رفتن به مطلب

نقدی برعید قربان یاعید قصابان !


Mohammad-Ali

ارسال های توصیه شده

عیدقربان شروع شد ............وحالا هم تموم شد .

ولی چه اتفاقی تواین نقطه چین افتاد.

شایدبشه این اسامی هم بجای این روزگفت: عید کثیف ، روزخون ریزی ، عیدقصابان و........

چرا باید درسطح شهرما کنار خیابان گوسفند نگه دارند؟ ماشاالله همه هم قصاب همه چاقوبدست یجوریم راه میرن انگاری آرنولدند .داعش میگه من داعشم ایناداعشن کیه به کیه.

روزعید تویه شهر یری بجای منظره وبوی اذت بخش باید خون ببینی یابوی بدو تحمل کنی ؟چرا؟

شایداین مقایسه کمی زیادی باشه -چرا وقتی داعش سریک انسان ومیبرد میگیم وا من طاقت ندارم وای پوستم خراب شد!ولی یک گوسفندوتا تهش می بینیم تازه کارشناسی هم میکنیم ؟

چراشهرما هرسال بایدکثیف شود؟

چرا ما جوری نیستیم که بتونیم رو اعتقاد پول دربیاریم؟

یه بنده خدایی می گفت تازه شانس اوردین چاقو گردن اسماعیلونبرید وگرنه همه بچه هاشونو میکشتند!

خلاصه به نظرتون دیگه وقتش نیست که ما تغییرکنیم ؟

  • Like 4
لینک به دیدگاه

البته معمولاً اینطور رسم نیست که وسط شهر و چهارراه گوسفند سر ببرند و در آنجا خون بریزند.

 

ولی از معدود روزهایی هست که تعداد کمی از کشتارگاه‌های حیوانات، از خارج شهر، به داخل شهر منتقل می‌شن.

 

در حالی که در باقی ایام سال، همین فرایند هر روز در حالی انجام می‌شه که کشتارگاه‌ها و مسلخ‌ها در خارج از شهر و معرض دید شما هستند.

 

 

حالا بنظر شما مشکل اصلی سلاخی این جاندران برای تهیه خوراک فرزندان انسان است؟

 

یا خراب شدن منظره دید انسان‌ها و ظاهر پاکیزه شهرهایشان بواسطه ذبح در داخل شهر؟

 

 

 

اگر بنظر شما مشکل اصلی، مشکل اول است، شما را به رژیم غذایی طبیعی‌تان یعنی گیاهخواری دعوت می‌کنم.

 

اما اگر مشکل اصلی، بنظرتان مشکل دوم است، توصیه می‌کنم برای آنکه این یک روز را هم مثل 364 روز دیگر در آرامش بگذرانید، در این روز از خانه خارج نشده و در حالی که جلوی مانیتور نشسته، مستندهای زیبایی از طبیعت و دنیای حیوانات را نگاه کنید و لذت ببرید! :164::4564:

  • Like 5
لینک به دیدگاه
البته معمولاً اینطور رسم نیست که وسط شهر و چهارراه گوسفند سر ببرند و در آنجا خون بریزند.

 

ولی از معدود روزهایی هست که تعداد کمی از کشتارگاه‌های حیوانات، از خارج شهر، به داخل شهر منتقل می‌شن.

 

در حالی که در باقی ایام سال، همین فرایند هر روز در حالی انجام می‌شه که کشتارگاه‌ها و مسلخ‌ها در خارج از شهر و معرض دید شما هستند.

 

 

حالا بنظر شما مشکل اصلی سلاخی این جاندران برای تهیه خوراک فرزندان انسان است؟

 

یا خراب شدن منظره دید انسان‌ها و ظاهر پاکیزه شهرهایشان بواسطه ذبح در داخل شهر؟

 

 

 

اگر بنظر شما مشکل اصلی، مشکل اول است، شما را به رژیم غذایی طبیعی‌تان یعنی گیاهخواری دعوت می‌کنم.

