رفتن به مطلب

زنان مغز فعال تری نسبت به مردان دارند


ارسال های توصیه شده

محققان در بزرگترین مطالعه عکس برداری مغزی که تاکنون انجام شده، موفق به شناسایی تفاوت های خاصی میان مغز زنان و مردان شده اند.

rq5tv980ea5k65ya87is.jpg

عکس های مربوط به شکاف سهمی جمجمه و سطح سه بعدی که تفاوت های جنسیتی را در جریان خون مغزی نشان می دهند.

 

«دکتر دنیل آمن» نویسنده ارشد، روانپزشک و مؤسس کلینیک آمن به همراه همکارانش به تجزیه و تحلیل جمعیتی بزرگ از افراد سالم و همچنین افراد مبتلا به بیماری های روانی پرداخت تا اثر جنسیت را مشخص کند. آنها در این راستا از روش تومورنگارى SPECT استفاده کردند. محققان مطالعات عکس برداری مربوط به مغز ۴۶۰۳۵ فرد را که در ۹ کلینیک صورت گرفته بود، مقایسه کردند. جامعه آماری شامل ۱۱۹ فرد داوطلب سالم و ۲۶۶۸۳ بیمار مبتلا به اختلالات روانی مختلف از قبیل ضربه مغزی، اختلالات دوقطبی، اختلالات روان پریشى و اسکیزوفرنى و اختلال بیش فعالی کمبود حواس بود. مجموعه ای متشکل از ۱۱۵۸۷ بیمار دارای اطلاعات تشخیصی کامل بودند.

 

دکتر آمن اظهار داشت: «این مطالعه می تواند نقش مهمی در درک تفاوت های مغزی حاصل از جنسیت داشته باشد. تفاوت های قابل اندازه گیری که ما میان مردان و زنان، شناسایی کردیم؛ برای درک خطرات ناشی از جنسیت در اختلالات مغزی مثل بیماری آلزایمر حائز اهمیت هستند. استفاده از ابزارهای عکس برداری عصبی کارکردی مثل SPECT از اهمیت بالایی در توسعه درمان های مغزی در آینده برخوردارند.» مغز زنان شرکت کننده در مطالعه در بسیاری از نواحی فعال تر از مردان بود؛ به ویژه در قشر پیش مغزی که در تمرکز و کنترل پیام عصبی نقش دارد؛ قسمت لیمبیک یا نواحی مربوط به هیجان در زنان فعال تر از مردان بود. مراکز هماهنگی و بصری مغز در مردان فعالیت بیشتری در مقایسه با زنان داشت.

56m00i82c9y5lsx7qxm0.jpg

 

محققان توضیح دادند: «نتایج ما نشان دهنده تفاوت های مهمی بین مغز مردان و زنان در افراد سالم و بالینی بود. درک این تفاوت ها می تواند نقشی حیاتی در ارزیابی عکس برداری های عصبی کارکردی داشته باشد و ما را برای فهمیدن تفاوت های این دو جنس در میان بیماران مبتلا به اختلالات روانی یاری برساند. میزان شیوع بیماری آلزایمر، افسردگی و اضطراب در میان زنان بیشتر است؛ در حالی که مردان عمدتا به محبوس شدگی، مشکلات عملکردی و اختلالات روانی دچار می شوند.»

 

یافته های مربوط به افزایش جریان خون قشر پیش مغزی در زنان و مردان می تواند نشان دهد که چرا زنان عملکردی قوی در زمینه های همدردی، همکاری، خود کنترلی و توجه مناسب از خود بروز می دهند. شواهدی هم از جریان خون زیاد در نواحی لیمبیک مغز زنان بدست آمد که میتواند توضیح چرا زنان آسیب پذیری بالایی در مقابل اضطراب، افسردگی، بی خوابی و اختلالات تغذیه دارند. جزئیات بیشتر این پژوهش در

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
منتشر شده است.

 

ترجمه: منصور نقی لو - بیگ بنگ

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...