رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

ساختمان‌ها باید به‌گونه‌ای طراحی شوند که قادر به استفاده از اقلیم و منابع انرژی محلی باشند.

 

شکل و نحوه استقرار ساختمان و محل قرارگیری فضاهای داخلی آن می‌تواند به‌گــونــه‌ای باشد که موجب ارتقاء سطح آسایش درون ساختمان شود و در عین‌حال از طریق عایق بندی صحیح سازه، موجبات کاهش مصرف سوخت فسیلی پدید آید. این دو فرایند مذکور ناگزیر دارای همپوشانی و نقاط مشترک فراوانی است.

پیش از گسترش همه جانبه مصرف سوخت فسیلی، چوب منبع اصلی انرژی به حساب می‌آمد که هنوز هم حدود 15درصد از انرژی امروز را نیز تأمین می‌کند. هنگامی که چوب کمیاب و نایاب شد برای بسیاری از مردم امری طبیعی بود که در راستای کاهش نیاز به چوب، برای تولید گرما از گرمای خورشید کمک بگیرند. شهرهای یونانی همچون «پیرنه» مکان شهر را به‌گونه‌ای تغییر دادند که از ورود سیل به شهر جلوگیری شود و شبکه‌ای

مستطیل شکل با خیابان‌های شرقی- غربی را احداث کردند که به ساختمان‌ها اجازه جهت‌گیری به سمت جنوب و استفاده از نور مطلوب خورشید را می‌داد.

رومی‌ها نیز پیروی از اصول طراحی خورشیدی را با آموختن از تجربیات یونان ادامه دادند اما آنها پنجره‌های شفاف که اختراع قرن اول پس از میلاد بود را برای افزایش گرمای به‌دست آمده به‌کار گرفتند. با افزایش کمبود چوب به‌عنوان سوخت، استفاده از نمای رو به جنوب در ساخت منازل ثروتــمـنـدان و هـمـچنین حمام‌های عـمومی شهـر نیز مـتـداول شــد.

 

سنت طراحی با توجه به اقـلـیـم بـرای ایجاد آسایش درون ساختمان به قوانین گرمایش محدود نمی‌شود بلکه در بسیاری از اقـلـیــم‌ها معماران ملزم به طـراحـی فـضایی خنک برای پدید آوردن شرایطی مطلوب در داخل ساختمان بودند. راه حل معــمول در عـصـر حاضر؛ یعنی استفاده از سیستم‌های تهویه مطبوع هوا، تنها فرایندی ناکارامد در تقابل با اقلیم به شمار می‌رود و در عین حال همراه با مصرف زیاد انرژی است که حتی به هنگام ارزانی و فراوانی انرژی به‌دلیل آلودگی حاصل از آن امری اشتباه به‌شمار می‌آید.

‌سابقه احداث تالار شهر در دنیا به بیش از یک قرن پیش بازمی‌گردد و امروزه در اکثر شهرهای دنیا بنایی با نام تالارشهر وجود دارد. در ایران به خاطر شرایط شهر‌سازی‌ در گذشته و اجتماع مردم در مکان‌های دیگر و با رشد یکباره شهرنشینی در چند دهه گذشته وجود بنای تالار شهر در ایران اجتناب‌ناپذیر است. تالار شهر در ایران باید نمادی از تاریخ، هویت، تکنولوژی معاصر و پیوندی میان طبقات مختلف مردم آن شهر باشد. معرفی هنر قدیمی و معاصر در مجموعه تداعی‌کننده هویت محلی آن بنا‌ست. این شکل توسعه باعث رونق محلی، منطقه‌ای و در نهایت کشوری می شود و کمک شایانی به اقتصاد کشور عزیزمان ایران می‌کند.

در بررسی نمونه‌های غربی تالار شهر بی‌تردید شیوه کار و نوع برخورد آنان با مسائل اجتماعی و فرهنگی و روش مدیریت متمرکز آنها حائز اهمیت است. این گروه از فضاهای خدماتی به لحاظ آنکه در دوره حاضر و منطبق با شرایط زندگی در قرن 21 در حال ارائه خدمات هستند فضاهای زنده و دارای ارزش‌های کاربردی در شهرسازی نوین تلقی می‌‌شوند.

سیتی‌هال در تمامی شهرهای بزرگ جهان صنعتی با مختصر تفاوت‌هایی ماهیت بنایی سمبلیک و واحد را در سطح شهر داشته، عمدتاً عملکردهای تشریفاتی دارد که در قالب سالن‌ها و فضاهای خاص و بزرگ برای برگزاری مجامع و کنفرانس‌های مهم و مراسم ویژه تجلی می‌یابد و در هریک عملکردهای خدماتی آن در مقایسه با عملکرد تشریفاتی فوق در مقام دوم اهمیت قرار می‌گیرد.

تالار شهر به مفهوم عام آن مکانی است که به همه مردم شهر تعلق دارد و همچنان که شهر متعلق به شهروندان است تالار شهر نیز خانه نمادین شهروندان به‌شمار می‌آید و لازم به ذکر است که ماهیت استقلال عملکرد تالار شهر از عملکرد شهروندان در اداره شهرشان مایه می‌گیرد.

شورای شهر به‌عنوان نماینده شهروندان عملیات شهرداران را زیر نظر دارد و امور اجتماعی شهر در این انجمن و شوراهای آن حل و فصل می‌شود. نشست‌ها و گردهمایی‌های متعددی که مربوط به شورای اصناف، شورای شهر و شهرستان و استان است، در همین محل تشکیل می‌‌شود. تالار شهر سمبل و نهاد شهر و مرکز گردهمایی عمومی و ارتباط و تعامل میان مردم در عرصه مسائل شهری است.

نقش این فضا در اکثر شهرهای دنیا ایجاد جاذبه و کنش برای همکاری مردم و فراهم آوردن زمینه‌های لازم برای ارتقاء کیفی و کمی خدمات و فضاهای شهری است. در تالار شهر، آن دسته از تنگناها و گره‌های شهری مورد بررسی قرار می‌گیرد که دولت و نهادهای دیگر شهری به تنهایی قادر به حل آنها نیستند. مهم‌ترین مخاطبان تالار شهر، شهروندان شهر هستند؛ شهروندانی که برای ظهور خلاقیت‌های فردی و کسب تجربه‌ها و اندیشه‌های جدید به فضاهایی مانند تالار شهر نیاز دارند.

