Mohammad Aref 120452 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 9 مرداد، ۱۳۹۴ ساختمان هاي طبيعي و چگونگي تاثير آنها بركاهش هزينه و مصرف انرژي باتوجه به اينكه مصالح طبيعي ازدل طبيعت بيرون مي آيند كمترين اسيب را برمحيط زيست وارد مي كنند و موجب كاهش هزينه هاي مربوط به جبران خسارت ناشي ازاثرات نامطلوب برمحيط زيست ميگردند البته بايستي درانتخاب ساختمانهايي كه دركنار آنها قرارميگيرند وهمچنين موادي كه براي بهبود مشخصات آ«ها به اين ساختمايه ها افزوده ميشوند دقت لازم به عمل آيد بررسي هاي مربوط به ساختمايه هاي طبيعي روشن مي كند كه كاربرد آنها بيشتر درساخت ساختمانهايي باطول عمر كوتاه ساختمانهايي بامقياس كوچك و درمقياس محلي و همچنين درطراحي داخلي و و بصورت جزئي درسازه ساختمان مي باشد محدوديت استفاده ازاين ساختمايه ها مصالح منجر به استفاده ازساختمايه هاي مصنوعي ميگردد البته بايستي توجه داشت كه درهرمقياسي با درنظر گرفتن تمامي ابعاد دست به انتخاب ساختمايه چه طبيعي و چه مصنوعي زد و تاآنجا كه امكان دارد درمقياس كوچك ازساختمايه هاي طبيعي كه دوستدار محيط زيست و پايدارهستند بهره برد دراين مقاله سعي شده است كه به مهمترين جنبه هاي تاثير گذار درانتخاب مصالح پرداخته شود ازقبيل چرخه عمر ساختمايه بعدزيست محيطي بعداقليمي جايگاه بكارگيري بعداقتصادي و همچنين براي درك بهتر وداشتن يك انتخاب صحيح چندنمونه ازساختمايه هاي طبيعي بامبو/بسته هاي كاه /همكريت و غيره مورد بررسي قرارگرفته و جزئيات اجرايي آنها ذكر گرديده است كلمات كليدي: ساختمايه ، شرايط اقليمي ، اتصالات ، چرخه عمر ، محيط زيست نويسندگان: كيانا مدرس احمدي، سيامك گل نرگسي دانلود مقاله لینک به دیدگاه
Mohammad Aref 120452 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 9 مرداد، ۱۳۹۴ سمبولها و نمادهاي باستان ارزشهاي يك تمدن در معماري و فرش در بررسي پژوهشها و مطالعات انجام شده به نظرمي رسد غالب پژوهشگران بر اين باورند كه تصور از ارتباط فرش و معماري بيشتر به سمت باغ ايراني گرايش دارد ولي شايد اين دو مقوله بسيار فراتر از باغ ايراني در روند ارزشهاي يك تمدن تاثيرگذار بوده اند. نمادهاي مورد استفاده در اين دو هنر ريشه در سمبولهاي كهن باستان دارد. هدف اين پژوهش بررسي معناي نمادها و اسطوره هاي مشترك در هنر معماري و فرش است تا به ارايه تصوير و پيوندي مشترك بينمعماري و فرش بپردازد و نشان دهد اين دو حوزه تا چه اندازه در انديشه و خاستگاه مباني فكري يك تمدن تاثيرگذار بوده است كه با بهره گيري از اينسمبولها بتوان در تداوم معماري ايران ايفاي نقش كرد و زمينه اي براي بروز خلاقيت و شكوفايي و نوآوري در هنر معماري ايجاد كرد. براي دستيابي به هدف فوق اين پژوهش با بهره گيري از روش پديدارشناسانه دلايل استفاده از نمادها و سمبولها در هنر فرش و معماري را بررسي كرده و با توجه به آن تلاش دارد تا شكل گيري و پيدايي اين سمبولها و نمادها در هنر فرش و معماري را مورد تحليل قرار دهد و به فصل مشترك بين اين هنرها بپردازد. در اين پژوهش تلاش شد تا باورهاي مردم در هر دو هنر معماري و فرش شناسايي شود و مورد مقايسه و تحليل قرار گيرد كلمات كليدي: هنر معماري. فرش. طبيعت. نمادها. سمبولها نويسندگان: مجيد احمدي، رسول احمدي دانلود مقاله لینک به دیدگاه
