رفتن به مطلب

مقاله - شمارنده


ارسال های توصیه شده

Digital-Counter-Industrial-Tact-switch-OMRON12-24V-Free-Shipping.jpg

 

شمارنده دستگاهی است که تعداد دفعات انجام یک رویداد یا فرآیند را ذخیره کرده و نمایش می دهد. به وسیله این دستگاه می توانید عملیات شمارش و کنترل تعداد محصولات را با دقت انجام دهید.

اصطلاح

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

(counter) از کلمه شمارش کردن یا حساب کردن (count) گرفته شده است. برای مردم راحت است که ده یا بیست جسم را به سادگی بشمارند، اما برای مقادیر بیشتر، شمارش کردن دشوار می شود. شمارنده ها وقتی به کار مردم می آیند که آن ها نیاز به شمارش دقیق داشته باشند.

 

شمارنده های دیجیتال معمولا دارای دو وضعیت مختلف کاری می باشند: در حالت اول (مد 1) دستگاه عددی را به عنوان نقطه شمارش نهایی دریافت می کند و پس از شروع عملیات شمارش به محض رسیدن شمارنده به این عدد رله خروجی دستگاه وصل می گردد، در حالت دوم دستگاه فقط به عنوان شمارنده عمل می نماید، در این حالت دستگاه خروجی ندارد. این دستگاه ،دستگاهی بسیار پر کاربرد در صنایع تولیدی می باشد.

 

به عنوان مثال، دستگاه هایی که در گوشه خیابان ها کار گذاشته می شوند تا پیاده روهایی که منتظر ایستاده اند را بشمارند، شمارنده به حساب می آیند. آن ها یک جایگزین مناسب برای نیروی انسانی هستند چرا که آن ها دقیق کار می کنند و تعداد را در حافظه خود ثبت می کنند حتی اگر عدد و تعداد بسیار بزرگ باشد.

کنسول های بازی به صورت خودکار و دقیق تعداد دفعاتی که شما در بازی پیروز می شوید را محاسبه می کنند، اگر این اتفاق نمی افتاد یک مشکل بزرگ برای صنعت سرگرمی به وجود می آمد. دستگاه های بازی بسکتبال در پارک ها و مراکز تفریحی تعداد توپ هایی که در یک بازه زمانی مشخص وارد سبد می شوند را می شمارند. مثال زیر استفاده از شمارنده ها را در یک سیستم اتوماتیک و مکانیزه نشان می دهد.

 

یک خط تولید پودینگ را تصور کنید. یک سنسور فتوالکتریکی محصولاتی که به پایین خط تولید می رسند را تشخیص می دهد. اگر شمارنده عدد 3 را نشان بدهد، به این معنی است که سیگنال سنسور فتوالکتریک را سه مرتبه دریافت می کند.

 

بنابراین دکمه فشارنده، سه جعبه پودینگ را به داخل کارتن برای بسته بندی هدایت می کند. بخشی که در ادامه می آید، ترتیب ورودی، کنترل و سیگنال خروجی را در یک فرآیند بسته بندی توضیح می دهد.

 

1- ورودی:

یک سنسور فتوالکتریک یک دستگاه ورودی است که وقتی یک شیء جلوی نور را می گیرد آن را شناسایی می کند و تشخیص می دهد. سنسور فتوالکتریک یک سیگنال به

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

ارسال می کند.

 

همان طور که در مطلب قبلی اشاره شد، هر شمارنده ای به صورت عمومی هرباری که یک پالس ولتاژی را در ورودی خود تشخیص می دهد، یک عملیات ثبت داخلی انجام می دهد. این ثبت های داخلی بعدا به صورت دوره ای خوانده می شوند تا مشخص شود چه تعداد اتفاق افتاده است.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

معمولا برای اندازه گیری تکرار هر اتفاقی یا دور در ثانیه، دقیقه، ساعت و ... استفاده می شود.

 

شمارنده ها در مکان های مختلفی مشاهده می شوند، گاهی اوقات جاهایی که شما انتظارش را ندارید. در این جا به برخی از این مکان ها اشاره می کنیم:

- در یک DMM (مولتی متر دیجیتال): در یک مولتی متر دیجیتال یک ولتاژ اندازه گیری می شود و به صورت عددی نشان داده می شود. درون یک مولتی متر دیجیتال تبدیل کننده A/D (آنالوگ به دیجیتال) از یک شمارنده برای تبدیل ولتاژ آنالوگ به عدد استفاده می کند.

- یک مامور املاک و مستغلات معمولا از یک وسیله استفاده می کند تا فواصل داخلی را به دست بیاورد (فاصله بین دیوارها). وسیله ای که او استفاده می کند دارای یک شمارنده است که مدت زمانی را که طول می کشد یک سیگنال آکوستیک در طول اتاق حرکت کند، به دیوار رو به رو بخورد و برگردد را اندازه گیری می کند.

- زمانی که شما در حال رانندگی هستید پلیس برای محاسبه سرعت خودرو با استفاده از دوربین از دو تیوب لاستیکی استفاده می کند. هنگامی که شما از تیوب اول رد می شوید شمارنده پلیس فعال می شود و وقتی از تیوب دوم عبور می کنید

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

متوقف می شود. به این صورت پلیس متوجه می شود که شما چه سرعتی دارید و خودش را برای فرستادن عکس و قبض جریمه آماده می کند.

- در خط تولید همه واحدهای تولیدی و کارخانجات شمارنده هایی وجود دارد که تعداد محصولات، بسته ها و کارتن ها را می شمارد.

