رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

مقدمه

در سال های اخیر بیانیه ها و مقالات متعددی در زمینه اصول معماری سبز توسط محققان مختلف در سراسر دنیا به رشته تحریر درآمده است. اغلب این بیانیه ها با اختلاف اندک موضوعاتی را در زمینه تشویق طراحان به حفاظت از انرژی ونیز در نظر گیری ویژگی های محلی مکان و کار با کاربران ساختمان و جوامع اطراف آن تثبیت نموده اند. معماران انگلیسی، برندا و روبرت ویل در کتاب خویش با عنوان «معماری سبز: طراحی برای آینده ای آگاه از انرژی» یکی از ساده ترین و صریح ترین چارچوب ها را برای معماری سبز مطرح نموده اند. آن ها این اصول را با استفاده از مثال های مختلف از طراحی ساختمان در اروپا انگلستان و امریکا نشان داده اند. ایشان بر فراگیری از معماری بومی تأکید زیادی داشتند، معماری که در تجربه نسل های متمادی ساکن یک منطقه و اقلیم ویژه در آن نهفته است .

اطلاعات بیشتر در مورد اصول معماری سبز و نحوه اجرا آن در

بسیاری از پایگاههای اینترنتی از جمله «موسسه آمریکایی کمیته معماران در موضوعات مختلف زیست محیطی» (

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
) شورای «ساختمان سازی سبز امریکا» (
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
) و در اروپا و انگلستان «منازل پایدار » (
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
) نیز وجود دارد. فرآیند سبز در معماری فرآیندی کهن میباشد، برای مثال از هنگامی که انسان های غار نشین برای اولین بار پی به این مسئله بردند که انتخاب غاری رو به جنوب از لحاظ دمای محیط بسیار مناسب تر از غاری می باشد که دهانه آن به سمت شمال است. موضوع جدید درک این مهم است که معماری سبز برای محیطهای مصنوع و انسان آفرینش بهترین فرآیند برای طراحی ساختمان هاست؛ به گونه ای که تمام منابع وارده به ساختمان، مصالح آن، سوخت یا اشیا مورد استفاده ساکنان، نیازمند پدید آوردن یک معماری پایدار هستند. بسیاری از ساختمان های موجود حداقل یکی از ویژگی های متعدد و قابل تشخیص معماری سبز را درون خویش دارند، با این حال،تنها تعداد اندکی از این بناها کل این فرآیند کامل را دارا می باشند.

لینک به دیدگاه

بطور کلی فرآیند سبز اینگونه مطرح می شود که تمامی موضوعات به یکدیگر وابسته بوده و در هر تصمیم گیری باید تمامی جنبه های آن مورد بررسی قرار گیرد و بدین ترتیب،ایده بررسی اصول بصورت مجزا با آن در تضاد قرار می گیرد . در مجموع اصول گوناگونی در ایجاد هر نوع سازه مطرح است که نقاط مشترک فراوانی را برای بحث دارامی باشند،

با این حال موضوعات ارائه شده مجموعه ای از اصول مختلفی هستند که در نظر گرفتن آنها سبب ایجاد توازن و پدید آمدن معماری سبز خواهد شد .

لینک به دیدگاه

اصل اول : حفاظت از انرژی

هر ساختمان باید به گونه ای طراحی و ساخته شود که نیاز آن به سوخت فسیلی به حداقل ممکن برسد .

01.jpg

ضرورت پذیرفتن این اصل در عصرهای گذشته بدون هیچ شک و تردیدی با توجه به نحوه ساخت و سازها غیر قابل انکار می باشد و شاید تنها به سبب تنوع بسیار زیاد مصالح و فن آوری های جدید در دوران معاصر چنین اصلی در ساختمان ها به دست فراموشی سپرده شده است و این بار با استفاده از مصالح گوناگون ویا با ترکیب های مختلفی از آنها، ساختمان ها، محیط را با توجه به نیاز های کاربران تغییر میدهند .

اشاره به نظریه مجتمع زیستی نیز خالی از لطف نمی باشد، که از فراهم آوردن سر پناهی برای درامان ماندن در برابر سرما و یا ایجاد فضایی خنک برای سکونت افراد سرچشمه می گیرد ، به این دلیل و همچنین وجود عوامل دیگر مردمان ساختمانهای خود را به خاطر مزایای متقابل فراوان در کنار یکدیگر بنا می کردند .

ساختمان هایی که در تعامل با اقلیم محلی و در تلاش برای کاهش وابستگی به سوخت فسیلی ساخته می شوند ، نسبت به آپارتمانهای عادی امروزی ، حامل تجربیاتی منفرد و مجزا بوده و در نتیجه ، به عنوان تلاشهای نیمه کاره برای خلـق مــعـــماری سبــز مطــرح می شوند. بسیاری از این تجربیات نیز بیشتر حاصل کار و تلاش انفرادی بوده؛ و بنابراین روشن است به عنوان اصلی پایدار در طراحی ها و ساخت و سازهای جامعه امروز لحاظ نمی گردد.

لینک به دیدگاه

اصل دوم : کار با اقلیم

ساختمان ها باید به گونه ای طراحی شوند که قادر به استفاده از اقلیم و منابع انرژی محلی باشند .

شکل و نحوه استقرار ساختمان و محل قرار گیری فضاهای داخلی آن می توانند به گــونــه ای باشد که موجب ارتقاع سطح آسایش درون ساختمان گردد و در عین حال از طریق عایق بندی صحیح سازه ، موجبات کاهش مصرف سوخت فسیلی پدید آید. این دو فرآیند مذکور ناگزیر دارای هم پوشانی و نقاط مشترک فراوان می باشند .

پیش از گسترش همه جانبه مصرف سوخت فسیلی ، چوب منبع اصلی انرژی به حساب می آمد که هنوز هم حدود 15 درصد از انرژی امروز را نیز تأمین می کند. هنگامی که چوب کمیاب و نایاب شد برای بسیاری از مردم امری طبیعی بود که در راستای کاهش نیاز به چوب ، برای تولید گرما از گرمای خورشید کمک بگیرند . شهرهای یونانی همچون «پیرنه» مکان شهر را به گونه ای تغییر دادند که از ورود سیل به شهر جلوگیری شود ، و شبکه ای مستطیل شکل با خیابانهای شرقی ـ غربی را احداث نمودند که به ساختمان ها اجازه جهت گیری به سمت جنوب و استفاده از نور مطلوب خورشید را می داد.

رومی ها نیز پیروی از اصول طراحی خورشیدی را با آموختن از تجربیات یونان ادامه دادند ؛ اما آنها پنجره های شفاف که اختراع قرن اول پس از میلاد بود را نیز برای افزایش گرمای بدست آمده بکار گرفتند، با افزایش کمبود چوب به عنوان سوخت ، استفاده از نمای رو به جنوب در ساخت منازل ثروتــمـنـدان و هـمـچنین حمامهای عـمومی شهـر نیز مـتـداول شــد .

