

 

 

 

 

 

 

اگر شما هم براي خريد يخچال يا ماشين لباسشويي، نگران ابعاد آنها و هم‌خواني با محيط آشپزخانه هستيد، اين مقاله را بخوانيد تا اطلاعاتي درباره اندازه‌هاي استاندارد لوازم و ابزار موجود در آشپزخانه به دست آوريد.

 

هرچند آشپزخانه یک محل کار در داخل خانه به شمار مي‌رود، ولی اتاقی است که کدبانوی خانه بيشتر اوقات خود را در آن سپری می‌کند؛ بنابراین طراحی آن باید در نهایت دقت انجام شود؛ ضمن اينكه اگر در داخل آشپزخانه میز ناهارخوری وجود داشته باشد، محلی مناسب برای جمع شدن افراد خانواده در کنار یکدیگر است و بايد فضاي مناسبي براي همه افراد فراهم آورد.

 

در طراحی آشپزخانه، نحوه استقرار کابینت‌ها و لوازم باید بر حسب استاندارد باشد تا ضمن اینکه مقدار فضای چرخش و تردد را کاهش می‌دهد، فضای کافی برای حرکت آزادانه را نيز فراهم كند. در صورت امکان، کار به حالت ایستاده باید به حداقل رسیده و وضعیت نامناسب بدن بر حسب کار، ارتفاع وسایل و اندازه بدن فرد کاهش ‌یابد. تامین روشنایی نيز بايد متناسب با سطوح کاری باشد.

 

نحوه چیدن وسایل آشپزخانه باید طوری باشد که فرد در هنگام کار از راست به چپ حرکت کند. این کارها عبارتند از: استفاده از سطوح نگهداری وسایل، آشپزی، تدارک مواد غذایی، شست‌وشوی ظروف در سینک و آبگیری ظروف.

 

نكته: علی رغم توجه به مسائل استاندارد، هنوز هم طرز ساخت و ابعاد لوازم آشپزخانه به‌صورت قابل ملاحظه‌ای در حال تغییر و تحول است. اما معمولا اندازه 20 تا 120 سانتي‌متر با ارتفاع 85 سانتی‌متر، مناسب‌ترین اندازه براي لوازم آشپزخانه است.

 

• آشپزخانه‌ها باید طوری ساخته شوند که در جهت شمال به شرق یا شمال به غرب بوده و مجاور باغ‌های گل و گیاه، سبزیجات و زیرزمین باشند.

 

• معمولا آشپزخانه باید به دروازه باغ، در خانه، محل بازی بچه‌ها و حیاط دید داشته باشند و از لحاظ داخلی متناسب با آبدارخانه، ناهارخوری و يك اتاق پررفت و آمد ساخته شوند.

 

• در یک آشپزخانه مهندسی‌ساز، تمام وسایل، ثابت چیده می‌شوند و سطوح کاری و ذخیره مواد دارند. بهترين مواد مورد استفاده در آشپزخانه نيز، معمولا از جنس چوب (تخته چندلا)، نئوپان و پلاستیک است.

 

• استفاده از سینک‌های ظرفشویی دو لنگه مناسب‌تر است، چون از یک طرف آن براي آبگیری ظروف و از طرف دیگر برای قرار دادن ظروف کثیف استفاده می‌شود.

 

• ماشین ظرفشویی باید در طرف راست یا چپ سینک قرار گیرد. اگر فضای آشپزخانه بسیار کوچک باشد، ساخت آشپزخانه فشرده، راه‌حل مشکل است. چون چنین آشپرخانه‌هایی به فضای کمي نياز دارند و متناسب با لوازم دیگر هستند.

 

• روی سطوح چوبی روباز را می‌توان با پوششی از لاک چوب یا پلاستیک پوشاند.

 

• قفسه‌های آشپزخانه عموما به‌صورت چوبی یا تخته‌ای با روکش پلاستیکی هستند.

 

• استفاده از قفسه‌های فلزی برای قرار دادن قابلمه و ماهی‌تابه بهتر است.

 

• اگر فضاي آشپزخانه‌تان کوچک است، بهتر است درهای کشویی یا تاشو نصب كنيد، زیرا این درها در هنگام باز شدن، فضای زيادي اشغال نمی‌کنند.

 

• از کابینت‌های طبقه‌دار برای نگهداری ظروف بزرگ و سنگین یا وسایلی که از آن‌ها به ندرت استفاده می‌شود، مناسب است.

 

• کابینت‌های دیواری، عمق کمی دارند، بنابراین از سطوح کاری آنها می‌توان بدون هیچ مشکلی استفاده کرد. با گذاشتن ظروف چینی داخل این نوع کابینت‌ها می‌توان بدون خم شدن، آن‌ها را برداشت.

 

• كمدهای یکسره بلند برای نگهداری مواد پاک‌کننده، جارو و... مناسب هستند. ضمن اينكه می‌توان یخچال‌های خانگی کوچک، اجاق گازها یا ماکروویوها را با ارتفاع مناسب روی آنها قرار داد.