 

اما اگر مشکل اصلی، بنظرتان مشکل دوم است، توصیه می‌کنم برای آنکه این یک روز را هم مثل 364 روز دیگر در آرامش بگذرانید، در این روز از خانه خارج نشده و در حالی که جلوی مانیتور نشسته، مستندهای زیبایی از طبیعت و دنیای حیوانات را نگاه کنید و لذت ببرید! :164::4564:

آقااا بچه مردمو تشویق نکنید به گیاه خواری و این قسم سوسول جات:ws3: یه داماد تهرونی داریم رژیم گرفت و از قیافه افتاد. یه بار فشارش نزول کرد به 8 و اینا..حالا هر چی بهش میگیم برادر من عزیز من، خواهر ما به اون قیافه ی گوشت خوارت بله گفت مگه کوتاه میاد بچه تهرون سوسول:ws3:

  • Like 4
لینک به دیدگاه

نوشته زیر از دکتر چمران گرچه دیدگاه من نیست اما به خاطر نگاه متفاوت جذاب و خوندنیه

 

ک ماه و اندی بعد از این که دکترچمران در سوسنگرد زخمی شد، آرام آرام با یک چوب دستی توانست به آرامی حرکت کند. چون از دو نقطه پا به شدت مجروح بود. و برای اینکه دلش آرام نداشت و شور سنگر را میزد، تصمیم گرفت برای بازدید با همان پای زخمی به خط مقدم برود. رفقایش هم تصمیم گرفتند که به شکرانه سلامتی نسبیش، گوسفندی برایش قربانی کنند و همین کار را هم کردند. اما دکتر چند ثانیه با چهره برافروخته به صحنه بریده شدن سر گوسفند خیره نگریست و از گوشت آن گوسفند هرگز نخورد. همان روز، این سطور را در وصف حال عجیب خودش وقت قربانی شدن گوسفند نوشت.

یادداشت زیر از دکتر چمران است در کتاب رقصی چنین میانه ی میدانم آرزوست:

 

 

امروز گوسفندی را برای من قربانی کردند. چه قدر زجر کشیدم. درد گوسفند را تا اعماق وجودم احساس میکردم. هنگامی که خون از گردنش فوران میکرد، گویی این خون من است که بر خاک میریزد. میدیدم که حیوان زبان بسته، برای حیات خود تلاش میکند. دست و پا میزند. میخواهد ضجه کند، فریاد کند، از دنیا و از همه چیز استمداد کند و از زیر کارد براق بگریزد. اما افسوس که مظلوم است و اسیر و دست و پا بسته است.

 

 

کارد به گردنش نزدیک میشود. چشمان گوسفند برق میزند. به همه اطراف میچرخد. برق کارد را میبیند. اولین فشار تیزی کارد را بر گردن خود احساس میکند. با همه قدرت خود برای آخرین بار تلاش میکند. امید به حیات، آرزوی زندگی و حب ذات در همه وجودش شعله میکشد. میخواهد زنده بماند. میخواهد از آب این عالم بنوشد. از هوای دنیا استنشاق کند. به آسمان بلند، به کوههای سر به فلک کشیده، به درختها، به گلها، به سبزه ها، به جویبارها، به صحراها، به دشتها، به دریاها، به ستارهها، به ماه، به خورشید، به سپیده صبح، به غروب آفتاب نگاه کند و از زیبایی آنها لذت ببرد.

 

 

او احساس میکند که مورد ظلم و ستم قرار گرفته، همه دنیا به او ظلم میکنند. همه دشمن او هستند. همه در مرگ او شادی میکنند. همه منتظرند که دست و پا زدن او را در خون ببینند و کف بزنند. او استغاثه میکند. التماس میکند. لااقل یک نفر منصف میطلبد. میخواهد کسی را به شفاعت بطلبد.

 

 

آخر ای انسانها ... وجدان شما کجا رفته است ؟! تمدن شما، انسانیت شما، خدا و پیغمبر شما کجاست ؟! مگر قرار نیست از مظلومین دفاع کنید ؟! چرا نمیگذارید فریاد کنم ؟!! چرا اجازه اشک ریختن نمیدهید ؟!