در روند برنامه‌ریزی و فضایابی آنچه مورد نظر است، ایجاد فضایی برای مجامع گردهمایی‌ها و مرکزی برای تبادل آراء شورای محلی، ناحیه‌ای، شهری و استانی، همواره با اجزاء اداری، فرهنگی و خدماتی است که در جهت تقویت مشارکت شهروندان به منصه‌ظهور خواهد رسید. البته پیچیدگی، ویژگی و تفاوت‌های فرهنگی تلقی در هر شهر موجب می‌شود تعریف دقیقی و ثابتی از تالار شهر پدید نیاید اما آنچه مسلم است این است که بررسی پاره‌ای از مراکز خدماتی و یا سیتی‌هال‌های شهرها در کشورهای صنعتی پیشرفته می‌تواند در این روال، روشنگر شیوه برخورد با مسئله از دید معماران و برنامه‌ریزان بزرگ محسوب شود.

بنابراین با شناختی اصولی از کیفیت درونی عملکرد تالار شهر می‌بایستی شخصیت ممتاز بنای آن را در طراحی در نظر گرفت و در یک ترکیب فیزیکی مساعد که حاصل جانمایی متناسب در مجموعه است، استغنای کامل اصلی تجمع و شوراها را در وجوه کالبدی مجموعه بنای تالار شهر منظور کرد.

  • Like 5
لینک به دیدگاه

در کتاب معماری «کره‌جنوبی- شمالی » چنین آمده است: تالار قدیمی شهر سئول 4طبقه با مساحت 8800 متر مربع که در سال 1962 ساخته شد و در سال 1986 باز‌سازی‌ شد. طراحی دوباره این بنا در سال 2006 توسط گروه معماری کره‌ای مس انجام شد. به جای مجموعه‌ای اتفاقی از معماری در دوران‌های مختلف، تمام مجموعه می‌خواهد اثری از یک مجموعه را خلق کند. فضاهای جانبی این مجموعه مانند چهار چوبی در این بنا‌ست؛ به‌طوری‌که در نوسازی بخش‌های موجود داخلی و خارجی در ساختمان جدید هم وجود دارد.

مشخصات تالار جدید طراحی شده توسط گروه معماری مس به این شرح است: تعداد طبقات: 24 طبقه و 5 طبقه زیر زمین که 3 طبقه آن پارکینگ با 124 جایگاه است . مساحت محل: 12709 متر مربع، مساحت کل طبقات: 94398 و مساحت محوطه‌سازی‌ 2087 متر مربع .

ابتدا، در یک طرف حیاط، ساختمان قدیمی 4 طبقه تالار شهر، به‌عنوان یک کتابخانه عمومی به کار خواهد رفت؛ در طرف دیگر حیاط، امکانات مختلف عمومی (مانند: تالار سمفونی، میدان عمومی Dasan و خدمات عمومی) خواهد بود.

حیاط تالار شهر در مرکز مجتمع همه بخش‌ها را متحد و وصل می‌کند و به‌عنوان عمومی‌ترین و قابل دسترس‌ترین فضا داخل مجتمع است. این فضا در تالار قدیم به‌عنوان فضایی باز بوده و در تالار جدید هم به همین صورت است، به‌طوری‌که برای فعالیت‌های اجتماعی در شهر سئول بی‌نظیر است. در مرکز زیرزمین یک کلاه فرنگی هشت‌وجهی شیشه‌ای قرار دارد. کلاه فرنگی مانند نشانه شهر در زیرزمین است، نور آن در 2طبقه بزرگ زیرزمین (شامل بخش‌های عمومی) وارد می‌شود.

تالار سمفونی (بنایی 4طبقه است)، جزو عمومی‌ترین بخش‌ها خواهد بود و در شمال غربی تالار جدید قرار دارد. این تالار به بخش جدید شهر کمک خواهد کرد و با فضاهای عمومی مهم سئول از قبیل میدان‌های شهری Gyeongbok، Duksoo و مرکز فرهنگی Sejong

به رقابت خواهد پرداخت.

دفاتر بزرگ‌ترین بخش این مجموعه در داخل 2برج متصل به هم در گوشه شمال شرقی مجموعه هستند. آن دو برج عملکردی یکسان و ارتفاع متفاوت دارند، به‌طوری که برج اول 18 طبقه به ارتفاع 4/82 متر و برج دوم 24 طبقه به ارتفاع 3/107متر است.

اتاق‌های کنفرانس و دیگر امکانات: امکانات کنفرانس در طبقه چهارم با یک اتاق مصاحبه مطبوعاتی است. سالن استراحت خبرنگاران و با اتاق‌های کنفرانس در اندازه‌های مختلف در طبقه هفتم قرار دارد. سالن استراحت کارمندان و باشگاه در طبقه پنجم به باغ آسمانی در انتهای شرقی بنا متصل شده است. سالن‌های غذاخوری با بالکن‌ها بوده و در طبقه‌های هشتم و نهم قرار دارند که به باغ آسمانی در طبقه دهم متصل هستند ولی کارمندان برای غذا‌خوردن باید ابتدا آنجا را رزرو کنند.

سالن آسمان: با آسانسوری اختصاصی می‌توانیم وارد بام طبقه بیست و چهارم شویم که می‌توانیم دیدی کامل به محوطه اطراف بنا و شهر سئول و فضایی برای رصد آسمان که قابل دسترسی برای عموم مردم است، داشته باشیم.

منبع: همشهری آنلاین

  • Like 4
لینک به دیدگاه
  • 2 هفته بعد...

اولین خانه‌هایی که آدم‌ها ساختند ساختمان‌هایی بودند در دل طبیعت.

ساختار آنها ساده بود. فرم‌هایشان شبیه به فرم‌های موجود در طبیعت و برای ساختشان از موادی طبیعی استفاده ‌شده بود.

