Mahdi Eng 22940 اشتراک گذاری ارسال شده در 18 خرداد، ۱۳۹۵ موسیقی ما - آلبوم جدید محسن چاوشی به نام « برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام » پس از کش و قوسهای فراوان سرانجام از صبح امروز به صورت گسترده در تهران و شهرستان منتشر شد. به گزارش «موسیقی ما»، محسن چاوشی که پیش از این آلبومهای برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام ، برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام ، برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام ، برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام ، برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام ، برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام و برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام را منتشر و طرفداران زیادی جذب کرده، هشتمین آلبوم مستقل خود را از صبح امروز به تهیه کنندگی «سیدهادی حسینی» روانه بازار موسیقی کشور کرد. محسن چاوشی در روز انتشار آلبومش، درباره جدیدترین اثر خود «امیر بیگزند» و جهان بینی این روزهایش در گفتگو با خبرنگار سایت «موسیقی ما»، گفت: «امير بیگزند» در واقع برآمده از خَلَجانهای روحی آدمهاست. آدمی كه میتواند من باشد يا هر كس ديگری. حالی كه هر لحظه به شكلی به آدم عارض میشود. از سرخوشی تا اندوه، از قبض تا بسط. به سامان رسیدن اين حالها در قالب يک آلبوم واقعاً كار دشواری بود كه بدون همكاری و همفكری به ثمر نمیرسيد.» چاوشی در ادامه گفت: «به نوبه خودم سعی كردم هر چه در توان دارم و تا اين لحظه یاد گرفتهام را به حال و هوا و البته منطق اين آلبوم اضافه كنم. هر اثر هنری از یک لحظه حال و ذوق به وجود میآید اما صرفاً اين حال و ذوق كافى نيست. سعی كردم به اندازه خودم چيزی كه خواندم و در طول این دو سال با آن زندگی كردم را بفهمم و اميدوارم توانسته باشم اين موضوع را در «امير بیگزند» با ديگرانی كه میشنوند شریک شوم. امیدوارم مورد رضایت صاحب این حال و البته گوش و هوش مردم هم قرار بگیرد.» محسن چاوشی سال گذشته با خوانندگی سریال «شهرزاد» و انتشار چندین قطعه موفق از جمله « برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام »، « برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام »، « برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام »، « برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام » و... توانست مورد استقبال عمومی قرار بگیرد و همین استقبال باعث شد در بسیاری از نظرسنجیهای پایان سال گذشته، این خواننده به عنوان یکی از خوانندگان موفق سال معرفی شود. قطعه « برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام » توانست موج بزرگی را در جامعه بوجود بیاورد و تبدیل به یکی از هیتهای موسیقی پاپ در این سال شود. در آلبوم « برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام » از اشعار بزرگان شعر و ادب پارسی از قبیل مولانا و سعدی استفاده شده و در کنار شعرهای این بزرگان، ترانههایی از حسین صفا، علیاکبر یاغیتبار و پدرام پاریزی نیز در آلبوم قرار گرفته است. همه ملودیهای آلبوم جدید چاوشی از ساختههای خود این هنرمند است و بهروز صفاریان، کوشان حداد، فرشاد حسامی، عادل روحنواز و بابک نقوی نیز به همراه خود محسن چاوشی تنظیم قطعات آلبوم «امیر بیگزند» را بر عهده داشتهاند. «بهروز صفاریان» به عنوان مدیر هنری این آلبوم معرفی شده است و «مهدی معزی» نیز مدیر اجرایی آلبوم «امیر بیگزند» است. سینا سرلک نیز در قطعه «پریشان» با چاوشی همخوانی کرده است. عادل روحنواز و احسان نی زن از جمله نوازندگانی هستند که در این آلبوم ساز زدهاند. شرکت تصویرگستر پاسارگاد نیز پخش و تکثیر این آلبوم را بر عهده دارد. سید هادی حسینی و حمیدرضا عارف