رفتن به مطلب

زنگ خطر برای ایران‌خودرو و سایپا به صدا درآمد


saba mn

ارسال های توصیه شده

[h=1] زنگ خطر برای ایران‌خودرو و سایپا به صدا درآمد

 

[/h]

» سرویس: اقتصادي - خودرو

کد خبر: 94050300707

شنبه ۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۱

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

باتوجه به اشتیاق خودروسازان بزرگ جهانی برای حضور در صنعت خودروی ایران و افزایش تنوع خودروها در آینده، زنگ خطر برای دو خودروساز بزرگ داخلی به صدا درآمده است.

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، آمارهای منتشر شده از عملکرد ماهانه خودروسازان نشان می‌دهد که مصرف‌کنندگان رضایت آنچنانی از خودروسازان داخلی ندارند. در این شرایط و به دنبال دستیابی به تفاهم هسته‌ای، هیات‌های اقتصادی از کشورهای مختلف اروپایی در حال ورود به ایران هستند. در این زمینه هیات اقتصادی آلمان هفته گذشته همراه نمایندگان شرکتهای خودروسازی چون مرسدس بنز و فولکس‌واگن به ایران آمد. هیات‌های اقتصادی فرانسه و ایتالیا نیز به زودی عازم ایران خواهند شد.

 

حضور عالی‌ترین هیات‌های اقتصادی اروپایی در ایران در حالی است که صنعت خودروی ایران در یک دهه اخیر دوران رکود را سپری کرده و نتوانسته از نظر تنوع مدل خودروهای تولیدی، کیفیت و قیمت محصولات رضایت مصرف‌کنندگان ایرانی را جلب کند.

 

در این شرایط کارشناسان معتقدند که با توجه به تمایل خودروسازان بزرگ جهانی برای حضور در ایران، زنگ‌های خطر برای ایران خودرو و سایپا به صدا درآمده است؛ به‌گونه‌ای که این شرکتها اگر نتوانند در آینده نزدیک کیفیت محصولات خود را ارتقا دهند بخشی از بازار خود را به رقبای خارجی واگذار خواهند کرد؛ اتفاقی که در چند سال اخیر نیز در مواجهه خودروسازان داخلی با خودروسازان چینی رخ داده است.

 

در این زمینه

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
:" متاسفانه مدت مدیدی است که ایران خودرو و سایپا خودروهای فعلی را با قیمت دلخواه تولید کرده و بدون توجه به خواست، نیاز و حقوق مصرف‌کنندگان، عرضه می‌کنند".

 

علی خاکساری تصریح می‌کند:" سیاست‌گذاران اقتصادی کشور باید دو خودروساز بزرگ را وادار کنند که از تحریم مصرف‌کنندگان دست برداشته و به انحصار در این صنعت پایان دهند".

 

البته این تنها کارشناسان نیستند که از عملکرد خودروسازان داخلی انتقاد می‌کنند. در این زمینه وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در جلسه شورای سیاست‌گذاری خودرو با انتقاد از کیفیت خودروهای داخلی اظهار کرده است:" چرا خودروهای تولیدی در کشور باید قبل از 10 هزار کیلومتر پیمایش، به تعمیرگاه‌ها مراجعه کنند".

 

محمدرضا نعمت‌زاده خاطرنشان کرده است:" توقع مشتریان داخلی افزایش یافته با این حال خودروسازان نتوانسته‌اند به همان نسبت کیفیت خودروهای خود را ارتقاء دهند و همین موضوع دلیل نارضایتی مصرف‌کنندگان از کیفیت خودروهای داخلی است".

 

 

 

 

به گفته کارشناسان، شکل‌گیری چنین وضعیتی و نارضایتی مصرف‌کنندگان، کارشناسان و حتی بالاترین مقام صنعتی کشور از عملکرد خودروسازان داخلی، زنگ خطر را برای این شرکتها به صدا درآورده است. یک کارشناس صنعت خودرو در این زمینه می‌گوید:" تا دو سال آینده تحت تاثیر حضور خودروسازان خارجی در ایران تنوع مدل خودروهای داخلی به شدت افزایش خواهد یافت".