07.gif

سنت طراحی با توجه به اقـلـیـم بـرای ایجاد آسایش درون ساختمان به قوانین گرمایش محدود نمی شد بلکه در بسیاری از اقـلـیــم ها معماران ملزم به طـراحـی فـضایی خنک برای پدید آوردن شرایطی مطلوب در داخل ساختمان بود . راه حل معــمول درعـصـر حاضر ، یعنی استفاده از سیستم های تهویه مطبوع هوا ، تنها فرآیندی ناکار آمد در تقابل با اقلیم به شمار می رود و در عین حال همراه با مصرف زیاد انرژی می باشد ، که حتی به هنگام ارزانی و فراوانی انرژی به دلیل آلودگی حاصل از آن امری اشتباه بشمار می آید.

لینک به دیدگاه

اصول سوم : کاهش استفاده از منابع جدید

هر ساختمان باید به گونه ای طراحی شود که استفاده از منابع جدید را به حداقل برساند و در پایان عمر مفید خود ، منبعی برای ایجاد سازه های دیگر بوجود بیاورد .

گر چه جهت گیری این اصل ، همچون سایر اصول اشاره شده به سوی ساختمانهای جدید است ، ولی باید یادآور شد که اغلب منابع موجود در جهان در محیط مصنوع فعلی بکارگرفته شده اند و ترمیم و ارتقاء وضعیت ساختمانهای فعلی برای کاهش اثرات زیست محیطی ، امری است که از اهمیتی برابر با خلق سازه های جدید برخوردار است . این نکته را نیز باید مورد توجه قرار داد که تعداد منابع کافی برای خلق محیط های مصنوع در جهان وجود ندارند که بتوان برای بازسازی هر نسل از ساختمان ها، مقداری جدید از آنها را مورد استفاده قرار داد .

این استفاده مجدد میتواند در مسیر استفاده از مصالح بازیافت شده یا فضاهای بازیافت شده شکل بگیرد، بازیافت ساختمان ها و عناصر درون آنها بخشی از تاریخ معماری است . صومعه سانتا الباس که در سالهای 1077 و 1115 میلادی بازسازی گردیده ، از آجرهای خرابه های یک ساختمان رومی در نزدیکی خود استفاده نمود. چارچوب های چوبی که در قرون وسطی به کار گرفته شدند ،قطعاتی چوبی بودند که بریده و در کارگاه نجاری به یکدیگر وصل شده و کد گذاری می شدند و آنگاه از هم جدا شده و به ساختمان ها انتقال داده می شدند. استفاده از این روش بدین معنی بود که در صورت لزوم می توان بخشهایی از ساختمان قرون وسطایی را جا به جا نموده ؛ حتی امروزه نیز می توان آنها را به مکانی دیگر منتقل کرد . گاهی اوقات کل سازه ساختمان به منظور بنا کردن ساختمانی جدید جابجا می گردید. برای مثال در هنگام ساخت موزه ویکتوریا و آلبرت در لندن، به ساختمان قبلی موجود در سایت دیگر نیازی نبود و در سال 1865 پیشنهاد واگذاری این ساختمان فلزی به مسئولان محلی شمال ، شرق و جنوب لندن با هدف برپایی یک موزه محلی در مکانی جدید ارائه گردید. مسئولان شرق لندن این پیشنهاد را پذیرفتند و ساختمان این موزه محلی در 1872 تکمیل گردید که امروزه این مکان به موزه کودکان بدل گردیده است.

در اغلب مواردی که دسترسی به منابع جدید به حداقل می رسد روش هایی کشف می شوند که با آن ها می توان ساختمان هایی که برای یک منظور ساخته شده اند برای مقاصد دیگر استفاده شوند، با این حال بعضی تغییرات ضروری می توانند باعث تغییر شکل اصلی سازه یا ساختمان شود. این موضوع برای کسانی که علاقمند به حفاظت و نگهداری دائمی از ساختمان ها هستند یک فاجعه به حساب می آید و این سوال در ذهن نقش می بندد که آیا یک ساختمان به این علت که زمانی دارای کاربری ارزشمندی بوده است باید همواره بدون تغییر باقی بماند یا باید برای حفظ بازدهی و کارایی تغییرات الزامی را در آن انجام داد؟ یک فرآیند سبز ممکن است در بررسی این موضوع قضاوت را تنها براساس منابع موجود ممکن بداند. اگر منابع مورد نیاز برای تغییر یک ساختمان کمتر از منابع مورد نیاز برای تخریب و بازسازی آن باشد باید از این تغییرات استقبال نمود. با این وجود این موضوع باعث عدم احترام و بزرگداشت اهمیت تاریخی سازه نمی شود. به علاوه ممکن است این سازه ها دارای ارزش دیگری نیز باشند که توجه به آن ها الزامی است. این مشکلات در تغییر ساختمان های موجود به منظور آماده ساختن آن ها برای هماهنگی با نیازهای جدید بخصوص در مورد بهبود وضعیت ساختمان از لحاظ عملکرد و کارایی که ممکن است به تغییر ظاهر آن منجر شود با تناقض و تضادهای بیشتری آشکار می شود. تغییر در بعضی از ساختمان های قدیمی برای کاربردی های جدید می تواند هزینه ها و مشکلات خاصی را با خود همراه داشته باشد. با این حال مزایای حاصل از استفاده مجدد از این ساختمان های بزرگ در کنار یکدیگر و درون یک محیط شهری می تواند بر این مشکلات و هزینه ها غلبه نماید. نوسازی ساختمان ها ی موجود در شهرهای بزرگ و کوچک همچنین می تواند موجب حفاظت از منابع مورد استفاده جهت تخریب و بازسازی ساختمان و بدین ترتیب جلوگیری از تخریب جامعه شود.

لینک به دیدگاه

اصل چهارم : احترام به کاربران

معماری سبز به تمامی افرادی که از ساختمان استفاده می کنند احترام می گذارد.

به نظر می رسد که این اصل ارتباط اندکی با آلودگی ناشی از تغییرات اقلیم جهانی و تخریب لایه ازن داشته باشد . اما فرآیند سبز از معماری که شامل احترام برای تمامی منابع مشترک در ساخت یک ساختمان کامل هستند انسان را از این مجموعه خارج نمی نماید. تمام ساختمان ها توسط انسان ها ساخته می شوند اما در بعضی از سازه ها حقیقت حضور انسان محترم شمرده می شود، در حالی که در برخی دیگر تلاش برای رد ابعاد انسانی در فرآیند ساخت مشاهده می شود.

06.jpg

در ژاپن تعدادی روبوت نقش انسان را در ایجاد و طراحی ساختمان ها بر عهده گرفته اند، اما برای یک روبوت کارآیی مؤثر در مورد پروژه ، شامل اجرای یک وظـیـفـه خـاص مــی باشد که می تواند آن را به دفعات تکرار کرد. اما در مقیاسی متفاوت یک انسان به عنوان معمار همچنان می تواند بر مهارت خود بر انجام تعداد بسیاری از کارهای نامرتبط اعتماد کند.