ساکنان این خانه‌ها هیچ‌وقت از طبیعت دور نبودند و آرامش و امتیازهای دیگر زندگی در طبیعت را تجربه می‌کردند. اما خانه‌های معمول امروزی با ساختمان‌های اولیه خیلی فرق می‌کنند. ساختار آنها ویژگی‌های صنعتی دارند، از فضاهایی مکعب‌مستطیل‌‌شکل تشکیل شده‌اند و فرم کلی‌شان هم مکعب‌مستطیل است.

فرقی هم نمی‌کند کجا، در چه محیطی و با چه ویژگی‌های طبیعی و آب و هوایی ساخته‌شده باشند، همه‌شان تقریباً یک‌شکل‌اند. ساخت این نوع خانه‌ها در قرن بیستم از زمانی شروع شد که پیشرفت‌های صنعتی روی همه جنبه‌های زندگی انسان‌ها تأثیر گذاشت. ساکنان این خانه‌ها از امکانات رفاهی خوبی برخوردار بودند و از زیبایی‌های خاص آنها هم لذت می‌بردند.

اما باگذشت سال‌ها، معماران متوجه شدند که آدم‌ها آن‌طور که باید در این خانه‌ها احساس راحتی نمی‌کنند، انگار چیزی در آنها کم است، چیزی که روح تازگی، طراوت وآرامش را به زندگی آنها می‌آورد و هیچ چیز دیگری نمی‌تواند جای آن را بگیرد. آن‌وقت شروع کردند به جست‌وجوی این گم‌شده و درجریان این جست‌و جو به این نتیجه رسیدند که آن چیزی که به دنبالش می‌گردند در حقیقت بخشی از وجود خود آدم‌هاست؛ بخشی که فراموشش کرده‌اند، اما هیچ‌وقت هم نمی‌توانند از آن جدا شوند: طبیعت.

اما آدم‌ها چه‌طور می‌توانستند دوباره به دل طبیعت برگردند، ‌بعد از این همه تحولی که در زندگی‌شان اتفاق افتاده بود؟ نمی‌توانستند، ولی می‌توانستند طبیعت را به زندگی‌شان بیاورند؛ مثلاً با گذاشتن چند گلدان گیاه سبز در گوشه و کنار اتاق‌ها.

 

اما نه، این کافی نبود. طبیعت باید وارد ساختار خانه‌های آنها می‌شد. برای همین معماران شیوه‌هایی از معماری را به‌وجود آوردند که در آنها خانه‌ها جزئی از طبیعت‌‌اند و نه جدا از آن.

یکی از این شیوه‌ها «معماری طبیعی» است که در آن، ساختمان‌ها هماهنگ با طبیعت و ویژگی‌های آن ساخته می‌شوند؛ فرم‌هایشان الهام گرفته از فرم‌های موجود در محیط طبیعی اطرافشان است و در ساختشان هم از موادی طبیعی استفاده می‌شود که در این محیط‌ها وجود دارند. برای همین است که وقتی به آثار این شیوه معماری نگاه می‌کنیم، به نظرمان جدا از محیطشان نمی‌آیند؛ انگار که دانه‌ای مثل دانه‌های دیگر طبیعت، در زمین کاشته شده و این ساختمان‌ها از دل این دانه‌ها سبز شده‌اند. شاید به همین دلیل هم هست که این آثار ظاهری شاعرانه دارند و متفاوت. هر کدام از آنها منحصر به فردند و به راحتی نمی‌توانیم شبیهشان را پیدا کنیم.

اینجا با نمونه‌هایی از این نوع معماری آشنا می‌شویم.

falling-water-house.jpg

«فرانک لوید رایت» از اولین معمارانی است که در طرح‌هایشان به ویژگی‌های طبیعت توجه کرده اند. او برای ساختمان‌هایش مکان‌هایی را در میان بیشه، نزدیک آبشار یا صخره‌ها انتخاب می‌کرد و در نتیجه ساختمان‌هایش به بخشی از طبیعت تبدیل می‌شدند. او معتقد بود ساختمان‌های ما جدا از محیطی نیستند که در آن ساخته می‌شوند و باید با ویژگی‌های آن هماهنگ باشند.

Archit4-17-8-88-at.jpg

«جیمز هابِل» این ساختمان را که روی کوه‌های «سان برناردینو» در جنوب کالیفرنیا قرار گرفته، با الهام از صخره‌هایی طراحی کرده است که به‌طور طبیعی در این منطقه شکل گرفته‌اند. ساخت این ساختمان 10 سا ل طول کشیده.

greenwall-nh-may-09-015-small.jpg

«پاتریک بْلَنک» دیواره‌های ساختمان‌هایش را از گیاهان سبز و رنگارنگ می‌پوشاند. گیاهان این دیواره‌ها که به آنها «جنگل‌های عمودی» می‌گویند، زمانی طولانی سرسبز باقی می‌مانند، چون بلنک درباره شرایط آب و هوایی و نور هر کدام از دیوارها مطالعه و گیاهان را متناسب با آن انتخاب می‌کند.

بلنک برای این که بتواند خاک این گیاهان را روی دیوار‌ها نگه دارد، از یک شبکه فلزی، ورقه‌ای از جنس پی‌وی‌سی و یک لایه نمد استفاده می‌کند. گیاهان در این لایه نمد ریشه‌ می‌دهند و در نتیجه دیوار ساختمان را خراب نمی‌کنند. برای تغذیه این گیاهان، مایعی با غلظتی خاص از بالا روی نمد ریخته می‌شود تا تمام سطح آن را پر کند.

arsl01_estates.jpg

از نظر «کندریک بَنگزکِلاگ»، هنر معماری رابطه‌ای است عاشقانه با طبیعت. «خانه یِن» در «لاجولا» ی کالیفرنیا، این احساس او را به خوبی نشان می‌دهد.

کِلاگبرای ساخت این خانه از سنگ‌های کوه‌های اطراف این منطقه، چوب و شیشه استفاده کرده. پنجره‌های بزرگ خانه یِن هر روز منظره وسیعی از غروب آفتاب را وارد خانه می‌کنند.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

  • Like 5
لینک به دیدگاه
  • 1 ماه بعد...