 

• سینک‌های ظرفشویی و تخته‌های آبگیری ظروف، باید متناسب با داخل کابینت‌های طبقه‌دار باشند، زيرا در داخل این کابینت‌ها می‌توان یک سطل زباله، ماشین ظرفشویی و حتي در صورت لزوم، یک آبگرمکن برقی جا داد.

 

• وجود دستگاه مکش هوا (هود) در بالای اجاق الزامی است، هودهای مکنده برای این کار بسیار مناسب هستند. یک تفاوت عمده بین سیستم مکش هوا و سیستم چرخشی وجود دارد و آن اینکه در سیستم‌های مکنده، باید حفره‌ای رو به بیرون تعبیه شود در حالي كه هواكش‌هاي چرخشي، تنها هوا را در فضا به جريان مي‌اندازند؛ بنابراين، این سیستم‌ها نسبت به سیستم‌های چرخشی کارآمدتر بوده و بیشتر مورد توجه افراد واقع می‌شوند.

 

• براي ایجاد فضای کافی به منظور نگهداری و ذخیره مواد در آشپزخانه، باید به ابعاد کابینت‌ها و لوازم داخل آنها توجه کرد.

 

• در ميان اجاق‌های گازی و برقی مدرن باید آنهايي را انتخاب كنيد كه طراحي متناسب با لوازم دیگر داشته باشند و در مجموع باعث سهولت روند کار در آشپزخانه شوند. در چنین محیطی باید از پریز به حد کافی استفاده کرد. به عنوان مثال، برای هر منطقه کاری و آماده‌سازی مواد غذایی، یک جفت پریز کافی است.

 

منبع:/www.manzelmag.com

لینک به دیدگاه
  • 7 ماه بعد...
04d3c18c392c4dc88df5.jpg

 

 

86cbf3a13fd34e1ba8ae.JPG

 

 

fdc5c55c5ea84b86a02e.jpg

 

bc9f22d1d4214675882d.jpg

 

3c0283bf90504a059d1e.jpg

 

82da1a6dbd3b43b09243.jpg

 

 

 

 

 

 

البته ايناها كار 3d max ولي خب قشنگه

:w16:

عمرا تو ايران اينطوري بزنن:ws52:

اين مال خارجياس :banel_smiley_4:

 

كه قسمت كار دارن و قسمت آماده سازي و هزار چيز ديگه:ws3:

من بروجن کسی رو میشناسم که آشپزخونه اینجوری طراحی میکنه

دختر خالم خونه جدیدشونو دادن براشون طراحی کرده

اینقده نازه:ws37:

لینک به دیدگاه
خيلي نازه!

كاش واقعا بشه مشابه اين طرح‌ها رو تو ايران پيدا كرد!

من برام دكوراسيون خونه خيلي اهميت داره

بازم ممنون :icon_gol:

تو ایرانم هست

بروجن 150 هزار جمعیت داره و طراحای اینجوری داره

شهرهای بزرگتر حتما طراح اینجوری هستش:icon_gol:

لینک به دیدگاه
تو ایرانم هست

بروجن 150 هزار جمعیت داره و طراحای اینجوری داره

شهرهای بزرگتر حتما طراح اینجوری هستش:icon_gol:

 

آره منظورم آماده بود.. فقط به قول شما بايد بدي طراح تا برات در بياره!

لینک به دیدگاه

البته يه 3يا 4سالي هست كه مردم دارن (به كمك ماهواره"اين هم از مزاياي اين وسيله بسيار بد") ياد ميگيرن چطوري خونه هاشون رو زيبا كنن.:icon_gol:

كتابهاي ارزان قيمتي هم ايران داره منتشر ميكنه(كه همه بتونن بخرن) احسنت مسئولين

لینک به دیدگاه
  • 3 هفته بعد...

اصول اولیه طراحی و آشپزخانه طبق استاندارد

 

اصول اولیه طراحی :

این اصول به ترتیب بر پایه توالی استفاده و تکرار استفاده استوارند. برای روشن تر شدن این موضوع شرح مختصری بر اصول جانمائی پانل ها را مرور میکنیم :

چهار اصل از اصول هشت گانه ای که در زیر می آیند در بسیاری از زمینه های طراحی عملی و کاربردی هستند :

1- اصل اهمیت : با اهمیت ترین جزء یا اجزاء ( از نظر ایمنی – کارآیی و ..) میبایست در بهترین و مناسب ترین محل قرار گیرد.

2- اصل تکرار استفاده : اجزائی که بیشترین کاربرد و استفاده را دارند میبایست در بهترین و مناسبترین محل قرار گیرند.

3- اصل نوع وظیفه : اجزائی که دارای وظیفه یکسان هستند میبایست در یک گروه و در کنار بکدیگر قرار گیرند.

4- اصل جانمائی استفاده : اجزائی که عموما به طور متوالی و پی در پی و بدنبال هم استفاده میشوند میبایست در یک گروه کنار یکدیگر قرار گیرند.

اصول چیدمان اجزای آشپزخانه

برای طراحی نحوه چیدمان سطوح کار توالی انجام کار در آشپزخانه معمولا به ترتیب زیر در نظر گرفته میشود:

1-ظرف شوئی

2-سطح اصلی کار

3- سطح خوراک پز ( اجاق گاز)

4-سایر سطوح

توجه کنید که برای فرد راست دست توالی کار از دست چپ به راست است.