احترام بیشتر به نیازهای انسانی و نیروی کار، می تواند در دو مسیر مجزا مورد تجربه قرار گیرد. برای یک ساختمان ساز حرفه ای توجه به این نکـته ضرورت دارد که ایمنی و سلامت مصالح و فرآیند های شکل دهنده ساختمان به همان میزان که برای کارگران و یا استفاده کنندگان آن مهم است برای کل جامعه بشری نیز از اهـمـیت بـســزایی بـرخوردار می باشد. معماران به تدریج از وجود سم های مختلف در سایت های ساختمانی آگاه شده اند و به تازگی استفاده از مواد عایـق دارای انواع CFC و یا استفاده از سایر مصالح خطرناک در ساختمان ممنوع شده است.

شکل دیگر مشارکت انسانی که نیازمند توجه است، اشتراک و دخالت مثبت کاربران در فرآیند طراحی و ساخت است، که چنانچه به طور موثر بکار گرفته نشود یک منبع کارا و مفید به هدر رفته است. تعداد زیادی از ساختمان ها از این انرژی بهره برده اند و نتایج حاصل از آن نیز موجب رضایت در خلـق ساختمان های بزرگ شده است.

لینک به دیدگاه

اصل پنجم : احترام به سایت

هر ساختمان باید زمین را به گونه ای آرام و سبک لمس کند.

معمار استرالیایی گلن مورکات این جمله عجیب را بیان می کند که: ساختمان باید زمین را به گونه ای آرام و سبک لمس کند. این گفته یک ویژگی از تعامل میان ساختمان و سایت آن را در خود دارد که برای فرآیند سبز امری ضروری است و البته دارای ویژگی های گسترده تری نیز می باشد. ساختمانی که انرژی را حریصانه مصرف می کند آلودگی تولید می کند و با مصرف کنندگان و کاربران خویش بیگانه است در نتیجه هرگز زمین را به گونه ای آرام و سبک لمس نمی کند.

03.jpg

تفسیری صریح تر از این گفته چنین است که نـمی توان هر ساختمان را از درون سایت ساخته شده در آن خارج نمود و شرایط قبل از ایجاد ساختمان را دوباره در سایت احیا کرد. این نوع ارتباط با سایت در سکونتگاههای سنتی اعراب بادیه نشین دیده می شود؛ سبکی و آرامش موجود در میان آن ها در لمس زمین فقط در جابجایی خانه ایشان نهفته نبود، بلکه شامل مصالح مورد استفاده ایشان و دارایی هایی که با خود حمل می کردند نیز می گردید. سیاه چادر اعراب بادیه نشین از پشم بزها ، گوسفندان و شتران ایشان تولید می شد، هنگامی که این چادر ها برپا می گردید با ایجاد سطح مقطع بسیار کارا از لحاظ ایرودینامیکی از تخریب آن در بادهای شدید جلوگیری می شد؛ چادر با طنابهای بلند در جای خود نگهداری و تیرهای چوبی بسیار اندکی در آن بکار گرفته می شد چرا که چوب در صحرا منبعی بسیار کمیاب بحساب می آمد.

02.jpg

در حالی که در جوامع شهری، زندگی بومی و سنتی خود را برای یکجا نشینی ترک کرده اند و معماران وارد عرصه طراحی شده اند، هنوز نیز برای ایجاد نمایشگاههای مختلف و دیگر فعالیت های فرهنگی نیازی مستمر به سازه های موقت وجود دارد. این قبیل سازه ها اغلب، شکل چادر بادیه نشینان را بخود می گیرد . طراحی صورت گرفته توسط معماران هلندی برای فستیوال 86 در سونسبیک ، این سازه برای حفاظت از مجسمه های شکستنی واقع در خارج ساختمان طراحی شده بود و به علاوه بادی به گونه ای طراحی می شد که به چشم نیاید. دراین سازه از چهارنوع مصالح یعنی بتن پیش ساخته برای پی ها ، شیشه های شفاف برای دیوارها و سقف فولاد برای خرپاها و اتصالات و سیلیکون رزینی برای اتصال صفحات شیشه به یکدیگر استفاده شد. باله های شیشه ای نیز به دیوارهای شیشه ای چسبانده شده بودند تا صلبیت بیشتری را ایجاد کند و همچنین مکانی را برای اتصال خرپاهای فلزی سبک حامل سقف شیشه ای فراهم نماید. کف ساختمان زمین عادی بود و برای جلوگیری از گل شدن فقط با چوب پوشانده شده بود. پس از پایان فستیوال این ساختمان دوباره از یکدیگر جدا گردید و پی آن نیز از محل خارج و خاک برداشته شده به جای خود بازگردانیده شد؛ بدین ترتیب زمین سایت بدون هیچ تغییری به وضعیت پیش از برگزاری فستیوال بازگشت. این ساختمان را می توان برای استفاده در هر نمایشگاه یا فستیوال دیگر به کار گرفت و یا اعضای آن را می توان درهر سازه دیگر مورد استفاده قرار داد.

لینک به دیدگاه

اصل ششم: کل گرایی

تمامی اصول سبز، نیازمند مشارکت در روندی کل گرا برای ساخت محیط مصنوع هستند.

04.jpg

یافتن ساختمان هایی که تمام اصول معماری سبز را خود داشته باشند کار ساده ای نیست. چرا که معماری سبز هنوز بطور کامل شناخته نشده است. یک معماری سبز باید بیش از یک ساختمان منفرد قطعه خود را شامل شود و باید شامل یک شکل پایدار از محیط شهری باشد. شهر، موجودی فراتر از مجموعه ساختمان هاست؛ در حقیقت آن را می توان بصورت مجموعه ای از سامانه های در حال تعامل دید – سامانه هایی برای زیستن و تفریح – که بصورت شکل های ساخته شده دارای کالبد می باشند و با نگاهـی دقـیـق بـه ایـن سامانه ها اســت کـــه مـی تـوانیـــم چهــــره شهـــر آیــنده را تـرسـیـم نـمایـیـم.

منبع:http://www.memaran.ir/article422.html

لینک به دیدگاه
  • 3 هفته بعد...

طراحی سبز علمی است برای حل مشكلات كه طی آن منابع طبیعی قبل ، بعد و طی پروسه تولید و ساخت به كمترین حد آسیب می بیند به علاوه در مسیر این عمل مصالح باید مفید بوده،‌ عمر مفید طولانی داشته و قابل بازگشت به چرخه طبیعت باشند. چیزهای با طول عمر زیاد هم مفیدند و هم بزرگترین مانع علیه اسراف و ضایعات و این بهتر از استفاده مجدد با بازیافت آنها است.