در پاسخ به یکی از دوستان عزیز که در مورد LEED پرسیده بودند و اهداف ، بدین وسیله مطالب ذیل را به اطلاع می رسانم . جالب است بدانید که این بحث ، بحث روز دنیا هست و خیلی خوبه که معماران ما در طراحی ها به این نکته دقت کنند . ما در کشور هم مبحث 19 مقررات ملی ساختمان را داریم که مرجع خوبی هست و قبل از زدن کلید طراحی خوب هست که نگاهی به آن بکنیم .

LEED در لغت:

LEED در واقع واژه ای است که از ابتدای کلمات عبارت ذیل که به معنای مدیریت در انرژی و طراحی محیطی Leadership in Energy and Environmental Design می باشد به دست آمده است.

مفهوم LEED :

از لحاظ بین المللی LEED گواهی برای ساختمان های سبز می باشد. این گواهی سومین بخشی است که تأیید می کند یک ساختمان یا مجموعه به شکلی طراحی و ساخته شده است و از استرتژی هایی که در جهت بهبود عملکرد بنا با توجه به تمام معیارها و استاندارهای مهم مانند: ذخیره انرژی ، بهره وری مناسب از آب، کاهش انتشار گاز دی اکسید کربن ، بالا بردن کیفیت محیطی های داخلی و نظارت بر منابع و حساسیت بر میزان مصرف آنها عمل می کنند، استفاده کرده است.

اهداف LEED:

· کاهش هزینه های ساخت و بالابردن ارزش سرمایه.

· کم کردن مواد زایدی که به محل دفن زباله برده می شوند.

· نگهداری از انرژی آب.

· بوجود آوردن محیطی سالم تر و ایمن تر برای ساکنان.

· کاهش انتشار گازهای مخرب گلخانه ای.

· تعهد مالکان برای مسئولیت پذیری در برابر جامعه و نظارت بر محیط.

· تعریف ((ساختمان سبز)) با نشر استانداردهای معمولی اندازه گیری.

· مدیریت و نظارت محیطی بر ساختمان های صنعتی.

· ایجاد رقابت در طراحی سبز.

· بالابردن آگاهی مردم و مسئولان در مورد فواید ساختمان سبز.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

  • Like 4
لینک به دیدگاه

این لینک دانلوده یه فایل پاورپوینت راجع به بام سبزه

موضوع پروژه عناصر بوده

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

  • Like 3
لینک به دیدگاه

jean01.jpg

'one central park' by jean nouvel

image courtesy atelier jean nouvel

 

 

earlier this month 'one central park' designed by french architect

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
received approval.

plans were unveiled for the project back in 2008, but has faced goverment planning issues.

 

located on the site of a former brewery in sydney city, the 600 million AUD project is comprised

of two towers which are 16 and 33 storeys high, above a six level retail and recreation podium.

the 250,000 square meter development, managed by frasers property, will contain a number

of architect designed buildings, a new urban park, and the retention and reuse of over 32 heritage

items currently existing on site.

 

for the project nouvel collaborated with french artist and botanist patrick blanc, incorporating

over a dozen vertical gardens across the facades of the towers. garden boxes and vertical wires

incorporated into the loggias will wrap the towers in plant life, extending the central parkland

at the heart of the new precinct into this very green building.

 

'one central park'’s eastern tower features a dramatic heliostat installation, extending from

the upper levels on a monumental cantilever. the heliostat incorporates an innovative system

of fixed and motorized mirrored panels designed to capture sunlight and redirect it into the retail

atrium and onto the landscaped terraces. at night the heliostat’s integrated lighting - designed

by lighting artist yann kersale - will theatrically and colourfully illuminate the towers.

 

the project will be accompanied by a 274 AUD million commercial development of 10 to

15 storeys, designed by british architects foster + partners, as well as a new underground carpark.

 

construction has been underway on the main park and new roads since march 2010.

'one central park' will begin construction in december this year.

 

 

jean02.jpg

the heliostat installation - captures sunlight

image courtesy atelier jean nouvel

 

 

jean03.jpg

image courtesy atelier jean nouvel

 

 

jean04.jpg

the towers facing broadway st, sydney

image courtesy atelier jean nouvel

 

 

jean05.jpg

image courtesy atelier jean nouvel

 

 

jean06.jpg

image courtesy atelier jean nouvel

 

 

jean17.jpg

aerial view of 'one central park'

 

 

jean08.jpg

model of 'one central park'

image via

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

jean10.jpg

model of 'one central park'

image via the messiah

 

 

jean11.jpg

model of 'one central park'

image via the messiah

 

 

jean14.jpg

model of 'one central park'

image via the messiah

 

 

jean09.jpg

model of 'one central park'

image via the messiah

 

 

jean07.jpg

model of 'one central park'

image via the messiah

 

 

 

 

jean13.jpg

floor plan

 

  • Like 3
لینک به دیدگاه
  • 2 هفته بعد...

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

A master plan for the city of Beirut is guiding the rehabilitation of the coastal city, and Herzog & de Meuron just unveiled an open and airy apartment development located in the central district. Beirut Terraces, seen over at Dezeen, is a composed of a series of terraces with various sized apartments and large open outdoor living areas. The apartment complex is rich with lush vegetation at the ground floor entrance and features hanging gardens integrated throughout the building. Solar passive design, daylighting and energy efficiency also play a strong roll in the design of the apartments.

ادامه مطالب و تصاویر در ادامه مطلب . . .

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

Beirut-Terraces-6.jpg

Beirut-Terraces-5.jpg

Beirut-Terraces-7.jpg

 

Appearing a bit like a Jenga tower, Beirut Terraces is made up of various shaped slabs overlapping each other to create overhangs and shaded terraces. The outside windows of the building are actually recessed back from the edge by 6 meters, providing lots of outdoor living space for the occupants in order to enjoy the moderate climate. The overhangs and recessed living spaces also help improve the energy efficiency of the building, protecting the living areas from direct solar gain, but working to heat the thermal mass, which releases the heat later in the day.

