رفتن به مطلب

آیا خداوند ظالم است؟


ارسال های توصیه شده

بهشت و جهنم با این تصوری که میگی فقط ساده‌ترین برداشت از پیام ادیانه که متاسفانه از بچگی توی گوش ما کردند sigh.gif

ولی بگذار اینطوری بگیم، بنظر تو پیام این همه دین چیه ؟ غیر از اینه که آهای مردم، بیایید خوب باشید! شما رو به خدا فقط و فقط خوب باشید. لایق جانشینی خدا بر زمین باشید. انسان بودن رو با زندگی کردنتون معنا کنید. تو به من بگو حرف دین غیر از اینه ؟ و اگر پیام دین اینه، خوب اینکه خیلییی خوبه :w58: اصلا مگه کسی وجود داره که بگه نه آقا من عاشق بدی‌ کردنم! من از دروغ گفتن و دروغ شنیدن خوشم میاد، از ظلم و تجاوز خوشم میاد. تابحال هیچ مجرمی رو دیدی که وقتی در دادگاه بخاطر کار خلافش بازخواستش میکنن بگه : آره من تجاوز کردم، مگه تجاوز چه اشکالی داره ؟؟؟ حتی بدترین آدم هم میدونه تجاوز زشته. حالا این آدم ها ممکنه در طول زندگی بتدریج بعضی چیزها رو که ذاتاً میدونستن فراموش کنند، فراموش کنند که پایمال کردن حق هم جز کارهای بد‌ هست. اینجاست که دین بهش میگه اگر به حرف من گوش ندی بدبخت میشی ! نه اینکه دقیقاً یکی تو رو بندازه توی آتیش و کبابت کنه و لذت ببره و به همه بگه ببینید اینه عاقبت این آدم گوش به حرف نکن ! نه، این خود ما هستیم که انتخاب میکنیم، و نتیجه ی انتخابمون رو اول از هرجا همینجا می‌بینیم. کسی که تجاوز می‌کنه، قتل میکنه یا حقی رو پایمال می‌کنه، فکرش بهم میریزه، روحیه‌اش پریشون میشه، ممکنه کابوس ببینه، تمرکز حواس نداره، آبروش میره و هزار چیز دیگه که میشه همون آتیشی که حال خوب‌اش رو ازش میگیره.

 

بنابراین وجود بهشت و جهنم دقیقاً مصداق عدل خداونده. و اگر بهشت و جهنمی نبود نمیگفتی من برای چی خوبی کنم یا برای چی جواب بدی تو رو با بدی ندم در حالی که هیچ قضاوت و شایسته سنجی‌ای بر این نظام حاکم نیست ؟

 

پس دین دقیقاً اون قانونیه که نگذاره دنیا به زشت‌ترین جنگل ممکن تبدیل بشه. و اگر می‌بینی اینطوری شده، مطمئن باش همه از بی‌دینی ماست. حتی اگر به اسم دین داریم کار می‌کنیم و ظاهرش رو هم داریم.

 

 

من یک کلیپ دیگه رو برات قرار میدم، امیدوارم به دلت بنشینه :w16:

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

این توصیفی که از دین کردی با کمی تخفیف شاید بشه در آیین برهمایی یافت ؟ حالا نمیدونم از قوانین ادیان ابراهیمی که با اصول حقوق بشر در قرن 21 تضاد جدی داره چرا فاکتور گرفتی، و سوال دیگه اینکه آیا برای خوب بودن انسان باید دین میبود و آیا دین متضمن اخلاق هس ؟ که اگر دین متضمن اخلاق بود بدترین نوع جنایات در جوامع دین زده اتفاق نمی افتاد.