Mohammad Aref 120452 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 9 مرداد، ۱۳۹۴ شهر دوستدار سالمند مناسب سازي مراكز محله براي سالمندان شهردوستدار سالمند شهري است كه درآن سالمندان و مردم عادي هردو به يك اندازه ازحقوق شهروندي برخوردارند و شهرباسالمندان غريبه نيست و استانداردها و كدهاي طراحي درمناسب سازي آن رعايت ميشود باتوجه به افزايش شمارسالمندان درجوامع مختلف اهميت اين پژوهش اشكار ميشود هدف ازمطالعه حاضر مناسب سازي و درعين حال برطرف كردن مشكلات سالمندان با توجه به طراحي شهري مي باشد براساس يافته هاي پژوهش به معيارهاي صحيح طراحي براي مراكز محلات دست يافته ايم كه به نحوي كه پاسخ گوي نيازها و حقوق سالمندان باشد درانتها نيز راه كارها و پيشنهاداتي مطرح شده كه درصورت اجراي آنها گامي موثر درجهت سلامت روح و جسم اين گروه ازشهروندان برداشته ميشود پژوهش ازنوع كاربردي و روش آن توصيفي تحليلي مي باشد جهت گرداوري اطلاعات ازروش كتابخانه اي ميداني بهره برده شده است كلمات كليدي: شهردوستدارسالمند ، مركزمحله ، مناسب سازي نويسندگان: محمدتقي وليداد، سيده مريم مجتبوي، ناهيد شهسواري دانلود مقاله لینک به دیدگاه
Mohammad Aref 120452 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 13 مرداد، ۱۳۹۴ طراحي سايت حمل و نقل تركيبي بندر خشك با رويكرد معماري اسلامي در بناهاي غيرمذهبي هدف اصلي اين پروژه طراحي سايت حمل ونقل تركيبي بندرخشك مي باشد كه كليه خدمات انبار كالا و مبادلات كالايي و صادرات و واردات كالا و حتي خدمات گمركي را ارايه نمايد يكي ازبزرگترين اشكالات چرخه حمل ونقل كالا درصد بالايي ازبين رفتن كالا درجابجايي كالا و تخليه و بارگيريهاي متعدد مي باشد كه باعث افزايش قيمت تمام شده كالا ها ميشود باطراحي اين سايت برانيم تا بتوانيم ازاين تعددجابجايي ها پرهيز گردد و كالا با كيفيت بيشتري به دست مصرف كننده برسد و يكي ازجلوه هاي اسماء الهي درطراحي انسان به عنوان جانشين خدا تجلي پيدا نمايد درطراحي يك سايت با ويژگيهاي معماري اسلامي بيشتر ازآنكه معماري با فرم و يا كاربرد اسلامي مي بايست مدنظر باشد عملكرد آن ساختمان ياسايت مي بايست اسلامي بوده و ارتباط فرم فضا و عملكرد مي بايست پاسخگوي نيازها بوده و درسلامت باشند اينچنين فضايي هرچند كاربردي بااعمال ديني و فرائض آن نداشته باشد بيانگر واقعي معماري اسلامي مي باشد ح ال اين فضا ميخواهد عملكرد مذهبي داشته باشد ياخير.اين تحقيق با استفاده ازروش توصيفي Descriptive Method و ازنوع براوردي ارزشيابي و موردي و روش تجربي Experimental Method انجام شده است كلمات كليدي: بندرخشك ، انبارداري ، معماري اسلامي نويسندگان: مجيد عزيزي، اميراحمد امينيان دانلود مقاله لینک به دیدگاه
Mohammad Aref 120452 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 13 مرداد، ۱۳۹۴ طراحي شهري همسو يا در تقابل ايجاد احساس امنيت در فرد نمونه موردي شهر دزفول بشر در طول اعصار و قرون، هميشه در پي اتخاذ تدابيري جهت مبارزه با پديده ي بزه و ناهنجاري اجتماعي و پيشگيري از وقوع آن بوده است. يكي از راهبردهاي مهم پيشگيرانه از جرم و ايجاد امنيت رواني در محيط شهري، پيشگيري از طريق معماري شهري و طراحي محيطي است،طراحي مناسب و كاربردي مؤثر از فضا و محيطساخته شده كه منجر به كاهش فرصت هاي مجرمانه، ترس از جرم و بهبود كيفيت زندگي و موجب امنيت رواني در محيط مي شود.. مفهوم امنيت اجتماعي و احساسامنيت شهروندان را ميتوان به عنوان عنصري كليدي در جهت دستيابي به شهري آرماني و دور از آسيب هاي شهري و كجروي هاي اجتماعي تلقي نمود. در حقيقتاحساس عدم امنيت مانعي جدي در برابر فعاليت هاي اجتماعي شهروندان به ويژه در مكان هاي خاص خواهد شد كه خود از يك سو موجب تداوم و تشديد ناهنجاريهاي اجتماعي مي گردد و از سوي ديگر تنزل ارزش هاي هويتي و كاهش سرمايه ي اجتماعي خواهد گرديد. لذا بررسي و شناسايي عوامل تاثير گذار در اين راستا ازاهميت بسزايي برخوردار است .در اين مقاله ابتدا از طريق مطالعات كتابخانه اي و اسنادي به دسته بندي عوامل موثر در شكل گيري احساس عدم امنيت در فضاي شهري پرداخته شده است و سپس از طريق مشاهده ميداني به شناسايي مهمترين اين عوامل در فضاهاي شهري شهر دزفول در بخش هاي مختلف پرداخته شده است و در انتها چند راهكار براي حل اين معضل ارايه شده است كلمات كليدي: فضاي شهري ، امنيت ، آسيب هاي شهري ، دزفول نويسنده: اكرم سلامتي زارع دانلود مقاله لینک به دیدگاه