 

فربد زاوه با بیان اینکه از هم‌اکنون زنگ خطر برای خودروسازان بزرگ داخلی به صدا درآمده است، خاطرنشان می‌کند:" ایران خودرو و سایپا اگر نتوانند به سرعت خود را از نظر قیمت و کیفیت محصولات با انتظارات مصرف‌کنندگان تطبیق دهند تا دو سال‌ آینده بخش اعظم بازار خود را به خودروسازان خارجی واگذار خواهند کرد".

 

وی می‌گوید:" مردم اشتیاقی به خرید محصولات ایران خودرو و سایپا ندارند. بنابراین اگر این شرکتها عملکرد خود را اصلاح نکنند، شرکتهای جدید خودروسازی که در آینده وارد ایران خواهند شد بخشی از سهم بازار این دو خودروساز بزرگ را کسب خواهند کرد".

 

 

انتهای پیام

 

ایسنا

  • Like 7
لینک به دیدگاه

خبر جالبی هست ولی متاسفانه باید بگم

زرشک:banel_smiley_4:

 

ایران خودرو و سایپا به قدری توی ایران گردنشون کلفت شده حتی الان با اومدن خبر برداشته شدن تحریم ها، اخیرا نه تنها محصولاتشون (دله هاشون!!) رو ارزون تر کردن، بلکه گرون هم کردن!!! :|

  • Like 8
لینک به دیدگاه

با علی موافقم ....

از سال 48 تا بحال میدونین چقدر سرمایه به جیب زدند ....؟؟؟

تا سی ساله دیگه یه خودرو هم تولید نکنند بازهم دارند که بخورند در حد کمال .....

و البته دستهای پشت پرده فکر نکنم بزارم رقیبی برای خودروسازی کشور بوجود بیاد (از نظر قیمت طوری گمرک میبندند که از همون راهی که اومدند برگردند )

شاید وارد شدن به وی تی او بازار جهانی گره گشا باشه اونم که به عمر خدا قد نمی ده ما چه سهله:ws3:

  • Like 8
لینک به دیدگاه

چندین بحث وجود داره ...اول اینکه ما اصرار داشتیم که صنعت خودرو داشته باشیم به هر طریقی که شده...واسه همین گمرک رو بالا بردیم و مقداری هم خودروسازی ها کمک شدن از طرف دولت تا روی پا بمونن. و مشاغل زیادی شکل گرفت که تعطیلی آنها به منزله بیکاری قشر وسیعی از جامعه هست. پس دولت حتی اگر هم بخواهد نمیتونه این صنعت رو حالا تعطیل کنه.

خودرو سازهای خارجی هم که میگن دارن میان کیا هستن؟پژو که در کشور خودش جایگاهی نداره و اتفاقا اون از خداشه بیاد ایران. چون سود بیشتر رو اونطرف میاره. در خودرو سازی فرانسه در حال حاضر جایگاهی نداره که برای اومدنش به ایران خوشحالی کنیم.

آیا وقتی هم میاد سودی به حال ما داره؟تکنولوژی منتقل میشه؟ صنایع جانبی و قطعه سازی رونق میگیره؟

  • Like 4
لینک به دیدگاه
چرا کشور ما تو این صنعت ضعیفه؟؟؟:ws38:

مشکل از کشور ما نیست....خیلی از کشورهای دیگه هم وارد این صنعت نمیشن چون هزینه هاش زیاده...باید تولیدش در ابعاد وسیع صورت بگیره تا مقرون به صرفه بشه...و فروشش خیلی مهم هست...اما محصولات ما کیفیت پایینی دارن بنا به دلایلی که صاحبان فن بیشتر از من میدونن..و توانایی ورود به بازار جهانی و رقابت رو نداره...

در صنعت بحث هزینه و اقتصاد خیلی مهم و تعیین کننده هست.گاهی اوقات واردات مقرون به صرفه تر از تولیدات میشه...