تهیه کنندگان آلبوم «امیر بی گزند» هستند. حسینی صبح امروز در گفتگو با سایت «موسیقی ما» درباره تاخیر چند باره درانتشار آلبوم توضیح داد: «از همه دوستداران محسن چاوشی واقعا بابت تاخیر عذرخواهی میکنم. من در مصاحبه قبلی هم عرض کرده بودم که نهایت سعی ما برای انتشار آلبوم برای تاریخ دهم خرداد است ولی متاسفانه برخی مشکلات باعث شد در این تاریخ آلبوم آماده تکثیر نشود و امروز -17 خرداد- این آلبوم به صورت گسترده به بازار موسیقی کشور بیاید.» او درباره نوع آشنایی و آغاز همکاریاش با این خواننده نیز گفت: «از مدتها قبل من یکی از طرفداران صدا و آثار محسن چاوشی بوده و از زمانی که قطعه «پاروی بیقایق» را در آلبوم قبلی محسن چاوشی شنیدم، برخی گلایههای این اثر به شدت من را تحت تاثیر قرار داد و همان جا تصمیم گرفتم که با ایشان ارتباط برقرار کنم. از طریق دوست خوبم حمیدرضا عارف که دیگرتهیه کننده آلبوم «امیر بی گزند» است، به واسطه دوستی مشترکی که بین ما و حمید فرخنژاد با محسن چاوشی بود، جلساتی برگزار شد و بعد از جلسه دوم، قرارداد آلبوم ثبت شد. همه مراحل تولید آلبوم را خود محسن چاوشی پیش برده و من نقشی در مراحل فنی و هنری آلبوم نداشتم ولی در صورت شکلگیری همکاریهای بعدی سعیام بر این است که حتما کارهای بزرگی را با این خواننده محبوب و مردمی تجربه کنم.» حسینی درباره آغاز کمپین «موسیقی را دانلود نکنیم» همزمان با انتشار آلبوم «امیر بیگزند» نیز گفت: «دو سال برای تولید این آلبوم زمان صرف شده و چون خودم احساس کردم و از نزدیک شاهد بودم، برای هر قطعه این آلبوم محسن چاوشی به اندازه یک آلبوم کامل وقت و انرژی صرف کرد. پس ناجوانمردانه است که با دانلود غیرقانونی، حقوق هنرمند و آثارش زیر پا گذاشته شود. از تمام علاقمندان به هنر و موسیقی میخواهم که با تهیه نسخه اوریجینال، از هنرمند مورد علاقه خود و تیم تهیه کنندگان آلبوم، حمایت کنند. من هم موافق راهاندازی کمپین «موسیقی را دانلود نکنیم» هستم و نه برای این آلبوم، بلکه برای همه آثار موسیقی که هنرمندان و خالقانش برای آن وقت و انرژی صرف کردهاند، بایستی حق مطلب ادا شود. تصمیم داریم ده درصد از فروش این آلبوم را به موسسه خیریه مهرانه جهت حمایت از کودکان کار اختصاص دهیم و این موضوع از ابتدا در ذهن تیم تهیه کننده آلبوم بود.» همچون گذشته از مخاطبین سایت موسیقی ما تقاضا داریم جهت حفظ حقوق مولفین اثر، این آلبوم و سایر آثار فرهنگی-هنری را به صورت قانونی تهیه نمایند. منبع: اختصاصی سایت «موسیقی ما» 18 لینک به دیدگاه
Mahdi Eng 22940 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 18 خرداد، ۱۳۹۵ برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام 12 لینک به دیدگاه
Mahdi Eng 22940 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 18 خرداد، ۱۳۹۵ خواننده و آهنگساز : شعر یا ترانه : تنظیم : 16 لینک به دیدگاه
Tamana73 28831 اشتراک گذاری ارسال شده در 19 خرداد، ۱۳۹۵ :icon_gol::icon_gol::icon_gol: 12 لینک به دیدگاه
saba mn 20993 اشتراک گذاری ارسال شده در 19 خرداد، ۱۳۹۵ :hapydancsmil::hapydancsmil::icon_gol::hapydancsmil::hapydancsmil: لینک دانلود نداره ایا؟؟؟؟ 8 لینک به دیدگاه
Shiva-M 8295 اشتراک گذاری ارسال شده در 19 خرداد، ۱۳۹۵ ممنن از تاپیک :icon_gol: آلبوم خیلی خوبیه بعد از مدتها یه آلبوم درست و حسابی اومد به بازار. خوب از نظر شعر که جای حرف نمیمونه عالین از نظر ملودی هم بسیار حرفه ایه. روند رو به رشد خودش رو همینطور داره ادامه میده. از بعضی آهنگ ها مثل چنگیز، جنگ زده،دل من، متصل و شیدایی خیلی لذت بردم :a030: 7 لینک به دیدگاه
nasim184 12256 اشتراک گذاری ارسال شده در 19 خرداد، ۱۳۹۵ :hapydancsmil::hapydancsmil::icon_gol::hapydancsmil::hapydancsmil: لینک دانلود نداره ایا؟؟؟؟ باید بخری استغفرا..... 7 لینک به دیدگاه