Mohammad Aref 120452 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 13 مرداد، ۱۳۹۴ گونه شناسي خانه هاي دوره قاجار سبزوار امروزه در شهر سبزوار چند ده خانه شاخص تاريخي وجود دارد، بررسي ها نشان مي دهد تاكنون با وجودنقش، تنوع و ويژگيهاي خاص، مطالعات كاملي درباره آنها صورت نگرفته است، اما به واسطه وجود نمونه هاي باارزش از دوره هاي مختلف تاريخي، در معرض تخريب قرارگرفتن آنها بهواسطه تغيير شيوه زندگي، تعدد مالكين،مهاجرت و به طور كلي از دست دادن جذابيتها براي زندگي امروز، بررسي اين خانه ها ضروري است. به دليلآنكه بيشترين تعداد خانه هاي تاريخي موجود سبزوار، قاجاري مي باشند در اين مقاله به گونه شناسي خانه هاي دوره قاجارسبزوار پرداخته شد. روش تحقيق مورد استفاده تركيبي بوده و نتايج حاصل از مطالعه نشان دادند خانه هاي سبزوار با مشخصات معماري اقليم نيمه گرم و خشك، عمدتاً درونگرا ساخته شده اند و آنها را براساس ويژگي هاي فضاي معماري، سازه و تزيينات مي توان به سه گونه دوره اول، دوم و سوم تقسيم كرد. بحث گونه شناسيمعماري از اواخر قرن 11 ميلادي در بعضي از كشورهاي اروپايي مطرح شده است. در ابتدا با اين موضوع بصورت خيلي كليشه اي برخورد مي شدو بهدسته بندي بناها بر اساس يك ويژگي مشترك مي پرداختند. يكي ديگر از روشهاي دسته بندي در اين زمان تقسيم بناها با ويژگي هاي مشترك نقشهآنها بوده است. اين روش داراي مزاياي زيادي است ولي متاسفانه با غرق شدن در يك نوع تفكر ، گرفتار چارچوبي جبري و پيوند روند تاريخي با ديدهاي مادي جبري به نتيجه گيري هايي پرداخته اند كه نتيجه آن با توجه به چارچوب ياد شده از پيش تعيين شده است در حاليكه در يك كار علمي علاوه بر بررسي شناختي كلي نتايج يم بايست بعد از مطالعه و تحقيق بدست آيند . كلمات كليدي: خانه دوره قاجار، گونه شناسي، سازه، تزيينات، فضاي معماري نويسندگان: مهدي مداحي، آرش صيادي، آيدا ثابتي دانلود مقاله لینک به دیدگاه
Mohammad Aref 120452 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 18 مرداد، ۱۳۹۴ لزوم ايجاد فضاهايي با قابليت ايجاد تعاملات دانشجويي در فضاهاي دانشگاهي فضاهاي دانشگاهي درزمره فضاهاي عمومي قراردارند كه باقشروسيعي ازافراد درزمانهاي طولاني ارتباط دارند اين دانشجويان كه داراي رشته هاي مختلف و ياهمسان مي باشند دراين فضاها براي مدت طولاني بايكديگر برخوردهاي اجتماعي دارند ازانجا كه دانشگاه هابايد مكاني براي يادگيري باشندتعاملات دانشجويي ميتواند زمينهرا براي ايجاد فضاهايي براي بحث و گفتگو هاهي مختلف درحيطه رشته ي تخصصي دانشجويان و يامسائل اجتماعي و ... بوجود آورد و همين گفتگوها ميتواندبه دانشجويان تخصصي هررشته فرصت بهره گيري ازتفكراتمختلف را بدهد و راه هاي جديد پيرامون حل مسائل بگشايد علاوه براين ميتوان به مزيت افزايش اگاهي هاي ميان رشته اي و افزايش سطح علميدانشجويان ازاين روش رااشاره كرد دراين پژوهش به تعريف اصطلاحات موردنياز و تاثير اين اطلاعات برمعماري پرداخته شده و مقاله ازنوع مروري مي باشد و روش تحقيق كتابخانه اي است كلمات كليدي: تعاملات اجتماعي ، تعاملات دانشجويي ، دانشگاه ها ، روانشناسي محيط ، معماري نويسندگان: حسام الدين مشرف، سيده مرضيه طبائيان دانلود مقاله لینک به دیدگاه
