رفتن به مطلب

دانش‌آموزان معترض به هدایت تحصیلی به ادارات مشاوره مناطق مراجعه کنند


saba mn

ارسال های توصیه شده

[h=2]معاون وزیر آموزش و پرورش:

[/h] [h=1]دانش‌آموزان معترض به هدایت تحصیلی به ادارات مشاوره مناطق مراجعه کنند[/h]

3 معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه طبیعی است که هدایت تحصیلی، در برخی مناطق و استان‌ها منجر به اعتراضاتی شده باشد گفت: اگر دانش‌آموزانی نسبت به نتیجه هدایت تحصیلی معترض هستند، می‌توانند به اداره مشاوره منطقه خود مراجعه کرده و موارد را اطلاع دهند تا بررسی‌های لازم انجام شود.

به گزارش ایسنا، علی زرافشان معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگوی ویژه خبری شب گذشته با موضوع هدایت تحصیلی، با بیان اینکه در سال تحصیلی جاری، هدایت تحصیلی به دوره اول متوسطه منتقل شده است گفت: دانش‌آموزان پس از پایان پایه سوم دوره اول متوسطه در رشته‌های تحصیلی تقسیم می‌شوند.

وی افزود: در راهکار 3-21 سند تحول بنیادین کارکرد هدایت تحصیلی معین و در آن تأکید شده است که باید یک نظام جامع هدایت تحصیلی ایجاد شود و دانش‌آموزان متناسب با نیاز کشور و توانمندی و علایق خود در رشته‌های مختلف توزیع شوند. بنابراین هدایت تحصیلی فعلی بر اساس سند تحول و برنامه درس ملی برنامه ریزی و انجام می‌شود.

ابراهیم سحرخیز، معاون سابق آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش نیز در ادامه این گفت‌وگو به طرح یک پرسش پرداخت و گفت: در سند تحول بنیادین آمده است که " نظام جامع هدایت تحصیلی" باید مستقر شود. تلقی ما از نظام جامع، یک نظام فراگیر است که از دوره ابتدایی تا دانشگاه را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.

وی افزود: این نگاه یکپارچه ایجاب می‌کند نیروی انسانی مورد نیاز کشور را بر حسب آینده‌نگری تخمین بزنیم و آمادگی لازم در مدارس ایجاد کنیم تا کودکان از دوره ابتدایی با حرف مختلف آشنا و در رشته‌های متناسب با توانمندی و استعداد خود تربیت شوند.

سحرخیز با بیان اینکه ما از سال 1391 بحث استقرار نظام جدید آموزشی را داشتیم گفت: در سال 91 یک پایه به مقطع ابتدایی اضافه شد. تغییرات به امسال رسید و در سال 1395 با این نگاه مواجه شدیم که دانش‌آموزان پایه سوم دوره اول متوسطه ناچار هستند انتخاب رشته انجام دهند. باید به این سوالات پاسخ داد که چرا طی این سه سال کار پژوهشی جامعی انجام نشده است؟ چرا اولیاء را برای هدایت تحصیلی توجیه نکردیم و به توانمندسازی مشاوران نپرداختیم تا این تلقی ایجاد نشود که دانش‌آموزان را بدون توجه به علایقشان به رشته‌ای خاص اعزام کردیم؟ البته معتقدم که توزیع متوازن دانش‌آموزان در رشته‌های تحصیلی ایجاب می‌کند که این اتفاق بیافتد چرا که ما فقط پزشک و مهندس در آینده نمی‌خواهیم.

زرافشان معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش‌ها اظهار کرد: کار تدوین آیین نامه جدید هدایت تحصیلی در دوره مدیریت قبل در حوزه معاونت پرورشی شکل گرفته است. تدوین آزمون‌های استاندارد سنجش رقابت نیز از چند سال گذشته آغاز شده و دانش‌آموزان هدایت تحصیلی را بر حسب استعداد، علاقه، نیاز و امکانات انجام داده‌اند. در دوره قبلی وزارت آموزش و پرورش نیز دو دوره آزمون برگزار می‌شد و این‌ها یک شبه ایجاد نشده اند. در واقع ابزارها و روش‌ها یکی است اما تنها تفاوت این است که امسال هدایت تحصیلی پس از 22 سال برای نخستین بار از دوره دوم به دوره اول متوسطه منتقل شده است.