Despite the large overhangs, the apartments all have ample access to natural daylighting and ventilation, which aid in the energy efficiency of the building. A large garden and vegetated space serve as the entrance to the apartment building, while hanging gardens are installed throughout offering the occupants another connection with the natural world. (Coincidentally, the design for the Beirut Terraces is a bit reminiscent of Herzog & de Meuron’s design for the Miami Art Museum.) Located in the central district, the apartment, which includes 129 single, duplex and townhouse apartments, is close to many other offices and attractions and also includes amenities like a spa and shopping on the ground floor level

 

 

  • Like 3
لینک به دیدگاه
  • 1 ماه بعد...

قبل از هر چيز که يک ساختمان سبز خاق شود مانند هر چيز ديگر به يک خالق احتياج دارد . اين موضوع يعنی ايجاد ساختمان سبز به سلامت فردی که در آن و در محيط اطراف آن زندگی مي کند کمک خواهد کرد و از او پشتيبانی خواهد کرد و از او پشتيبانی خواهد کرد و باعث رضايت مندی و سودمندی آنان خواهد شد.اين موضوع نيازمند کاربرد با دقت انرژيهای تصديق شده در معماری است:استفاده از طبيعت بادوام و منبع مواد با کفايت و تکيه بر خورشيد برای استفاده های گرمايي و نيروی برق و روشنايي روزانه و دوباره استفاده کردن از ضايعات و .......يک اتحاد و يکپارچه سازی ساختمانی ظريف اين استراژيها را توليد می کند. البته بايد نوجه داشت که تبديل فرهنگ بشر به يک پايه و تغيير ساختا ر اساسی روح و سرشت انسان بستگی دارد.ما بايد يکی شدن و به هم پيوستن و وابستگی به يکديگر را با يک چيزی خيلی وسيع تر از خودمان را دوباره کشف کنيم. جهان طبيعت قلم مويي است روحانی که نسبت به همه چيز برتری مي يابد.اول شخص و بعد جامعه اين عقيده بولوزوف است. او عقيده دارد ما بايد هر دو گروه را مجبور سازيم که موافق حقايق زندگی در جهان باشند.درغرب به اين مسئله اعتقاد دارند که مزيت در طرح محيطی و طراحی آن در صورتی پيشرفت مي کند و موفق خواهد بود که حقيقا مجمع و گروه طراحی آن فقط گروهی از طراحان باشند. آرك اولين شرکتی است که دست به اين کار زده است. اين شرکت تشکيل شده است ازمعماران، سازندگان و مهندسين و سرانجام عده ای از طراحان بايد پاسخگو در تمامی پروژههای اين شرکت باشند.اين شرکت در جريان طراحی های خود از روش مشارکتی استفاده می کند يعنی تمامی اعضا در نظر دادن آزاد هستند اما تصميم نهايي را طراحان خواهند گرفت. اين روش يک روش قدرتمند در ساختمان سازی ها به شمار مي رود.بسياری از ساختمانها که در اين شرکت در بين طراحان به توافق مي رسد توافق آنها به خاطر مطلوبيت آن اثر است.در يک کار جالب ديگر در اين شرکت دعوت از تمامی افراد صاحب نظر است برای عملی کردن و اجرايي شدن تمامی نتيجه های بدست آمده.جوانب مهمی که متفاوت با طراحی های قردادی مشخص شده است عبارتند از:1ـطراحی بايد تقريبا در برگيرنده 40% از نيازها باشد نه اينکه 25% از نيازها را به صورت قراردادی بر طرف کند.2ـ روند طراحی جرينی است آشفته و پر دست انداز. بنابر اين احتياج به زمان طولانی دارد. طراحی به تفکر گروهای صادق و آزمايش کردن احتياج دارد.3ـ ايجاد ساختمان نياز مند يکپارچه سازی و اتحاد است. همان اتحادها و يکپارچه سازيهاست که منجر به تغيير ساختارهای روحی انسان خواهد شد.اغلب از ساختمان سبز تعبير به ساختمانی مي شود که اثرات منفی آن بر روی محيط اطرافش کم باشد. هدف از ايجاد ساختمانهای سبز بر اساس اصول ذکر شده بالا بهبود يافتن آب و هوا و جلوگيری از اثرات منفی ساخت و ساز بر محيط زيست است. صرفه جويي و بهينه سازی مصرف انرژی و کاربرد انرژيهای پايدار در حال حاضر هيچگونه نقشی در فرهنگ ساحتمانی کشور ندارد. علاوه بر آن در ساخت و سازهای مسکونی بخش خصوصی و خصوصا مسکن طبقات مرفه ارقام نسبتا مهمی به زيان ساير موارد ضروری هزينه در ساختمان صرف تزيينات افراطی و بی اصالتی می شود که عمدتا بنام ابزار سازی مشهور است .انگيزه صرف اين مبالغ نامتعادل در زيور آرايي احرازجلال و شکوه و ....و نهايتا رونق و موفقيت تجاری خصوصا در حرفه بساز و بفروشی است.اين مسئله متاسفانه به يک مد در جامعه تبديل شده است که اين نگران کننده است .اما چاره مشکل:انکشاف رويکردهای نوين زيبايي شناختی برای ايجاد دگرگونی و تحول در اذهان عمومی و جايگزينی الگوهای زيستی مبتنی بر تعادل صرفه جويي و بهينه سازی مصرف و احترام به محيط طبيعی و اجتماعی زيست به جای الگوهای منحط رايج کنونی امری ضروری است. لازمه اين امر آن است که معماران بکوشند به جای دنباله روی در سليقه عاميانه و بازاری پسند ذوق و سليقه عمومی را در جهات سازنده و مفيد اجتماعی هدايت کنند. معماران می توانند به مردم بباورانند که طرحهای اقليمی و زيست محيطی کمتر از تزيينات رايج کنونی زيبا نيست.از طريق معماری می توان جامعه را از مطلوبيت و ارزش فراوان اقتصادی وزيست محيطی انرژيهايي که به نامهای بي زيان و آرام و ... مشهور شده مطلع کرد. انرژيهايي که از ديدگاه هنرمندان و معماران می تواند به جای هر چيز ديگر زيبا ناميد.آينده جهان در زيبايي های زيبا نهفته است. بياييد زيبايي نهفته در انرژيهای پاک و حياتبخش را کشف کنيم. ارزشهای ممعاری سنتی و سنت ارزشهای زيست محيطیمعمار ی سنتی ايران واجد ارزشهای بسيار فراوان در شيوه های گوناگون استفاده بهينه از انرژی و بهره برداری اکولوژيک از انواعانرژيها و خصوصا کاربرد انرژيهای پايدار و بی زبان است.گرچه استفاده از باد و به عبارت صحيح تر بهره برداری از حرکت هوا و ايجاد نسيم عمده ترين و رايج ترين نوع کاربرد انرژيهای بی زيان در معماری سنتی ايران است. با اين حال همه عناصر اربعه فلسفی و آيينی (آب هوا خورشيد و خاک)دارای کاربرد عالی زيست محيطی در مدنيت و معماری ايران قديم بوده است .نوع مصالح و فنون ساختمانی رايج در گذشته خصوصا آنچه که در رابطه با پايداری بنا به کار می رفته و عناصر باربر اصلی ساختمان را تشکيل می داده يعنی ديواره ها و سقف ها يا به عبارت کلی تر عناصر افقی و عمودی به علت دارا بودن حجم و وزن زياد به طور خود به خودی و طبيعی در مقايسه با مصالح و مواد سبک وزن و کم حجم کنونی دارای ظرفيت بالاي نگه داری و ذخيره انرژی و استعداد متعادل سازی حرارت در فضاهای مصنوع بوده است. در عين حال اين ويژگی به هيچ روی به معنای آن نيست که زيبايي آسايش پايداری عالی و کيفيات ارجمند زيست محيطی و ابتکارات مربوط به استفاده بهينه از انرژی در معماری ايرانی امری خود به خودی و پيش پا افتاده و بی نياز از هوش قدرت خلاقه و عللم و دانش تلقی شود. بر خلاف بررسی دقيق ويژگيهای معماری ايرانی حاکی از برخوردداری از دانش وآگاهی بسيار ذکا و هوشمندی و دقت در جزييات معماری بذل توجه بسيار به امر ايجاد فضای راحت و آسايش داخلی زيبايي استحکام و عدم تخريب محيط و حفظ کيفيت زيست است.

