رفتن به مطلب

نخستین ترانزیستور مولکولی دنیا


ارسال های توصیه شده

ساخت اولین ترانزیستور تک مولکولی جهان

 

یک تیم تحقیقاتی از موسسه علم و فناوری گوانجو در کره((Gwangju Institute of Science and Technology و مارك ريد استاد علوم مهندسي و كاربردي دانشگاه يال امریکا(Yale University) موفق به ساخت اولین ترانزستور تک مولکولی شدند. این خبر در نشریه نیچر شماره24 ماه دسامبر منتشر شده است.

091223133343.jpg

 

 

این تیم تحقیقاتی نمایش دادند که یک مولکول بنزن دو کنتاکت از جنس طلا را به هم متصل کرده و رفتاری درست شبیه یک ترانزیستور سیلیکونی دارد. دانشمندان قادر هستند حالت های مختلف انرژی مولکول، وابسطه به ولتاژ اعمالی به کنتاکت را کنترل کنند. بوسیله این عمل آنها میتوانند میزان جریان عبوری از مولکول را کنترل کنند.

 

به گفته رید: این فرایند شبیه یک توپ است که تا بالای یک تپه هل داده شده و بالا می رود. که توپ نشان دهنده جریان الکتریکی و ارتفاع تپه نشان دهنده حالت های مختلف انرژی مولکول می باشد(حالتهای مختلف ولتاژ دو سر کنتاکنت). ما توانستيم ارتفاع تپه را تنظيم كنيم، به طوري كه وقتي ارتفاع پايين باشد، جريان حركت مي‌كند و وقتي ارتفاع زياد باشد، جريان متوقف مي‌شود.. در این روش، آنها ترانزیستور مولکولی را تقریبا از همان روشی که ترانزیستورهای معمولی کاربرد دارند، مورد استفاده قرار داده اند.

تمایلات زیادی برای استفاده از مولکولها در مدارات کامپیوتری وجود دارد چون که امکان ساخت مدارات در این مقیاس با ترانزیستورهای قبلی وجود ندارد. محققان مي‌گويند: توانايي ساخت اتصال‌هاي الكتريكي در چنين مقياس‌هاي ظريف و مولكولي، شناسايي مولكول‌هاي ايده آل براي اين تكنيك، تعيين محل مناسب براي قرار دادن آنها و نحوه پيوند آنها به اتصالات همگي اجزاي كليدي در اين كشف تازه هستند.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...