رفتن به مطلب

تشخیص اوتیسم در نوزادی تنها با یک اسکن مغزی


ارسال های توصیه شده

محققان با استفاده از اسکن‌های مغزی و هوش مصنوعی موفق به شناسایی تفاوت‌های موجود در همگام‌سازی های مغزی در مناطق کلیدی مغز نوزادان شدند و به این شکل احتمال ابتلای نوزادان به اوتیسم را با دقتی بالا پیش‌بینی کردند.

1gry3qrhy52dn9w6yy.jpg

 

این اولین‌باری است که تنها از یک اسکن مغزی برای تایید احتمال ابتلای انسان به اوتیسم استفاده می‌شود،‌ تکنیکی که فرصت مناسبی را برای دخالت به موقع در روند درمان و درک بهتر بیماری اوتیسم در کودکی برای محققان فراهم آورده‌است. گروهی از محققان دانشگاه کارولینا و واشنگتن موفق به ارائه این تکنیک جدید شده‌اند که نه تنها تعداد اسکن‌های مورد نیاز برای تشخیص بیماری را کاهش می‌دهد، بلکه دقت تشخیص را نیز در نوزادان ۶ ماهه به ۹۶ درصد می‌رساند. این میزان تا پیش از ابداع تکنیک جدید ۸۱ درصد بود. پیش از این نتایج مطالعه‌ای متفاوت نشان داده‌بود که با استفاده از دو اسکن مغزی در ۶ و ۱۲ ماهگی، می توان به نتایج مشابهی دست یافت.

 

اختلال طیفی اوتیسم یا ASD اصطلاحی عمومی برای شرح دادن مجموعه‌ای از اختلالات اجتماعی و ارتباطاتی است که با رفتارهای محدود و تکراری همراه است. تخمین‌های متنوعی درباره میزان شیوع بیماری وجود دارد و برخی از گزارش‌ها می‌گویند از هر ۶۸ کودک زیر ۸ سال سن یک نفر به این اختلال مبتلا است. تا به امروز تنها زمانی امکان تشخیص بیماری وجود داشت که نشانه‌های اختلال در کودکف در حدود سن دو سالگی بروز پیدا کرده‌ بود. محققان با استفاده از MRI به بررسی فعالیت‌های عصبی ۲۳۰ منطقه در مغز ۵۹ نوزادی پرداختند که دست کم یک خواهر و برادر مبتلا به اوتیسم داشتند. علاوه بر بررسی تفاوت‌ها از نظر آناتومی، محققان به بررسی چگونگی اتصال و همگام‌سازی این مناطق با یکدیگر نیز پرداختند.

 

میزان هماهنگی این مناطق با یکدیگر به نظر در ایجاد رفتارهای مرتبط با اوتیسم مانند رفتارهای تکراری و زبان و مهارت‌های اجتماعی نقشی حیاتی دارند. از بیش از ۲۶ هزار اتصال ممکن میان مناطق مغزی، محققان موفق به شناسایی ۹۷۴ اتصال در نوزادان ۶ ماهه شدند که می‌توان براساس آنها احتمال ابتلا به اوتیسم را پیش‌بینی کرده و اطلاعات مربوط به آن را در برنامه یادگیری ماشینی وارد کرد تا در آینده به کمک هوش مصنوعی و اسکن‌های مغزی، احتمال بروز بیماری را با دقتی بالاتر تشخیص داد. جزئیات بیشتر این پژوهش در

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
منتشر شده است.

 

منبع: بیگ بنگ

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...