عوامل تاثیرگذار هم فنی هست و هم نیروی انسانی و ....مثلا در حال حاضر آمریکا میاد سمت آسیا ماشین میسازه، ژاپن میره سمت آمریکا...یعنی کارخانه ها هم بنا بدلایلی به کشورهای دیگه منتقل میشن.عوامل خیلی زیاد هست و متاسفانه دانش من اندک.

  • Like 4
لینک به دیدگاه
تو کدام صنعت قوی هستیم ؟؟؟

 

صنعت موشک سازی و خیلی صنایع دیگه:w02:

 

 

خب دلیل این همه ضعف چیه؟؟

قیمت و تقاضا در رشد صنایع خیلی تاثیرگذار هست. همیشه بحث فنی نیست...باید یک عامل انگیزه برای تولیدکنندگان وجود داشته باشه. در بحث های نظامی چون بودجه مناسبی هست ما خوب پیشرفت کردیم...اما در خیلی از زمینه های دیگه چون دولت وارد شده و یک سقف هزینه تعریف کرده تولید کننده ، ترجیح میده تولید نکنه و با این سودهای بانکی ،پولش رو بزاره بانک و برداشت بیشتری داشته باشه، درگیر مالیات و ترس از نوسان بازار هم نداشته باشه.

  • Like 4
لینک به دیدگاه
قیمت و تقاضا در رشد صنایع خیلی تاثیرگذار هست. همیشه بحث فنی نیست...باید یک عامل انگیزه برای تولیدکنندگان وجود داشته باشه. در بحث های نظامی چون بودجه مناسبی هست ما خوب پیشرفت کردیم...اما در خیلی از زمینه های دیگه چون دولت وارد شده و یک سقف هزینه تعریف کرده تولید کننده ، ترجیح میده تولید نکنه و با این سودهای بانکی ،پولش رو بزاره بانک و برداشت بیشتری داشته باشه، درگیر مالیات و ترس از نوسان بازار هم نداشته باشه.

 

بحث نظامی داستانش فرق میکنه و خداروشکر هم توش پیشرفت داشتیم ولی در این بحث نمیگنجه و نمیخوام ورود کنم ...

 

همین دیگه بها داده نمیشهه به تولید کننده ها..... چون واقعا میبینم تولید کنندگان و طراحان خودمونو که بهشون بها داده نمیشه..... جوری که حتی از فرانسه اومده بودن دیده بودن و هنگ کرده بودن که چطور تونستید همچین قطعاتی بسازید....اما چیشد؟؟اون خط تولید خوابید!

 

جدیدا هم یه قطعه دیگه ساخته شده توسط مهندسینمون که سرعت تولید و کیفیت قطعه خیلی بالاتر از اون مدل فرانسویشه.... امیدوارم که این یکی نخوابه....

 

 

باید از این استعدادها استفاده بشه ولی متاسفانهsigh.gif

  • Like 4
لینک به دیدگاه

درود

بحث جالبیه و مریم خانوم تقریبا موارد مهم رو بهش اشاره کردن.

ما از سال48 صنعت خودرو وارد کشور شد و متاسفانه بعد از 46 سال هنوز هم مونتاژ کار هستیم و نتونستیم بعد از این همه مدت این صنعت رو دست بگیریم و خودمون رو نشون بدیم

کاری که کره ای ها همزمان با ما شرکت دوو رو خریدن و الان خیلی از بازار جهانی رو دست گرفتن و خودروهایی رو تولید میکنن که فکر و ایده ش کاملا از خودشونه.

ما هنوز هم حق نداریم پژو پیکان و سایر محصولاتی رو که خریداری کردیم کوچیکتری دستکاری درشون دشاته باشیم چون فقط همین محصول رو خریدیم و اگه خودرویی بخوایم داشته باشیم باید فکر و ایده اصلیش از خودمون باشه.