Mahdi Eng 22940 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 20 خرداد، ۱۳۹۵ چاوشی انحصاری به اسم ترانه را شکست؟! [شهاب دارابیان – روزنامهنگار ادبیات] : در سالهای گذشته با انحصاری به اسم ترانه مواجه شدیم و بهجز چند ترانهسرا دیگر ترانهسرایان نمیتوانند به چند کیلومتری استودیو خوانندههای مطرح نزدیک شوند. بااینوجود، برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام خوانندهای است که این انحصار را شکسته و به سراغ ترانهسرایان جوان رفته اما این همکاری با موجی از مخالفتها و یادداشتهای جهتدار روبرو شده است. شاید بتوان شهرزاد را تولد دوباره برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام دانست، قطعاتی که هرکدام مانند حرکات یک مبارز رزمی درزمانی مناسب اجرا شدند و حاصل آن موفقیت فرد و تیم شهرزاد بود. اگر پروسه تولید این قطعات را بررسی کنیم متوجه خواهیم شد که برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام ، مانند یک فیلمنامهنویس عمل کرده چراکه هرکدام از قطعات شهرزاد بر اساس روند حرکتی فیلم تولیدشده و به بهترین شکل ممکن جلو رفته است. بهطورمعمول هر اتفاقی در جامعه ما با بازخوردی از سوی مخاطبان روبهرو است و شهرزاد نیز از این قاعده مستثنی نبود، برخی بعد از انتشار هر آهنگ دست به ستایش محسن چاوشی زدند و او را عامل استقبال از سریال شهرزاد دانستند و عدهای نیز مثل همیشه در بوق و کرنا کردند که کارهای پخششده چنین است و چنان است. پرونده فصل اول شهرزاد، سرانجام بسته شد اما متأسفانه طی روزهای گذشته و با توجه به انتشار قطعه «دیوونه» در مراسم اختتامیه این سریال، جبههگیری بدی از سوی گروهی خاص، نسبت به ترانهسرای این اثر (پدرام پاریزی) وارد شد و درست زمانی که تنها دو ساعت از انتشار این قطعه گذشته بود، یادداشتهای جهتداری در پیجهای طرفداری محسن چاوشی منتشر شد که باکمی دقت به این یادداشتها میتوان فهمید که این نوشتهها با جهت و دیدگاهی خاص، قبل از انتشار «دیوونه» نوشتهشده و چند ساعت بعد از پخش کار منتشرشدهاند زیرا با توجه به استقبال مردم از این قطعه نمیتوان انتشار چنین مطالبی که در آنها از قلمهای قوی برای تخریب ترانهسرا استفادهشده را تصادفی دانست. بدون شک کار کردن با خواننده مطرح و محبوبی مانند محسن چاوشی آرزوی هر ترانهسرایی است اما متأسفانه طی سالهای گذشته انحصاری خاص در ترانه ایجادشده و بهجز عدهای مشخص، سایر ترانهسراها نمیتوانند به چند کیلومتری استودیو خوانندههای مطرح نزدیک شوند. حال با توجه به بیان این موضوع، شاید پدرام پاریزی نامی ناآشنا برای مردم و علاقهمندان موسیقی باشد اما بیتردید این اسم برای علاقهمندان حوزه شعر و ترانه اسمی آشناست زیرا معمولاً در تمامی جلسات شعری که او حضور دارد، ترانههایش با استقبال خوب مخاطبان روبهرو میشود و بههیچوجه نمیتوان قدرت شعری او را نادیده گرفت. بنابراین این کشف را باید پای تیزهوشی محسن چاوشی گذاشت که طی سالهای گذشته با انتخاب حسین صفا، امیر ارجینی، روزبه بمانی و حسین غیاثی ثابت کرده که شعر و ترانه را به خوبی میشناسد و این توانایی را دارد تا با توجه به نیازهای بازار و علاقه مردم، بهترین کارها را عرضه کند. قصد دفاع یا نقد پاریزی را نداریم اما بررسی یک ترانه از این ترانهسرای جوان نمیتواند ملاک خوبی برای سنجش عیار این ترانهسرا باشد. بیتردید حسین صفا یکی از بهترین و بیرقیبترین ترانهسرایان حال حاضر است و در توانمندیهای او هیچ شکی نیست اما وابسته و تحت تأثیر بودن پاریزی به حسین صفا به دلیل استفاده از وزن «فعلاتن فعلن» یک نسبت خندهدار و مضحک است چراکه در سالهای گذشته کارهای زیادی در این وزن ارائهشده است. برای مثال میتوان به چند نمونه زیر اشاره کرد: نام