رفتن به مطلب

plugin vray in 3ds max


سارا بهمنی

ارسال های توصیه شده

با سلام

 

در این تاپیک قصد دارم با همکاری دوستانی که تواناییش رو دارند آموزش vray در تری دی مکس رو داشته باشیم...

 

 

و

 

اما.........

 

مخاطبان این آموزش

 

گروه اول: علاقمندانی که هیچ اطلاعات قبلی و پیشینه ی آموزشی از vray ندارند.

 

گروه دوم : کسانی که با وجود گذروندن دوره های آموزشی vray , مشکلات و سوالات متعددی پیش روی خود میبینند.

گروه سوم: کسانی که به ابزارها و امکاناتvray کاملا مسلط هستند ولی توانایی لازم برای استفاده این ابزارها را ندارند.

 

گروه چهارم: اصن ما همه ی مخاطبامونُ دوست میداریم.....

 

با ما همراه باشید:icon_gol:..:icon_gol::ws3:

 

 

 

 

 

**فقط خواهشمندم اینجا اسپم نشه تا انسجام مطلب حفظ بشه.:icon_gol:

 

** هر جمعه در چند پست آپدیت میشه..

  • Like 11
لینک به دیدگاه

خانوم ها... آقایون پلاگین(plugin) چیه؟؟؟

 

**پلاگین ها ابزارهایی هستند که روی 3D Max نصب میشن و برخی قابلیت ها را بهش اضافه میکنند.معمول ترین این پلاگین ها که استفاده میکنید وی ری(vray) هست....

 

پلاگین vray یکی از رایج ترین پلاگین های رندر در نرم افزارهای سه بعدی است که در بین کاربران این نرم افزارها ,به ویژه علاقمندان به رندرهای تک فریم (still image) کاربرد

 

وسیعی دارد.

 

++ این پلاگین باید هماهنگ با نسخه مکس شما باشه که در همین پست براتون آپلود میکنم...

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

  • Like 9
لینک به دیدگاه

* در صورت وجود آنتی ویروس بر روی سیستم ، بهتر است آن را غیر فعال نمایید.

1. اتصال خود را از اينترنت قطع نموده و فایل نصب V-ray را اجرا نمایید و در صفحه ظاهر شده بر روی Next کليک نماييد.

 

7o3o3odq5rmifxpxos92.jpg

 

2- در پنجره ظاهر شده بر روی I Agree کلیک نمایید.

 

825bkuwapte58vpivs1b.jpg

 

3-در این پنجره Workstation را انتخاب نموده و بر روی دکمه Next کلیک می کنیم.

 

rhp1jsdmqts76ezkbujc.jpg

 

4-در پنجره ظاهر شده در صورت نصب صحیح 3dmax آدرس ها به صورت خودکار آدرس دهی می شوند در صورتی که آدرس دهی نشده بودند در لینک اول میبایست پوشه اصلی و روت 3dmax را انتخاب نمایید.در لینک دوم در پوشه 3dmax پوشه Plugin را انتخاب می نماییم.در لینک های 3و4 به ترتیب محل نصب Vray و Vray RT را مشخص می کنیم و در نهایت بر روی دکمه Next کلیک می نماییم.

 

8dqkri9x41jljtehlu88.jpg

 

5- در این مرحله نیز بر روی Next کلیک می نماییم.

 

53auct93gyl68coa8dij.jpg

 

6-در این قسمت تیک گزینه Install WIBU Key Drivers را برداشته و بر روی Next کلیک می نماییم.

 

6a6ot1ehbdq7em6jbrdx.jpg

 

7- در این مرحله بر روی Next کلیک می نماییم و پس از اتمام مراحل نصب بر روی Finish کلیک نمایید.

 

gmk2d1f2qcvfvxnmbt3.jpg

 

نحوه کرک V-ray :

1- از پوشه Crack فايلهاي cgauth.dll و vray2013.dll را در مسير نصب کپي و جايگزين نماييد.

مسير پيش فرض:

C:\Program Files\Autodesk\3ds Max 2014

2-فايل cgauth.dll را نيز در مسير نصب V-Ray کپي و جايگزين نماييد.

مسير پيش فرض:

C:\Program Files\Chaos Group\V-Ray\RT for 3ds Max 2014 for x86\bin

هم اکنون پلاگین Vray به درستی کرک شده و می توانید از آن در نرم افزار 3ds max استفاده نمایید.

  • Like 8
لینک به دیدگاه

1.run *3dsmax* program then go to "rendering>>render setup

 

2.click on "common" tab then scroll to the end of this windows untill you see "assign rendere"

 

3.click on "assing rendere

 

4.choose "v-ray adv........"then click on "ok"

 

 

d85n3l1ywm5u2dllhme.jpg

 

32jxntzi8gwtl2mxxzw9.jpg

 

 

 

 

  • Like 6
لینک به دیدگاه

من فرض میکنم شما مدلسازی رو بلد هستین و ویری رو هم نصب کردین.....در این بخش ویری سان(خورشید ویری) رو مورد بررسی قرار میدم.