 

مورد دیگه که باید بگم ممنوع کردن ورود خودرو های خارجی و قرار دادن مالیات هایی با بیش از 300 درصد بود که همین عامل خودش باعث عدم نیاز خودرو سازها به سمت پیشرفت بود چون محصول بنجل رو با چندین برابر قیمت تموم شده میتونستن در خود کشور که هیچ رقیبی هم برای رقابت نداشتن بفروشن.

شما وقتی به فکر پیشرفت هستید که رقیبی در کار باشه و بخواید بازار از دستتون خارج نشه وقتی کل بازار در دست شماست و هیچ رقیبی نداری دلیلی برای هزینه کردن به خاطر پیشرفت و به روز کردن محصولاتت نداری.

قرار بود این حمایت در ابتدا 10 ساله و یا پنج ساله باشه که تبدیل شد به حمایت مادام العمر دولت از این خودروسازها و عدم اجازه ورود محصولات خارجی به کشور شد.

صنعت موشک سازی و خیلی صنایع دیگه:w02:

 

 

خب دلیل این همه ضعف چیه؟؟

راستیتش رو بخوای ما آنچنان پیشرفتی هم در بخش موشک سازی نداشتیم.

شاید نسبت به 40 سال پیش مقایسه کنی آره پیشرفت داشتیم اما مقایسه رو باید با الان جهان داشته باشیم.

40 سال پیش در بخش نظامی 40 سال پیش کشورهایی مثل آمریکا انگلیس روسیه فرانسه و ... در چه سطحی بودن و مما در چه سطحی بودیم و الان ما نسبت به اونا در چه سطحی هستیم؟

ما الان کلاشینکفی رو تولید میکنیم که هنوز هم توان رقابت با محصول قدیمی اون کشورهارو نداره.

منکر پیشرفت در بخش نظامی نمیشم چون ما تو این چند دهه بیش از نیمی از بودجه سالانه کشور رو به بخش نظامی اختصاص دادیم اما همچنان نیازمند خریداری سلاح از کشورهای خارجی هستیم.

هنوز هم با هواپیماها و هلی کوپترهای چهار دهه پیش داریم پرواز میکنیم.

هنوز هم بیشترین خریدار سلاح از روسیه و چین هستیم.

در حالیکه با تغییر دادن سیاست های کشور و کمی آروم تر بودن در جامعه جهانی ماهم میتونستیم بدون نیاز به سلاح های آنچنانی و خریدهای سرسام آور سلاح این هزینه هارو خرج پیشرفت رد سایر موارد کنیم

  • Like 6
لینک به دیدگاه

سرعت پیشرفت ما توی صنعت موشک سازی قطع به یقین از سرعت پیشرفت خیلی از کشوره ها بیشتره... تا اونجایی که م باهاش درگیر هستم و میدونم

  • Like 4
لینک به دیدگاه
قیمت و تقاضا در رشد صنایع خیلی تاثیرگذار هست. همیشه بحث فنی نیست...باید یک عامل انگیزه برای تولیدکنندگان وجود داشته باشه. در بحث های نظامی چون بودجه مناسبی هست ما خوب پیشرفت کردیم...اما در خیلی از زمینه های دیگه چون دولت وارد شده و یک سقف هزینه تعریف کرده تولید کننده ، ترجیح میده تولید نکنه و با این سودهای بانکی ،پولش رو بزاره بانک و برداشت بیشتری داشته باشه، درگیر مالیات و ترس از نوسان بازار هم نداشته باشه.

من اسمشو میزارم احساس خطر یا رقابت اگه باشه رو کیفیت و قیمت میشه کار کرد و به استانداردها خودروسازی نزدیک شد

  • Like 3
لینک به دیدگاه
سرعت پیشرفت ما توی صنعت موشک سازی قطع به یقین از سرعت پیشرفت خیلی از کشوره ها بیشتره... تا اونجایی که م باهاش درگیر هستم و میدونم

 

رو خرید یا تولید؟؟؟:ws38:

  • Like 4
لینک به دیدگاه
×
×
  • اضافه کردن...