سحرخیز معاون سابق آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در واکنش به این اظهارات گفت: آیا هدایت تحصیلی فعلی، نظام جامع است؟ معتقدم نظام جامع هدایت تحصیلی اجرا نشده است.

به گزارش ایسنا، در ادامه این گفت و گو مدیر یکی از مدارس با بیان اینکه اقدامات مربوط به هدایت تحصیلی یکمرتبه و عجولانه پس از خردادماه شروع شد و حتی در جلساتی که برای ما ترتیب دادند کارشناسان آموزش و پرورش نسبت به برخی مسائل ابراز بی‌اطلاعی می‌کردند و نمی‌توانستند پاسخ ما را بدهند گفت: «در طول سال تحصیلی جلسات مختلفی داشتیم اما هنوز بسیاری از دانش‌آموزان نسبت به روند هدایت تحصیلی معترض هستند» که زرافشان در واکنش به این اظهارات عنوان کرد: این موضوع که اطلاع‌رسانی نشده و مدیران امور محوله را انجام نداده‌اند را باید خودشان پاسخ بدهند. در سال 1391 برنامه درس ملی تصویب شده و در آن آمده است که هدایت تحصیلی به دوره نهم منتقل خواهد شد، پس این موارد ابلاغ شده و نباید مدیران بی اطلاع باشند. ضمن آنکه در متوسطه اول دانش‌آموزان درس کار و فناوری را می‌خوانند و با انواع مشاغل آشنا می‌شوند. آیا مدیران مدارس پودمان هدایت تحصیلی را برای دانش‌آموزانشان انجام داده‌اند؟ درس کار و فناوری از مهر سال 1394 در مدارس تدریس شده و دو پودمان دارد.

وی افزود: در پودمان نخست، دانش‌آموزان با مشاغل آشنا می‌شوند و تأکید شده است این پودمان باید توسط دبیر و مشاور مدرسه تدریس شود. در پودمان دوم دانش‌آموز باید با اولیاء، مشاوران و سایر اطرافیان مشورت و پروژه‌ انتخاب رشته را آماده کند. در اجرای هدایت تحصیلی نیز هیچ تعجیلی در کار نبوده و پیش از برگزاری انتخابات خردادماه دفترچه‌های آشنایی با رشته‌ها نیز در میان دانش‌آموزان توزیع شده است.

در ادامه‌ی این گفت و گو، سحرخیز معاون سابق آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش ضمن تأکید دوباره بر اینکه هدایت تحصیلی فعلی، نظام جامع هدایت تحصیلی که در سند تحول آمده است نیست گفت: نظام جامع هدایت تحصیلی باید از مقطع ابتدایی اجرا شود. بنده هم بارها تأکید کرده‌ام که این نظام فعلی، نظام جدیدی نیست و بسط همان نظام قدیم است.

سحرخیز ادامه داد: آیا با یک کتاب فناوری پایه ششم می‌شود سرنوشت دانش آموز را تعیین کرد؟ دانش آموزی که تلقی از دانشگاه ندارد را یکباره برایش تعیین می‌کنیم برود رشته هنر و ... . اخیرا از این طرح هدایت تحصیلی رونمایی شده است. اینکه برای اولیاء کلاس و جلسه بگذارند در دوره قبلی هم بود. اولیاء را دعوت می کردند و تست‌های مختلف اجرا می‌کردند. این‌روش‌ها جواب نمی‌دهد.

وی افزود: چرا مردم از هنرستان‌ها استقبال نمی‌کنند؟ آیا با 35 میلیارد تومان می‌شود شش هزار هنرستان را تجهیز کرد؟ آیا با نبود استادکار می‌توان هنرستان‌ها را به نحو احسن اداره کرد؟ چرا اکثر دختران ما رشته علوم تجربی را انتخاب می‌کنند؟ ما باید با هدایت تحصیلی صحیح، مشکل کنکور را حل می‌کردیم. باید شناسایی استعدادهای خاص را از دوره ابتدایی مدیریت می‌کردیم به همین خاطر تأکید می‌کنم که این نظام جامع هدایت تحصیلی نیست.