 

اكنون زمانی است كه منابع رو به زوال است. هنگامی كه دغدغه معماران، معماران منظر، طراحان شهری، مهندسین و متخصصین ساختمان اساساً در چاره جویی برای آینده است ما به عنوان متخصصین طراح باید حوزه مهارت و تخصص و فعالیت خود را در این زمینه بسط دهیم كه این از منابع ما حفاظت می كند و حامی آینده فرزندان، نوه‌ها و نسل های بعد ما خواهد بود.

 

پایداری انسانی مستقیماً با پایداری طبیعت در ارتباط است، پایداری نیازمند زندگی مسوولانه ماست، پایداری یعنی خوب ساختن اسراف و ضایع كردن پایداری نیست. منابع قابل جایگزین در صورتی كه مصرف آنها طی یك دوره كندتر از تهیه دوباره آنها باشد، پایدارند. آب دقیقاً یك منبع قابل جایگزین است. اما مصرف بیش از نیاز ، پایداری نیست. بازیافت منابع می تواند به طور مؤثری افزایش یابد و پایداری را فراهم نماید.

 

فاكتورهای اساسی برای ثبات پایداری عبارتند از هوا، آب، زمین مواد و مصالح.

 

هوا :استفاده‌ی ممتد از سوخت فسیلی عامل بزرگ آلودگی هواست. گازی كه در طی فرآیند تولید محصولات متصاعد می شود كمتر آشكار است. وقتی روی فرآورده هایی كه حداقل تصاعد گازهای مضر را دارند تصریح می كنیم آلودگی هوای داخلی و خارجی را به حداقل می رسانیم.

 

آب:استفاده از آب خاكستری به دست آمده از آب باران برای آبیاری سایت و پیدا كردن راه قانونی برای مجاز كردن استفاده از این آب و طراحی سایت پلان به گونه ای كه 100% بارش را جذب كند، كمك به پایداری است.

 

زمین: برای حفظ پایداری زمین یك تلاش هوشمندانه برای كار با توپوگرافی و عوارض طبیعی موجود و خاك مورد نیاز است. كه به این ترتیب جریان بیولوژیكی محلی و ناحیه‌ای به هم ریخته نمی شود.

 

مواد و مصالح: استفاده از مصالحی مانند چوب و غیره كه از منابع پایدار به دست می‌آیند (به همان سرعتی كه استفاده می كنیم جایگزین می شوند) یا منابع قابل جایگزین، تخصیص دادن مواد قابل بازیافت یا طراحی شده برای استفاده مجدد در مصالح مصرفی پروژه ها و استفاده از مصالح و فرآورده های محلی، راه دیگری است برای حفظ پایداری.

 

معماری سبز چیست؟

 

چند آرشیتكت در پاسخ به سؤال (معماری سبز چیست؟) در تربیون آزاد معماری اینترنت این گونه اظهار داشته اند:

 

مهم تر و قبل از هر چیز یك ساختمان سبز:

 

_ احتیاجات ساكنین آن را برآورده می كند

 

_ سلامتی، رضایت و خشنودی، بهره وری و نشاط ساكنین خود را تأمین می كند.

 

_ بهره گیری سنجیده از راهكارهای تأیید شده معماری پایدار ، ساخت و ساز با مواد غیرمسموم كننده، استفاده مؤثر از مصالح به دست آمده از مواد طبیعی پایدار، اتكا و وابستگی به خورشید برای نور روز، انرژی گرمایی و الكتریكی و بازیافت مواد را ملزم می كند.

 

_ یك تلفیق معمارانه از این راهكارها در یك ساختمان كه مایه افتخار استفاده كنندگان آن و در خدمت جهان طبیعی است.

 

توجه به موارد ذیل ضروری است:

 

_ استقرار ساختمان های روی سایت شامل دسترسی ها و مسیرهای تدارك دیده شده سودمند.

 

_ جهت یابی ساختمان ها با توجه به خورشید و محیط اطراف

 

_ چیدمان اتاق های داخلی و درها و پنجره ها

 

_ ابعاد و وجوه ساختمان ها و اجزاء تشكیل دهنده ی محیطی

 

_ رنگ، نما، تزیینات ساختمان و محیط

 

_ ساختن خانه ها و اماكن تجاری با انرژی مؤثر بیشتر

 

بعضی از جنبه های معماری سبز عبارتند از:

 

_ افزایش آسایش، قابلیت زندگی و بهره وری

 

_ بهبود دوام، كیفیت و قابلیت نگهداری

 

_ ثبات وضعیت محیط داخلی

 

_ پس انداز پول به وسیله كم كردن هزینه زندگی

 

_ پی بردن به گزینه های ساختمان های با عملكرد بالای خورشیدی

 

_ انتخاب زمینه مصالح ساختمانی سبز جهت ایفای نقش شما برای كمك به حفاظت محیط زیست.

 

 

 

دستورالعمل اجرایی معماری سبز برای ساختمان های مسكونی _ نحوه استقرار و كاربری اراضی سبز:

 

_ در مناطق توسعه یافته ساخت و ساز كنید: برخلاف پاشیدگی شهری در توسعه فشرده، اراضی بایر و كشاورزی حفظ و تراكم مرتفع می شود و به موجب آن مجاورت مغازه‌ها و خدمات عمومی و حمل ونقل متناوب فراهم می شود.

 

_ پروژه و نقشه های چند منظوره طراحی كنید: كه در آن پروژه ها، كاربری های مسكونی و تجاری به منظور كمك به ایجاد اجتماعات زنده و با روح و همچنین كاهش بزرگترین منبع آلودگی یعنی استفاده از اتومبیل با هم تلفیق شده اند.

 

_ ساختمان ها را به گونه ای مستقر سازید كه دسترسی به حمل و نقل عمومی، مسیرهای عبور دوچرخه و دسترسی پیاده به خدمات اساسی فراهم شود. این امر، استفاده از اتومبیل را به حداقل می رساند. همچنین با اشتغال در منزل رانندگی می تواند كاهش یابد، بنابراین در نظر داشته باشید كه دفتر كار در منزل با وسایل و خط تلفن مورد نیاز است.

 

_ ساختمان های قدیمی را مرمت كنید: مرمت ساختمان های موجود زیست شناسانه ترین ساخت و ساز است.

 

_ ساختمان ها را با توجه به حداقل رساندن فشردگی محیطی مستقر سازید. به منظور حفظ و نگهداری فضای باز و محل سكونت حیوانات وحشی ساختمان ها را به صورت گروهی با واحدهای به هم چسبیده (ساختمانی) بسازید، بخصوص از مناطق حساس شامل اراضی مرطوب اجتناب كنید و راه های ارتباطی و مسیر خدمات را كوتاه نگه دارید. مناطق دست نخورده را حفظ كنید و مناطقی را كه قبل از ساخت و ساز بر روی آنها خطرناك بوده در نظر داشته باشید.

