رفتن به مطلب

مفصل زانوی پروتزی ساخته شد


ارسال های توصیه شده

پژوهشگران دانشگاه صنعتی امیرکبیر موفق به طراحی و ساخت مفصل زانوی پروتزی تولید کننده قدرت توسط ماهیچه مصنوعی شدند این زانو جایگزین مناسبی برای پاهای مصنوعی است.

کد خبر : 05365 تاریخ انتشار : ۲۷ خرداد ۱۳۸۹

 

 

 

مهر: یعقوب دبیری یکی از محققان این طرح امروز چهارشنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به عملکرد پای مصنوعی، گفت: پای مصنوعی از سوکت، زانوی پروتزی، ساق و پنجه تشکیل شده است زانوی پروتزی حرکت بیولوژیک را در ایجاد حرکت بین سوکت و ساق پا تقلید می کند.

 

وی با بیان اینکه اجزای Passive مفاصل زانوی پروتزی مانند فنر و دمپر قادر هستند انرژی را در خود ذخیره کرده و آزاد کنند، اظهار داشت: این نوع مفاصل قادر نیستند گشتاور خالص را وارد کنند. فقدان اعمال گشتاور خالص که توسط ماهیچه ها صورت می گیرد، یکی از عواملی است که باعث می شود راندمان راه رفتن افراد قطع عضو از افراد عادی کمتر باشد و در نتیجه این افراد زودتر خسته شوند.

 

مجری طرح با تاکید بر اینکه در این پروژه درصدد ایجاد گشتاور خالص در مفصل زانوی پروتزی بودیم، اضافه کرد: یکی از عواملی که باعث می شود امکان ایجاد گشتاور خالص در مفاصل زانوی پروتزی فراهم نشود، گشتاور بالای مورد نیاز است که استفاده از موتورهای حجیم را غیر قابل اجتناب می کند لذا در این طرح از یک محرک "پنوماتیکی" به نام ماهیچه "مک کیبن" برای ایجاد گشتاور در زانو استفاده شد.

 

وی با اشاره به اینکه ماهیچه مک کیبن امکان جبران فعالیت آن دسته از ماهیچه ها که در اثر قطع عضو از دست رفته اند را فراهم می کند، اضافه کرد: در این طرح از ماهیچه مصنوعی برای تولید قدرت در مفصل زانوی پروتزی استفاده شد همچنین از موتور الکتریکی برای تولید گشتاور بهره گرفتیم.

 

یعقوبی همچنین تاکید کرد: زانوی پروتزی تولید شده یک وسیله کاربردی برای افرادی است که از پای پروتزی استفاده می کنند از این رو کاربرد صنعتی آن برای تعبیه در پاهای مصنوعی توصیه می شود.

 

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...