 

یه نور موازی هست....برای رسم اون , چون نور هدف داری هست با درگ کردن اقدام به رسم میکنیم و از طرفی به خاطر اینکه قراره جایگزین نور خورشید بشه در محیط تری

 

دی مکس بهتره اون رو در فاصله ی دوری از موضوعات قرار بدیم...

 

 

*دقت داشته باشید::نور خورشید در شرایط عادی یا زمانی که از دوربین استاندارد (یعنی دوربین ویری نباشه) استفاده میکنیم,نورش خیلی زیاده..برای اصلاح شدت نور خیلی

 

ساده میتونیم قدرت اون رو کم کنیم ولی دلیل اصلی زیاد بودن نور این هست که نور ویری متناسب با دوربین ویری نور رو پراکنده میکنه.

 

 

8t7n5a9tyqhlxi3rwd.jpg

 

sj4srctli8ioi8b30ks5.jpg

  • Like 7
لینک به دیدگاه

پارامترهای vray sun

 

enabled: فعال یا غیر فعال کردن نور.....اگه غیر فعال باشه چیزی که رندر میشه یه صحنه ی سیاه هست.باید فعال باشه.....

 

invisible:غیر فعال بودنش یعنی نور خورشید در صحنه ی مکس دیده نشه.

 

turbidity:آلودگی هوا یا گردو غبار رو میشه به این پارامتر نسبت داد....هر چه قدر مقدار این عدد بیشتر باشه صحنه ی ما نارنجی تر و زردتر خواهد شد,هر چه قدر مقدار این عدد

 

کمتر باشه صحنه ی ما آبی تر و تمیزتر میشه.(مقدارش از 2 تا 20 متغیره)...پیشفرض 3 هست که عدد متعادلی هست..

 

ozone:از لحاظ عملکرد معکوس turbidity هست...هر چه اثرش بیشتر باشه صحنه ی آبی تر و تمیزتری خواهیم داشت و بالعکس.(0تا 1 متغیره)

 

intensity multipler:قدرت نور خورشید هست که عددی بین 0.02 تا 0.03 رو براش در نظر بگیرید.

 

هر عددی که اینجا در نظر بگیرید روی گزینه f-number در تنظیمات دوربین ویری هم باید عدد مناسبش رو در نظر داشته باشید.مثلا اگه مقدار 0.02 رو در نظر داشته باشید

 

f-number رو میتونید روی عددی بین 2.5 تا 3 تنظیم کنید

 

size multipler:اندازه ی منبع نور هست.....عددی بین 2 تا 5 رو در نظر میگیریم.

 

هر چقدر به ظهر نزدیک تر باشیم عدد هم به 2 نزدیک تر هست..و هر چه قدر اندازه ی منبع نور کمتر باشه سایه ها خطی میشه و هرچه قدر اندازه ی منبع نور بیشتر بشه باعث

 

میشه سایه ها محوتر بشه (یعنی تبدیل به نیم سایه میشه)...

 

shadow subdivis:تنظیم کننده ی کیفیت سایه هست.مقدار 20 تا 50 رو من براش در نظر میگیرم

 

shadow bias:تنظیم کننده ی طول سایه است..0.2 که به صورت پیشفرض هست میتونیم انتظار داشته باشیم طول سایه ی منطقی تری داشته باشیم.

 

13zl7s3kutou5mm3xduw.jpg

  • Like 9
لینک به دیدگاه

با توجه به انتخاب نوع ویری لایت برخی از پارامترایی که در عکس زیر میبینید فعال یا غیرفعال میشه...مثلا وقتی plane رو انتخاب میکنیم اندازه ها فعال هست dome light option

 

غیر فعاله...یا مثلا اگه نوع dome رو انتخاب کنیم اندازه ها غیرفعاله و بخش dome light option فعال میشه....

 

بر همین اساس تشریح ویری لایت رو به دو دسته تقسیم بندی میکنم ,نوع plane و sphere رو با هم بررسی میکنیم....و نوع mesh و dome رو باهم بررسی میکنیم.

 

cz6mfuwuw8rk5rng8f8.jpg

 

 

 

uvnq27k8asd3h34d0jp.jpg

  • Like 10
لینک به دیدگاه

با ذکر مثال ساده نور plane رو تشریح میکنم...قبل از اینکه پارامترهای plane رو بگم مروری میکنم به صحنه ای که به عنوال sample آماده کردم...