کتاب تاملات در هنر و معماری نوشته مهندس حميد نوحی

  • Like 3
لینک به دیدگاه

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

قبل از هر چيز که يک ساختمان سبز خاق شود مانند هر چيز ديگر به يک خالق احتياج دارد . اين موضوع يعنی ايجاد ساختمان سبز به سلامت فردی که در آن و در محيط اطراف آن زندگی مي کند کمک خواهد کرد و از او پشتيبانی خواهد کرد و از او پشتيبانی خواهد کرد و باعث رضايت مندی و سودمندی آنان خواهد شد.اين موضوع نيازمند کاربرد با دقت انرژيهای تصديق شده در معماری است:استفاده از طبيعت بادوام و منبع مواد با کفايت و تکيه بر خورشيد برای استفاده های گرمايي و نيروی برق و روشنايي روزانه و دوباره استفاده کردن از ضايعات و .......يک اتحاد و يکپارچه سازی ساختمانی ظريف اين استراژيها را توليد می کند. البته بايد نوجه داشت که تبديل فرهنگ بشر به يک پايه و تغيير ساختا ر اساسی روح و سرشت انسان بستگی دارد.ما بايد يکی شدن و به هم پيوستن و وابستگی به يکديگر را با يک چيزی خيلی وسيع تر از خودمان را دوباره کشف کنيم. جهان طبيعت قلم مويي است روحانی که نسبت به همه چيز برتری مي يابد.اول شخص و بعد جامعه اين عقيده بولوزوف است. او عقيده دارد ما بايد هر دو گروه را مجبور سازيم که موافق حقايق زندگی در جهان باشند.درغرب به اين مسئله اعتقاد دارند که مزيت در طرح محيطی و طراحی آن در صورتی پيشرفت مي کند و موفق خواهد بود که حقيقا مجمع و گروه طراحی آن فقط گروهی از طراحان باشند. آرك اولين شرکتی است که دست به اين کار زده است. اين شرکت تشکيل شده است ازمعماران، سازندگان و مهندسين و سرانجام عده ای از طراحان بايد پاسخگو در تمامی پروژههای اين شرکت باشند.اين شرکت در جريان طراحی های خود از روش مشارکتی استفاده می کند يعنی تمامی اعضا در نظر دادن آزاد هستند اما تصميم نهايي را طراحان خواهند گرفت. اين روش يک روش قدرتمند در ساختمان سازی ها به شمار مي رود.بسياری از ساختمانها که در اين شرکت در بين طراحان به توافق مي رسد توافق آنها به خاطر مطلوبيت آن اثر است.در يک کار جالب ديگر در اين شرکت دعوت از تمامی افراد صاحب نظر است برای عملی کردن و اجرايي شدن تمامی نتيجه های بدست آمده.جوانب مهمی که متفاوت با طراحی های قردادی مشخص شده است عبارتند از:1ـطراحی بايد تقريبا در برگيرنده 40% از نيازها باشد نه اينکه 25% از نيازها را به صورت قراردادی بر طرف کند.2ـ روند طراحی جرينی است آشفته و پر دست انداز. بنابر اين احتياج به زمان طولانی دارد. طراحی به تفکر گروهای صادق و آزمايش کردن احتياج دارد.3ـ ايجاد ساختمان نياز مند يکپارچه سازی و اتحاد است. همان اتحادها و يکپارچه سازيهاست که منجر به تغيير ساختارهای روحی انسان خواهد شد.اغلب از ساختمان سبز تعبير به ساختمانی مي شود که اثرات منفی آن بر روی محيط اطرافش کم باشد. هدف از ايجاد ساختمانهای سبز بر اساس اصول ذکر شده بالا بهبود يافتن آب و هوا و جلوگيری از اثرات منفی ساخت و ساز بر محيط زيست است. صرفه جويي و بهينه سازی مصرف انرژی و کاربرد انرژيهای پايدار در حال حاضر هيچگونه نقشی در فرهنگ ساحتمانی کشور ندارد. علاوه بر آن در ساخت و سازهای مسکونی بخش خصوصی و خصوصا مسکن طبقات مرفه ارقام نسبتا مهمی به زيان ساير موارد ضروری هزينه در ساختمان صرف تزيينات افراطی و بی اصالتی می شود که عمدتا بنام ابزار سازی مشهور است .انگيزه صرف اين مبالغ نامتعادل در زيور آرايي احرازجلال و شکوه و ....و نهايتا رونق و موفقيت تجاری خصوصا در حرفه بساز و بفروشی است.اين مسئله متاسفانه به يک مد در جامعه تبديل شده است که اين نگران کننده است .اما چاره مشکل:انکشاف رويکردهای نوين زيبايي شناختی برای ايجاد دگرگونی و تحول در اذهان عمومی و جايگزينی الگوهای زيستی مبتنی بر تعادل صرفه جويي و بهينه سازی مصرف و احترام به محيط طبيعی و اجتماعی زيست به جای الگوهای منحط رايج کنونی امری ضروری است. لازمه اين امر آن است که معماران بکوشند به جای دنباله روی در سليقه عاميانه و بازاری پسند ذوق و سليقه عمومی را در جهات سازنده و مفيد اجتماعی هدايت کنند. معماران می توانند به مردم بباورانند که طرحهای اقليمی و زيست محيطی کمتر از تزيينات رايج کنونی زيبا نيست.از طريق معماری می توان جامعه را از مطلوبيت و ارزش فراوان اقتصادی وزيست محيطی انرژيهايي که به نامهای بي زيان و آرام و ... مشهور شده مطلع کرد. انرژيهايي که از ديدگاه هنرمندان و معماران می تواند به جای هر چيز ديگر زيبا ناميد.آينده جهان در زيبايي های زيبا نهفته است. بياييد زيبايي نهفته در انرژيهای پاک و حياتبخش را کشف کنيم. ارزشهای ممعاری سنتی و سنت ارزشهای زيست محيطیمعمار ی سنتی ايران واجد ارزشهای بسيار فراوان در شيوه های گوناگون استفاده بهينه از انرژی و بهره برداری اکولوژيک از انواعانرژيها و خصوصا کاربرد انرژيهای پايدار و بی زبان است.گرچه استفاده از باد و به عبارت صحيح تر بهره برداری از حرکت هوا و ايجاد نسيم عمده ترين و رايج ترين نوع کاربرد انرژيهای بی زيان در معماری سنتی ايران است. با اين حال همه عناصر اربعه فلسفی و آيينی (آب هوا خورشيد و خاک)دارای کاربرد عالی زيست محيطی در مدنيت و معماری ايران قديم بوده است .نوع مصالح و فنون ساختمانی رايج در گذشته خصوصا آنچه که در رابطه با پايداری بنا به کار می رفته و عناصر باربر اصلی ساختمان را تشکيل می داده يعنی ديواره ها و سقف ها يا به عبارت کلی تر عناصر افقی و عمودی به علت دارا بودن حجم و وزن زياد به طور خود به خودی و طبيعی در مقايسه با مصالح و مواد سبک وزن و کم حجم کنونی دارای ظرفيت بالاي نگه داری و ذخيره انرژی و استعداد متعادل سازی حرارت در فضاهای مصنوع بوده است. در عين حال اين ويژگی به هيچ روی به معنای آن نيست که زيبايي آسايش پايداری عالی و کيفيات ارجمند زيست محيطی و ابتکارات مربوط به استفاده بهينه از انرژی در معماری ايرانی امری خود به خودی و پيش پا افتاده و بی نياز از هوش قدرت خلاقه و عللم و دانش تلقی شود. بر خلاف بررسی دقيق ويژگيهای معماری ايرانی حاکی از برخوردداری از دانش وآگاهی بسيار ذکا و هوشمندی و دقت در جزييات معماری بذل توجه بسيار به امر ايجاد فضای راحت و آسايش داخلی زيبايي استحکام و عدم تخريب محيط و حفظ کيفيت زيست است