این توالی نمیباست بوسیله گنجه های بلند درها یا راهروها به هم بخورد اما ضرورتی ندارد که همگی در یک راستا و خط مستقیم قرار گیرند.

ترکیب L یا U شکل نیز میتواند مناسب باشد. با در نظر گرفتن سطح کار اضافی در سمت چپ ظرف شوئی جانمائی پست کار در آشپزخانه کامل میشود.

یخچال یا سایر وسایل ذخیره و انبار مواد غذائی – ظرف شوئی و اجاق خوراک پزی که مکررا مورد استفاده قرار میگیرند " مثلث انجام کار " را تشکیل میدهند .

بنا به دلایل ایمنی اضلاع این مثلث نباید قطع شود به ویژه میان خط میان ظرف شوئی و اجاق خوراک پزی که بیش از هر وسیله دیگر ی در آشپزخانه مورد استفاده قرار میگیرند.

اضلاع مثلث انجام کار

حاصل جمع طول اضلاع این مثلث ( محیط مثلث ) که رئوس آن در نقطه مرکزی واقع در جلوی وسیله ( اجاق و یا ظرف شوئی ) قرار دارد میبایست در یک محدوده خاص باشد . گراند جان ( 1973 ) حداکثر محیط این مثلث را برای آشپزخانه های کوچک 7000 میلی متر( 7 متر) و برای آسپزخانه های بزرگ 8000 میلی متر ( 8 متر ) توصیه نموده است .

استاندارد دیگری ( دپارتمان محیط 1972 ) حداقل و حداکثر آنرا 3600 و 6600 میلی متر و فاصله میان ظرف شوئی و اجاق خوراک پزی را 1200 تا 1800 میلی متر تعیین نموده است .

ارتفاع سطوح کار

برای تعیین ارتفاع بهینه سطح کار در آشپزخانه میبایست به دو نکته توجه نمود :

1- گوناگونی آنتروپومتریکی [1] افراد استفاده کننده.

2- گوناگونی کارها و فعالیتهایی که در آشپزخانه انجام میگیرند.

وارد و کریک (1970) از طریق " کارآزمائی تطبیقی " در مطالعه ای برروی ارتفاع بهینه سطح کار ( عموما زنان ) ارتفاع های زیر را به عنوان ارتفاع بهینه سطح کار برگزیدند :

1- 119 میلی متر زیر ارتفاع آرنج : برای کارهائی که در بالای سطح میز کار انجام میگیرد ( پوست گرفتن سیب زمینی – میوه و... – به هم زدن و مخلوط کردن مواد در کاسه – بریدن نان )

2- 88 میلی متر زیر ارتفاع آرنج : برای کارهائی که در سطح میز کار انجام میشود (خرد کردن گوشت – سبزی و ... )

3- 122 میلی متر زیر ارتفاع آرنج : برای کارهائی که نیاز مند اعمال نیرو به سمت پائین هستند ( پهن کردن خمیر- اطو کردن )

در این مطالعه همچنین مشخص شد ارتفاع بهینه برای لبه بالای ظرف شوئی تقریبا 25 میلی متر زیر ارتفاع آرنج قرار دارد .

بمنظور نشان دادن اهمیت و اولویت انواع کارها در سه دسته فعالیتهای مذکور تخقیقی بر روی گروه کوچکی از زنان خانه دار با تجربه انجام گرفت . تمام این افراد بر این نکته توافق داشتند که دسته دوم فعالیتها کم اهمیت ترین کارها در مقوله خانه داری هستند [2] .

با دادن مقدار قراردادی چهار(4) به دسته دوم و مقدار قراردادی یک(1) برای دو دسته دیگر میتوان چنین نتیجه گیری نمود که" ارتفاع بهینه برای سطح کار 100 میلی متر زیرآرنج است" .

( 119×1) +(88×4)+(122×1) / 6= 98.83 ~100 mm

با در نظر داشتن اطلاعات آنتروپومتریکی استاندارد (25 میلی متر برای کفش ) ارتفاع بهینه در آشپزخانه بر حسب میلی متر به شرح جدول زیر خواهد بود :

 

مردان زنان

صدک پنجم [3] صدک پنجاهم صدک نودوپنجم صدک پنجم صدک پنجاهم صدک نودوپنجم

سطح میز کار 930 1015 1105 855 930 1005

ظرف شوئی 1005 1090 1180 930 1005 1080

طبق استاندارد BS 3705 [4] ارتفاع ظرف شوئی 900 تا 1050 میلی متر و ارتفاع سطح کار 850 تا 1050 میلی متر تعیین میشده که با استفاده از تحقیقات فوق ارتفاع سطوح کار اصلاح شده بطوریکه در استاندارد [5]BS 6222 ارتفاع سطح میز کار 900 یا 850 میلی متر تعیین شده است.

با استفاده از این استاندارد که در سال 1982 تدوین شده سطح میزکار برای حدود نیمی از زنان و اکثر مردان پائین تر از ارتفاع بهینه واقع شده است .

