رفتن به مطلب

گرما زدگی، کم اشتهایی و لاغری در تابستان


ارسال های توصیه شده

تابستان با تمام شور و هیجانی که با خود می آورد ممکن است برای بعضی از افراد مشکلاتی ایجاد کند. البته با آگاهی از این مشکلات و سعی در جلوگیری از آن می توان آثار نامطلوب آن را کاهش داد.

گرمای شدید هوا یکی از این مشکلات است که ممکن است بعضی ها را دچار گرمازدگی، کم اشتهایی و لاغری کند.

گرمازدگی: در تابستان بر اثر گرمای بیش از حد هوا، سیستم تنظیم کننده دمای بدن برخی از افراد دچار اختلال می گردد. هنگامی که فرد در یک محیط خیلی گرم یا مرطوب قرار می گیرد یا این که فعالیت بدنی شدیدی دارد، برای رها شدن از این گرمای زیاد، مکانیسم هایی در بدن فعال می شوند که باعث بروز گرمازدگی در فرد می شود.

علامت های گرمازدگی، افزایش دمای بدن، پوست خشک و داغ، تنفس سریع، گیجی و بیهوشی است. در گرمازدگی به دلیل دفع زیاد آب و املاح(نمک)، بدن دچارخستگی و ضعف می شود.

گرمازدگی می تواند باعث گرفتگی عضلات نیز بشود که با احساس درد در دست ها، پاها و گاهی دردشکم همراه است. آقایان بیش تر از خانم ها در معرض ابتلا به گرمازدگی هستند. علت این امر عرق کردن بیش تر آن ها و در نتیجه از دست دادن سریع تر آب بدن در مقایسه با خانم هاست. بدن انسان برای عرق کردن در هوای گرم باید مقداری مایعات به صورت ذخیره در خود داشته باشد؛ چرا که عرق کردن، یکی از مهم ترین عوامل تنظیم دستگاه حرارتی انسان به شمار می رود. پس توصیه می شود از مایعات در هوای گرم تابستان، همچنین آب میوه زیاد استفاده کنید و از مصرف زیاد قهوه، چای وانواع کولاها خودداری کنید؛ زیرا آن ها باعث از بین رفتن بیش تر آب بدن می شود. همچنین ورزش را صرفاً در صبح و عصر انجام دهید. در هنگام روز و هوای گرم، ورزش می تواند به سلامت انسان صدمه بزند و مشکلاتی در گردش خون ایجاد کند.

در هوای گرم تابستان تا حد امکان از منزل خارج نشوید. همچنین لباس های آزاد و گشاد با رنگ روشن بپوشید؛ زیرا تاباندن گرما و حفظ دمای طبیعی بدن بسیار مؤثر است. پزشکان استفاده از سبزیجات و میوه ها را در تابستان به جای غذاهای پرچرب و دیر هضم یا دارای پروتئین بالا بسیار ضروری می دانند.

کم اشتهایی ولاغری در تابستان: درتابستان، بعضی ها دچار کم اشتهایی می شوند و میزان مصرف غذای آن ها از سه فصل دیگر کم تر می شود.

پدیده هایی همچون تب خفیف، ضعف، خستگی و کاهش کارایی و وزن بدن نیز از عوارض تابستان است. البته« کم اشتهایی و لاغری در تابستان» بیماری نیست و عوارض ناشی از بی نظمی کارکرد اعصاب نباتی بر اثر عوامل آب و هوا از جمله درجه ی گرمای بالا و رطوبت زیاد است.« کم اشتهایی و لاغری» در تابستان به عنوان یک پدیده، معمولاً در رشد و نمو و سلامت بدن آثار منفی برجای نمی گذارد و خیلی خطرناک نیست. علاوه بر این پس از گذشت فصل تابستان و با خنک شدن هوا، این مسائل حل می شود. بیش تر مردم برای کم اشتهایی ولاغری در تابستان به دارو نیاز ندارند. برای حل مسأله ی« کم اشتهایی و لاغری» در تابستان باید چند کار انجام داد:

اول- ایجاد تعادل روحی

کسانی که از سایرین بیش تر دچار«کم اشتهایی و لاغری» در تابستان می شوند، وقتی با مشکلی در تابستان برخورد می کنند، نباید هیجان زده شوند. آن ها نباید برای هر کاری چانه زنی کرده و یا به آسانی عصبانی شوند. باید ملایمت را در رفتار و برخورد با مردم حفظ کنند و از خود متانت نشان بدهند. باید کمی شوخ طبع باشند تا هم شادمان شده، هم مشکلات را کاهش داده و حالت روحی را بهبود ببخشند. اقدام ها و توجه به این نکات می تواند در بهبود کم اشتهایی و لاغری در تابستان بسیار مؤثر باشد و در وضعیت روحی افراد ایجاد تعادل کند.

دوم- ایجاد تعادل در غذا خوردن

در تابستان دمای هوا بالا می رود و ترشح شیره ی هاضمه ی بدن انسان کاهش می یابد. همچنین به دنبال آن اسید معده تنزل می یابد و مرکز اعصاب اشتها آور دچار اختلال می گردد. از این رو باید آب بیش تری نوشید تا درجه ی حرارت بدن انسان کاهش یابد و گردش خون بهبود پیدا کند. بهتر است از غذاهای بدون چربی و سبک و متنوع در تابستان استفاده کنید و استفاده از خوراک های پرچرب و پر حجم را به حداقل برسانید. علاوه بر این استفاده از سبزیجات و میوه های تازه و آبدار در این فصل بسیار مؤثر است.

سوم- ایجاد تعادل در خواب

از شب زنده داری بپرهیزید! اگر در شب دچار کم خوابی شُدید با خواب بعدازظهر آن را جبران کنید! خواب بعداز ظهر با وجود این که کوتاه است، می تواند بهترین نتیجه را داشته باشد. کسانی که شب ها خوب نمی توانند بخوابند، می توانند حدود یک ساعت پیش از خواب، با نوشیدن شیر و یا خوردن مقداری سیب و نان به خوابیدن خود کمک کنند.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...