 

 

آه خدایا ! من فریاد این حیوان بیگناه را میشنوم. من درد او را احساس میکنم. من اشکی را که در چشمانش میغلتد میبینم. من بیگناهی او را میدانم. من میبینم که او مرا به دادخواهی طلبیده است. و من نیز با همه وجودم آماده ام که به بیگناهی او شهادت دهم. او را شفاعت کنم و از مردم بخواهم که به خاطر خدا و به خاطر من از این حیوان زبان بسته بگذرند.

 

 

من با همه وجودم میخواهم بدوم و کارد را از دست آن مرد بگیرم. میخواهم فریاد کنم دست نگه دارید. این حیوان زبان بسته را برای من نکشید. اما گویی صدای حیوان خفه شده است و حرکت من هم منجمد.

 

 

در عالم خواب، گاهی آدم میخواهد فریاد کند، ولی صدایش درنمیآید. اینجا هم چنین حالتی برای من پیش آمده است. حیوان بیگناه میخواهد فریاد کند اما صدایش درنمیآید. و من میخواهم بدوم دستش را بگیرم اما طلسم شده ام.

کارد تیز بر گردن گوسفند نزدیک میشود و من تیزی آن را بر گردنم احساس میکنم. حیوان اسیر دست و پا میزند گویی که من دست و پا میزنم. و همه فشارهای حیات و مرگ را که در آن لحظه بر گوسفند میگذرد، گویی که بر من گذشته است

  • Like 5
لینک به دیدگاه

اما دیدگاه خودم

 

مدت زمان زیادیه که هیچ مناسبت و ایامی که در تقویم برای دیگران اهمیت و جایگاهی داره هیچ اهمیتی برای من نداره ، از مناسبت های مذهبی تا ملی و میهنی

 

اما در خصوص عید قربان خب برام واقعا هیچ جایگاهی نداره، ریشش رو در یک افسانه از سری افسانه های که تحت عنوان بابیلونیسم میشناسیم میدونم، از طرف دیگه یک گیاه خوار نیستم که مخالفتی با این موضوع داشته باشم، به هر حال انسان به عنوان یک همه چیز خوار ناچار به کشتن و استفاده ار حیواناته ، مخالفت من با فلسفه وجودی این کاره که قاعدتا مذهبیون برای رضای خدا دست به چنین کاری میزنن ، من با خدایی که رضایتش با چنین کارهایی کسب میشه مشکل دارم ، حتی اگر گوشت حاصل به دست مستحق و محتاجش می رسید شاید تعدیلی در این مخالفت حاصل میشد که همه میدونیم اینطور نیست ، اگر این خدای حکیم و دانا و توانا و همه چیزدان فی الواقع هدف اصلیش همین بود که یک روز از 365 روز سال خیل عظیم بندگان محتاجش که بقیه سال در حسرت یک تکه گوشت سپری میکنن ازین نعمات بهره مند بشن حداقل تدبیری می اندیشید که جز مستحق شامل کسی نمیشد.

  • Like 5
لینک به دیدگاه
اما دیدگاه خودم

 

مدت زمان زیادیه که هیچ مناسبت و ایامی که در تقویم برای دیگران اهمیت و جایگاهی داره هیچ اهمیتی برای من نداره ، از مناسبت های مذهبی تا ملی و میهنی

 

اما در خصوص عید قربان خب برام واقعا هیچ جایگاهی نداره، ریشش رو در یک افسانه از سری افسانه های که تحت عنوان بابیلونیسم میشناسیم میدونم، از طرف دیگه یک گیاه خوار نیستم که مخالفتی با این موضوع داشته باشم، به هر حال انسان به عنوان یک همه چیز خوار ناچار به کشتن و استفاده ار حیواناته ، مخالفت من با فلسفه وجودی این کاره که قاعدتا مذهبیون برای رضای خدا دست به چنین کاری میزنن ، من با خدایی که رضایتش با چنین کارهایی کسب میشه مشکل دارم ، حتی اگر گوشت حاصل به دست مستحق و محتاجش می رسید شاید تعدیلی در این مخالفت حاصل میشد که همه میدونیم اینطور نیست ، اگر این خدای حکیم و دانا و توانا و همه چیزدان فی الواقع هدف اصلیش همین بود که یک روز از 365 روز سال خیل عظیم بندگان محتاجش که بقیه سال در حسرت یک تکه گوشت سپری میکنن ازین نعمات بهره مند بشن حداقل تدبیری می اندیشید که جز مستحق شامل کسی نمیشد.