 

اما توصیفی از بهشت و جهنم چیزی نیست که از کودکی برخلاف آنچه در کتب الهی هست در ذهن ما فرو کرده باشند ، انچه از بهشت و جهنم و پوچی اون گفتم دقیقا در کتب به اصطلاح الهی من جمله قرآن گفته شد، و مردم بارها بشارت به زندگی جاودانه در بهشت با ویژگی های موصوف و عذاب ابدی در جهنم داده شدند و باز این سوال از جناب خدا باید پرسیده بشه "که چی؟"

لینک به دیدگاه
این توصیفی که از دین کردی با کمی تخفیف شاید بشه در آیین برهمایی یافت ؟ حالا نمیدونم از قوانین ادیان ابراهیمی که با اصول حقوق بشر در قرن 21 تضاد جدی داره چرا فاکتور گرفتی، و سوال دیگه اینکه آیا برای خوب بودن انسان باید دین میبود و آیا دین متضمن اخلاق هس ؟ که اگر دین متضمن اخلاق بود بدترین نوع جنایات در جوامع دین زده اتفاق نمی افتاد.

 

اما توصیفی از بهشت و جهنم چیزی نیست که از کودکی برخلاف آنچه در کتب الهی هست در ذهن ما فرو کرده باشند ، انچه از بهشت و جهنم و پوچی اون گفتم دقیقا در کتب به اصطلاح الهی من جمله قرآن گفته شد، و مردم بارها بشارت به زندگی جاودانه در بهشت با ویژگی های موصوف و عذاب ابدی در جهنم داده شدند و باز این سوال از جناب خدا باید پرسیده بشه "که چی؟"

 

نه ضرورتاً. توصیفی که کردم برداشتی بوده که من از دین رسمی کشورم اسلام، دین زرتشت، ادیان خاور دور (مثل بودایی و تائو ) و البته اونچه که از مسیحیت شنیدم (که البته هنوز فرصتی دست نداده که در این دین دقیق بشم) بود، همینطور از اونچه که در عرفان اسلامی دیدم یا حتی در اساطیری که از آیین مهر و میترا خوندم. :ws52: بنظر من پیام همه‌ی این ها فقط همینه که خوب باشیم. حالا اینکه به مرور این پیام چطور به گوش مردم رسیده، و مثلاً مغ های قبل از زردشت چه کردند، یا موبدها زرتشت زمان ساسانی چه گفتند، یا روحانیون زمان قاجار و یا الان چه نظراتی ارائه میدن رو زیاد کاری ندارم. اصل همون کتاب و پیامِ کتاب هست که سعی کردم با عقل خودم دنبالش بگردم و الان هیچ ایده ای درباره ی اینکه میگی با حقوق بشر منافات داره در ذهنم نیست :ws38: مثلاً پیام اصلی دین زرتشت رو که هممون از حفظیم همون پندار نیک، گفتار نیک و کردار نیک هست و خوب فکر می‌کنم همین سه کلمه به عنوان تمام برنامه‌ي زندگی یک انسان کافی هست!

 

اما طبیعتاً دو راه وجود داره، یا همین پیام رو قبول می‌کنیم و میریم برای ادامه‌ی زندگی (بدون اینکه لزوماً به مراسم اون دین پایبند بشیم) یا اینکه به صورت رسمی به اون دین (مثلا زرتشتیت) ایمان میاریم و تصمیم میگیریم که تا پایان حیات به آیین و مراسم و عباداتش پایبند باشیم. خوب این ادیان هم معمولاً یک سری دلایل برای مناسک و آیینی که به عنوان برنامه‌ی زندگی پیشنهاد میدن دارند، مثلا در قرآن خیلی ساده و صریح میگه دو طرف روز نماز بخونید، برای یادآوری اینکه به کار خوب مشغول بشید، چون که تمرکز بر کار خوب، باعث کمرنگ شدن کار زشت میشه ( سوره هود آیه های 114 و 115). خوب این با هر عقل سلیمی هم جوره و خیلی هم بنظر من به دل میشینه و من خودم تجربه کردم که واقعاً همینطوره که میگه.