ترانه: تظاهر / ترانهسرا: فرید احمدی/ خواننده: بنیامین بهادری نام ترانه: عشق یعنی/ ترانهسرا: کوروش سمیعی/ خواننده: فریدون اسرایی نام ترانه: هیچ در هیچ/ ترانهسرا: احسان حائری/ خواننده: چهارتار نام ترانه شونه های تو/ ترانهسرا: سروش دادخواه/ خواننده: مهدی یراحی از مثالهای بالا که همگی در سال ۹۳ و ۹۴ تولیدشدهاند میتوان نتیجه گرفت که سند وزن «فعلاتن فعلن» به نام کسی نیست و نمیتوان ترانهسرایی که از این وزن استفاده کرده را متهم به تقلید و تحت تأثیر بودن از شخص خاصی دانست. بعد از وزن نوبت به بررسی لحن و زبان ترانه میرسد، اینکه ترانه به چه زبانی نوشتهشده، ارتباط چندانی به ترانهسرا ندارد چراکه خوانندهای در حد و اندازه محسن چاوشی قطعاً ترانه را با توجه به نیازش سفارش میدهد و استفاده از جملههای عامیانه را نمیتوان ضعفی از طرف پاریزی دانست زیرا با بررسی کارهای او در صفحه اینستاگرامش متوجه خواهید شد که او استاد سرودن شعرهای سنگین و عمیق است. در برخی از صحبتها مطرحشده از سوی صفحات طرفداران برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام و یکی از خبرگزاریهای مطرح کشور، از «دیوونه» بهعنوان سخیفترین اثر محسن چاوشی نامبرده شده که این مسئله نیز نیاز به بررسی بیشتری دارد چراکه هرچقدر هم که پاریزی در سرودن این ترانه از جملههای عامیانه استفاده کرده باشد، اما نمیتوان این اثر را با مصرع فراموشنشدنی «اره را چون فرو کنی، چه درکشی، چه تو کنی» مقایسه کرد. درمجموع مقایسه این کار با آهنگهایی مانند «خواب» و «قطار» کار اشتباهی است و به نظر میرسد مقایسه این اثر با آهنگ «بگو مگو» چاوشی منطقیتر باشد، البته باید به این نکته نیز توجه داشت که «دیوونه» نخستین کاری است که از پدرام پاریزی در بازار موسیقی منتشرشده و هیچ اثر دیگری بهجز «دیوونه» در پرونده اجرایی او دیده نمیشود. در جمعبندی مطالب بیانشده باید گفت که قطعه «دیوونه» با تمام نقاط ضعف و قدرتش در کارنامه محسن چاوشی ثبتشده و بهترین قضاوت کننده مردم هستند. دنیای امروز دنیای رقابت است و هر فردی برای حفظ جایگاهش باید در مسیر پیشرفت و ترقی گام بردارد، بنابراین این مطلب به ما این نوید را میدهد که دیر یا زود انحصار ترانه نیز شکسته خواهد شد، ترانهسراهای قوی جذب بازار و ترانهسراهای ضعیف فاصله میگیرند. در پایان باید گفت که آقای خاص با خواندن ترانه «دیوونه»، برای چندمین بار ثابت کرد که در اوج شهرت و محبوبیتش، هنوز هم دغدغه موسیقی دارد و به دنبال شکستن قفلهایی است که کمتر خواننده تمایلی به باز کردن آنها دارد. منبع: برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام 4 لینک به دیدگاه
Mahdi Eng 22940 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 20 خرداد، ۱۳۹۵ برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام 3 لینک به دیدگاه
Mahdi Eng 22940 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 20 خرداد، ۱۳۹۵ ممنن از تاپیک :icon_gol:آلبوم خیلی خوبیه بعد از مدتها یه آلبوم درست و حسابی اومد به بازار. خوب از نظر شعر که جای حرف نمیمونه عالین از نظر ملودی هم بسیار حرفه ایه. روند رو به رشد خودش رو همینطور داره ادامه میده. از بعضی آهنگ ها مثل چنگیز، جنگ زده،دل من، متصل و شیدایی خیلی لذت بردم :a030: آلبوم فضای غمگین و تاریک پاروی قایق نداره فضای آلبوم عرفانی , اجتماعی ,عاشقانه و طرب انگیزه به نظرم خیلی کامل آلبوم عرفانی> مثل تراک امیر بی گزند شعر مولوی, کار درستی کرد به عنوان سرکاستی آلبوم قرار داد , خطاب به خداست ... اجتماعی > مثل تراک شرمساری ,خیلی حرف داره هرچی بهت تقدیم شد دوز و کلک بود قلبت شکست از بس که دستت بی نمک بود یا هی لقمه توی خون زدی تا زنده موندی عمری دم از بارون زدی تا زنده موندی عاشقانه> مثل تراک پریشانی شعر