رفتن به مطلب

آب گیلاس ترش، یک ابرغذا برای ورزشکاران


ارسال های توصیه شده

اصطلاح «ابرغذا» این روزها زیاد به گوش می‌رسد، و درک معنی واقعی آن می‌تواند دشوار باشد. صرفنظر از آنکه این کلمه، معنی دقیق و مفصلی دارد، اگر شما فکر می‌کنید یک ماده‌ی غذایی که می‌تواند به ریکاوری شما سرعت ببخشد و قدرتی که بدست آورده اید را حفظ کند بسیار عالی است، پس آب گیلاس ترش قطعا یک «ابر غذا» خواهد بود!

 

گیلاس ترش، سرشار از فنول‌ها، آنتی اکسیدان‌ها، و ملاتونین می‌باشد که ثابت شده اثرات مهمی بر توانایی شما برای ریکاوری دارند. تحقیقات دریافته‌اند که مصرف تنها مقدار کمی گیلاس ترش، اثرات مثبت قابل توجهی دارد.

 

بازیابی کارایی ورزشی

 

جنبه مفید آب گیلاس ترش، برای کسی که یک برنامه‌ی تمرینی شدید را دنبال می‌کند، این است که درد و خستگی عضلانی، شروع با تاخیر دوباره‌ی تمرین، و کاهش قدرت بعد از هر تمرین شدید را، کاهش می‌دهد!

 

در تحقیقی که در مورد کاهش قدرت بعد از یک جلسه تمرینی شدید، گروهی که بمدت ۸ روز به آنها ۷۰۰ گرم آب گیلاس ترش داده شده بود، ۴ درصد از قدرتشان را از دست دادند، در حالیکه این مقدار برای گروه دارونما ۲۲ درصد بود! یک تحقیق دیگر که مصرف آب گیلاس ترش بمدت یک هفته پس از جلسات تمرین قدرتی ایزومتریک را بررسی کرد، نشان داد که آب گیلاس، زمان ریکاوری شرکت کنندگان را در مقایسه با گروه دارونما کاهش داد.

 

بهبود خواب

 

گیلاس ترش، همچنین توانایی افزایش کیفیت خواب شما را هم دارد. این مسئله بعلت محتوای ملاتونین گیلاس ترش است. ملاتونین برای بهبود طول مدت خواب و رفع اختلالات خواب مفید است. خواب با کیفیت، یک بخش حیاتی از ریکاوری بعد از جلسات تمرینی شدید است. کیفیت خواب و طول مدت خواب با افزایش ترشح هورمون رشد و حساسیت به انسولین و همچنین کاهش چربی بدن و سطوح کورتیوزل، مرتبطند. به عبارت ساده، گیلاس ترش به شما کمک می‌کند بدنی باریک‌تر و قوی‌تر بسازید!

 

در یک تحقیق که برای اشخاص بی خواب طراحی شده بود، مصرف آب گیلاس ترش در عرض ۲ هفته باعث کاهش قابل توجهی در شدت بی‌خوابی آنها شد.

 

خواص ضد التهابی

 

یکی دیگر از مزایای مهم گیلاس ترش برای ورزشکاران این است که گیلاس ترش دارای خواص ضد التهابی قوی است که هم به روند بهبودی سرعت می‌بخشد و هم درد ناشی از یک برنامه‌ی تمرینی شدید را کاهش می‌دهد.

 

 

در یک مطالعه که در دانشگاه دیویس کالیفرنیا انجام شد، مصرف ۲۸ روز گیلاس ترش، منجر به کاهش میزان پروتئین واکنشی سی (رایج ترین نشانگر زیستی التهاب) به میزان ۲۵ درصد شد. گمان می‌رود که آنتوسیانین (ترکیبی که باعث رنگ تیره‌ی گیلاس می‌شود)، همان آنزیم‌هایی را مهار می‌کند که داروهای ضد التهابی در هنگام کاهش درد، هدف قرار می‌دهند.

 

برنامه مصرف گیلاس ترش

 

با توجه به تمام این مزایای عالی، احتمالا شما آماده‌اید که مصرف گیلاس ترش را آغاز کنید. اگر چه امکان دارد که دوز توصیه شده را با خوردن گیلاس ترش دریافت کنید، اما مصرف آن به شکل آب میوه کنستانتره، بسیار آسان‌تر است. روزانه ۵۰۰ میلی‌لیتر از آن را بنوشید. می‌توانید آنرا به دو وعده تقسیم کنید، یکبار در صبح و یکبار دیگر دو ساعت قبل از خواب.

 

منبع :fitnessmagazine.ir

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...