کتاب تاملات در هنر و معماری نوشته مهندس حميد نوحی

  • Like 3
لینک به دیدگاه
  • 4 ماه بعد...

معماری سبز بر خاسته از معماری پایدار و توسعه پایدار بوده که این ناشی از نیاز انسان امروز در مقابل پیامد های سوء جهان صنعتی و مصرفی عصر حاضر است. معماری سبز موضوع یا پدیده ای است که اکنون در بیشتر کشور های جهان، توسط بسیاری از معماران با سلیقه ها و دیدگاه های متفاوت به آن توجه می شود. ایده معماری سبز

ضمن اینکه یک مفهوم جهانی است، "محلی" هم هست یعنی این مفهوم ضمن برخورداری از نکات مشترک و جهان شمول، در هر یک موقعیت اجتماعی فرهنگی مفهوم خاص و متمایز خود را دارد.ساخت و ساز های سبز در برابر شرایط محیطی و ماندگاری سرمایه، مسئول و مکان های سالم برای کار و زندگی هستند آنها راه حلی برای نزدیکتر کردن و ملموس تر شدن هر چه بیشتر طرح معماری در طبیعت محسوب می شوند.

 

 

 

 

جنبش بین الملی معماری سبز از سال 1990 شروع شد و در آمریکا ریشه های آن به قرن 19 بر می گردد. مرجع راهنمایی برای استاندارد های ساختمان های سبز (USGB ) وجود دارد که در آن پارمترهای ساختمان سازی سبز در آمریکا و چندین کشور دیگر مشخص شده است. ایده اصلی آن عبارتند از: استفاده از مواد و مصالح دارای چرخه طبیعی و هم چنین استفاده از منابع کارآمد و طراحی مجدد برخی محصول ها و ارزش گذاری بیشتر روی سیستم های طبیعی برای محافظت هرچه بیشتر از کیفیت زندگی بشر، کاربری مناسب از زمین از ارکان بسیار مهم در معماری سبز می باشد. ساختمان ها به طبقات مختلفی از منابع برای خلاقیت و اجرا نیاز دارند از جمله مواد و انرژی و آب و زمین که از منابع بسیار با ارزش و ضروری است و استفاده مناسب از آن از ملاحظات بسیار مهم در توسعه اجرای پیشرفته ساختمان است.