سعدی, سبک سختی این آهنگ تحریر ریز و خاص میخواد ولی هم صدایی سیناسرلک خیلی به زیبایی صدا چاوشی کمک کرده طرب انگیز >متصل , شیدایی , دل من شعر مولوی راستی "شاه مقصود" چاوشی برای پدرش خونده تو یکی از پست هاش نوشته بود : پدرم با همه شرایطی که جنگ به ما تحمیل کرده بود و واقعا شرایط بغرنج و سختی بود هیچوقت نگذاشت دستمان جلوی کسی دراز شود و مردانه اوضاع خانواده را مدیریت کرد. پدرم یک مدتی مسئول شهرک بود. بنیادی بود به اسم بنیاد مهاجرین جنگ تحمیلی که پدر مسئول آنجا شد. پدرم آدم باسوادی بود و هست. وقتی پدرم بازنشسته شد با پیکانش کار می کرد. یکی از ترانه هایی که خوانده ام و حرف از یک پیکان دلتنگ می زند، همان پیکانی است که پدرم با آن روزگارمان را در زمان جنگ و بعد از جنگ مدیریت می کرد و نان حلال می آورد خانه . ای چرک رو اسکناسا ارّابه ناشناسا پیکان دلتنگ بابا بار تلنبار مونده از شهر و از یار مونده قربانی جنگ بابا من فقط از دل من خوشم اومدد چرا ؟ 4 لینک به دیدگاه
nasim184 12256 اشتراک گذاری ارسال شده در 21 خرداد، ۱۳۹۵ من فقط از دل من خوشم اومدد ngدل منو بفرس ببینم صبا نبینه 3 لینک به دیدگاه
Ali.Fatemi4 22826 اشتراک گذاری ارسال شده در 21 خرداد، ۱۳۹۵ با سلام با احترام به نظرات همه ی دوستان باید یه نکته ی خیلی ظریفی رو عرض کنم... از لحاظ موسیقایی، موسیقی سنتی از لطایف بیشتری تشکیل شده که این امر موسیقی سنتی رو نسبت به موسیقی پاپ ارزش بیشتری میبخشه... برای مثال همین بس که بگم در موسیقی سنتی هفت دستگاه شناخته شده س که هر کدوم هم دارای بخش های فرعی هستن... کافیه برای آشنایی با این موسیقی به این سایت مراجعه کنین برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام پس از لحاظ هنری، موسیقی سنتی به طور قطع منظم تر و مسلما علمی تر هست... در مقابل موسیقی پاپ سرشار از بی هنری و بی ذوقی هست... کلا سبک خاصی برای موسیقی پاپ شناخته نشده تا الان... اگه هم ریتم موسیقی پاپ رو دیده باشین، کلا 6 و 8 موسیقی سنتی هست و تقریبا همه نوع موسیقی پاپ توش جا میگیره... با این اوصاف از لحاظ موسیقایی که به عبارتی یه ذوق بشری هم محسوب میشه در مقابل موسیقی سنتی، موسیقی پاپ به نوعی سطحی نگری به موسیقی هست... متاسفانه این نوع از موسیقی اخیرا در فضای موسیقایی کشور زیاد شده و کلا صدا و سیما هم خیلی خیلی بیشتر به این نوع موسیقی بها داده که در واقع فراتر از ارزش این موسیقی هست اینم بگم کلا دولت ها و همه ی حکومت ها دنبال این هستن که مردمشون سطحی نگر تر بشن تا راحت تر فریب بخورن این امر با توجه به کم شدن سهم موسیقی سنتی توی تلویزیون کاملا مشهوده ممنون از کسانی که خوندن و عذرخواهی بابت اینکه سرتون رو درد آووردم 1 لینک به دیدگاه
Mahdi Eng 22940 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 24 خرداد، ۱۳۹۵ محسن چاوشی از آلبوم «امیر بیگزند» می گوید: آنهایی که هوادار چاوشی هستند، میگویند در صدا و قطعات او گاه، رازی نهفته است که به قول «سنت اگزوپری»، شنونده را ناچار به فرمانپذیری و گوشکردن هزارباره این صدای تلخ میکند؛ اما چاوشی امروز دیگر چاوشی آلبومهای «قایق بیپارو» و «پرچم سفید» نیست. او بعد از انتشار قطعه «کجایی» بر روی سریال شهرزاد، به خوانندهای در تراز ملی تبدیل شد و صدایش را میلیونها نفر در ایران و دنیا میشناسند. چنین مختصاتی، انتشار بلافاصله یک آلبوم را پیچیده میکند، چه در انتخاب ترانهها و چه در نوع ساخت موزیک. اما چاوشی خوانندهای تجربهگراست و نشان داده که هیچوقت یک مسیر را دو بار نمیرود؛ بنابراین بعید نیست کسانی که با قطعات چاوشی در سریال شهرزاد، ارتباط عاطفی عمیقی برقرار کرده بودند، از شنیدن آلبوم «امیر بیگزند» جا بخورند؛ چه، دنیایی پیشروی آنها قرار گرفته، متفاوت از دنیایی که انتظارش را