رفتن به مطلب

احترام به تفاوت ها در زندگي زناشويي


ارسال های توصیه شده

احترام به تفاوت ها در زندگي زناشويي ... :icon_gol::icon_gol::ws2:

 

همانطور كه مي دانيم زنان و مردان داراي تفاوت هاي بسياري هستند و آگاهي ازاين تفاوت ها در بهبود روابط بسيار مؤثر است. همچون آهن ربا، تفاوت هاي افراد مي تواند باعث جذب آنان به يكديگر شود. با بالا رفتن درك و آگاهي مي توانيم به اين تفاوت ها احترام بگذاريم و توجه خاصي داشته باشيم.

 

تفاوت هاي بين مردان و زنان حقيقتاً مي توانند مكمل يكديگر باشند و به هر يک از طرفين فرصتي دهند تا به تعادل برسند. اگر ما روحيه كاملاً پرخاشگري داشته باشيم جذب فردي مي شويم كه آرام تر و خونسردتر از ما باشد. با ارتباط برقرار كردن با فرد آرام و خونسرد، ما به طور ناخودآگاه با خصوصيات و كيفيت هاي اين گروه آشنا مي شويم.

 

در واقع تفاوت هاي بين افراد باعث مي شود آنان به سوي يكديگر جذب شوند و اين همان احساسي است كه ما آن را عشق تعبير مي كنيم. معمولاً دختران جوان دوست دارند فردي را شريك زندگي خود انتخاب كنند كه فاقد خصوصيات بـَدِ خودشان باشد.

 

بسياري از زوجين دوست دارند همسرشان را تغيير دهند و خصوصيات و رفتار او را همانند ايده آل خود بسازند. در نزد چنين فردي اين تغيير وفاداري به همسر ناميده مي شود و خود يك عشق واقعي است. تجربه ثابت كرده است كه انسان با تغيير اساسي رفتار و باورهايش صرفاً براي ايجاد يك رابطه خوب با طرف مقابلش به تعادل نمي رسد و بالاخره اين عدم تعادل در مواردي خود را نشان مي دهد و در زندگي زناشويي تأثير خود را خواهد گذاشت.

 

تفاوت هاي بين افراد، بُعد ديگري را نيز ايجاد مي كند؛ بدين معنا كه وقتي زن و شوهري تفاوت هاي بين يكديگر را بپذيرند و سعي در تغيير يكديگر نداشته باشند، در اين صورت شباهت ها و همانندي هاي بسياري را نيز در ديگري درك مي كنند. گرچه هر كدام از ما منحصر به فرد هستيم ولي در بيشتر جنبه ها به هم شباهت داريم. اين تضاد ما را به يك حقيقت شگفت انگيز در روابط رهنمون مي كند. به عبارت ديگر شريك زندگي شما تركيبي از تفاوت ها و تشابهات مكمل است. زن و شوهرهاي واقعاً عاشق، مفهوم اين تركيب را بسيار خوب مي دانند.نمونه هاي ذيل گفته هاي اين افراد است:

ما با يكديگر بسيار فرق داريم ولي آنچه كه ما را به يكديگر پيوند مي زند اين است كه هر دوي ما خيلي احساساتي هستيم.

 

ما در بسياري جنبه ها با يكديگر تفاوت داريم. من طلوع آفتاب را دوست دارم ولي همسرم از غروب آفتاب خوشش مي آيد. او رؤيايي است ولي من واقع بين هستم. او از هر حادثه اي نگران نمي شود ولي من دائماً نگران هستم. با اين وجود ما در بسياري جنبه ها يكي هستيم. به طوري كه حرف و عملمان در زندگي يكي است و انگار داراي يك طول موج مي باشيم.

 

گاهي اوقات من عاشق همسرم هستم و گاهي اوقات از او خسته مي شوم. وقتي عاشق او نيستم به اين خاطر است كه در آن لحظه توانايي ابراز عشق و محبت به او را ندارم. در اين مواقع احساس خوبي ندارم زيرا مي دانم براي بهبود رابطه و داشتن يك زندگي خوب بايد با هم باشيم و يكديگر را حمايت كنيم.

 

بيشتر مشكلات ما كاملاً متفاوت از يكديگر است، ولي شباهت ما در اين است كه هر دوي ما مشكلات زيادي داريم. ما ياد گرفته ايم براي غلبه بر مشكلات به يكديگر كمك كنيم بدون آنكه به ديگري احساس بي ارزشي دست دهد. فكر مي كنم اگر همسرم انسان كاملي بود و مشكلي نداشت احساس من طور ديگري بود به طوري كه مي خواستم هميشه او را شكست دهم.

 

مدت دو سال از زندگي ما بسيار عاشقانه گذشت. بعد از مدتي آتش عشق و محبت ما فروكش كرد. حالت رمانتيك زندگي از بين رفت. وقتي يك روز صبح از خواب بلند شدم احساس كردم ما دو انسان متفاوت از يكديگر با شباهت هاي بسيار كم هستيم. بسيار غصه خوردم و از زندگي مأيوس شدم ولي بعد از مدتي فهميدم كه اين عشق واقعي نيست.عشق واقعي يعني تقسيم احساسات و درك ناراحتي هايمان. من عاشق يك شخص واقعي شدم تا عاشق شخصيتي كه مي خواستم از او بسازم.

 

در همه اين مثال ها عشق در طي زمان با پذيرش و درك از يكديگر توسعه و رشد پيدا كرد. با اين روش هدف از عشق هماهنگ كردن تفاوت هاي بين زن و شوهر و ساختن يك رابطه مثبت و پايدار است.

 

شايد بسياري از خانواده هاي امروزي با عشق واقعي بسيار فاصله داشته باشند. بسياري از زوجين دوست دارند همسرشان را تغيير دهند و خصوصيات و رفتار او را همانند ايده آل خود بسازند. در نزد چنين فردي اين تغيير وفاداري به همسر ناميده مي شود و خود يك عشق واقعي است. تجربه ثابت كرده است كه انسان با تغيير اساسي رفتار و باورهايش صرفاً براي ايجاد يك رابطه خوب با طرف مقابلش به تعادل نمي رسد و بالاخره اين عدم تعادل در مواردي خود را نشان مي دهد و در زندگي زناشويي تأثير خود را خواهد گذاشت.

 

عشق واقعي و عشقي كه امروزه تمام روان شناسان مسائل خانواده متفق القول بر آن صحه مي گذارندپذيرش و احترام به تفاوت طرف مقابل است. مطمئن باشيد اگر تمام كره زمين را نيز بگرديد همسري كه در تمام جنبه ها همانند شما باشد پيدا نخواهيد كرد. تنها با پذيرش تفاوت هاي همسرتان خواهيد توانست در ساختن يك زندگي خوب قدم هاي مثبتي برداريد.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...