 

_ ساختمانها را به گونه ای جایگزین نمایید كه از گیاهان موجود بهره برداری گردد. درختان برگ ریز در جنوب ، شرق و مخصوصاً در سمت غرب ساختمان به طور قابل‌ملاحظه ای بار سرمایی را در زمستان وقتی كه نیاز به جذب انرژی خورشیدی بیشتر است كاهش می دهد. پرچین ها و ردیف بوته ها و درختچه ها می تواند بادهای سرد زمستانی را مهار كند یا سبب انتقال نسیم خنك تابستانی به سمت ساختمان ها شود. با گیاهان بومی مقاوم در برابر خشكی و كم آبی و گیاهان و بوته های كوتاه قد چند ساله، منظره ای بسازید.

لینک به دیدگاه

طراحی خانه های سبز

 

_ كوچكتر بهتر است. با یك طرح خوب از فضاهای داخلی استفاده مطلوب ببرید به طوری كه اندازه كلی ساختمان و منابع مورد استفاده در ساخت و نگهداری آن در حداقل نگه داشته شود.

 

_ ساختمانی انرژی كفا طراحی كنید. از عایق كاری در سطح بالا و پنجره های با قابلیت بالا در جهت نور خورشید (تابش گرمایی در شرق و غرب) و با ساختار سخت درزگیری شده استفاده كنید. ساختمان های به هم چسبیده هزینه پوشش ناكافی خارجی بنا را به حداقل می رساند.

 

_ آسایش رایگان: گرمای معمول خورشیدی،نور روز و خنك كننده های طبیعی می توانند با ارزش مؤثری در اغلب ساختمان ها جا داده شوند. ساختمان های دارای بدنه های طویل را 15 درجه نسبت به جنوب جهت یابی كنید (اندكی به سمت شرق توزیع گرمای بهتری می‌دهد) با گاراژ و انبار در غرب و شرق. روی پنجره های جنوبی زاویه تابش باید بزرگتر از 65 درجه باشد. سطوح براق نماهای جنوبی باید برابر كل مساحت كف باشد. اگر از توده حرارتی (مثلاً آجر، مصالح بنائی، بتن) استفاده شود، این نسبت به 12% مساحت كف افزایش می یابد. دستگاه تهویه و دودكش بخاری را به شكلی متقاطع جای دهید.

 

_ انرژی رایگان بدست آورید. ساختمان ها را با آبگرمكن خورشید و مولد برق نوری یا با (پیش بینی ) تأسیسات خورشیدی برای آینده طراحی كنید. بامهای جنوبی را به منظور جذب انرژی خورشیدی مطلوب به اندازه 40 تا 55 درجه شیب دار كنید.

 

_ استفاده مطلوب از مصالح: ضایعات را با طراحی برای ارتفاع استاندارد سقف‌ها و ابعاد ساختمان به حداقل برسانید. از ضایعات ناشی از سازه طراحی شده بیش از حد (سنگینتر) نیاز خودداری كنید (استفاده مطلوب از قاب های مهندسی پیشرفته) هندسه ساختمان را ساده كنید.

 

_ دفع زباله را برای ساكنین ساده كنید. برای پروسه دفع زباله مواردی از قبیل (استقرار) سطل های زباله نزدیك آشپزخانه و در محفظه زیر سینك ظرفشویی تدارك ببینید.

 

_ سیستم های گرفتن (دفع) آب بام می تواند برای جمع آوری آب باران و استفاده از آن در آبیاری محوطه در نظر گرفته شود. به قابلیت استفاده از آب تیره و ناپاك نظیر آب استفاده شده در سینك ها، حمام ها، یا ماشین های لباسشویی توجه شود.

 

 

 

مصالح سبز

 

_ از استفاده از آن مواد شیمیایی كه ازن را از بین می برند در تجهیزات مكانیكی و عایق‌ها اجتناب كنید. Hcfc نیز به لایه ازن آسیب می رسانند و تا جای ممكن باید از آنها اجتناب شود. از عایق فوم ساخته شده با hcfc اجتناب كنید. سلولز را در نظر داشته باشید.

 

_ از مصالح ساختمانی بدست آمده از محل استفاده كنید. حمل و نقل حایز اهمیت است هم در انرژی مصرفی و هم در آلودگی عمومی . مصالح به دست آمده از محل مثل سنگ را در نظر بگیرید برای مثال چوب های سخت محلی به چوب های گرمسیری ارجح است.

 

_ از مصالح ساختمانی زاید با فرآورده هایی كه از مواد قابل برگشت به چرخه طبیعت به دست آمده اند از قبیل عایق سلولز، تخته چندلا و آجر فرش كف ساخته شده از شیشه زمینی و پلاستیك بازیافتی به شكل الوار و كف پوش استفاده كنید.

 

_ فرآورده های چوبی معتبر را جستجو كنید. از الوار منحصراً ضمانت شده و بدست آمده از جنگل های كنترل شده استفاده كنید. از الوار بدست آمده از درختچه های سالخورده اجتناب كنید. مگر ضمانت شده باشد. چوب مهندسی شده می تواند جایگزین صنوبر «پیر دوگلاس» شود. چوب های سخت گرمسیری را نخرید مگر اینكه فروشنده بتواند سندی ارائه دهد كه چوب از جنگل های كنترل شده آمده است.

 

_ از مواردی كه با گاز خود آلوده كننده هستند اجتناب كنید: حلال پایه رنگ و روغن، چسب‌ها، قالی، براده چوب و بسیاری دیگر از مصالح و فرآورده های ساختمانی، فرمالدهید و تركیبات فرار ارگانیك voc آزاد می كنند. استفاده از الوارهای فشرده را به حداقل برسانید. از جزییاتی كه مانع از فرو ریختن خواهند شد، استفاده كنید.

 

تأسیسات سبز

 

_ از چراغ های روشنایی و وسایل با كارایی بالا استفاده كنید. لامپ فلورسنت از نظر زیبایی شناختی پیشرفته است و ارزانتر از نور سفید. در صورت استفاده از انرژی معمول خورشیدی از دیگ های سایز كوچك استفاده كنید.

 

_ از تأسیسات آب كفا استفاده كنید. دستشویی های آب نگهدار، دوش های حمام، و هوا‌دهنده های شیر آب نه تنها مصرف آب را كاهش می دهند بلكه بار سیستم سیتیك یا عملكرد دستگاه فاضلاب را نیز كم كنند. استقرار تجهیزات به طور متمركز هزینه آب گرم را كاهش می دهد.

 

بررسی چند نمونه

 

نور و هوادهی و تهویة طبیعی: نشان های رایشتاگ

 

ایجاد تغییرات در رایشتاگ، آلمان 1999

 

معماران: نورمن فاستر و همكاران

 

این پروژه در واقع محصول ابتكار تغییر پارلمان آلمان از بن به برلین، و مستقر ساختن دوبارة آن در رایشتاگ بوده است. در سال 1992 مسابقه ای برای ساخت محدوده ای به مساحت 33000 متر مربع برپا گردید، كه این رقم تقریباً 100 درصد بیش از ظرفیت رایشتاگ بود پس از آن كل مساحت به حدود 9000 متر مربع تقلیل داده شد. گروهی كه در ابتدا انتخاب شد، عبارت بود از پی دو بروین، سانتیاگو كالاتراوا، و نورمن فاستر. در پی بررسی های بعدی هیئت داوران ، فاستر و شركا به عنوان برنده اعلام شدند.