 

این صحنه شامل:1. اتاق ساده با 2 تا پنجره برای ورود نور به داخل

 

2.سقف

 

3.کف

 

4.یه دوربین که زاویه ی ما رو فیکس کرده...

 

5. در داخل اتاق هم چند آبجکت (میز و صندلی و قوری و آینه)

 

*متریال ها از نوع ویری هستن..........بحث متریال ها رو به طور مفصل در آینده توضیح میدم...

 

zpbgec5xrwk74mcfwijn.jpg

 

 

**برای رسمش به مشابه رسم plane رفتار میکنیم...با درگ کردن میتونیم اون رو رسم بکنیم...یه صفحه ی نورانیه که به سمت فلشی که داره نور پرتاب میکنه...

 

uqs52mcs1xn4osjxnsz.jpg

  • Like 8
لینک به دیدگاه

میتونیم اون رو مشابه هر آبجکت دیگه ای تنظیم بکنیم , بچرخونیم و متناسب با کارمون سرجاش قرار بدیم ......

 

یکی از کاربردهای نور vray light از نوع plane قرار دادن اون پشت پنجره , برای ورود نور به داخل اتاق هست...یا به عنوان نورهایی که صفحه ای هستن مثل نوری که بالای

 

اتاق قرار میگیره .....یا نورهایی که واقعا منبع نورشون صفحه ای یا باکسی هست ...مثل نور فضاهای اداری

 

خب حالا بریم سراغ پارامترهای plane:

 

1.on: روشن , خاموش کردن ....اگه غیر فعال بشه فضا کاملا تاریک میشه.

اگه غیر فعال بشه :

 

09pgneeadrefpvsv6bu8.jpg

اگه فعال باشه:

 

dknb6lhho9yhl7ddyqe.jpg

  • Like 8
لینک به دیدگاه

2.enable view port shading : اگه فعال باشه میتونیم سایه ها رو در view port ببینیم...

 

بخش intensity مربوط به دو آیتم قدرت نور و رنگ میشه...

 

3. unite: واحد ....با توجه به واحدی که انتخاب میکنیم ممکنه مقدار multiplier تغییر بکنه..

 

4. multiplier: قدرت نور ...مسلما هر جه مقدار multiplier بیشتر باشه قدرت نور در صحنه بیشتر میشه..

 

5. Mode: بر حسب color یا temperature

 

اگر color رو انتخاب کنیم میبینیم که با تغییر در رنگ نور میتونیم اثر اون رو در صحنه داشته باشیم....

 

caj75s65qytm84ec1mwl.jpg

 

همچین تغییری در رندر ایجاد میشه ..

 

dnnwkr5dnnk8mbr9gip.jpg

  • Like 6
لینک به دیدگاه

همچنین میتونیم تغییر نور رو با استفاده از دما کنترل کنیم.....temperature

 

اگر mode رو به temperature تغییر بدم , با تغییر در پارامتر temperature رنگش عوض میشه ..هرچه قدر مقدار بیشتر باشه رنگ نور سردتر خواهد شد ...مانند شکل زیر:

 

y4kot1kao849jutk3ss0.jpg

 

و هر چه قدر مقدار کمتر باشه رنگ گرمتر میشه..راحت تر اینه که با color کار کنید...

  • Like 8
لینک به دیدگاه

6. size: دقت کنید که size ( اندازه ی نور plane ) با قدرت اون ( multiplier ) در ارتباطه...در واقع حاصل ضرب مساحت نور plane در قدرت اون همیشه نور ثابت رو در فضا

 

پراکنده میکنه...

 

half lenght: نصف طول

half wide : نصف عرض

 

7. option

 

* cast shadow : اگر فعال باشه آبجکت ها سایه خواهد داشت و اگر غیر فعال باشه آبجکت ها سایه نخواهند داشت...

 

* double - sided : در ابتدا گفتیم نور plane به جهتی که فلش داره نور پرتاب میکنه...ولی اگه گزینه ی double - sided رو فعال کنیم , به سمت مخالف هم پرتاب نور

 

خواهیم داشت..به این شکل:

 

17l70atl3va4ays122tf.jpg

 

* invisible : اگر فعال باشد نور در رندر دیده نخواهد شد...

 

*ignore light normals : مربوط به تابش نور به صورت عمود بر صحنه است ...یه نور vray light از نوع plane هم به صورت عمود و هم به صورت غیر عمود نور

 

پراکنده میکنه..پس وقتی این گزینه فعال هست اونایی که به صورت عمود و چه به صورت غیر عمود هستن با یه قدرت نور پرتاب میکنند..مانند شکل زیر:

 

 

f6bw5qzsq86dhs0wfch.jpg

 

اما وقتی این گزینه رو غیر فعالمیکنیم نورهای غیر عمود شدتشون کمتر میشه ...و فضامون کمی تاریک تر میشه ...مانند شکل زیر:

 

4td566er77kentg0klgf.jpg

* no decay : (تضعیف نور)..................به تصویر زیر دقت کنید:: وقتی این گزینه غیرفعال باشه چه اتفاقی می افته.......