 

 

بهتر هست بگیم مخالفت شما با فلسفه وجودی خداوندی ست که برای مذهبیون می‌شناسید.

 

اما این مذهبیون و این خداوندی که تعریف می‌کنید، پایین‌ترین مرتبه مذهبی هستند و سطحی‌ترین برداشت از دین و خدای خود رو دارند.

 

که البته همین برداشت ظاهری و سطحی هم خوب هست.

 

همین که با باور به چنان خدایی، یک روز در سال با هزینه خود و به نیت قربانی، یک وعده‌ی غذایی رو بدست نیازمندان برسونند، ارزشمنده. و یا حتی اگر به دست آشنایان خود هم برسونند، چون سبب افزایش محبت و صمیمت بین اونها خواهد بود باز ارزشمنده. (البته در روزهای دیگر سال هم با دادن نذری‌های مختلف همین کار رو می‌کنند.)

 

 

اما اگر یک مرحله از این ظاهر فراتر بریم، معنای پشت این سمبل‌ها رو درک می‌کنیم.

 

عید قربان، به تعبیر محمدعلی نباید فقط عید قصابان باشه. بلکه عیدی هست که ما بیاموزیم که در پیشگاه عشق‌مون، اولاً از تعلقات‌ خودمون گذر کرده و در ثانی بجای این تعلقات محدود، به دایره‌ی وسیع‌تری عشق بورزیم و مهربانی کنیم.

 

این درسی هست که باید از عید قربان یاد بگیریم. و نذری و قربانی پخش کردن، اولین و ساده‌ترین مشق این درس هست.

  • Like 5
لینک به دیدگاه
بهتر هست بگیم مخالفت شما با فلسفه وجودی خداوندی ست که برای مذهبیون می‌شناسید.

 

اما این مذهبیون و این خداوندی که تعریف می‌کنید، پایین‌ترین مرتبه مذهبی هستند و سطحی‌ترین برداشت از دین و خدای خود رو دارند.

 

که البته همین برداشت ظاهری و سطحی هم خوب هست.

 

همین که با باور به چنان خدایی، یک روز در سال با هزینه خود و به نیت قربانی، یک وعده‌ی غذایی رو بدست نیازمندان برسونند، ارزشمنده. و یا حتی اگر به دست آشنایان خود هم برسونند، چون سبب افزایش محبت و صمیمت بین اونها خواهد بود باز ارزشمنده. (البته در روزهای دیگر سال هم با دادن نذری‌های مختلف همین کار رو می‌کنند.)

 

 

اما اگر یک مرحله از این ظاهر فراتر بریم، معنای پشت این سمبل‌ها رو درک می‌کنیم.

 

عید قربان، به تعبیر محمدعلی نباید فقط عید قصابان باشه. بلکه عیدی هست که ما بیاموزیم که در پیشگاه عشق‌مون، اولاً از تعلقات‌ خودمون گذر کرده و در ثانی بجای این تعلقات محدود، به دایره‌ی وسیع‌تری عشق بورزیم و مهربانی کنیم.

 

این درسی هست که باید از عید قربان یاد بگیریم. و نذری و قربانی پخش کردن، اولین و ساده‌ترین مشق این درس هست.