 

پروژه مذكور متشكل از طراحی تالار جلسات عمومی در داخل رایشتاگ _ ساختمانی كه در سال 1894 رسماً افتتاح شده بود، در سال 1933 سوخته بود، بخشی ا‌ز آن در سال 1945 تخریب، و در دهة شصت مرمت شده بود، و بالاخره در سال 1995 پوشیده شده بود پیچیدگی این خلاصه رونده نیز متعاقباً با تصمیم گیری بعدی مبنی بر تعدیل ویژگی‌ها و كیفیات زیست محیطی ساختمان، افزایش یافت. این خود مشتمل بر طراحی بنایی با انرژی مقرون به صرفه، به گونه ای كه خود باعث ایجاد گرما شود و بیرون فرستادن پس مانده های آلوده كننده را كاهش دهد.

.

لینک به دیدگاه

ساختمان بازسازی شده نشان دهندة ایده مشخص رایشتاگ قدیمی است. شالودة پروژه حاضر نیز همان ساختمانی اصلی است. شفافیت و دسترسی آسان، نكات عمده در بازسازی فضاهای داخلی رایشتاگ بوده است. امروزه بازدید كنندگان عادی كه از سمت غرب به ساختمان وارد می شوند، می توانند شاهد نشست های پارلمانی باشند و نمایندگان پارلمان نیز امكان دیدن آنها را دارند. گنبد شیشه ای جدید این ساختمان، نقطة عطفی است بر آنچه در داخل ساختمان صورت می گیرد و در عین حال نور و دید طبیعی را براین بنا می گشاید. بنابر همین ملاحظات، این گنبد از مؤلفه های اصلی ساختمان در راهبردهای صرفه جویی انرژی و استفاده از انرژی طبیعی به شمار می آید. گنبد مذكور به مثابة نوعی "فانوس" با تمام تغییرهایی كه می توان دربارة آن داشت، طراحی شده است.

 

هستة اصلی این ساختار، به صورت مخروطی است كه با آیین های كجی كه نور افقی را داخل ساختمان منعكس می كنند، پوشیده شده است و با حفاظ متحركی كه مسیر خورشید را دنبال می كند، مانع گرما و تابش شدید در داخل بنا می شود، این گنبد همچنین مؤلفه اصلی سیستم تهویة طبیعی است زیرا هوای داخل ساختمان را به مثابه دودكشی به سمت بالا می كشد.

 

مخروط، هوای گرم را از بالاترین طبقات بیرون می دهد، ضمن اینكه دستگاههای تهویه و مبدل های حرارتی جای گرفته در محور این مخروط، انرژی هوای مانده را بازیافت می‌كنند.

 

وقتی از نورمن فاستر دربارة ساختمان رایشتاگ می پرسند، مشخص می گردد كه سرگذشت این بنا در طی تاریخ، آن چیزی نیست كه توجه او را به خود جلب كرده باشد. بلكه او بیشتر با اعتماد راسخ به روش های به كار رفته برای خود كفا كردن این بنا از لحاظ تأمین انرژی سخن می گوید:

 

"آدم روغن دانة آفتابگردان را برای تولید برق می سوزاند. چنین كاری كماكان تجدید‌پذیر است. آنچه از گرمای حاصل از این فرآیند _ پس از تولید برق _ باقی می ماند، در ماشین‌ها یا دستگاه های جاذب گرما به مصرف می رسد و با استفاده از آب به عنوان عنصر واسط، باعث تولید سرما می شود.

 

استفاده از آب به آن معناست كه می توان اندازة كانال را به 3000/1 كاهش داد. بنابراین به جای عبور دادن كانال های حجیم از بین فضاهای خالی بزرگ میان طبقات، این امكان به وجود می آید كه آنها را از مجراهایی با قطری كمتر از نی آشامیدنی عبور داد. به چنین سیستمی می توان مقداری انرژی خورشیدی نیز افزود و از این طریق به انرژی گرمایی، به میزانی بیش از آنچه واقعاً نیاز است، دست یافت. اما این گرمای اضافی به كجا می رود؟ می توان آن را در فضای آزاد رها كرد، یا می توان همان كاری را انجام داد كه ما انجام دادیم، یعنی ذخیرة آن در دل زمین و در عمقی اندكی كمتر از ارتفاع برج ایفل.

 

ما در زمستان، از این گرمای ذخیره شده، به عنوان منبع گرمایی استفاده می كنیم، زیرا عمق زمین گرما را در خود حفظ می كند، بدین ترتیب رایشتاگ از این پس، نه تنها منبع تولید انرژی خود خواهد بود، بلكه به عنوان منبعی برای تأمین انرژی مجموعه بناهای جدیدی كه پیرامون آن برپا خواهند شد، به میزان سه برابر وسعت خود، عمل خواهد كرد.

 

به طور كلی، رایشتاگ از شبكة خدماتی شهر جداست. البته جز یك مورد و آن مربوط به زمانی می شود كه دستگاه های تأمین انرژی دچار نقص فنی شوند. در این حالت سیستم پیش بینی شده برای موارد اضطراری كه از شبكة نیروی شهر استفاده می كند، به كار می‌افتد.

 

در این سیستم تولید انرژی، هیچ دستگاه مولد نیرویی هرگز بیكار نمی ماند.این سیستم چنان كارآمد است كه حتی زمانی كه انرژی مورد نیاز خود ساختمان و ساختمان های اطراف را تولید كرد، باز هم به تولید انرژی بیشتر ادامه می دهد و این انرژی مازاد به شبكة كشوری می پیوندد. فن آوری استفاده از روغن گیاهی در واقع برگرفته از رویدادهایی است كه در آلمان شرقی، رخ داد. این كشور در شرایط بسیار بحرانی سیاسی، كه نگرانی وابستگی شدید به بلوك شرق از لحاظ تأمین انرژی را به دنبال داشت، ناگزیر شد راه حل های ممكن را برای دستیابی به استقلال در این زمینه جست‌وجو كند. بدین ترتیب آلمان شرقی در زمینة تولید دستگاههای كارآمدی كه از روغن گیاهی به عنوان سوخت استفاده می كردند، پیشگام شد..."

 

درهم آمیزی كامل جسم، محیط و فن آوری

 

غرفة آب تازه، هلند 1997

 

معماران: گروه معماران nox

 

این غرفه كه در استان زیلند _ در هلند _ واقع شده، تركیبی است سركش از شكنندگی و كشسانی، بدن انسان، بتن، فلز، فعل و انفعالات الكترونیكی و همچنین آب، طرح حاضر كه در هم آمیزی كامل جسم ، محیط و فن آوری را نشان می دهد، بر مبنای تركیب علوم كامپیوتری و معماری پایه ریزی شده است.