Mohammad Aref 120452 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 18 مرداد، ۱۳۹۴ مدرسه، خانه اي امن براي زندگي كردن و زندگي آموختن آموزش و پرورش نقش تعيينكنندهاي در ارتقاء سطح دانش، رشد و اعتلاي فرهنگ هر جامعه دارد. شكوفايي، خلاقيت و نوآوري سه واژه بسيار ارزشمند و قابلتوجه در جهان امروز به شمار ميآيد و پيشرفت و توسعه هر كشور مرهون همين عوامل است. باتوجه به اينكه دانشآموزان آيندهسازان فرداي جامعه ميباشند، تلاش در جهت شكوفايي استعدادها، خلاقيت ذهني و ايجاد انگيزه براي يادگيري در آن ها كه ازاهداف بنيادي آموزش و پرورش نوين محسوب ميشود را سرلوحه كار خود قرار داده و جهت دستيابي به پيشرفت و توسعه پايدار در اين راستا گام برميداريم. رشد و ظهور خلاقيت بستگي به عواملي جز هوش و استعداد دارد. افرادي كه به فراگيري علوم، فنون و هنرها در مراكز آموزش عالي و دانشگاهها موفق ميشوند، تقريباً يك پنجم عمرخود در محيطهاي آموزشي سپري كردهاند. تحقيقات نشان ميدهد كه از عوامل بسيارمؤثر تربيتي در آموزش و پرورش نوين، كيفيت معماري در محيطهاي يادگيري است. در نظام تعليم و تربيت نوين، فضاهاي آموزشي در مدارس نه تنها يك محيط خشك و بي روح و فاقد تأثير در فرآيند يادگيري محسوب نميگردد بلكه به عنوان عاملي زنده، پويا و بسيار تأثيرگذار بر كيفيت فعاليتهاي آموزشي و پرورشي دانشآموزان ايفاي نقش ميكند. در اين نگرش تعليم و تربيت دانشآموزان تنها تحتتأثير كلام معلم نميباشد؛ از اينرو طراحي فضاها با هويت ايراني اسلامي، رعايت استانداردها و شاخصههاي كيفي، نيز توجه به ويژگيها و - نيازهاي روحي و جسمي كاربران در سنين مختلف از عوامل بسيار مهم و تأثيرگذار در بالا بردن سطح كيفي محيط هاي يادگيري محسوب مي- شود. از طرفي توجه به شاخصههاي عملكردي، اصول و مباني زيبايي شناختي در طراحي فضاهاي كالبدي آموزشي علاوه بر پاسخگويي بهنيازهاي روحي و جسمي كاربران، موجب شكوفايي و پرورش استعدادها و خلاقيت آنها خواهد شد. لذا برخورداري از فضا هاي آموزشي مناسب و منطبق با ارزش ها و اصالت هاي جامعه يكي از راهكارهاي مؤثر در بهرهبري بيشتر از سرمايههاي مادي و انساني ميباشد.در اين مقاله سعي برآن داريم تا حدامكان با نگاهي جامع و همهجانبه، اصول و مباني معماري جهت طراحي فضاهاي آموزشي با هويت ارائه گردد. كلمات كليدي: آموزش و پرورش نوين، فضاي كالبدي، هويت، فرهنگ، مدارس پايا نويسندگان: نرجس خسروجردي، مسعود محمودي دانلود مقاله لینک به دیدگاه
Mohammad Aref 120452 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 18 مرداد، ۱۳۹۴ مسجد و باززنده سازي معاني، مفاهيم و نمادهاي ايراني - اسلامي هنر اسلامي به عنوان يكي از ارمغانهاي مبارك فرهنگ و تمدن اسلامي مطرح ميباشد. اين هنر در گذر زمان درصدد ابداع وجوه حق تعالي بوده است؛ به همين دليل تمثيلهاي هنري متداول در اين فرهنگ و تمدن، كم و بيش نور خود را از حقيقت اسلام گرفته اند. هنر اسلامي درگذر تاريخ همواره در سه محور، حضور درخشان داشته است. 1 1. دريافت هوشمندانهي آن بخش از عناصر هنري سرزمينها و ملل مختلف كه همسو با نگرش و جهانبيني توحيدي بوده است.2. توسعهي زيباشناسانه و كارآمد عناصر هنري. 3. و سرانجام انتقال سخاوتمندانه و مؤثر به سالهاي آينده و عصرهاي ديگر.مهمترين شاخصه معماري اسلامي، منابع الهام آن است اين منابع الهام قرآن و سيره نبوي ، باز تاباننده غناي محتوايي معماري اسلامي و عامل انتقال پيام هنري به مخاطبان است. هنرمند مسلمان ابعاد صوري را واسطه اي براي جهش روحي به عالم حقيقت و معنا قرار مي دهد. غنايمحتوايي عناصر ساختاري و تزئيني در معماري ايراني - اسلامي نشانگر قابليت هاي بنا از منظر تحليل معناكاوانه است. در اين پژوهش سعي برآنداريم تا نخست: به تحليل جريان فكري و يا مجموعه اي از جريان هاي فكري بپردازيم كه مقصود آن ها منتهي مي شود به سوالاتي چون: 1. خواستگاه معمار ازخلقت فضا با عملكرد و تعريفي خاص چه مي باشد؟2. خلق فضا توسط معمار از چه جريان فكري و باوري نشأت گرفته است؟ دوم : با توجه به قابليت ها وظرفيت هاي معناكاوانه معماري ايراني اسلامي با استفاده از روش نشانه شناسي به تحليل مفاهيم نمادين - و معناي روحاني آثارهنري همچون مسجد، خانه، باغ و ... بپردازيم. كلمات كليدي: اسلام، معماري اسلامي، معناشناسي، صورت و معنا، عناصر كالبدي مسجد نويسندگان: نرجس خسروجردي، مسعود محمودي دانلود مقاله لینک به دیدگاه