این در حالی است که زرافشان معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: آقای سحرخیز فراموش کرده است که برخی نکات را خودش باید پاسخ بدهد. در دوره مدیریت قبلی، 1660 هنرستان جدید تحت عنوان هنرستان‌های ضمیمه که فقط سه رشته داشتند راه‌اندازی شد. با کدام بودجه این مدارس راه‌اندازی شدند؟ سند تحول بنیادین نیز در دوره ایشان تصویب شد. اگر قرار بوده این مسائل رادنبال کنند خوددوستان باید انجام می‌دادند.

وی افزود: نظام جامع هدایت تحصیلی اجزایی دارد که از سال 1378 و تصویب دوره متوسطه اجرا شده و در آن 4 عامل استعداد، علاقه، نیاز و امکانات دخیل بوده است. از همان زمان آموزش و پرورش آزمون‌های استعداد سنج را در نظر گرفته است. در دوره مدیریت قبلی برای آشنایی دانش‌آموزان با هدایت تحصیلی درس حرفه و فن در دوره راهنمایی ارائه می‌شد که اکنون از پایه ششم انجام می‌شود. اما اکنون درس کار و فناوری در پایه نهم اجرا می‌شود و برای آن‌که دانش‌آموز بتواند جمع‌بندی داشته باشد باید پروژه انتخاب رشته انجام دهد.

سحرخیز در پاسخ به اظهارات زرافشان گفت: 12 هزار نفر هنرآموز در زمان ما استخدام شده و از افتخارات دوران ماست. ما خواب نیروی انسانی را دیده بودیم. اشاره ای به هنرستان‌های ضمیمه شده که پرسشم این است در این مملکت که یک روستایی که از امکانات نابرابر برخوردار است، ما آمدیم در جوار رشته ‌های نظری که همه در آن به علوم انسانی و تجربی می رفتند، هنرستان ضمیمه راه‌اندازی کردیم، کار بدی کرده‌ایم ؟ که زرافشان گفت: حتما کار بدی است.

سحرخیز نیز پاسخ داد: مدارس غیردولتی در این دولت از هفت دولت آزاد است و نظارت پذیر نیست و انتخاب رشته در آن آزاد است. شورای هدایت تحصیلی که وزیر ابلاغ زده مربوط به چندماه پیش است؟ نظام جامع هدایت تحصیلی که ابلاغ گرفتند مربوط به دوسه ماه پیش است که زرافشان در پاسخ گفت: آیین نامه هدایت تحصیلی با فرایند هدایت تحصیلی متفاوت است و هیچ یک از مدارس خاص ما در هدایت تحصیلی، استثناء نیستند.

به گزارش ایسنا، در ادامه یکی از اولیای دانش‌آموزان که نسبت به نتیجه‌ هدایت تحصیلی فرزندش معترض بود گفت: فرزند من تفاوت میان ابزار فنی را نمی‌داند اما حالا باید براساس هدایت تحصیلی‌اش به هنرستان برود. اگر همینطور پیش برود ناچارم علیرغم هزینه‌های بالا، فرزندم را به مدرسه غیردولتی ببرم تا بتواند در رشته‌ مورد علاقه‌اش تحصیل کند.

زرافشان در پاسخ به اعتراض این ولی دانش‌آموز گفت: طبیعی است که هدایت تحصیلی، در برخی مناطق و استان‌ها منجر به اعتراضاتی شده باشد. به عنوان مثال ممکن است معدل دانش‌آموز بالا باشد اما اولویتش رشته‌ای مثل ریاضی یا تجربی نباشد، اگر این دانش‌آموزان نسبت به نتیجه هدایت تحصیلی معترض هستند، می‌توانند به اداره مشاوره منطقه خود مراجعه کرده و موارد را اطلاع دهند. تا بررسی‌های لازم انجام شود.