 

شكل ساختمان، از منحرف ساختن 14 بیضی به طول شصت و پنج متر، به حالت معلق، حاصل شده است. در داخل بنا قدم زدن همچون افتادن است؛ كف سطوح افقی نیست و هیچ رجعتی هم به افق در آن به چشم نمی خورد.

 

از ریخت افتادگی، یا همان "دفرماسیون" ساختمان، مستقیماً به دگرگونی یا جهش بی‌وقفة محیط خلق شده مربوط می شود كه از طریق حس گر (سنسور) هایی كه حركت را نشان می دهند، به شیوه ای فعل و انفعالی با بازدید كنندگان رابطه برقرار می سازد.

 

سیستم صوتی نیز تعبیه شده است كه در تركیب با نور و پروژكسون های بی وقفه عمل می كند. تمام حس گرها به cd- rom هایی وصل اند كه دارای "شبیه سازهای صوتی"‌اند كه می توانند صدا را دگرگون و خم كنند یا بكشند. خود صدا نیز می تواند تغییر مكان بدهد به عنوان نمونه، صدا چه بسا _ با شیوه های الكترونیكی به گونه ای باشد كه انگار از درون چاهی كه داخل فاض تعبیه شده، بیرون می آید با این كه می‌توان آن را به سمت رشته های نور _ كه مكمل اصلی سیستم صوتی اند _ كشاند.

 

به طور كلی، مانی كه ساختار هندسی ای مواج و دارای جریان به وجود آید، و نه تنها مواد بلكه كاركرد و برنامه را نیز در خود حل كند، آنگاه سخن از "معماری سیال"به میان می آید. بدین ترتیب است كه با ادغام كف و دیوار، كف و حایل،‌ و همچنین سطوح با یكدیگر، نوعی معماری شكل پذیر و سیال و لامسه ای شكل می گیرد. در این نوع معماری، كنش و نگرش در تجربه ای واحد با هم تلفیق می شوند. این اثر با نمایش یكی از عوامل حیاتی طبیعی و محیط زیست و انسان، یعنی آب _ از طریق نوع معماری و با استفاده از سیستم های چند رسانة تعاملی متفاوت _ طراحی شده است.

 

 

نتیجه گیری:

 

 

 

 

«تنها یك كره قابل دسترسی و مناسب برای زندگی بشر وجود دارد».

 

ساختارهای اقتصادی، فرهنگی و سیاسی كه تأثیر بسزایی در توسعه انسانی دارند، تحت تأثیر این جمله دچار تغییرات زیربنایی و جهت داری جهت نیل به اهداف خود شده اند؛ كه نوعی از توسعه را رسم می كند كه به آن نام توسعه‌ی پایدار اطلاق می شود.

 

توسعه‌ی پایدار توسعه‌ای است كه در فرآیند آن نیازها و رفاه نسل آینده فدای نیازها و رفاه نسل حاضر نگردد. این شكل از توسعه در ابعاد مختلف سیاسی، تجاری و عرهنگی نمود پیدا می كند و عناصر توسعه را تحت تأثیر مستقیم قرار می دهد. یكی از مهمترین این عناصر مبحث انرژی است كه با توجه به محدود بودن كره زمین و منابع انرژی راههای جذب ، مهار ، كنترل ، انتقال و مصرف انرژی باید با توجه به نیازهای نسل آینده به بهترین شكل و بالاترین بهره وری انتخاب شود. از این رو در مبحث استفاده از منابع طبیعی مبحث محیط زیست و اكولوژی شهری جزء مهمترین مسائل مطرح شده می باشد.

 

از این رو در استفاده از انرژیهای فسیلی كه سالیان دراز برای جایگزین شدن مجدد آن زمان لازم است ، باید بیشترین صرفه جویی و بالاترین بهره وری لحاظ شود.

 

از این رو استفاده از انرژیهای دیگر به جای این سوختها راهی برای حفظ منابع طبیعی به شمار می رود.

 

استفاده از انرژی خورشید به عنوان انرژی تجدید پذیر با اتواع تكنیكها و روشهای جدید از جمله این راههاست. از دیگر روشها برای انجام این امر ، استفاده از انرژی آب و باد است كه در بخش قبلی توضیح داده شد.

 

همچنین منابع جدید انرژی از جمله انرژی گرمایش زمین ، انرژی هسته ای و انرژی حرارتی دریاها راهی دیگر برای حفظ این كره خاكی است.

 

علاوه بر اینها بازیافت و استفاده مجدد از بعضی از مواد مصرفی ، علمی است كه به انسان كمك می كند تا بیشترین استفاده ممكن را از موادی كه از طبیعت به دست می‌آورد، داشته باشد.

 

 

 

تصفیه پسابها و فاضلابها از جمله این موارد است.

 

یكی از مهمترین مواردی كه توسعه پایدار در آن نمود پیدا می كند و به عنوان یكی از اركان تأثیر گذار و محوری مطرح می شود، معماری است.

 

معماری علمی است كه هم توسعه پایدار است و هم یكی از اركان زیربنایی آن محسوب می شود. از این رو هم طراحی در معماری تحت تأثیر توسعه پایدار وابسته به مسائلی مانند اقلیم ، مصرف انرژی، اكولوژی، اكوتك و ... می باشد و هم ساخت بناها برای استفاده از مصالح ساختمانی بهینه كه بیشترین بازده را از نظر مصرف انرژی و كمترین آسیب را از نظر لطمه زدن به محیط زیست اراست، تحت تأثیر این رویكرد تازه می باشد.

 

از این رو فصل جدیدی در معماری، با نام معماری سبز شكل می گیرد. كه در آن هر بنا باید بتواند رضایت ساكنین را در همه زمینه های فیزیولوژیكی و روحی و روانی فراهم كند و هم باید با بهره گیری سنجیده از راهكارهای توسعه پایدار از مواد طبیعی پایدار و غیر مضر برای زندگی انسانی كمترین آسیب را به محیط زیست وارد كند. این نوع از معماری، طراحی را به این سمت پیش می برد كه بیشترین استفاده از انرژی خورشید و باد در اولویت قرار می گیرد.

 

این شكل از طراحی خانه های مسكونی یا بیشتر نیز در تاریخ كشورها مد نظر بوده است، اما به جای استفاده از تكنیكهای نوین از روشهای سنتی بهره می برده است. از جمله آن می توان به مبانی مستتر در معماری ایرانی در معماری ایرانی اشاره كرد كه مسائلی مانند سلسله مراتب، همجواری و رابطه مناسب عناصر ، نوع و كیفیت مصالح، جهت گیری ابنیه و همساز بودن آن با اقلیم را نام برد كه خود بهترین راه برای حل كردن نیازهای زندگی انسانی با كمترین هزینه می باشد. از جمله‌ی این بناها می توان به خانه‌ی بروجردیها در كاشان اشاره كرد.