 

فلسفه زندگی اینقدرها هم پیچیده نیست دین برای فلاسفه نیس برای عموم مردمه البته به ادعای همین خدای مذهبیون اینکه برای توجیه پوچی امری سعی در فلسفه بافی کنیم بیشتر برای سرکوب اون سوال پس ذهن هست که خیلی ساده میشه گفت"که چی؟" آیا به نظر خودت کشتن یک گوسفند یعنی گذشتن از تعلقات؟ یا عشق ورزیدن؟ واقعا این چیزها رو در پس هزار سال میشه دید؟ و حتی این سوال پیش میاد که این خدا با این توانایی ها آیا برای ترویج این مفاهیم قشنگ راهکار دیگه ای به ذهنش نرسیده و کپی برداری از رسوم قربانی قبایل بدوی از اینکاها تا سکاها راهش بوده. نظراتت محترمه اما برای قانع کردن کسی مثل من کافی نیست.

  • Like 3
لینک به دیدگاه

من گوشت گوسفند دوست ندارم چن وقت پیش نذر قربونی کردن گوسفند داشتم

گوسفند حیوونی آوردن خونه من داشتم دق میکردم طفلی خیلی مظلوم بود نمیزاشتم قربونیش کنن...هنوزم ناراحتم..:sad0::sad0::sad0::sad0:

  • Like 3
لینک به دیدگاه
البته معمولاً اینطور رسم نیست که وسط شهر و چهارراه گوسفند سر ببرند و در آنجا خون بریزند.

 

حالا بنظر شما مشکل اصلی سلاخی این جاندران برای تهیه خوراک فرزندان انسان است؟

 

یا خراب شدن منظره دید انسان‌ها و ظاهر پاکیزه شهرهایشان بواسطه ذبح در داخل شهر؟

 

اگر بنظر شما مشکل اصلی، مشکل اول است، شما را به رژیم غذایی طبیعی‌تان یعنی گیاهخواری دعوت می‌کنم.

 

اما اگر مشکل اصلی، بنظرتان مشکل دوم است، توصیه می‌کنم برای آنکه این یک روز را هم مثل 364 روز دیگر در آرامش بگذرانید، در این روز از خانه خارج نشده و در حالی که جلوی مانیتور نشسته، مستندهای زیبایی از طبیعت و دنیای حیوانات را نگاه کنید و لذت ببرید! :164::4564:

سلام ، نه مخالف گوشت نیستم انسان به هردوی گیاه وگوشت احتیاج دارد .......

مخالف این وضع هستم یکسری خرافات ، شاید اینکارها اشتباه باشد تا حالا فکرکردیم به کاری که می کنیم. ببینید نمی خواستم تصاویر این روز رابزارم چون واقعا ناراحت کننده است.13940702000338_90663_PhotoU.jpgimages?q=tbn:ANd9GcR7F8VBnQrruUc99aHlmQ8rNy10jgjR7OwfpjKRfkC5XLCwniWQmQ%D8%B1%D8%B6%D9%88%D8%A7%D9%86%D8%B4%D9%87%D8%B1-%D8%AF%D8%B9%D8%A7-%D8%AA%D9%88%D8%B3%D9%84-%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%85-%D8%AE%D8%A7%D9%85%D9%86%D9%87-%D8%A7%DB%8C-6.jpg

 

خب زیاد موافق نیستم ، فکرنکنم ما کاراشتباهی می کنیم که ناراحت بشیم وناراضی ازاین وضع بلکه اونهادارن اشتباه می کنند وباید نابود شوند !

این خواسته زیادیه که کشورمون میخواهیم تمیزباشه !

ببینید چند مثال میزنم ببینید خوبه یانه جایگزین بشه!

چرا اسم قربان را عوض نمی کنیم وبزاریم عید زندگی ! چی می شه دراین روز یک گونی ، 1کیلو یا حتی یک مشت برنج بریزیم برای پرندگان ، به گربها و...شهرمهربانی کنیم.

اگه ازنظرثواب باشه کمترنیست ! ازنظرآرامش که اینکارییک آرامش خواصی دارد و...