ظرف شوئی تقریبا برای کلیه افراد پائین تر از ارتقاع بهینه قرار گرفته است .با فرض اینکه حد قابل قبول در حول و حوش ارتفاع بهینه برابر با 50 _+ میلی متر باشد در این صورت اگر سطح میز کار بیش از 150 میلی متر زیر ارتفاع آرنج قرار گیرد عدم تطابق جدی و قابل توجه خواهد بود و دامنه تولرانس ظرف شوئی 75 میلی متر بالاتر قرار خواهد گرفت .

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

هر چند در اتاق نشيمن تلويزيون تماشا مي كنيم و در اتاق خواب استراحت مي كنيم، اما هيچ موقع نبايد اهميت آشپزخانه را ناديده بگيريم. در حقيقت خاطره خوردن غذاهاي خوشمزه در همين آشپزخانه خلق مي شود. با توجه به اينكه آشپزي مي تواند خاطرات خوشي را از آشپزخانه در ذهن ما به يادگار بگذارد، اما اگر آشپزخانه به خودي خود ظاهر زيبايي داشته باشد، اين خاطرات به مراتب شيرين تر و به ياد ماندني تر مي شوند. بنابراين اگر آشپزخانه شما نماي زيبايي ندارد و از وقت صرف كردن در آن لذت نمي بريد، بد نيست به فكر تغيير دكوراسيون آن باشيد. مطمئناً اگر آشپزخانه شما نماي جذابي داشته باشد، احتمال اينكه به آشپزي و پخت و پز غذاهاي خوشمزه تشويق شويد نيز افزايش پيدا مي كند. اين كار مي تواند براي شما جالب باشد و از آنجاييكه نيازمند خلاقيت فردي است يك تمرين ذهني مفيد نيز هست.

kitchen1(1).jpg

ابتدا وسايلي كه در آشپزخانه موجود هستند را معين كنيد. معمولاً گاز، يخچال، كابينت، و سينك ظرفشويي از جمله وسايل اوليه هر آشپزخانه اي هستند. قبل از هر چيز بايد كاربردي بودن آنها را در نظر بگيريد. وسايل را بايد به گونه اي بچينيد كه بتوانيد به راحتي به هر يك از آنها دسترسي داشته باشيد. سليقه شخصي خود را به كار گيريد و دكوراسيون منحصر بفردي را به آشپزخانه خود دعوت كنيد.

 

يكي از آسان ترين تكنيك هايي كه به راحتي مي توانيد فضاي آشپزخانه خود را تغيير دهيد، ايجاد تغيير در كابينت هاست. نكته اي كه در مورد كابينت ها حتماً بايد در نظر داشته باشيد تعداد آنهاست. تعداد كابينت ها بايد اندازه باشد، به اين معنا كه نه كم باشند و نه زياد. پس از اينكه از تعداد كابينت هاي لازم در آشپزخانه اطمينان خاطر حاصل كرديد، نوبت به رنگ و طرح آنها مي رسد. اگر نمي خواهيد هزينه زيادي صرف كنيد، مي توانيد آنها را رنگ بزنيد اما اگر هزينه مجزايي براي اين كار در نظر گرفته ايد مي توانيد دستگيره ها و روكش رويي آنها را تعويض نماييد.

 

kitchen2(1).jpg

به واسطه رنگ كارهاي بسيار زيادي مي توانيد انجام دهيد. اين كار صرفاً نيازمند كمي خلاقيت مي باشد. همچنين مي توانيد وسايل فرسوده و بلااستفاده را نيز تعويض كنيد. باز هم اگر هزينه محدودي در اختيار داريد مي توانيد روميزي و يا دستمال سفر و دستگيره ها را تعويض نماييد و اگر بودجه شما زياد است مي توانيد ميز كهنه آشپزخانه و صندلي ها را تعويض كنيد و انواع نو آنها را خريداري نماييد.

 

به هر حال تصميم با شماست. ايجاد تغيير در فضاي داخلي آشپزخانه كار دشواري نيست و نيازمند صرف هزينه هاي گزاف نيز نمي باشد. همه چيز به شما بستگي دارد. چند راهكار ساده مي تواند تغييرات شگرفي را در اين فضا ايجاد نمايد.

kitchen3.jpg

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

آشپزخانه يكي از مهمترين مناطق خانه است كه بايد به دكوراسيون آن بيش از ساير قسمت ها توجه داشت، و اين امر به ويژه در حين رعايت اصول فنگ شويي از اهميت بيشتري برخوردار مي شود. فراموش نكنيد كه نحوه ديزاين و دكوراسيوني كه براي آشپزخانه در نظر مي گيريد، روي سلامت و موفقيت شما تاثير مي گذارد و به واسطه دكوراسيون مناسب اين فضا به كاميابي و قدرت دست پيدا مي كنيد.