Mohammad Aref 120452 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 18 مرداد، ۱۳۹۴ مشخصه هاي هويت كالبدي دربناهاي كهن از ديدگاه كريستوفر الكساندر نمونه موردي: بافت قديم بوشهر شباهت ميان شهرها و بناها درفرهنگ ها و اعصارگذشته به مراتب بيش ازشباهت بناهايي است كه امروزه ساخته ميشوند كريستوفرالكساندر معتقد است كه شهرها و بناهاي كهن با زبان الگو ساخته شده اند و درديدگاه تفاوتي اساسي بابناهاي امروز دارند اين ديدگاه موجب ميشود تا بناهاي سنتي كه درطي هزاران سال درهمه جوامع سنتي درسرتاسر عالم ساخته شده اند با اينكه شكلهاهي بسيارگوناگون دارند وجه مشتركي بيابند اين وجه مشترك هويت كالبدي است ومشخصههاي خاص خود را دارد دراين پژوهش بامطالعه بناها دربافت قديم بوشهر مشخصه هاي اين هويت ازديدگاه الكساندر بررسي ميشود كلمات كليدي: هويت ، معماري ، بافت قديم ، بوشهر نويسندگان: مريم معراج الدين، باقر كريمي، پويا دولابي دانلود مقاله لینک به دیدگاه
Mohammad Aref 120452 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 19 مرداد، ۱۳۹۴ معماري سنتي، حفظ هويت تاريخي ايراني - اسلامي معماري سنتي يكي ازمهمترين هنرهاي اسلامي است هنري كه ارتباط دوسويه باهويت و فرهنگ دارد درواقع باورها و اعتقادات ايراني - اسلامي برمعماري سنتي تاثير بسيارزيادي داشته و معماري سنتي نيز آيينه اي تمام نما براي تجلي فرهنگ و هويت ايراني - اسلامي است دراين مقاله ابتدا هويت و هويت ايراني - اسلامي تعريف شده و سپس به بررسي رابطه ي هويت ايراني - اسلامي و معماري سنتي پرداخته و هدف آن تحليل ويژگيهاي هويت ايراني - اسلامي وجلوه ي آن درمعماري سنتي بوده است يافته هاي اين مقاله نشان ميدهد كه معماري سنتي معرف باورها و فرهنگ ايراني - اسلامي بوده و درآن به نكات و اعتقدات اين فرهنگ مانند صله ي رحم مهمان نوازي حفظ حريم زن و مرد و... توجه شده است و معماراسلامي براساس باورهاي هدايتگر فرهنگ ايراني كه ريشه دراسلام دارد به خلق اثار خود پرداخته است و نمود آن درعناصر معماري مانند هشتي ، سردر، ساباط و ... مشهود است كلمات كليدي: معماري سنتي ، هويت ، هويت ايراني - اسلامي نويسندگان: جواد عبدالحسيني، معصومه صيديوسفي دانلود مقاله لینک به دیدگاه
Mohammad Aref 120452 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 19 مرداد، ۱۳۹۴ مفاهيم و فرم ها در طراحي شهرهاي قديمي شهري معرفي مي كندكه شامل دو جزءاست:هماهنگي ساختمان هاو فضاها،وهمگوني بين شهرها.هماهنگي ساختمان ها ،طراحي شهري را نشان مي دهد كه هماهنگي ساده،عظمت ساختمان ها،نقشه هاي عمودي وراست گوشه،ساير فرم هاو نظم هاي هندسي و دسترسي ها و ديدها را شامل مي شود. هماهنگي بين شهرها به الگوهاي فضايي،جهت گيري ها و مترولوژي)علم مقياس و پيمانه(مربوط مي شود.در مدل مراتب مفاهيم آموس راپاپورت به مفاهيم اجتماعي و سياسي طراحي شهرهاي قديمي اشاره مي شود.نماد شناسي ديني و كيهاني شهر از جمله موارد مهمي است كه در طراحي شهر هاي قديمي مطرح مي شود و تاثير آن بر موقعيت و مكان و ساختار شهر بررسي مي شود كلمات كليدي: شهرهاي قديمي، طراحي شهري ،فرم هاي شهري ،مفاهيم و نمادها نويسنده: ليلا كريم پور دانلود مقاله لینک به دیدگاه