داشتند؛ اما با کمی فاصله، شنیدن دوباره و چندباره آلبوم جدید چاوشی، «کمند احسان» را مجددا بر «گردن» مخاطب میاندازد و او درمییابد که انتخاب ترانهها، ساخت موزیک و نوع صدای چاوشی در این آلبوم چرا چنین است و از ظن خود یار صدای خواننده میشود. از این دریچه، خواننده ما، در اوج محبوبیت، هنوز این جرئت را دارد که ریسک کند؛ موضوعی که بسیاری از خوانندههای پاپ مطرح کشور از ورود به آن سر باز میزنند و ترجیح میدهند همانی باشند که بهطور اتفاقی یک بار در جامعه به آنها توجه شده. این گفتوگو، اگرچه به بهانه آلبوم «امیر بیگزند» با چاوشی انجام شده؛ اما سمت و سوی یک گفتوگوی مستقل را هم دارد؛ چون بیش از هر چیز، قصدمان این بوده که ذوق و سلیقه خوانندهای را بشناسیم که کمتر با مطبوعات و رسانهها سرِ گفتوگو دارد. معمولا برای هنرمندانی که با یک اثر گل کردهاند، انتشار اثری دیگر بلافاصله بعد از آن، ریسک بالایی دارد، آلبوم تازهای از شما منتشر شده و میخواهم بهعنوان اولین سؤال حس درونی شما را درباره آن بدانم، آیا این ریسک شامل حال شما هم بود؟ نگران نبودید از اینکه نتوانید به رکورد «کجایی» برسید؟ در وهله اول در پاسخ به سؤال شما باید بگویم که هویت و ذات این دو اثر با هم تفاوت بسیاری دارد. به هر صورت آثاری که برای سریال «شهرزاد» تولید شد، براساس اصول، قواعد و منطقی که بر سریال حاکم بود، ساخته و در قالب سریال یا بهعنوان کلیپ آن منتشر شد و در واقع به شکلی سفارشی بود که البته من شکل و شیوه این سفارش را که از قالب فیلم بیرون میآمد، دوست داشتم و این را قبلا هم گفتهام؛ اما درباره ریسکی که میگویید؛ فکر میکنم برای هرکس میتواند این ریسک وجود داشته باشد؛ اما آمار بالا و رکوردهایی که ترانههای شهرزاد زدند، هیچوقت برای من نگرانکننده نبود؛ چون با این اتفاقات آشنا هستم و بدون اینکه درگیر و به گفته شما نگران شوم، سعی میکنم که روی کارهای بعدیام تمرکز کنم. «شهرزاد» راوی شهرزاد بود و «امیر بیگزند» راوی محسن چاوشی. در آلبوم تازه، ما با شما نه فقط در مقام یک خواننده، بلکه در مقام یک آهنگساز هم مواجهیم و اتفاقا آهنگهایی که ساختهاید، تمهای تازهای در خود دارد، یک جور رنگآمیزی شرقی در بعضی از آهنگها به گوش میرسد که کمتر در موزیک ایرانی جایی برای خود داشته. این تجربه از کجا آماده است؟ محسن چاوشی چطور به این ترکیب رسیده؟ اولا خوشحالم که شما این درک و دریافت را از این تمها داشتهاید و این فضا را حس کردهاید. در این آلبوم سعی شد از تمهای مختلفی استفاده شود، از شرق تا غرب، از گوشههای مختلف و نواهای بومی و فولک ایران تا کشورهای دیگر. شاید یک بخش آن به این دلیل باشد که خود من اصولا موزیکهای روز دنیا را زیاد گوش میکنم و علاوه بر گوشدادن، سطح کیفیت و ارزش هنری آنها هم برایم مهم است. آنها هم مولانا میخوانند و اگر صدای خواننده را در نظر نگیریم، باید به این نکته توجه کنیم که در تنظیمها و آهنگسازیهایشان چه میکنند و از چه کیفیت و دانشی بهره میبرند. اتفاقا من فکر میکنم خیلی از موزیکهایی که در ایران تولید میشوند صدای بهتری از موزیکهایی که در اروپا و آمریکا تولید میشوند دارند، یا حداقل دستکمی از آنها ندارند. از روز اول که برای این آلبوم روی شعرهای مولانا کار میکردم، دلم میخواست مرزها حداقل در اجرای شعر مولانا برداشته شود؛ همانطور که خود مولانا مرزی ندارد و تمام جهان شیفته او هستند. موسیقی، زبان مشترک همه دنیاست و اگر شما اشراف داشته باشید، حتما میتوانید جایی برای خودتان در این زبان مشترک پیدا کنید؛ حال هرکس به اندازه و نوعی و براساس قدر و تجربهاش. آلبوم تازه کمی هم با تأخیر بیرون آمد، علت آن چه بود؟ پای مسائل فنی در میان بود یا چیزی دیگر؟ بیشتر فنی بود. خوشبختانه با تیمی کار کردم که به اندازه یا حتی بیشتر از من در این کار از خود وسواس نشان دادند و سعی کردیم نهاییترین شکل ممکن را به مردم عرضه کنیم. واقعا اگر قرار باشد شما آلبومی را سرهمبندی کنید و بیرون بدهید، دو هفته بیشتر وقت نمیبرد؛ اما اگر قرار باشد ریزبهریز و نُتبهنُت از صبح تا شب درگیر آهنگها باشید، این تأخیرها طبیعی به نظر میرسد. «امیر بیگزند» برای من آلبومی ویژه بود. تکتک شعرهایی را که در آن آمده هزاران بار با خودم و در خلوت با موزیک و بیموزیک، خواندم و با آنها زندگی کردهام. مولانا ویژه است. جای دیگری ایستاده است. خودش را بر من تحمیل میکرد. بگذریم... بههرصورت من از همه مردمی که تحمل و صبوری کردند، تشکر میکنم و امیدوارم بدانند همه این تأخیرها و دیرشدنها در وهله اول به خاطر احترام به آنها و شعور و گوش و هوششان است. در انتخاب اشعار هم گویی سختگیرتر شدهاید؛ حالا دیگر ترانهسرای ثابت ندارید و گاه حتی به سراغ اشعار کلاسیک شاعران کهن ایران هم میروید، این انتخاب از یک نگاه جهانی برمیآید یا صرفا کاری بومی و برای فاصلهگرفتن از جنجال دنیای ترانهسراهاست؟ متأسفانه خیلی وقتها این اسمها هستند که حرف میزنند و ادعا دارند، نه رسمها. اما برای من اصلا مهم نیست که اسم چه کسی پای شعر یا ترانه است. همانطور که در جواب سؤال قبلیتان گفتم، شخصا دنبال شعری میروم که خودش را بر من تحمیل کند و استخوانش استخوانهایم را خرد کند. حالا چه فرقی میکند که شاعر آن چه کسی است؟ متأسفانه چیزی که من خیلی وقتها میبینم این است که آدمها پشت اثرشان ایستادهاند و خیلی از شعرها بدون حضور شاعرشان آنچنان چنگی به دل نمیزنند. به صورت خصوصی این سؤال هم پیش میآید که چه شده دیگر خبری از ترانهسراهای پیشینتان نیست؟ آن رفاقتها هنوز بر سر جای خود هستند؟ بله. هیچ مشکلی وجود ندارد و همچنان با هم دوست و در ارتباط هستیم. بازدید ١٨میلیونی از آهنگ«کجایی» یک پیام پنهان هم برای منِ مخاطب شما داشت؛ اینکه گاهی اوقات برای ارتباط نزدیکتر یک خواننده با مخاطبانش نیاز به یک عنصر واسطه هست، مثلا سریال «شهرزاد» برای شما عنصر واسطهای شد تا قطعههایی مانند «کجایی»، مخاطب گستردهای پیدا کند. اگر با این ایده موافقید، فکر میکنید تابهحال چه عنصرهای واسطه دیگری میتوانستید برای ارتباطگرفتن بیشتر با مخاطب تجربه کنید که از آنها غافل بودهاید؟ من فکر میکنم هیچ واسطهای وجود ندارد و اثر مهمترین واسطه بین این دو است. فقطوفقط مسئله فنی مهم است و اینکه شما و مخاطبتان سعی کنید در کنار هم رشد کنید و نه اینکه درجا بزنید. خیلی فروتنانه میگویم من اهل درجازدن نیستم. برای من بیشترین لذت در تجربهکردن است؛ مدام تجربهکردن. حتی اگر آن تجربه خوب نباشد و بعدا از آن کاملا ناراضی باشم، باز هم تجربهای بوده که در زمان خودش فکر کردم باید انجامش دهم اگر این کار را نکنم، میپوسم و مرداب میشوم. در لحن و انتخاب ترانههای شما، غمی وجود دارد که برای بسیاری از مخاطبهایتان به نوستالژی عشقهای ازدسترفته، تعبیر میشود، اما بیشتر به نظر میرسد این غم، غمِ ازدسترفتن چیزی در تاریخ و حتی جغرافیای سیاست است. وقتی از شیر میگویید، وقتی از امیر میخوانید، اینها آیا معنای دیگری هم دارند؟ آیا انتخاب شعری از مولانا بهانهای نیست برای آنکه نگاه خود را به دنیای امروز به صورت پنهان بیان کنید؟ خودتان خوب جواب خودتان را دادید. غم ازدسترفتن چیزی... معنیاش را شما بنویسید. احتمالا هزار بار به این سؤال جواب دادهاید یا لااقل از شما پرسیده شده است، اما به نظرم بعد از ماجرای شهرزاد و انتشار این آلبوم، وقتش رسیده باشد که به طور جدی و کامل به این سؤال پاسخ دهید که چرا ارتباط با مخاطب خود را به صورت زنده نمیپسندید؛ آن هم در بازاری که خوانندگان، عموما از کنسرت درآمد بسیار خوبی دارند؟ الان حال خوبی دارم. تمام روزوشب وقت دارم کار کنم و در خلوتم چیزی خلق کنم. یک روز که وقت کنسرتدادن برسد، حتما این کار را خواهم کرد. اما فعلا برای آن عجلهای ندارم. یکی از ترانههایی که در آلبوم وجود دارد و اتفاقا سر آلبومی است و خیلی هم این روزها مورد توجه قرار گرفته، همان «امیر بیگزند» است. آواها از اذان مؤذنزاده شروع میشود و به آواهای دیگری که ایرانی نیستند و بیشتر شبیه دعا هستند، ختم میشوند. میخواستم با این مقدمه درباره تنظیمهایی که در این آلبوم داشتید، بپرسم. در تنظیمهایتان به چه چیزی بیشتر توجه داشتید؟ تنظیم چیزی نیست که بشود دربارهاش خیلی فنی حرف زد و گفت مثلا شامل این چیزهاست. حداقل برای من اینطور است و خیلی وقتها نمیشود برای همهچیز متر و معیار و خط و شکل ریاضی در نظر گرفت. شما با این کار فقط به کیفیت اثر میتوانید کمک کنید اما حالوهوای هر اثری چیزی است و رای اینها. من نمیتوانم خیلی از جزئیات این مسائل حرف بزنم. یک حالی است به آدم دست میدهد و شما در تعریف آن حال و چگونهرسیدن به آن حال، زبان و کلمات قاصری دارید. حال من با مولانا مخصوصا اینطوری بود. در بخش ترانهها روایتی وجود دارد و آن روایت خیلی وقتها به شما میگوید چه کنید و چه نکنید. بهویژه اینکه متن ترانهها با بخشی از زندگی مادی ما در ارتباط است و میشود گفت تجربه مشترک آدمهاست که به شعر تبدیل شده. اما درباره شعرهای مولانا علیالخصوص فقط روح و جان محض است. در ذهن من در قطعه «امیر بیگزند»، همه دارند عبادت میکنند. هیچ قضاوتی درباره هیچ آدمی وجود ندارد. همه اجزا در حال پرستش و سجده هستند؛ چه آن صدای مؤذنزاده و چه صدای آن دیگری. هیچ قضاوتی وجود ندارد. همه به یک جا وصل شدهاند و با اجزای طبیعت یکی شدهاند. همه مورد لطف و عنایت هستند. آدمها در این قطعه، امنیت و آرامش دارند. حالشان خوب است. من خوشحالم به گفته شما، این حال خوب به دیگرانی که آلبوم را شنیدهاند، رسیده است. همانطور که گفتم، خیلی وقتها مهندسیکردن و خطکشیدن واقعا جواب نمیدهد و فقط باید دل بدهی و دل بگذاری. این قطعه را اولین قطعه از آلبوم گذاشتم تا بیمعطلی همه را شریک این آرامشی که به من میداد، کنم. در تنظیم قطعات آلبوم نام بهروز صفاریان که چهره شناختهشدهای در عرصه موسیقی است دیده میشود تا فرشاد حسامی و جوانی به نام عادل روحنواز که نوازنده گیتارالکتریک این آلبوم هم بوده است. به نظر میرسد در این مسئله هم روی معرفی چهرههای جوان و تازهنفس خیلی تأکید دارید... . من واقعا از همه دوستانی که در این آلبوم دلسوزانه و درنهایت صمیمیت با من همکاری داشتند، تشکر میکنم. واقعا تکتکشان از هیچ کمکی برای این آلبوم فروگذار نکردند، بهویژه بهروز، فرشاد و عادل. بهروز صفاریان همیشه دلسوزانه نظرش را درباره تکتک قطعهها به من ارائه میداد و با هم همفکریهای زیادی داشتیم تا به شکل نهایی که مدنظرمان بود، برسیم. بهروز با همه دغدغهها و مشغلههایش از کمتحملی من خبر داشت و دارد و همیشه در اسرع وقت کارها را پیش میبرد و اگر مشکلی پیش میآمد بهسرعت آن را حل میکرد و کارهای دیگرش را کنار میگذاشت. فرشاد حسامی در بخش میکس و مستر واقعا با خلوص نیت تجربههایش را در اختیار من گذاشت و بارها و بارها کارها را باهم مرور میکردیم و درباره آن حرف میزدیم تا به نتیجه نهایی برسیم. فرشاد حسامی بینهایت انسان قابل احترام و اعتمادی است. عادل هم واقعا برای خودش نابغهای است و حقش است خیلی بیشتر از این معرفی و استعدادش شناسایی شود. رابطه من و عادل، رابطهای دوستانه و صمیمی است از بس که این پسر ماه است و البته خیلی هم خوشتیپ. فکر میکنم عادل روحنواز در ایران بهترین است. این فقط نظر و حرف من نیست جوایز جهانیای که او در نوازندگی گیتارالکتریک به دست آورد، این را میگوید. من از وجود این دوستان در کنار خودم واقعا خوشحالم و دستشان را بهگرمی میفشارم. منبع:روزنامه شرق 5 لینک به دیدگاه
ارسال های توصیه شده