 

اما دیدگاه خودم

 

مدت زمان زیادیه که هیچ مناسبت و ایامی که در تقویم برای دیگران اهمیت و جایگاهی داره هیچ اهمیتی برای من نداره ، از مناسبت های مذهبی تا ملی و میهنی

 

اما در خصوص عید قربان خب برام واقعا هیچ جایگاهی نداره، ریشش رو در یک افسانه از سری افسانه های که تحت عنوان بابیلونیسم میشناسیم میدونم، از طرف دیگه یک گیاه خوار نیستم که مخالفتی با این موضوع داشته باشم، به هر حال انسان به عنوان یک همه چیز خوار ناچار به کشتن و استفاده ار حیواناته ، مخالفت من با فلسفه وجودی این کاره که قاعدتا مذهبیون برای رضای خدا دست به چنین کاری میزنن ، من با خدایی که رضایتش با چنین کارهایی کسب میشه مشکل دارم ، حتی اگر گوشت حاصل به دست مستحق و محتاجش می رسید شاید تعدیلی در این مخالفت حاصل میشد که همه میدونیم اینطور نیست ، اگر این خدای حکیم و دانا و توانا و همه چیزدان فی الواقع هدف اصلیش همین بود که یک روز از 365 روز سال خیل عظیم بندگان محتاجش که بقیه سال در حسرت یک تکه گوشت سپری میکنن ازین نعمات بهره مند بشن حداقل تدبیری می اندیشید که جز مستحق شامل کسی نمیشد.

دراین موردها که سوالهای هست :

مانند: خدا مساوات دارد یا عدالت؟ اگرعدالت حق اون بچه تازه به دونیا امده چیست که باید فلج باشد؟

خدا چگونه بوجودآمده؟

اگرخدانیست پس چی این وسط که هروقت میگیم آرامش میده به دل ما یا.......؟

  • Like 2
لینک به دیدگاه

چه حیوانی برای قربانی کردن درست است؟:قربانی تنها ازسه حیوان شتر ، گاو و گوسفند درست و جایز است و از غیر این سه حیوان کفایت نمی کند

"چرابعضی ها مرغ وخروس هم می کشند!؟"

سنت است هنگام ذبح قربانی بگوید: «بسم الله والله أکبرخداوندا این قربانی برای فلان است – نام خود را بگوید))- چون پیامبر – صلى الله علیه وآله وسلم – خود قوچی را سربرید و قربانی کرد و گفت:«اللَّهُمَّ هَذَا عَنِّىْ وَعَنْ مَنْ لَّمْ یُضَحَّ مِنْ أُمَّتِىْ» «پروردگارا! این را از من و از کلیه کسانى از امت من که قربانى ندارند بپذیر». (احمد، ابوداود و ترمذى). (روایت ابوداود و ترمذی) اگر قربانی کننده خود نیکو ذبح نمی داند خوب است خود شاهد ، ناظر و حاضر در وقت قربانی باشد.چون پیامبر( صلى الله علیه وآله وسلم) به سیدتنا فاطمه دخترش فرمود:بلند شو و در نزد قربانی ات حاضر باش چون بوقت ریختن اولین قطره خونش همه گناهانت آمرزیده می شود و بگو: «إن صلاتی ونسکی ومحیای ومماتی لله رب العالمین، لا شریک له، وبذلک أمرت وأنا أول المسلمین» «همانا نمازم و قربانیم و زندگیم و مرگم از آن الله پروردگار جهانیان است که شریک و انباز ندارد و بدان دستور داده شده ام و من نخستین کسی هستم که در برابر خداوند تسلیم هستم و نخستین مسلمانم». یکی از یارانش گفت: ای رسول الله این دستور و دعا گفتن بویژه برای تو و خانواده ات می باشد یا برای همگی مسلمانان. رسول الله گفت: بلکه برای همگی مسلمانان است بطور عموم

قربانی بهتراست یا صدقه پول قربانی؟:چیزی که از زمان رسول خدا صلى الله علیه وسلم تا عصر حاضر جریان داشته، این است که مردم به ذبح قربانی پرداخته‌اند؛ زیرا این عبادتی مخصوص است و قربانی نمودن از صدقه دادن پول بهتر است. دادن پول به جای قربانی خلاف سنت پیامبر اکرم صلى الله علیه وسلم ، خلفای راشدین، صحابه و علمای امت اسلامی است و اگر این کار درست می‌بود، پیامبر صلى الله علیه وسلم و صحابه – حداقل یک بار – آن را انجام می‌دادند.بنابر این، قربانی از صدقه دادن قیمت آن بهتر و افضل است؛ و مذهب جمهور علما، هم‌چون: امام ابوحنیفه، امام مالک، امام شافعی، امام احمد و … همین است

