رفتن به مطلب

ملاحظات معماری و شهرسازی در پدافند غیرعامل


ارسال های توصیه شده

وقوع بحران های ناشی از بلایای طبیعی از یک طرف و پیچیده تر شدن جنگ ها و بکارگیری علوم و فن آوری در جنگ های نوین، چهره متفاوتی از پدافند غیرعامل را ایجاب کرده است. امروز مردم برای ادامه زندگی نیازمند خدمات متفاوتی هستند، احتیاج به محیط آرام و قابل سکونت درون شهرها دارند و باید ایمنی و آسایش کافی داشته باشند، این گونه اقدامات در اکثر کشورهای دنیا انجام شده است و یا در حال اقدام است. با توجه به قرارگیری بسیاری از مراکز حساس و حیاتی در قلب شهرها، تخریب بخش یا تمامی آنها اثرات بسیار مخرب و سنگینی را بر سازمان فضایی شهر وارد آورده و منجر به بر هم خوردن تعادل سیستم های شهری و از کار افتادن حیات جوامع انسانی می گردد. به منظور پیشگیری از وقوع این مشکلات و به حداقل رساندن خسارات و تلفات در زمان وقوع بحران، بحث ایمنی و امنیت می بایست در کلیه سطوح برنامه ریزی و طراحی، از موضوعات کلان شهرسازی تا معماری و جزئیات فنی مورد توجه قرار گیرد. بدین منظور این مقاله بر آن است پس از روشن ساختن تعریف دقیقی از پدافند غیرعامل و بررسی سوابق اجرای آن در کشورهای مختلف دنیا از جمله ایران، با بررسی اسناد و منابع موجود و با روشی توصیفی - تحلیلی، به ملاحظات معماری و شهرسازی در موضوع پدافند غیرعامل بپردازد.

 

واژه های کلیدی: پدافند غیرعامل، ملاحظات معماری در پدافند غیرعامل، ملاحظات شهرسازی در پدافند غیرعامل، مراکز حیاتی در شهر، مراکز حساس شهری، آسیب پذیری شهر

 

نویسندگان: طاهره متقی، سید علی مرتضوی مهرآبادی

 

سومین کنفرانس ملی عمران شهری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...