Mohammad Aref 120452 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 19 مرداد، ۱۳۹۴ مقايسه تطبيقي كاربرد نور در مساجد و كليساهاي گوتيكي نمونه موردي: مسجد نصيرالملك شيراز و كليساي نوتردام پاريس نورمنبع غايي جمال بصري و لازمه ديدن است كه دراديات مختلف جايگاه والايي به خصوص دراماكن مذهبي به خود اختصاص داده است و به عنوان غيرمادي ترين عنصرطبيعت براي رهايي انسان ازعالم ماده به عالم معنا است كه سبب درك حضور خداوند ميشود لذا دراين مقاله به بررسي مفهوم و جايگاه نوردراديان اسلام و مسيحيت پرداخته شده و نظر دانشمندان و علماي مسيحي و مسلمان و همچنين معمران دربستر تاريخي بيان شده است سپس به نقش نور درمعماري كليسا و مساجد پرداخته شده و با استفاده ازروش تفسيري تاريخي و تحليل نقشه ها و شيوه معمراي آنها درنحوه انتقال نورطبيعي به فضا و اهميت و تاكيد معماران دراستفاده ازنورطبيعي دراين اماكن باتوجه به اينكه ورود نوردرمعمراي كليساهاي گوتيك ازطريق پنجره هاي مشبك صورت مي گرفته كه يكي ازنمونههاي موفق آن كليساي نوتردام پاريس شناخته شدها ست نمونه معماري ايراني نزديك به ان درمسجد نصيرالملك شيراز مورد بررسي قرارگرفته ودرآخر نتايج حاصل وتشابهات و تفاوت هاي اين دوبنا كه ازبناهاي مقدس مسلمانان و مسيحيان هستند دراستفاده ازنورطبيعي طي جدولي تدوين شده و به اين نتيجه رسيديم كه معمار نور را درهردومكان نه تنها براي روشنايي وارد نموده بلكه ازآن به جهت بالا بردن كيفيت معنوي محيط استفاده كرده است كلمات كليدي: نور ، معماري گوتيك ، معماري اسلامي ، مسجد ، كليسا نويسندگان: مجيد يزداني، فاطمه داودي مقدم، بهاره رمزي دانلود مقاله لینک به دیدگاه
Mohammad Aref 120452 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 19 مرداد، ۱۳۹۴ مقایسه تطبیقی سازمان فضایی نیایشگاه دوره ساسانی و قرون اولیه اسلامی با توجه به موضوع نیایش به عنوان نیاز فطری بشریت و اهمیت نیایشگاه ها به عنوان فضایی که در پاسخگویی به این نیاز موثر است. این مقوله مطرح شد که آیا ارتباطی میان نیایشگاه ها در ادیان و فرهنگ های متفاوت وجود دارد؛ در همین راستا به بررسی تطبیقی نیایشگاه های دوره ساسانی و اسلامی پرداخته شد. و پس از بیان معماری درمهرها به عنوان نیایشگاه های دوره ساسانی، معماری مسجدالنبی به عنوان الگوی مساجد اولیه صدر اسلام، تحولات مساجد ایران در گذر زمان بیان گردید که از نتیجه مقایسه چنین بر می آید که در آغاز معماری و عرصه بندی فضاهای مساجد صدر اسلام و درمهرها تشابهی نداشته اند. اما به تدریج و با ورود اسلام به ایران تحولات شگرفی در معماری مساجد ایجاد شد. ایرانیان با بهره گیری از معماری نیایشگاه های خود و ترکیب با معماری مساجد اولیه و تعالیم اسلامی، مساجد دوره های بعد را طراحی نموده اند و اصول پایه معماری درمهرها در معماری مساجد ایران حفظ شده است. کلمات کلیدی: درمهر، مسجد، ساسانیان، صدر اسلام دانلود مقاله لینک به دیدگاه
Mohammad Aref 120452 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 20 مرداد، ۱۳۹۴ نسبت هويت و پيوند با گذشته سيري در آراء و انديشه ها نگاه به معماري امروز، از سوي افراد گوناگون و با نوع نگاه و جهانبينيهاي متفاوت باعث ميشود تا اول؛ دستهبنديهاي گوناگوني از اولويتبندي مسائل مبتلا به معماري امروز بوجود آيد و دوم؛ راهها و جهتگيرهاي خاصي جهت ادامه حركت معماري و تلاش به قصد بهبود شرايط فعلي بر جامعه پيرو آن تفكرحاكمگردد. با مطالعه آراء و نظرات در بحث هويت، با طيفي مواجهيم كه از نفي وجود مساله اي به نام هويت تا اثبات آن را شامل مي شود. در ميان جريانها و آراءمتعدد موجود به منظور گذار از مرحله كنوني، نگاهي وجود دارد كه يكي از مهمترين بحرانهاي معماري را بحران هويت و سرگشتگي ميشناسد و رفع اين بحران را ازمسير ارجاع به گذشته و نگاه به تاريخ و معماري و تفكر بر جاي مانده از گذشته به عنوان ميراثي گرانبها ميپذيرد و راه نجات را در آن مييابد. دستاوردي كه از اين پژوهش حاصل آمده است رسيدن به يك جمعبندي از ديدگاهها و نظرات معاصر در برخورد با مقوله نگاه به گذشته است. با شناسايي و دستهبندي اين نگاهها، جايگاه و مرتبه بحث پيوند با گذشته در معماري چند دهه اخير ايران و ديدگاههاي موجود در اين زمينه ارايه ميشود. كلمات كليدي: هويت، سنت، معماري گذشته نويسنده: محمدحسين سلمان روغني دانلود مقاله لینک به دیدگاه
