رفتن به مطلب

غذاهايي که دندان‌ها را رنگي مي‌کنند


ارسال های توصیه شده

اگر مي‌خواهيد دندان‌هايي سفيد داشته باشيد نگاهي دوباره به آنچه مي‌خوريد بيندازيد و ببينيد اين غذاها و نوشيدني‌ها جزو برنامه‌هاي غذايي‌تان هستند يا نه!

اسيديته غذاها عامل ديگر است. غذاهاي اسيدي و نوشيدني‌ها، از جمله آنهايي که رنگ روشن ندارند، با برداشت ميناي دندان تاثير کروموژن‌ها را تقويت مي‌کنند.از جمله اين نوشيدني‌ها و موادغذايي مي‌توان به اين چند مورد اشاره کرد:1- سرکه. سرکه قرمز، يک مايع اسيدي است که حاوي کروموژن و ماده‌اي ديگر به نام تنانس است که موجب رنگي شدن دندان‌ها مي‌شود. سرکه سفيد هم همين تاثير را دارد.طبق تحقيقات تازه در دانشگاه نيويورک مواجهه دندان‌ها با سرکه به شدت موجب تغيير رنگ دندان‌ها مي‌شود.2- چاي. چاي هم نظير سرکه در صورتي که زياد مصرفشود موجب تغيير رنگ دندان‌ها مي‌شود. دندانپزشکان معتقدند که چاي حتي بيش از قهوه موجب تغيير رنگ دندان مي‌شود چرا که سرشار از کروموژن است.چاي سبز و چاي سفيد کمتر از چاي سياه اين تاثير را روي دندان‌ها دارند.3- کولا. اسيد و کروموژن فراواني که در کولا وجود دارد مي‌تواند به طور قابل‌توجهي سبب تغيير رنگ دندان‌ها شود. حتي نوشيدني‌هاي کم‌رنگ ديگر هم به دليل داشتن اسيد مي‌توانند موجب تغيير رنگ دندان‌ها شوند.نوشيدني‌هاي حاوي کربنات همان تاثير اسيدي مشابه را روي دندان‌ دارند. افرادي که عادت به نوشيدن نوشابه‌هاي کولا دارند و روي ميزشان به جاي آب يک ليوان کولا دارند بيشتر دچار تيرگي رنگ دندان‌ها مي‌شوند.4- نوشيدني‌هاي تيره رنگ، نوشيدني‌هايي که حاوي آب توت‌قرمز، آلبالو، توت‌فرنگي، گيلاس و انار هستند در صورتي که به ميزان زياد مصرف شوند مي‌توانند سبب تغير رنگ دندان شوند.5- سس‌ها: سوياسس، سس گوجه‌فرنگي، سس کاري و ساير سس‌هاي رنگي هم مي‌توانند به طور قابل‌توجهي سبب تغيير رنگ دندان‌ها شوند.6- شيريني‌ها: شيريني‌هاي سفت، آدامس، ساير شيريني‌هايي که داراي مواد رنگي هستند مي‌توانند رنگ دندان‌ها را تغيير دهند.7- قطره آهن: قطره آهن و شربت‌هاي حاوي آهن از جمله موادي هستند که به شدت موجب تغيير رنگ دندان‌ها مي‌شوند. بنابراين در صورتي که خودتان يا کودک‌تان قرار است شربت حاوي آهن بخوريد حتما آن را در قسمت انتهايي دهان بريزيد تا با دندان‌ها تماس نداشته باشد و بلافاصله هم کمي آب بنوشيد.چند راه پيشگيريبسياري از اين غذاها و نوشيدني‌ها براي بدن ما بسيار مفيد هستند و حاوي آنتي‌اکسيدان‌هاي مفيد هستند. نبايد به صرف نگراني از تغيير رنگ دندان‌ها از خوردن آنها سرباز زد.براي کاهش تاثيرات اين نوشيدني‌ها روي دندان‌ها دندانپزشکان توصيه مي‌کنند: فورا قورت دهيد. قورت دادن سريع مواد غذايي و نوشيدني‌هاي رنگي يک راه موثر در پيشگيري از رنگي شدن دندان‌ها است. سعي کنيد که کمتر آنها را در دهان نگه داريد از طعم غذاها و نوشيدني‌ها لذت ببريد اما نه زياد.هميشه امکان مسواک زدن بعد از خوردن برخي غذاها وجود ندارد اما آب هميشه در دسترس است مي‌توانيد بلافاصله پس از خوردن اين نوشيدني‌ها با آب دهان و دندان‌هاي‌تان را شستشو دهيد. ميناي دندان به آسيب ناشي از مواد اسيدي بسيار حساس است. اگر مسواک در اختيار داشتيد 30 دقيقه پس از مصرف غذاهاي اسيدي حتما مسواک بزنيد.منبع: healthday

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...