 

RestructureStudioWebsite.jpg

  • Like 4
لینک به دیدگاه

موضوعات و اهداف مطرح در معماری سبز

 

معماری سبز یا اکوتک در مقابل معماری هایتک یعنی تلفیق طبیعت و تکنولوژی می تواند جایگزین منطق خشک تولید کلان و استفاده بی محابا از تکنولوژی و محیط های خنثی و بی مصرف شود.Sustainable-construction.gif

  • توجه به نسل های آینده و حفاظت از محیط زیست
  • صرفه جویی در انرژی
  • بهینه کردن پروسه تولید مصالح

بهره گیری از اصول معماری محلی

استفاده از فضای سبز برای کمک به حفاظت از محیط زیست

استفاده از گیاهان بومی و محلی

استفاده از مصالح و فرآورده های قابل برگشت به چرخه طبیعت

استفاده از انرژی های طبیعی

 

 

 

 

 

 

ساختمان های سبز چیستند؟

 

ساختمان های سبز عبارت است از طراحی و ساخت وساز ساختمان هایی که با ملاحظه سه عامل زیر ساخته شده اند:

1. سلامتی و کیفیت محیط داخل

2. بیشترین بازده انرژی و ذخیره آن

3. مبتنی بر تفکر حداکثر استفاده از منابع تجدید پذیر طبیعی

  • Like 3
لینک به دیدگاه

معیار های سنجش ساختمان های سبز

در آمریکا و بیشتر کشور های جهان ساختمان های سبز بر اساس گواهی "LEED" (راهنمای طراحی محیطی و انرژی ) که توسط هیات برنامه ریزی انجمن ساختمان های سبز آمریکا تنظیم شده شناخته می شوند و تمام پارامتر های آن بر پایه ی دو عامل زیر استوار است: 1. اقتصادی بهتر 2. محیطی مطلوب تر. بر اساس این گواهی ساختمان های سبز در پنج گروه اصلی بررسی می شوند:

 

 

 

Sustainable-architect.jpg

 

  • سایت پایدار:در ساختمان های سبز به سازگاری و همزیستی سالم با طبیعت و دوستی با آن الویت بیشتری داده می شود که بر این اساس ساخت وساز پروژه هیچ گونه خدشه و صدمه ای به محیط در بر گیرنده ی پروژه چه در مرحله ی اجرا و ساخت و ساز و چه پس از آن وارد نکند و از نتایج این بخش، انتخاب بهینه سایت و توسعه شهری و توسعه ی زمین های مقاوم را برای مالکین و کارفرمای ساختمان ها به ارمغان می آورد. در این بخش میزان استفاده متناوب از حمل و نقل برای دسترسی به امکانات و تسهیلات موجود در سایت را کم می کند و به کاهش میزان زیان های وارده به سایت و اداره کردن آب های باران تشویق می کند و پروژه ها از این جهت که منجر به کاهش جزایر گرمایی و آلودگی های محیطی می شوند با ارزش
  • می گردند.
     
    Sustainable-housing.jpg
  • بهره وری از آب: درساختمان های سبز به استفاده مفید از آب اهمیت بسیار داده می شود و شامل تمهیداتی است که منجر به کاهش استفاده از آب های آشامیدنی برای آبیاری و هم چنین مانع هدر رفتن آب شرب می گردند.
     
  • انرژی و اتمسفر: در این بخش ساختمان هایی که را که تحت نظر کمسیون بنیادی هستند از نظر سیستم ساخت وساز در تمام مراحل اجرا و طراحی بیمه می کنند این ساختمان ها حداقل استفاده از انرژی را فراهم می کنند و استفاده از سرد کننده های CFC ( مونو کربنات کلر) و هم چنین سیستم گرمایش و تهویه و دستگاههای تهویه هوا و سرد کن ها را در ساختمان های جدید به حداقل ممکن می رسانند و یا حذف می کنند. این اعتبار و گواهی به ساختمان هایی داده می شوند که بیشترین استفاده بهینه از انرژی را داشته باشند و استفاده از انرژی های تجدید شدنی در سایت و استفاده حداکثر از مواد و مصالح سبز و تهیه آنها از کمپانی های معتبر و شناخته شده را داشته باشند و گواهی های لازم را از طریق کمیسیون های مربوطه پس از بررسی سنجش های طولانی و مداوم در حین اجرای ساختمان ها کسب کرده باشند.
     

  • Like 3
لینک به دیدگاه

مصالح و منابع: در این بخش به استفاده حداکثر و ذخیره مواد ومصالح دارای چرخه طبیعت که در طراحی و اجرای ساختمان ها استفاده می شوند الویت داده شده است همچنین به استفاده حداکثر از مواد طبیعی دارای چرخه طبیعی و ساخت مواد و مصالح سازگار با محیط بومی و استفاده از چوب در مصالح تشویق می کند. این گواهی به پروژه هایی داده می شوند که مصالح آن بخشی از بنا در روی سایت مورد استفاده مجدد قرار بگیرند و برای اجرای ساختمان های دیگر با طراحی نو قابل استفاده باشند.

 

Sustainable-architecture.jpg

 

کیفیت محیط های داخلی: ساختمان های سبز باید آسایش حرارتی و استفاده بهینه از نور طبیعی و کنترل دود های مضر چون سیگار و آلودگی هوا را برای ساکنین فراهم کند.

 

این گواهی به ساختمان هایی داده می شود که کمترین میزان دی اکسید کربن و بیشترین میزان تهویه، مدیریت کنترل کیفیت هوای داخل در حین و بعد از ساخت وساز را دارا باشند. استفاده حداقل از مواد و مصالح منتشر کننده نور ومواد روکش دار و رنگها و اندود ها اهمیت داده می شود. "

 

 

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

  • Like 3
لینک به دیدگاه
  • 1 سال بعد...

United Bottle Group UBG

Dirk Hebel, Tobias Klauser, Hanspeter Logo, Jörg Stollmann

 

United Bottle is both a PET water bottle and a prefabricated building unit. Leading producers of mineral water as well as NGOs use it for their water sales or distribution. Filled with local materials, United Bottle turns into a construction material for temporary or even long-term shelters.

 

louisiana_22.jpg

 

louisiana_23.jpg

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

  • Like 4
لینک به دیدگاه
  • 3 سال بعد...
×
×
  • اضافه کردن...