Mohammad Aref 120452 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 20 مرداد، ۱۳۹۴ نشانه شناسي صورت و معنا در معماري باغ ايراني آغاز زندگي بشر در طبيعت بوده است، طبيعت به عنوان ميراث فرهنگي در رابطه با نياز و تمايل انسان به ارتباط با گذشته مطرح مي باشد. هر جامعه و ملتي براساس ارزش هاي نشأت گرفته از جهان بيني و باور هاي فكري و فرهنگي خود براي طبيعت ارزش و جايگاهي خاص تعريف مي نمايد.نمادها در طول تارخ براي انديشيدن و پي بردن به اصالت وجود و فلسفه پيدايش مورد استفاده قرار گرفته است و انسان جهت رهايي از كوته نظريفرهنگي به نمادهاي پذيرفته شده متوسل مي شود. در باب معاني آثار هنري و عوامل موثر در معناسازي، ديدگاه هاي مختلفي وجود دارد: .1 برخي بر زمينه هاي اجتماعي و تاريخي اثر تأكيد مي كنند. .2 برخي بر مخاطب تأكيد مي كند. .3 برخي نيز متن و اثر را موثر مي دانند. شيوه هاي انتقال معاني از سوي هنرمند و درك محتوايي معنوي معماري ايراني اسلامي توسط مخاطب تحت تأثير شاخصه ها و ماهيت هنر اسلامي -قرار دارد و همين نكته معماري ايراني اسلامي را از معماري ساير سرزمين ها متمايز مي نمايد؛ بنابراين در بررسي نمادها و نشانه هاي معماري -ايراني اسلامي بايد شاخصه ها و زمينه فرهنگي و بافت موقعيتي جامعه نيز مورد نظر قرار گيرد. نكته ديگر كه در نشانه شناسي نمادهاي معماري - ايراني اسلامي رهگشا مي باشد، منابع الهام و آبشخور ذهن هنرمند مسلمان است. مهم ترين اين منابع قرآن، حقيقت روح و سخن پيامبر ص و - ائمه اطهارع است. در اين زمينه سيد حسن نصر منشاء هنر اسلامي را قرآن و حقيقت معنوي ذات نبوي بركت نبوي دانسته و اين دو عامل را منشاء اصول وحدت بخش هنر اسلامي قلمداد كرده است. در اين مسير سعي برآن داريم تا با مطالعه باغ هاي ايراني و ويژگي هاي هريك از عناصر آن، به شناخت معاني و نمادگرايي از طبيعت دست يابيم. كلمات كليدي: اسلام، فرهنگ اسلامي، معماري اسلامي، هويت، معناشناسي، صورت و معنا، باغ ايراني نويسندگان: نرجس خسروجردي، مسعود محمودي دانلود مقاله لینک به دیدگاه
Mohammad Aref 120452 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 20 مرداد، ۱۳۹۴ نظم در معماري مقايسه نقش نظم در عصر مدرن و پست مدرن اين نوشتار قصد اين را دارد كه به بررسي نظم به عنوان يكي از اجزاء مباني نظري پرداخته و در ادامه اثرات اين عنصر مهم را در آثار معماران مدرن و پست مدرن بررسي كرده تا بدانيم كه نظم كامل و آشفتگي مطلق براي مدت زياد قابل تحمل نيستند وآثاري كه در اين دو عصر خلقشده بين اين دو قطب قرار مي گيرند. با عبور از نظم مدرنيته كم كم معماران به اين نتيجه رسيدند كه ما در كار ساختمان به ناچار از هندسه يبه نسبت ساده اي بهره مي گيريم،اما ايجاد ناموزوني و خروج از نظم و حركت به سمت بي نظمي باعث مي شود كه ناظر براي درك و تصور آن بيشتر نياز به تفكر داشته باشد و بداند تنها نظم ،يك مقياس يا يك تعادل مطلوب بوجود نمي آورد.اين مقاله همانطور كه از عنوانش برمي آيد ،قصد آن دارد تا در بحث چگونگي انديشيدن طراحان عصر مدرنيته و پست مدرنيته بپردازد و عنصر نظم را با جلوه اي بيشتر مطرح سازد كلمات كليدي: مباني نظري ، نظم ، پيچيدگي ، مدرنيته ، پست مدرنيته نويسندگان: انسيه قرباني نيا، سميرا جوريان دانلود مقاله لینک به دیدگاه
