رفتن به مطلب

فسيل باكتري مريخي تاييد شد


moein_13

ارسال های توصیه شده

martianfossil.jpg

 

 

شهاب‌سنگ جنجالي آلن‌هيلز دوباره خبرساز شده است. اين بار، ناسا شواهدي قطعي دال بر حيات ابتدايي در گذشته مريخ پيدا كرده و تا چند هفته ديگر، آن را در مراسمي رسمي اعلام خواهد كرد.

 

ذوالفقار دانشي: در سال 1984 / 1363، شهاب‌سنگي در قطب جنوب پيدا شد كه از مريخ جدا شده بود. با بررسي اين شهاب‌سنگ در آزمايشگاه‌هاي ناسا، پژوهشگران توانستند شواهدي مرتبط با ساده‌ترين شكل حيات پيدا كنند. انتشار اين خبر در سال 1375 / 1996، موجي از شگفتي را در جوامع علمي برانگيخت و صدالبته كه موافقان و مخالفان در مورد آن، مباحثات فراواني به پا كردند.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
اكنون كه سيزده سال از آن تاريخ مي‌گذرد، پژوهشگران ناسا دوباره به سراغ اين شهاب‌سنگ رفته‌اند و آن‌را با پيشرفته‌ترين ميكروسكوپ الكترونيكي موجود آزمايش كرده‌اند.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
گزارش كرده است شواهد قوي‌تري از وجود نشانه‌هاي حيات در اين شهاب‌سنگ مريخي كه آلن‌هيلز نام گرفته، وجود دارد. قرص‌هاي كربنات و بلورهاي ريز مانيتيت كه در اين شهاب‌سنگ يافت شده‌اند، در شرايط طبيعي به‌وجود نمي‌آيند و تنها فرآيندي كه مي‌تواند اين مولكول‌ها را در كنار يكديگر برجا بگذارد، فرآيندهاي حياتي يك ميكروارگانيسم است.

 

قرار است نتايج اين تحقيقات كه بر وجود حيات ابتدايي در گذشته بسيار دور مريخ دلالت دارد، طي چند هفته آينده به‌طور رسمي از سوي ناسا منتشر شود. مقاله اين گروه نيز در شماره نوامبر نشريه ژئوكميكا ات‌كازموكميكا اكتا (نشريه انجمن ژئو‌شيمي و شهاب‌سنگ‌شناسي) منتشر خواهد شد.

 

مشهورترين شهاب‌سنگ تاريخ

شواهد زمين‌شناختي نشان‌دهنده آن است كه شهاب‌سنگ آلن‌هيلز، 4 ميليارد سال پيش همراه با ديگر بخش‌هاي پوسته مريخ منجمد شد. حدود 16 ميليون سال پيش، بر اثر برخورد جسمي آسماني با سياره سرخ از آن جدا شد كه محل برخورد را در گوشه پايين، راست اين تصوير مي‌بينيد.

 

marscrater.jpg

 

در اثر اين برخورد، اين تكه‌سنگ سفر 16 ميليون ساله خود را براي رسيدن به زمين آغاز كرد تا سيزده‌هزار سال پيش طي شهاب‌باراني به قطب جنوب زمين برخورد كرد.

 

دانشمندان، اين شهاب‌سنگ را در سال 1984 / 1363 كشف كردند و با بررسي تركيب حباب‌هاي هواي برجامانده در اين سنگ، فهميدند كه منشا آن، سياره سرخ است.

 

شواهد موجود در اين شهاب‌سنگ مانند تركيبات كربنات، مولكول‌هاي آهن مغناطيسي (Fe3O4) و تصويري از بقاياي استوانه‌اي شكلي كه به فسيل باكتري مريخي تعبير شد، سروصداي زيادي به راه انداخت، طوري‌كه بيل كلينتون، رييس‌جمهور وقت ايالات متحده شخصا خبر اين كشف را در كاخ سفيد اعلام كرد.

 

از آن زمان تاكنون تلاش‌هاي بسياري براي تاييد يا رد اين فرضيه انجام شده كه البته تاكنون همه آنها با شكست مواجه شده است. ناسا اميدوار است با انتشار نتايج جديد بررسي اين شهاب‌سنگ، بتواند سياست‌هاي جديدي براي كاوش‌هاي سيارات در پيش بگيرد.

منبع: خبرآنلاين

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...