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

دعای هنگام ذبح قربانی

جدای از این که هنگام ذبح شرعی حیوان حلال گوشت، می بایست در ابتدا نام خدای متعال را با بسم الله ادا کرد، و البته با مقدماتی همراه است،و این مطلب مطابق با آیه شریفه "وَ لا تَأْكُلُوا مِمَّا لَمْ يُذْكَرِ اسْمُ اللَّهِ عَلَيْهِ ......"(1) يعنى مخوريد از حيوانى كه اسم خدا بر آن وقت ذبح وى مذكور نشده باشد، می باشد

اما در منابع روایی روایاتی از معصومین سلام الله علیهم اجمعین نقل شده است که حکایت از جملات دعا گونه از ایشان هنگام ذبح قربانی دارد. به طور مثال شیخ طوسی در یکی از کتاب های خود نقل کرده است كه: رسول خدا صلوات الله علیه هنگام ذبح قوچی فرمود: "اللهمّ تقبّل من محمّد و آل محمّد و من امّة محمّد".یعنی خدایا این قربانی را از من محمد و آل محمد و هم چنین امت محمد قبول فرما (2)

و نیز از مولای متقیان امیر مومنان سلام الله علیه نقل شده است كه: قربانى مسلمان را جز مسلمان نكشد و هنگام ذبحش بگويد: بسم اللَّه و اللَّه اكبر وَجَّهْتُ وَجْهِيَ لِلَّذِي فَطَرَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ حَنِيفاً مسلما وَ ما أَنَا مِنَ الْمُشْرِكِينَ،إِنَّ صَلاتِي وَ نُسُكِي وَ مَحْيايَ وَ مَماتِي لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِينَ، لا شَرِيكَ لَهُ وَ بِذلِكَ أُمِرْتُ وَ أَنَا أَوَّلُ الْمُسْلِمِينَ (3)

پی نوشت ها :

1.سوره انعام آیه 121 .

2.محمد باقر کمره ای تر جمه آسمان و جهان (ترجمه كتاب السماء و العالم بحار الانوار علامه مجلسی)، ج‏9، ص 182.

3.همان، ص 219.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------

درقدیم رسم بوده قربانی فقط درراه رضای خداباشد نه برای پول وحرص زدن! حیوان راجلوی هم نمی کشتند. اول آب به او میدادند و........

ولی الان اینکارهارا می کنند؟! به گوسفند نمک میدن برا ی اینکه زیادآب بخورد وسنگین شود!

جلوی همدیگر میکشن! دروغ میگن

-----------------------------------------------------------------------------------------------------

اینارادیدم: بعضی ها هرروزیک تخم مرغ می شکونند!

بعضی ها ماشین که می خرند مرغ می کشن میزنن به بدنش !

بعضی ها قمه میزنن !

بعضی ها اهن میپرستند !

-----------------------------------------------------------------------------------------------------

ماحقمون این اوضاع نیست.

ما بیشترحقمونه.

به نظرتون دیگه وقتش نیست یه تغییری توزندگیمون توی رسوم و...بدیم.

  • Like 1
لینک به دیدگاه

هرچیزی هر سنتی هر ایده و مرام و مسکلی برای اینکه باقی بمونه نیاز داره که اعیاد و امثالهم درش باشه تا همیشه به مردم یادآور بشه که چی هستن و چی رو انتخاب کردن

در واقع این رسوم برای نگه داری همون ایده و مرام هستش

پس مادامی که قدرت از این مرام و مسلک بهره میبره به وفور و در سطح شهر دیده میشن و کسی هم جلوی این رخداد هارو نمیگیره چون داره بنای افکارش مستحکم تر میشه

  • Like 2
لینک به دیدگاه
×
×
  • اضافه کردن...