انتهای پیام

لینک به دیدگاه

[h=2]مروری بر نظرات مخاطبان ایسنا درباره یک مصوبه آموزش و پرورش[/h] [h=1]هدایت تحصیلی یا اجبار تحصیلی؟[/h]

3 طرح جدید «هدایت تحصیلی» که از پایه نهم اجرایی می‌شود، علی‌رغم تاکیدات مسوولان وزارت آموزش و پرورش مبنی بر مفید بودن بسته تدوین شده توسط شورای عالی آموزش و پرورش و لحاظ نیازها و سیاست‌های کشور، انتقادات دانش‌آموزان و اولیاء را در بر داشته است؛ طرحی که چهارعامل علاقه، استعداد، نیاز کشور و امکانات آموزشی در تدوینش موثر و آموزش و پرورشی‌ها امیدوارند باعث رشد و توزیع متوازن رشته‌های تحصیلی شود، از منظر دانش‌آموزان نه تنها علاقه آنها را نادیده می‌گیرد بلکه ناعادلانه آنها را به سوی آینده سوق می‌دهد.

به گزارش ایسنا، هدایت تحصیلی، بحثی که به نظر می‌رسد در راستای تحقق اهداف سند تحول و استقرار نظام 6.3.3 و سیاست توزیع متوازن رشته‌های تحصیلی عجولانه و بدون اطلاع‌رسانی و توجیهات لازم در آستانه سال تحصیلی جدید اجرای آن آغاز شد دغدغه خاطر بسیاری از دانش‌آموزان ورودی متوسطه اول را بدنبال داشته است.

در این بین فانی ـ وزیر آموزش و پرورش، معتقد است بسته‌های ‌هدایت تحصیلی به نفع دانش آموزان و سیستم آموزش کشور است چرا که مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش و تجربیات داخلی و جهانی را پشت سر دارد.

وی می‌گوید: خانواده‌ها و دانش‌آموزان باید در خصوص این بسته‌ها توجیه شوند، ما این بسته‌ها را با توجه به چهار عامل موثر علاقه، استعداد، نیاز کشور و امکانات آموزشی تدوین کرده‌ایم و امیدواریم رشد و توزیع متوازن رشته‌های تحصیلی را از این طریق به دست بیاوریم.

شکوهی، مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش نیز بر اجباری نبودن انتخاب رشته تاکید و اظهار می‌کند: معمولا در هدایت تحصیلی دانش آموز، امکانات منطقه، نیاز کشور و بازار کار هم دیده می‌شود و اینگونه نیست که اجباری در هدایت یک دانش آموز به سمت یک رشته خاص داشته باشیم.

هفته گذشته خبری پیرامون هدایت تحصیلی دانش آموزان در ایسنا منتشر شد و نظرات مخاطبان که عمده آنها دانش آموزان هستند تنها بازتاب گوشه‌ای از این گلایه‌ها از سیستم آموزش و پرورش در اجرای طرح هدایت تحصیلی است که نیاز مخاطبان به دریافت پاسخ‌های روشن از سوی مسئولان آموزش و پرورش را بیش از پیش نمایان می‌کند؛ برخی از این نظرات در پی می‌آید:

فاطمه: سلام ، واقعا این انصاف نیست، چرا دانش آموزان با معدل‌های 18 و 17 می‌تونن برن تجربی و معدل بیستی ها هم برن رشته ریاضی که اصلا بازار کار واسه خانوما نداره؟ حداقل می‌گفتن شرط معدل که لااقل معدل بیستی ها میرفتن تجربی، با این کار آموزش و پرورش هم به هدفش می‌رسد و تعداد تجربی ها کم میشه.

فاطمه: هدایت تحصیلی شرط معدلی بشه و با آینده ما بازی نکنین وگرنه مجبوریم ترک تحصیل کنیم یا از ایران به کشورهای دیگه‌ای بریم. .

علی: با سلام فرزند من با نمره ریاضی 18 و علوم 19 اولویت علوم تجربیش شده 7 در حالی که بعضی دانش آموزا با نمره ریاضی 10و علوم 12 اولویت اولشون علوم تجربی شده، لطفا رسیدگی کنید.

مهدی:اولویت من رو با معدل ۱۸ توی هدایت تحصیلی زده خدمات و بهم گفتن برو کاردانش؛ این انصافه حالا کسی که معدلش ۱۲ شده به اونم گفتن برو کاردانش؟.