 

در کل ما انتخاب می‌کنیم، اینکه به دین پایبند بشیم یا نه. و بنظر من کسی هم بخاطر پایبند شدن یا نشدنمون به این برنامه، ما رو مجازات نمیکنه یا جاییزه ای بهمون نمیده (اینا برداشت سطحی از دینه که فکر کنیم هرکی گفت اشهد ان لا الله الا الله و یا نماز خوند مومنه و جاش در بهشته و بقیه ملت جز کفار هستند و در آتش! ) و خوب بنظر خود من پایبند شدن به یک دینی که به دلت بنشینه خیلی بهتر از معتقد بودن به هیچه (هرچند که باز هم همونطور که گفتم، بدون این هم میشه خوب بود و در اون دستگاه قضاوت عدل الهی هم موفق شد)

 

 

در نهایت درباره اینکه میگی جوامع دیندار داغون تر هستند، جای بحث زیاد دیگه ای داره. فقط در همین حد فعلاً برای نقض این جمله بگم که در همون زمان امپراتوری داریوش و کورش کبیر که همگی بهش افتخار می‌کنیم هم دین حاکم بوده و طبق تاریخ دین زرتشت دین رسمی سراسر امپراتوری بوده ( البته ادیان دیگه ای هم بودند دیگه) ولی منم میفهمم که الان و در این دوره از تاریخ وضع جوامعی که حداقل دیندار خطاب میشن واقعاً افتضاحه :ws51:

لینک به دیدگاه
اول که خیلی خوبه این سوالات یعنی بعدازبوقی تفکر- (اینوبه خودم میگم) البته انسان یهوی نمیاد :ws3:

عدالت بامساوات فرق داره خب یه جای دیگه هم بحث شدولی هیشکی جواب نداد! اینی که بچه ای وقتی هنوزجنینه مشکل داره گناهش چیست ؟ این عدالت یامساوات ؟

این جنین برای کدام کارها بایدمجازات شود؟ داستان حضرت خضرراشندیم آن بچه برای چی مرد ؟ خب یعنی قاتل پیامبراست ؟ مگر ازاینده خبرداشت شاید درستکاربود ؟ یعنی اون موقع فقط اون کودک گناهکاربود ؟ نکنه رقیبی بود برای خضر ؟ شما میگید من هم برم یه بچه رابکشم بعدبگم بزرگ که می شد......می شد فکرمی کنیدچی می شه ؟و.... ویا یونس بانهنگ

 

سلام

خوب اینکه تابحال جوابی نگرفته باشی چیز عجیبی نیست. اتفاقا مساله‌ی خوبی رو هم مطرح کردی، حکایت ما هم همین حکایت حضرت خضر و موسی ست. کارهایی که خضر میکنه از روی حکمت و علم و عدالت‌ الهی مقدر شده، اما موسی این عقل ماست که نمی‌تونه ارتباط این ها رو پیدا کنه و تاب خضر رو نداره:ws3:

 

سوالی که درباره ي نقص های مادرزاد پرسیدی رو هندوها با اعتقاد به اصل "کارما" و "تناسخ" پاسخ میدن. تناسخ یعنی اینکه هرکس بعد از مرگ دوباره روحش در جسم دیگه‌ای بدنیا میاد و انقدر این کار تکرار میشه تا اون روح تطهیر بشه و یک روح بلندمرتبه بشه و به قول بودایی ها "بودا" بشه (یعنی به روشنی برسه). کارما هم یعنی اینکه هر کاری که در این دنیا می‌کنی اثرش بهت برمیگرده. حالا ممکنه در همین زندگی یا در زندگی بعدی. اینجاست که میگه مثلا کسی که با نقص عضو بدنیا میاد، این مساله کارمای کارهایی هست که در زندگی قبلیش انجام داده (مثلا در جنگ جهانی شرکت کرده و مرتکب کارهای غلط و ناحقی شده)

 

البته تاجایی که میدونم اسلام این موضوع رو قبول نداره. یعنی تناسخ رو رد میکنه. ولی بهرحال اون هم حرف های قابل توجهی برای این سوالت داره که باید از اهل فنش بپرسی. من خودم فکر میکنم روحی بازخواست میشه که به مرحله‌ی انسانی رسیده باشه. و این مرحله چیزی نیست که مثلاً جنین یا کودک 2 ساله بهش برسه. همونطور که روح نباتی یا حیوانی اونطور که ما قضاوت میشیم قضاوت نمیشه چون مراتب روحیمون با هم فرق داره. :ws38:

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...