 

مكان قرار گرفتن آشپزخانه

 

اولين چيزي كه در مورد آشپزخانه مورد توجه قرار مي گيرد اين است كه اساساً آشپزخانه در كجاي خانه واقع شده است. شايد هميشه آنقدر قدرت انتخاب نداشته باشيم كه جاي هر يك از اتاق هاي خانه را انتخاب كنيم، اما اگر در حال ساخت خانه اي جديد هستيد و يا قصد بازسازي خانه قديمي خود را داريد، بهترين حالت آن است كه آشپزخانه را در فسمت انتهايي خانه خود قرار بدهيد. به اين معنا كه اگر يك خط فرضي در وسط خانه بكشيم آشپزخانه در قسمت انتهايي و به دور از خط فرضي مركزي واقع شده باشد. بهتر است زماني كه فرد وارد خانه مي شود يكمرتبه آشپزخانه جلوي چشمش نباشد. اين مسئله هم مهمانان و هم اعضاي خانه را به پرخوري ترغيب مي كند.

 

اما اگر حق انتخاب نداريد و آشپزخانه در جلوي روي شما قرار گرفته، چند تكنيك وجود دارد كه به واسطه آن مي توانيد توجه افراد را از آن منحرف كنيد. از اين فرصت براي به كار گيري خلاقيت بيشتر استفاده كنيد، به عنوان مثال مي توانيد از پرده يا لووردراپه استفاه كنيد. يك روش ديگر آن است كه در طرف مخالف آشپزخانه يك وسيله دكوري جذاب بگذاريد تا حواس كسي كه وارد خانه مي شود به آن جلب شود.

 

طرح اوليه آشپزخانه

 

نحوه قرار دادن وسايل مختلف در آشپزخانه خيلي مهم است. به طور مثال گاز بايد در جايي قرار داشته باشد كه كدبانو در حين آشپزي پشتش به درب ورودي و مهمانها نباشد. اگر امكان اين كار وجود ندارد، بالاي گاز از آينه و يا ورقه هاي شفاف آلومينيومي استفاده كنيد. سايز آن هر قدري كه مي خواهيد مي تواند باشد، اما هر چقدر بزرگتر باشد، بهتر است.

از آنجايي كه امروزه كاربرد آشپزخانه ها تا حدي تغيير پيدا كرده است و آشپزخانه هاي جديدي طراحي شده و حتي اين امكان را نيز فراهم مي آورند كه دو نفر در آن واحد آشپزي كنند. طراحي به گونه اي است كه حتي فردي كه در حال آشپزي است به راحتي مي تواند با مهمانها و ساير افراد خانواده در ارتباط باشد. اين روزها افراد خانواده عادت پيدا كرده اند كه همه در كار آشپزي با هم مشاركت داشته باشند و خانواده هاي پر مشغله از وقت پخت و پز به عنوان فرصتي براي همدلي و صميميت بيشتر استفاده كنند.

رنگ آشپزخانه

 

طرفداران فنگ شويي معتقدند كه رنگ آشپزخانه نبايد هيچ يك از رنگ هايي مثل قرمز، صورتي، و يا بنفش باشد. موارد فوق رنگ هاي "آتش" هستند و مي توانند منجر به ايجاد بحث و مشاجره شوند؛ بنابراين اگر مي بينيد كه شما و همسرتان در آشپزخانه بيش از حد با هم بحث مي كنيد شايد به خاطر رنگ هاي محرك اين فضا باشد.

 

بهترين رنگ ها سفيد يخچالي، سبزهاي روشن و آبي هستند. از 5 عنصر اصلي فنگ شويي – زمين، فلز، چوب، آتش، و آب - آشپزخانه هم اتاق آب است هم آتش و با توجه به 5 المان فوق الذكر سفيد مي تواند بين آب و آتش تعادل خوبي برقرار كند.

 

نور در آشپزخانه

 

در هيچ اتاقي استفاده از لامپ هاي فلورسنت پيشنهاد نمي شود. اين لامپ ها دائماً سوسو مي زنند و چشم ها و سيستم عصبي را تحت الشعاع قرار داده و ممكن است موجب فشار خون بالا، خستگي چشم، و سردرد شوند.

 

چيدمان وسايل

 

وسايل را بايد طوري بچينيد كه فاصله آنها از هم مناسب باشد و تعداد حركات و جابجايي افراد به حداقل ميزان ممكن برسد. بايد قادر باشيد كه بهترين استفاده مكاني را از فضا داشته باشيد و در عين حال راحتي و آسايش را نيز ايجاد نماييد. بهتر است در اين فضاعناصر آب را از عناصر آتش جدا كنيد. به عنوان مثال گاز، مايكروفر و توستر را در يك طرف و يخچال و سينك و ماشين ظرفشويي را در طرف ديگر قرار دهيد. هر گروه از اين وسايل را مي توانيد با چوب از هم جدا كنيد.

 

مانند ساير اتاق ها آشپزخانه نيز بايد تميز و مرتب نگه داشته شود و وسايل خراب و بلا استفاده دور ريخته شوند. با استفاده از اين تكنيك ها آشپزخانه شما استيل خاصي پيدا مي كند.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

همانطور كه مطلع هستيد صنعت لوازم خانگي در چند دهه اخير پيشرفت هاي چشمگيري در راه تحقق همه تصورات ذهني بشر دربر داشته كه آشپزخانه نيز از اين مستثني نبوده.kitchen.jpg

همانطور كه مطلع هستيد صنعت لوازم خانگي در چند دهه اخير پيشرفت هاي چشمگيري در راه تحقق همه تصورات ذهني بشر دربر داشته كه آشپزخانه نيز از اين مستثني نبوده. در حقيقت آشپزخانه دفتر كار خانم هاي خانه دار محسوب مي شود و به همين دليل هم هست كه اغلب آنها ها تمايل دارند كه مكان را به زيباترين شكل ممكن دربياورند. اجازه دهيد با يك مثال بيشتر توضيح دهيم.