محمدجواد: طرح هدایت تحصیلی کاملا اجباری بوده و دانش آموز رو مجبور به تحصیل در رشته غیر موردعلاقه‌اش می‌کنه. من که سال اول معدل۱۹.۴۰سال دوم۲۰ و سال سوم ۱۹.۴ داشتم نتوانم در رشته تجربی تحصیل کنم چه کسی می‌تونه؟ آیا جایزه افرادی با معدل پایین به خاطر دو آزمون هدایت تحصیلی به رشته تجربی برن و من و شاگردای ممتاز شبیه من به خاطر هدایت تحصیلی اجباری ناچاریم ترک تحصیل‌ کنیم؟ گناه ترک تحصیل مابه گردن طراح هدایت تحصیلیه .

مصطفی: من با معدل 20 و رتبه اول در منطقه ترازم در تجربی از یک دانش آموز ضعیف کلاس با نمره ریاضی 13 و علوم 18 و زبان 15 کم تر شده. نمره 65 درصدی من در تجربی بیشتر از او بوده ولی به دلیل ضرایب منفی نمرات بالا!!!! تراز من از این دانش آموز ضعیف کم تر شده این انصافه؟.

عسل: من بامعدل 19.71 باید برم رشته انسانی اما بهش هیچ علاقه‌ای ندارم توروخدا اولویتو برای معدلای بالا بگذارن.

سارینا: آخه کی چنین قانونی گذاشته که معدل 20 باید بره فنی حرفه‌ای؟ من که بودم اسمش رو میذاشتم هدایت تحصیلی تحمیلی و زوری. شرط معدل بذارید و با آیندمون بازی نکنید.

سارا: بعد از سه سال درس خوندن آخر عاقبت ما باید این بشه؟ من که درسم خیلی خوبه و معدل 20 باید کنار کسانی بنشینم که معدل 11 و 12 گرفتن و اونوقت کسانی که از من معدل کمتری داشتند باید برن تجربی؟ .

نهال: خواهش می‌کنم شرط معدلی کنید. این مسئولان دارن با آینده ما بازی می‌کنن، آخه انصافه من که معدلم ۱۹:۷۰ شده و به رشته علوم تجربی علاقه شدیدی دارم ولی میگن حتما باید معارف بخونی! رفتم آموزش و پرورش استان خودمون اصلا رسیدگی نمیکنن هر چقدر بهشون میگم من به معارف علاقه ندارم میگن حتما باید بری معارف . یه دانش آموز معدل ۱۶ اولویت دومش علوم تجربیه اون وقت من با این معدل، اولویت سوم؟ آخه کجاش انصافه؟ مسئولان رسیدگی کنین اخه این چه عدالتیه.

حامد: ازاول انقلاب تاکنون چند نوع نظام آموزشی عوض شده چقدر آزمایش وخطا ؟ به والله قسم این هدایت تحصیلی یک بی عدالتی آشکار هست که سال آینده هم میگن نیازی به اجرانیست فقط یک عده قربانی این تصمیمات می شون

مائده: آقا من واقعا اعتراض دارم! اصلا این طرح خوبیه درست ، ولی فقط هدایت کنن دیگه چرا هل میدن !من الان واقعا باید چی کار کنم؟.

آتوسا: یعنی چی آخه من کل این سه سال راهنمایی تمرکزمو گذاشتم روی تجربی که تو دبیرستان تجربی بخونم حالا میگن برو علوم انسانی؛ با آینده مون بازی نکنید، حفظیاتم هم اصلا خوب نیست. خواهش میکنم رسیدگی کنید فقط من نیستم که شکایت دارم.

فاطمه: من امروز فرم هدایت تحصیلی خودم رو گرفتم ولی به من گفتن با معدل 19.86 باید به مدارس کاردانش مراجعه کنم وحق ثبت نام در دبیرستان های نظری ندارم و اگر می‌خوام در رشته موردعلاقه خودم تحصیل کنم در مدارس غیرانتفایی ثبت نام کنم. آخه این انصاف نیست، خواهشمندم مسئولین رسیدگی کنن اخه مگه ما چه گناهی کردیم که همانند یک موش آزمایشگاهی روی ما آزمایش می‌کنند؟.

a: این هدایت تحصیلی نیست اجبار تحصیلی است. شما دارین با این کار غلط آینده مارو به بازی میگیرین.