 

منبع نور ما نور پرتاب میکنه و در شروع اون مقدار نور زیاده و به تدریج شروع میکنه به کم شدن...آبجکت هایی که نزدیک به نور هستن , نور بیشتری دارن و بهتر دیده

 

میشن و اونهایی که دور از منبع نور هستن تاریکتر دیده میشن....

 

5sownzl9c99g62ux7xh4.jpg

 

حالا اگه گزینه ی na decay رو فعال کنیم , میبینیم که این اثر از بین میره در واقع آبجکت هایی که دور هستن به همون اندازه نور میگیرن که آبجکت های نزدیک

 

نور میگیرن و از طرفی مرز بین سایه و نور هم به صورت خطی در میاد..مانند شکل زیر:

 

kgu9jbmw96uceehuahxz.jpg

* دلیلی نداره این گزینه رو فعال کنیم مگر در شرایط خاص...

  • Like 8
لینک به دیدگاه

* sky light portal : اگر این گزینه رو فعال کنیم می بینیم که سایر گزینه ها در option و حتی شدت نور و رنگ غیر فعال میشه...

 

sky light portal باعث میشه که نور محیط از دریچه نور vray light از نوع plane عبور بکنه و در محیط پراکنده بشه ...زمانی من از این استفاده میکنم که مثلا

 

بخوام نور background رو وارد اتاق بکنم.

 

* simple : باعث میشه که تمامی آبجکت ها و تمامی عواملی که در صحنه , خارج فضای داخلی هستن , برای اون لحاظ نشه...در شرایط عادی نه تنها background بلکه رنگ

 

آبجکت های محیط هم روی sky light ما تاثیر داره....مثلا : اگه آبجکت قرمز رنگی در خارج از محیط داخل داشته باشیم میتونه روی نور ما اثر بگذاره..

 

اما اگه گزینه ی simple رو فعال کنم تمامی اینها نادیده گرفته میشه و فقط رنگ background هست که بر روی اون تاثیر میذاره...

 

* aftect diffuse : تاثیر نور بر روی رنگ آبجکت ها

* aftect specular : تاثیر نور بر روی هایلات (نقطه ی نورانیه ) آبجکت ها

 

* aftect reflection : تاثیرش روی رفلکش

 

مثال afect reflection :

 

همان طور که دیده میشه نور ما حتی زمانی که invisible هست در آینه دیده میشه....وقتی afect reflection فعال باشه :

 

nycjnl5n6eaz90cmkxr.jpg

 

اما اگه این گزینه غیر فعال باشه مبینیم که در آبجکت هایی که دارای reflection هستن دیده نمیشه...مانند شکل زیر:

 

zvqwu9yqcf9t892l2ick.jpg

 

 

 

 

  • Like 7
لینک به دیدگاه

8. sampling :

 

subdivis*e : باعث میشه کیفیت نیم سایه افزایش پیدا بکنه ..اگر subdivis رو زیاد کنم کیفیت نیم سایه ها بهتر میشه.

 

.shadow bia*s: طول سایه است ...هر چه مقدار بیشتر باشه طول سایه بیشتر خواهد شد و هر چه به صفر نزدیکتر باشه سایه ها طول منطقی تری خواهند

 

داشت...

 

cutoff: باعث میشه فضایی که نور پرتاب میشه کوچیکتر بشه . هر چه قدر مقدارش بالاتر بره فضایی که نور پرتاب میشه کاهش پیدا میکنه..(محدود میشه)

 

* به صورت پیش فرض بر روی 0.001 هست و مقدار منطقی ای هم هست...

 

* زمانی از این گزینه استفاده میشه که ما انتظار داریم نور در محدوده ی خاصی قرار بگیره تا زمان رندر رو بتونیم کنترل کنیم ..

 

9 . texture : میتونیم به نورمون بافت بدیم ( مپ بدیم )...

 

هر مپی که در تکسچر قرار میگیره ( none ) با توجه به تیرگی یا روشنی مپ نور رو کنترل میکنه...

*resolution : باعث بالا رفتن کیفیت مپ میشه...

 

adaptivenes*s : میزان سازگاری sample های نورهای حاصل از تکسچر رو با نور محیط زیاد میکنه..

 

* هر چه قدر این مقدار بیشتر بشه با کاهش noise (بی نظمی ) در صحنه مواجه می شیم

  • Like 7
لینک به دیدگاه
  • 2 هفته بعد...
×
×
  • اضافه کردن...