 

كاربرد يك كلاه آفتابگير چيست؟ كاملاً مشخص است: اجازه نمي دهد كه نور خورشيد مستقيماً به صورت و سر شما بتايد؛ اما يك لحظه صبر كنيد... تعداد بسيار زيادي از افراد هستند كه در فضاهاي رو بسته باز هم از كلاه استفاده مي كنند در صورتيكه در معرض هيچ نور آزار دهنده اي نيز قرار ندارند! بنابراين مي توانيم نتيجه بگيريم كه كلاه آفتابگير مورد استفاده ديگري هم دارد: احساس مد و به روز بودن را در مصرف كننده بيدار مي كند. از يك سو اين كلاه داراي نقاب خاصي مي باشد كه از مستقيم آفتاب به چشم ها جلوگيري بعمل مي آورد، و از سوي ديگر حس زيبايي و خوش تيپي را بر مي انگيزد. اين امر تا جايي پيش مي رود كه حتي برخي از تيم هاي ورزشي براي تبليغات آرم ورزشگاه خود را روي كلاه هاي نقابدار چاپ كرده و در اختيار هواداران خود قرار مي دهند. بنابراين شركت هاي توليد كننده كلاه مي بايست همه ي اين موارد را در طراحي يك كلاه در نظر بگيرند.

اما ارتباط مثال فوق با آشپزخانه آرماني ما چيست؟ همانطور كه مي دانيد آشپزخانه قلب هر خانه اي محسوب مي شود و نه تنها بايد از نظر كاربردي بازده بالايي داشته باشد بلكه نيكوست كه بجهت زيباشناختي، نظرخانم خانه را نيز تامين كند. به اين منظور مي بايست 4 گام اساسي برداشته شود:

طراحي حرفه اي

سليقه فردي

كيفيت

نصب كارشناسانه

بد نيست خانم ها ياد بگيريد كه چگونه مي توانند ايده هاي ذهني خود را در آشپزخانه اعمال كنند. طرز چيدمان وسايل هم از اهميت بالايي برخوردار مي باشد. وسايل آشپزخانه طوري بايد قرار بگيرند كه در وهله اول كار كردن با آنها راحت باشد و بعد زيبا به نظر برسند و تعادل در محيط حفظ شود. به هر حال نبايد فراموش كرد كه چيدمان آشپزخانه هر خانمي با خصوصيات اخلاقي او هماهنگ است.

ايده شما براي تغيير دكوراسيون آشپزخانه تان هر چه كه باشد، هدف اين است كه قلب خانه تان را منحصراً مطابق طبع و سليقه تان در تغيير شكل دهيد. به اين منظور ابتدا مكان مناسب براي قرار دادن سه وسيله اصلي آشپزخانه يعني: گاز، يخچال، و ماشين لباسشويي را پيدا كنيد و سپس به ادامه كار بپردازيد. برخي از خانواده ها وعده هاي غذايي را در آشپزخانه سرو مي كنند بنابراين اگر ساكنان خانه شما هم جزء اين گروه هستند بايد حتي الامكان فضاي آشپزخانه را به محيطي آرام بخش و دوستانه تبديل كنيد تا همه افراد از قرار گرفتن در آن لذت ببرند.

رنگ هاي سال 1388 در آشپزخانه

رنگ هاي سال 1388 بيشتر شامل تناليته هاي شاد و نيرو بخش و رنگ هايي هستند كه حس خوش بيني را در افراد ارتقا مي دهد. در اين قسمت نمونه هايي از كاربرد رنگ زرد را به شما معرفي مي كنيم تا بتوانيد براي تغيير دكوراسيون آشپزخانه خود از روي آن ايده برداري كنيد.

كاربرد رنگ هاي شاد

آيا تمايل داريد كه با افق همگام شويد؟ كارشناسان رنگ در طراحي داخلي فضاهاي خانگي معتقدند كه انسانها به ويژه در قرن اخيربيش از هر زمان ديگري نياز به ديدن رنگ هايي دارند كه حس خوش بيني آنها را تقويت كند؛ در اين ميان رنگ زرد حرف اول را مي زند و به عنوان يكي از رنگ هاي فوق العاده قوي در اين زمينه محسوب مي شود.

yellow_11.jpg

 

رنگ زرد هم آرامش مي دهد و هم انرژي بالايي به همراه دارد. تركيب سايه روشن هاي ليمويي، كرم، خورشيدي، و پرتقالي نيز مي توانند فضا را زيباتر و شيك تر كنند. تركيب رنگ ليمويي و كرم فضا را هموار تر، خورشيدي محيط را ملايم تر و پرتقالي آنرا دلنواز تر جلوه مي دهد. به تصوير زير توجه كنيد:

 

yellow_2.jpg

 

اگر نمي خواهيد از نظر مالي متحمل هزينه بالايي شويد، تنها با چند تغيير چزئي نيز مي توانيد انرژي و زيبايي را همزمان وارد آشپزخانه خود كنيد. درست مثل نمونه اي كه در زير مشاهده مي كنيد:

 

yellow_4.jpg

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

لینک به دیدگاه

كمپاني "فندي" اين بار راه خود را به سوي آشپزخانه ها باز كرده و دكوراسيون منحصربفردي را براي فضاهاي كوچك ابداع نموده است. اين ايده جديد به عنوان يكي از برترين طراحي هاي سال اروپا شناخته شده است و داراي مزاياي بيشماري مي باشد. از جمله فاكتورهاي ويژه اين ديزاين نوين مي توان به كم جا بودن، كاربردي بودن، زيبايي و قابليت مخفي شدن آن اشاره كرد. اين آشپزخانه كوچك و جمع و جور داراي همه امكانات يك آشپزخانه كامل نظير: گاز، سينك ظرفشويي، مايكروفر، چاي ساز و قهوه ساز، يخچال و كليه وسايل مورد نياز ديگر مي باشد. جالب اينجاست كه اين آشپزخانه به گونه اي طراحي گرديده است كه همه اين وسايل را در يك فضاي كوچك جاي مي دهد. اندازه اين آشپزخانه كوچك 246 سانتي متر است. جداره بيروني آن چوب لاك الكل خورده است كه به رنگ تيره در آمده و داراي رنگ هاي متفاوتي نظير مشكي، شكلاتي، فيلي با پرداخت و جلاي اطلسي مي باشد. وسايل داخلي نظير گاز، سينك، و قفسه هاي پاييني همگي استنلس استيل هستند. همانطور كه در تصوير هم مشاهده مي كنيد در قسمت بالايي قفسه هاي شيشه اي نصب شده اند تا هم فضا را كاربردي تر كنند و هم كيفيت و زيبايي را ارتقا بخشندد. اين آشپزخانه زيبا، مدرن، و مخفي موج خروشاني است كه دنياي مدرن آتي را به فضاهاي داخلي منازل دعوت مي كند.

 

 

con-kitch-2.jpg

 

con-kitch-1.jpg

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

آشپز خانه

 

-عملکرد

-پیشینه

-استاندارد ها

 

همان طور که از اسم ان مشخص است آشپزخانه محل پخت و پز است اما کاربری اشپزخانه فقط همین یک مورد نیست از گذشته تا به حال کاربری اشپزخانه تغییرات زیادی کرده است.

ابتدا نگاهی به اشپزخانه های گذشته می نماییم.

در قدیم اشپزخانه تفاوت های زیادی با امروز داشت اولین تفاوت اساسی محل قرار گیری ان بود.به طوری که کاملا از قسمت مسکونی ساختمان فاصله داشت یعنی در جایی دور از دید افراد ساکن یا میهمانان که در خانه بودند و معمولا اشپزخانه ها در زیر زمین واقع بودند. چون وضعیت لوله کشی ساختمان ها قدری متفاوت با امروز بود کاربری اشپزخانه تقریبا همان اشپزی و پخت و پز بود و حتی شست و شوی ظروف نیز در اشپزخانه صورت نمی گرفت.

مسئله دیگر نحوه ی چیدمان دکوراسیون داخلی اشپزخانه بود که تقریبا هیچ شباهتی با اشپزخانه های امروزی نداشت به طوری که ما شاهد هیچ گونه کابینت در داخل ان نبودیم و به جای کابینت از تیغه های اجری که روی ان با سنگ یا مصالح مشابه پوشانده می شد بودیم که برای اینکه لوازم و ظروفی که درون ان قرار داشت در دیدرس قرار نگیرد با پرده های پارچه ای انرا می پوشاندند.

مسئله ی دیگر ذخیره ی مواد غذایی است که در گذشته چون استفاده از یخچال برای همه میسر نبود محل هایی را که دور از نور افتاب و گرمای طبیعی محیط بود برای ذخیره مواد غذایی می ساختند تا از فاسد شدن مواد غذایی جلوگیری کنند.

معمولا نور اشپزخانه با توجه به محل قرار گرفتن اشپزخانه مساله مهمی بود که خود شامل دو قسمت می شد :

اول: نور طبیعی بود که به وسیله ی پنجره هایی که نزدیک به سقف ایجاد می شد صورت می گرفت تا اشپزخانه از نور طبیعی بهره بگیرد .

دوم: نور مصنوعی بود که معمولا نور نقطه ای بود(یعنی یک یا چند لامپ سقفی بسته به ابعاد اشپز خانه).

لازم به ذکر است که تهویه نیز به صورت طبیعی صورت می گرفت و تکنولوژی هیچ دخالتی در این امر نداشت.

حال کمی از گذشته دور فاصله می گیریم تا جایی که اشپزخانه ها دیگر مانند گذشته به شکل ان پناهگاه های سری و مخوف نبود و به درون فضای مسکونی راه پیدا کرده بود.

