رفتن به مطلب

بررسی ازدواج موقت


masi eng

ارسال های توصیه شده

[TABLE=width: 404]

[TR]

[TD]عنوان مقاله: [/TD]

[TD] بررسی ازدواج موقت [/TD]

[/TR]

[TR]

[TD] نویسنده : [/TD]

[TD] محمد هادی موفق اردستانی [/TD]

[/TR]

[/TABLE]

[TABLE=width: 404]

[TR]

[TD] تعداد صفحات : [/TD]

[TD] 21 [/TD]

[TD] زیرشاخه : [/TD]

[TD] حقوق خانواده [/TD]

[/TR]

[TR]

[TD] حجم فایل : [/TD]

[TD] 721 kb [/TD]

[TD] شماره ثبت : [/TD]

[TD] 1392-3-28-38377 [/TD]

[/TR]

[/TABLE]

چکيده:

در اين نوشتار، به دو مسئله مهم درباره ازدواج موقت مى‏پردازيم: نخست چيستى و ماهيت اين نوع پيوند زناشويى را بررسى مى‏كنيم و سپس ضرورتهاى آن را يادآور مى‏شويم. چيستى و چرايى عقد متعه يا همان ازدواج موقت را از چند منظر مى‏توان بررسى كرد؛ از چشم‏اندازهاى جامعه‏شناختى گرفته تا نگاه شريعتمدارانه. اما در اين مختصر، كوشيده‏ايم بيشتر از زواياى شرعى و اجتماعى به اين مسئله بنگريم. به هر روى، در بخش نخست درباره ماهيت شرعى و آثار اجتماعى ازدواج موقت سخن خواهيم گفت و سپس درباره ضرورتهاى روان‏شناختى و اجتماعى آن بحث مى‏كنيم. محور بحث، آيه 24 سوره نساء است که فقها و مفسرين شيعه، علاوه بر روايات معصومين(ع) به اين آيه براي جواز ازدواج موقت استناد کرده اند در حالي که مفسرين و فقهاي اهل سنت مخالف آنند. يکي از مهم ترين دليل مخالفت اهل سنت، روايتي است که از عمر خليفه دوم نقل شده که وي در دوران زمامداري خويش ازدواج موقت را حرام اعلام کرد. نويسنده مقاله معتقد است كه علي رغم مشروعيت ازدواج موقت در ميان شيعيان هنوز مقبوليت اجتماعي براي آن پيدا نشده است.

 

در اين نوشتار، به دو مسئله مهم درباره ازدواج موقت مى‏پردازيم: نخست چيستى و ماهيت اين نوع پيوند زناشويى را بررسى مى‏كنيم و سپس ضرورتهاى آن را يادآور مى‏شويم. چيستى و چرايى عقد متعه يا همان ازدواج موقت را از چند منظر مى‏توان بررسى كرد؛ از چشم‏اندازهاى جامعه‏شناختى گرفته تا نگاه شريعتمدارانه. اما در اين مختصر، كوشيده‏ايم بيشتر از زواياى شرعى و اجتماعى به اين مسئله بنگريم. به هر روى، در بخش نخست درباره ماهيت شرعى و آثار اجتماعى ازدواج موقت سخن خواهيم گفت و سپس درباره ضرورتهاى روان‏شناختى و اجتماعى آن بحث میكنيم.

 

 

مقدمه:

يكي از مسائل بحث برانگيز ميان شيعه و اهل سنت، مساله ازدواج موقت است كه در آموزه هاي ديني از آن به متعه و در عرف عاميانه به صيغه از آن نام مي برند. وجود پاره اي خصوصيات در اين نوع عقد ازدواج باعث شده است تا به اين موضوع با حساسيت ويژه اي نگاه شود. در اين كه اين نوع ازدواج در زمان رسول الله مشروعيت داشت و اين مشروعيت تا زمان خليفه دوم ادامه و در زمان ايشان و با دستور عمر خليفه دوم، منع و يا حرام گرديد اختلافي نيست. اهل سنت مي پذيرند كه با اين نوع ازدواج در زمان خلافت عمر و به دستور ايشان مخالفت شد. جالب اين نكته است كه دستور مخالفت عمر با متعه، گاه با لفظ منع از اين كار و گاه با لفظ نهي از آن صادر شده است كه مي تواند موجب ارائه تحيل متفاوتي باشد. چرا که لفظ منع مي تواند ناظر به شرايط خاص آن زمان و براي مدت محدودي باشد. برخلاف ديدگاه اهل سنت، اهل بيت(ع) و علماي اماميه با روش خاص استدلالي خود، بر جواز و حليّت اين مسأله پاي فشرده و حتي در اين زمينه بر خلاف بسياري از مسائل قائل به تقيه نشدند. حساسيت موضوع باعث شده تا نظرگاه هاي متفاوتي در اين زمينه ارائه شود، به طوري كه دائره المعارف قرآني لايدن هلند، كه در سال 2006 م در پنج جلد و حاوي حدود683 عنوان مقاله روانه بازار علم و دانش شد، مقاله «ازدواج موقت»، به قلم: شهلا حائري را به چاپ رساند. وجود برخي نقطه نظرات خاص نسبت به اين موضوع باعث شد تا ابتدا ترجمه مقاله و سپس نقد آن به جامعه علمي عرضه گردد.

 


برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه
×
×
  • اضافه کردن...