و....

همانطور که اشاره شد شمارنده ها در تجهیزات مختلف و در کاربردهای بسیاری به کار می شود. این شمارنده ها در شکل های مختلف و در دستگاه های مختلف وجود دارند.

 

2- کنترل:

عدد سه را روی

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

تنظیم کنید. شمارنده تعداد سیگنال های دریافتی از سنسور فتوالکتریک را محاسبه می کند و بعد از این که شمارنده یک سیگنال را برای بار سوم دریافت کرد یک سیگنال به دکمه فشارنده (یعنی دستگاه خروجی) ارسال می کند.

 

3- خروجی:

وقتی که دکمه فشارنده سیگنال خروجی را از شمارنده دریافت می کند، فشارنده سه جعبه پودینگ را به داخل کارتن هدایت می کند. همان طور که مشخص است، شمارنده در هر مرحله از ترتیب ورودی، کنترل و خروجی درگیر است.

 

یک شمارنده از پیش تعیین شده (preset counter) چیست؟

یک

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

از پیش تعیین شده یک دستگاه کنترلی است که تعداد سیگنال های ورودی را زمانی که به یک مقدار از پیش تعیین شده ورودی می رسد، محاسبه می کند و سپس یک سیگنال را برای فعال کردن دستگاه خروجی بعدی ارسال می کند.

به عنوان مثال در شکل زیر زمان بندی سیگنال های ورودی و خروجی در فرآیند بسته بندی پودینگ را مشاهده می کنیم.

 

توضیح نمودار زمان بندی:

1- وقتی اولین جعبه پودینگ از سنسور فتوالکتریکی عبور می کند، سنسور یک سیگنال به شمارنده ارسال می کند و عدد 1 در شمارنده ظاهر می شود.

2- وقتی که پودینگ بعدی از سنسور فتوالکتریکی عبور می کند، عدد 2 ظاهر خواهد شد.

3- وقتی

که پودینگ سوم از سنسور فتوالکتریکی عبور می کند، عدد 3 ظاهر می شود و به

این خاطر که این عدد با عدد از پیش تعیین شده یکسان است، شمارنده یک سیگنال

ارسال می کند.

 

 

شمارنده ها شامل دو نوع شمارنده پیش تنظیم (Preset counter) و جمع کننده (Totalizer) هستند.

در شمارنده ی پیش تنظیم، پیش از شروع به کار آن یک عدد بر روی شمارنده ذخیره می شود. سپس شمارنده با رسیدن به این مقدار یک سیگنال خروجی می فرستد. موردی که در بالا ذکر شده یک شمارنده ی پیش تنظیم می باشد.

در مقابل نوع دیگری از شمارنده ها وجود دارد که جمع کننده نامیده می شود و واقع این نوع از شمارنده تنها تعداد عملیات مورد نظر ما را می شمرد و در صفحه ی نمایش نشان می دهد اما سیگنال خروجی ای ارسال نمی کند. این نوع شمارنده ها عموما برای نشان دادن تعداد محصول مورد نظر برای کاربر به کار می روند.

 

در ادامه با مکانیزم عملکرد شمارنده های پیش تنظیم آشنا خواهیم شد:

1. بخشی که مربوط به

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

است باید به یک منبع متصل شود تا شمارنده بتواند کار کند.

2. بخش ورودی باید به قطعات ورودی مانند

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

ها متصل شود.

3. بخش شمارش تعداد سیگنال هایی که از ورودی دریافت می کند را می شمارد.

4. بخش نمایش عدد شمرده شده تا کنون را نمایش می دهد.

5. بخش تنظیمات عددی که مورد نظر ما (برای شمارش) است را تنظیم می کند.

6. بخش مقایسه مقدار کنونی را با مقدار تنظیم شده مقایسه کرده و اگر با هم برابر باشند یک سیگنال ارسال می کند.

7. بخش خروجی با دریافت سیگنال خروجی، به وسیله ی یک سوئیچ قطعه ی خروجی را به راه می اندازد.

 

یکی از کاربردهای متداول شمارنده شمارش تعدادی از اقلام است و هنگامی که عدد شمرده شده به مقدار خاصی رسید عمل خاصی در خروجی آن انجام می شود.

در شمارنده زیر کاربر عدد مطلوب شمارش خود را وارد می کند و این شمارنده یک مدار خارجی دارد که می تواند کار کنترل را برای ما انجام دهد.

 

شمارنده های برنامه ریزی شده می توانند همانند شمارنده های مکانیکی عمل کنند. هر وقت که میله حرکت کند یا جابه جا شود به شمارنده یک عدد اضافه می شود. میله به طور اتوماتیک به جای اول خود باز می گردد. معمولا هم یک کلید فشاری روی آن ها قرار دارد که می تواند مقدار شمارنده را صفر کند

 

شمارنده های الکترونیکی می توانند به بالا یا پایین یا ترکیبی از این دوحالت بشمارند. ورودی آن ها از طریق یک منبع خارجی مثل سنسور یا لیمیت سوییچ تامین میشود.

 

از کاربردهای شمارنده ها می توان به شمارش محصولاتی که روی خط تولید در حال حرکت اند یا قطع و وصل موتور نوار نقاله بعد از تعداد مشخصی محصول اشاره کرد. از کاربردهای خاص شمارنده ها شمارش پالس های سیگنال است که کاربرد آن مثلا در صنعت چوب بری است که وقتی طول برش توسط پالس هایی به شمارنده فرستاده شد در زمان مناسب دستگاه برش شروع به کار می کند.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...