علی: فرزندم با معدل 19.5 و با اولویت اول تجربیست با اینحال هرجا میرویم میگن تجربی بیست تا میخواستیم پر شده . چرا با سرنوشت این گروه سنی بازی می‌کنید ؟. بخدا امروز پسرم گفت اگه اینجوریه من ترک تحصیل می‌کنم . بدون نظرسنجی چرا برای یک گروه قانون وضع می‌کنید؟ برید مدارس سر بزنید ببینید چه خبره ...

جواد محمدی: من با معدل 18 باید برم فنی حرفه ای کنار کسی بشینم که معدلش 12 ، 13 یا 14 هست واقعا این انصافه؟؟؟ کی این قانون رو وضع کرده؟؟ واقعا عاقبت ما براشون اهمیت نداره ؟.

والدین یکی ازشکست خوردگان از تحصیل: واقعااین نوع تصمیم ، درتصمیم گیری کلان کشور بسیاراشتباه وغلط است. می‌شود مگرکسی را به زور وادار به کاری کرد که ازآن کار متنفراست؟ طرح هدایت تحصیلی کاملا اجباری بوده ودانش آموز را مجبور به تحصیل در رشته غیر موردعلاقه اش می کند. لذا لازم است این طرح را که روح و روان صدها دانش آموز و والدین آنها را ویران کرده به سرعت منحل شود در غیر اینصورت تبعات آنرا کسی نمی‌تواند رفع کند .

***: امسال طرح هدایت تحصیلی گذاشته شده است و اون امتحان سه گانه استعداد و هوش هر کس را نشان می دهد و هر کس با تراز خودش می تواند انتخاب رشته کند و ربطی هم به معدل پایین و بالا ندارد و نمی توان گفت چون یه نفر معدلش پایین بود نباید تجربی برود چون این امتحان استعداد آن طرف را مشخص می کند پس و یعنی مخش برای تجربی می کشه.

جمعی از خانواده های شهرستان فردوس: در زمینه انتخاب رشته مشکلات فراوانی بوجود آمده با توجه به این مشکلات عمده و بزرگ این کار درستی نیست که شما در پیش گرفته اید شما باید به آینده فرزندان کشور ما توجه داشته باشید. باید به دانش آموزان این سرزمین حق انتخاب بدهید دانش آموزی با معدل 19 آیا درست است به رشته مورد علاقه خودعلوم تجربی نرود؟؟؟ از شما انتظار می‌رود از این تصمیم تجدید نظر کنید.

میثم: سلام شما چه فکری کردین که این قانون را گذاشتید حداقل یک راه برگشت بگذارید خواهشا یک تجدید نظرکنید.

maryam.bz : دقیقا ما رو موش آزمایشگاهی خودشون کردن. الان من بامعدل ۱۹ واسه چی به اجبار باید برم فنی حرفه ای که هیچی تهش نیس. خواهش می‌کنم یه کاری کنید یه تبصره ای اضافه کنید ما داریم به اجبار هدایت میشیم به طرف آینده ای که یه عده دیگه دارن برامون تصمیم میگیرن. بگذارین خودمون واسه آینده و شغلمون تصمیم بگیریم.

sahel :اگر هم میخواستن وضع انتخاب رشته رو به این شکل تغییر بدن، باید از مدت ها قبل‌تر به دانش آموزان و والدین می‌گفتند چون تنها چیزی که دانش آموزی مثل من میدونست این بود که به هررشته ای بخواد می‌تونه بره و حتی اگه آزمون‌هایی که داده باشه نشون دهنده این باشه که استعدادش در رشته ای که هیچ علاقه‌ای بهش نداره بیشتر از رشته مورد علاقه‌اش باشه..

aydin :اگه قراره رغبت و استعداد تو انتخاب رشته و هدایت تحصیلی بیشترین تاثیرو داشته باشه پس چرا تو برگه‌های هدایت تحصیلی هیچ توجهی به اینا نشده ما باید رشته هایی بریم که هیچ علاقه ای به اون نداریم واقعا درسته که با آینده مون بازی می‌کنین؟.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...