Mohammad Aref 120452 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 29 مرداد، ۱۳۹۴ نقش آموزش درتبيين شهرالكترونيك مشهد آموزش و توانمندسازي شهروندان كلان شهرمشهد امري اجتناب ناپذير درارتقاي دانش تقويت مهارت ها كسب عادات اراسته زندگي اجتماعي و بروز رفتارهاي مطلوب شهري ميب اشد لذا اين امر ازضرورت هاي نظام مديريت شهرالكترونيك درنگاه همه جانبه به توسعه پايدار شهري تحقق عدالت اجتماعي بهره مندي همگان ازامكنات و درنهايت رفاه عمومي شهروندان محسوب ميگردد پژوهش پيشرو تلاش دارد تا با بررسي جايگاه مجتمع اموزشهاي شهروندي و ارايه الگويي باسيستم جامع الكترونيكي يكپارچه مبتني بررويكرد علمي و متناسب با فرهنگ هنجار ارزشها و بارعايت حقوق اجتماعي بستري نوين را براي مسئوليت پذيري و مشاركت فعال شهروندان كلانشهر مشهد معرفي نمايد كلمات كليدي: شهروند ، آموزش ، سيستم جامع الكترونيكي ، مديريت شهري نويسندگان: سعيد قليان اول، سيدعليرضا حسيني پناه، سيدمهدي مداحي دانلود مقاله لینک به دیدگاه
Mohammad Aref 120452 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 29 مرداد، ۱۳۹۴ نقش المانهاي شهري دركالبد شهر با رويكرد توسعه ي پايدار شهري نمونه موردي: مشهد مقدس باتنزل نقش هويت ديني و ملي درجوامع شهري و زندگي شهرنشيني مديران شهري و تصميم گيران امر براين باور شدند كه با احياي نمادها و نشانه هايي درغالب طرح نقاشي ديواري المانهاي شهري و مواردي ازاين دست قطعه گم شده ي اين پازل هزاررنگ را تكميل كنند درمحدوده ي مورد پژوهش كلانشهر مشهد اين كوشش با طراحي و نصب المانهايي با رويكرد هويت بخشي و خاطره انگيز بودن دركالبد شهربصورت بارزي نمود پيدا كرده و جزئي اززندگي عامه ي مردم شده است كه توامان با فرهنگ مردم پيش به سوي نهادينه شدن ارزشهاي ملي و ديني جامعه ي شهري مشهد گام برمي دارد درپژوهش پيشرو باروش تحقيق تحليلي - توصيفي و گرداوري اطلاعات به شيوه كتابخانه اي به بررسي نحوه ي پذيرش اين مهم ازسوي مردم همچنين عملكرد دستگاه هاي اجرايي و ميزان مشاركت مردمي درشرايط فوق به شيوه و ميزان تاثير المانها و جايگاه آن درنزد ساكنين پرداخته شده است اكنون درمحدوده ي موردبحث بااحيا و باززنده سازي بخشي ازفرهنگ جامعه بوسيله ي ارتقاي نقش المان و نشانه هاي شهري شاهد نهادينه شدن سبك نشانه سازي و نشانه پروري براي رساندن موضوع و مفهوم چه مستقيم و چه انتزاعي درپس پرده ي اين رويه هستيم وهمچنين نتايج آن را به صورت مشاركت مردمي به سمت خاطره پروري به گونه اي ملموس دركالبد شهر حس مي كنيم كلمات كليدي: باززنده سازي ، هويت ديني ، دستگاه هاي اجرايي ، مشاركت مردمي ، نشانه پروري ، مفهوم انتزاعي نويسندگان: محمدرضا مبهوت، محمد رهگذر، حسين بهادري دانلود مقاله لینک به دیدگاه
Mohammad Aref 120452 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 29 مرداد، ۱۳۹۴ نقش رنگ از ديدگاه اسلام عنصررنگ ازعناصر ويژه اي است كه ميتوان ازطريق شناخت ويژگيها به رازهاي پنهان بسياري ازپديده ها دست يافت معماري اسلامي برگرفته اززبان قرآن است و عمق و غناي تمدن اسلام رابا بهره گيري ازروح معنويت نشان ميدهد اين امر به گونه اي است كه اعتقاد به توحيد و ايمان به تعاليم اسلام به عنوان انديشه زيبايي شناسي دين اسلام درمعماري تجلي مي يابد كتاب آماني قران كه درهرعصر و هرانساني پراز شگفتي هاي كشف نشده است به رنگ اشاره هايي دارد كه دراين تحقيق سعي شده است با بررسي آن ايات به بخشي ازويژگيهاي رنگهاي اشاره شده پي ببريم مسلما هنرمندان مسلمان با اگاهي ازاين مباحث و الهامات ملكوتي دست به طراحي مي زده اند كه نتايج آن خلق شگفتي هايي است كه اكنون ما ازايجادآن عاجزيم كلمات كليدي: قرآن ، رنگ ، اسلام نويسندگان: شكوه نشاني فام، مهدي حسن پاشايي، فرشته پاشائي كمالي دانلود مقاله لینک به دیدگاه
ارسال های توصیه شده