در ان ایام بازهم اشپزخانه ها به شکل امروز نبود وجود اشپزخانه درون خانه و در کنار فضای نشیمن و در دسترس عموم افراد خانواده دلنشین تر از گذشته بود و دور نبودن زن از دیگر اعضای خانواده نکته قابل توجه این امر بود.

به طوری که فرزندان مادر را بیشتر در درون خانه احساس می کردند و این از لحاظ روانی جای خوشحالی داشت اما هنوز هم وجود دیوارها و در های جدا کننده بین اشپزخانه و دیگر قسمت های خانه به چشم می خورد.

در ان زمان شست و شو نیز درون اشپزخانه صورت می گرفت و در اطراف اشپزخانه کابینت نیز به چشم می خورد اما نه به شکل امروز و معمولا از جنس فلز ساخته می شد و با ورق هایی مثل استیل و غیره روی ان پوشیده می شد .

همچنین یخچال و فریزر محل اصلی ذخیره ی مواد غذایی بود .چیزی که در اکثر خانه ها به چشم می خورد باز شوی کوچکی بود که اشپزخانه را به فضای پذیرایی یا حال ربط می داد استفاده از ان نیز بیشتر در مواقع حضور مهمان و برای پذیرایی از ایشان صورت میگرفت.

استفاده از هود جهت تهویه خیلی معمول نبود وباز هم این امر بصورت طبیعی انجام میشد.

در این ایام ماشین لباس شویی نیز هنوز به اشپزخانه ها راه نیافته بود.

در خانه های ویلایی بسیار بزرگ در صورتی که اشپزخانه از ابعاد بالایی برخوردار بود اشپزخانه غذاخوری هم محسوب می شد ولی این امر نیز خیلی رایج نبود.

اشپز خانه های امروزی:

با پیشرفت تکنولوژی و بالاتر رفتن توقعات بیشتر در استفاده از لوازم مختلف برای رفاه بیشتر شکل اشپزخانه ها نیز تغییرات زیادی کرده است.

ما امروزه شاهد ابزار و وسائل مختلفی در اشپزخانه ها هستیم مثل:اجاق گازها و فرهای چند منظوره مایکروویوها تستر و غذاسازهاو.... این ها همه شاهدی بر این مدعاست.

نحوه ی قرار گیری اشپزخانه در پلان کلی ساختمان به گونه ای است که در ارتباط با در ورودی یا پارکینگ بوده که این امر برای سهولت انتقال مواد غذایی از بیرون خانه به درون اشپزخانه است.

وجود کابینت ها یی که معمولا از چوب یا mdfساخته می شودبسیار رواج یافته به طوری که استفاده از کابینت فلزی تقریبا منسوخ گردیده است .

وجود سینک های ظرفشویی در ابعاد و مدل های گوناگون شست و شو را کمی راحت تر کرده است .

تهویه ی اشپزخانه ها نیز به وسیله ی هودهای یک یا چند موتوره صورت میگیرد.

مسئله ی دیگر راه یافتن ماشین لباسشویی به درون اشپزخانه است که این امر به دلیل کمبود فضا و کوچک شدن خانه های اپارتمانی است.

امروز دیگر از دیوار خبری نیست و معمولا برای جداسازی اشپزخانه از دیگر فضاهای خانه از همان کابینت استفاده می شود که به ان اپن می گویند .

البته در چند سال اخیر ساختمانهایی دیده شده که اپن را نیز حذف کرده اند و فقط با ایجاد شکست هایی در سقف فضای اشپزخانه را از اطراف جدا نموده اند.

در اشپزخانه ها مانند قدیم دیگر تنها از یک نور نقطه ای در وسط اشپزخانه استفاده نمی شود بلکه طراح در نقاط مختلف اشپزخانه نور را پخش میکند تا کاربر در هر نقطه نور کافی برای انجام کار در ان محل را داشته باشد .

از مسائل مهم دیگری که باید به ان اشاره نمودگذاشتن پریزهای زیاد در اشپزخانه است زیرا امروزه بسیارس از لوازم مورد استفاده در اشپزخانه نیاز به برق دارند و هیچ چیز از ان بدتر نیست که برای استفاده از قهوه جوش یا تستر مجبور به کشیدن رادیو یا....از برق باشید.

نکته قابل توجه دیگردور کردن نقاط کسل کننده از اشپزخانه است که این کار را میتوان با ایجاد بازشوهای متعدد در اشپزخانه ایجاد کرد مثلا ایجاد بازشو بالای سینک است تا کاربر بتواند در حین کار از منظره ی بیرون نیز لذت ببرد و همچنین با این کار از استفاده ی نور مصنوعی در روز نیز جلوگیری به عمل می اید.

همچنین برای زینت دادن به اشپزخانه از تابلوهای کوچک و بزرگ نیز میتوان استفاده کرد که همانطور که گفته شد یک باز شو همانند یک تابلوی طبیعی عمل می کند.

استفاده از چراغ های تزئینی و کاربردی باعث از بین رفتن یکنواختی و کسالت می شود استفاده از چند گل کوچک در لبه ی پنجره یا در کنج اشپزخانه خود زندگی را به همراه دارد.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.


×
×
  • اضافه کردن...