 

در روشهای جدیدتر كه به كمك دانش بشری ارائه شده است، استفاده از مصالحی كه كمترین آسیب را به لایه‌ی ازن وارد كنند و كمترین تخریب را به پوسته‌ی زمین داشته باشند توصیه شده است كه از آن به عنوان مصالح سبز یادآوری می شود

لینک به دیدگاه
  • 2 هفته بعد...

solar-tower.jpg

در نگاه اول، این برج 10 مگاواتی مشابه با دیگر پروژه‌های ورشکسته دوبی به نظر می‌رسد: ارتفاع بلند، ظاهر تجملی و حضور متکبرانه در آسمان شهر. اما در نگاهی دقیق‌تر، یک ماشین زیستی خود را نمایان می‌کند.

این برج 600 متری که شکلی مشابه با A دارد، برای تولید 10 برابر انرژی مورد نیاز خود طراحی شده و به این ترتیب می‌تواند انرژی مورد نیاز 4هزار خانه در اطراف خود را تامین کند.

سه سیستم مجزا انجام این کار را امکان‌پذیر ساخته است. اول، یک توربین بادی 5 مگاواتی در حفره A که با کمک بادهای غیرقابل پیش‌بینی و قدرتمند بیابان، انرژی تولید می‌کند.

دوم، آینه‌های مورب در نمای جنوبی که نور را به مخزن پر شده از نمک مذاب که از این ساختمان مانند یک لامپ بلند آویزان است، بازتاب می‌کند. نمک مذاب که در دمای 500

درجه سانتی‌گراد پخته شده، گرما را درون حلقه‌ای همرفتی به جریان می‌اندازد که یک توربین بخار 3 مگاواتی را می‌چرخاند.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
ترجمه: ابوالفضل کریمی

خبر آن لاین

آرمانشهر

 

 

 

 

solar-tower1.jpg

و در نهایت، یک برج خورشیدی 2 مگاواتی نیز انرژی اضافی را در هوای صاف فراهم می‌کند. نور خورشید هوا را در یک شکاف به پهنای 60 سانتی‌متر داغ می‌کند و جریان هوای تولیدی، توربین‌های بادی داخل ساختمان را به حرکت درمی‌آورد.

اگر این برج با هزینه تقریبی 400میلیون دلار ساخته شود، 10 مگاوات انرژی تولید شده می‌تواند بدهی‌های آن را طی 20 سال آینده تسویه کند. انرژی اضافی را هم می‌توان برای تغذیه شبکه شهری و مصارف دیگر استفاده کرد.

solar-tower2.jpg

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
ترجمه: ابوالفضل کریمی

خبر آن لاین

آرمانشهر

 

 

At first glance, the plans for the 10MW Tower have all the trappings of pre-crash Dubai: the improbable height, the flashy facade, the swagger of a newbie in a crowded skyline. On closer inspection, however, it’s an eco-machine. The A-shaped, 1,969-foot concept skyscraper is designed to turn out as much as 10 times the energy it needs, enough to power up to 4,000 nearby homes.

Three separate systems make it work. First, a five-megawatt wind turbine in the hollow of the “A” generates energy in the powerful and unpredictable desert gusts. Second, mirrors dot the slanted, south-facing facade, beaming light to a molten-salt-filled collector that hangs off the building like an ultra-tall street lamp. Cooked to 932ºF, the liquefied salt transfers heat to a convection loop that runs a three-megawatt steam turbine. Finally, a two-megawatt solar updraft tower produces additional energy in clear weather. Sunlight warms air in a two-foot-wide gap that runs the length of the southern face. The airflow from rising heat powers an internal wind turbine.

If it were built (at an estimated cost of $400 million), 10MW could pay off its energy debt in 20 years. Extra juice feeds the municipal grid, and other sources in the area would adjust for the tower’s output. The building could house offices or residences or both, says designer Robert Ferry, 35, who helms the Dubai architecture firm Studied Impact with his wife, Elizabeth Monoian. The pair became interested in energy-generating skyscrapers on moving to the United Arab Emirates, where there are superstructures in spades but few that are any greener than their brochures. With the 10MW Tower, they hope to someday create a power plant you can live in. It may sound fantastic, but, Ferry says, “it’s only a matter of time before something like this is built.”

لینک به دیدگاه

انواع بامهای سبـــز

بامهای سبز می توانند در انواع "متمرکز و فشرده"، "نیمه متمرکز " و "گسترده یا وسیع" بسته به عمق متوسط کشت و میزان تاسیسات مورد نیاز طبقه بندی شوند. بامهای سنتی سبز که نیازمند عمق متعارفی از خاک برای رشد گیاهان حجیم و چمن معمولی می باشند، به عنوان بام های سبز متمرکز مطرحند. این نوع بامها نیازمند آبیاری، کوددهی و سایر مراقبتها می باشند. در مقابل، بامهای سبز وسیع یا گسترده، به عنوان سیستمهای خودنگهدار در نظر گرفته شده و به حداقل تاسیسات نگهداری، شاید تنها یکبار در سال هرس یا کوددهی برای افزایش رشد گیاهان، نیاز دارند. این نوع از بامهای سبز می توانند در لایه بسیار نازکی از "خاک" (اغلب از کودهای آلی با فرمول ویژه استفاده می شود)، قرار گیرند.

بدین ترتیب بام هاي متمركز، محيط كشت ژرف و عميقي دارند و در دسترس هستند (مي توانند به عنوان يك فضاي باز در نظر گرفته شوند). مثالي از يك بام سبز متمركز، بام مركز Manulife است كه در بالاي يك پاركينگ قرار گرفته است. بام سبز 25 ساله اي كه در جاي مناسبی با درختان بالغ و تنومندش، مستقر شده است.

green%20roof0006.jpg

بام سبز متمركز مركز Manulife

در مقابل، بام سبز گسترده، محيط كشت سطحي و كم عمقي دارد و معمولاً قسمتي از يك سيستم بامي و قسمتي از ساختار ساختمان سبز مي باشد. يك بام سبز گسترده به طور كلي در دسترس و مورد استفاده کارکردی نيست. بام شرکتMountain Equipment نمونه اي از يك بام سبز گسترده مي باشد كه در سال 1998 ساخته شده است.

green%20roof0007.jpg

بام شرکت Mountain Equipment

طبقه بندی دیگر در خصوص بامهای مسطح و شیبدار است. بامهای سبز شیبدار، مشخصه برجسته بسیاری از ساختمانهای اسکاندیناویایی هستند که نیازمند طراحی ساده تری در قیاس با بامهای تخت می باشند. چرا که شیب بام کاهش خطر نفوذ آب از طریق سازه بام را با استفاده از لایه های آب بندی و زه کشی کمتری نسبت به بام تخت موجب می گردد.

اجزای تشکیل دهنده بامهای سبز

بطور کلی اجزا عمده تشکیل دهنده یک بام سبز را می توان مطابق شکل زیر نشان داد:

green%20roof0008.jpg

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...