رفتن به مطلب

آيا اسپري‌هاي ضد تعرق سرطان‌زا هستند؟


ارسال های توصیه شده

اگرچه استفاده از محصولات بهداشتي ضدعرق مي‌تواند نقش بسيار مهمي در كاهش ميزان تعرق و بوي نامطبوع ناشي از تعرق بدن داشته باشد اما بسياري از كارشناسان و متخصصان بر اين باورند كه تركيبات آلومينيومي موجود در اين محصولات احتمال ابتلا به سرطان پستان و همچنين ابتلا به بيماري‌ آلزايمر را افزايش مي‌دهند.

در اين نوع محصولات بهداشتي تركيباتي مانند كلريد آلومينيوم، كلرو هيدرات آلومينيوم و همچنين زيركونيوم آلومينيوم وجود دارد كه سبب انسداد موقت مجاري خروج عرق از بدن مي‌شوند. به طور متوسط اغلب افراد روزانه 30 تا 50 ميلي‌گرم آلومينيوم را از طريق مواد غذايي به بدن خود مي‌رسانند. اين در حالي است كه ميزان آلومينيوم دريافتي در بدن گروهي از بيماران كه ملزم به استفاده روزمره از داروهايي نظير آسپرين يا داروهاي ضد اسيد معده هستند تا 5 گرم در روز نيز افزايش مي‌يابد. به گفته كارشناسان اين مقدار استفاده از آلومينيوم تهديدي عليه سلامت بدن و ابتلا به بيماري نخواهد بود. حتي اگر انسان‌ها بخواهند استفاده از اين فلز را در محصولات و فرآورده‌هايي كه روزانه مورد استفاده قرارمي‌دهند به گونه‌اي تحريم كنند اما به ناچار به همراه غذايي كه مي‌خورند، آبي كه مي‌آشامند و هوايي كه تنفس مي‌كنند مقاديري از اين فلز به بدن آنها راه خواهد يافت. از آنجايي كه به افرادي كه براي انجام ماموگرافي به مراكز درماني مراجعه مي‌كنند گفته مي‌شود براي جلوگيري از ايجاد اختلال در هنگام تصويربرداري با استفاده از اشعه ايكس از هيچ نوع اسپري پودر و يا لوسيون ضد عرق يا خوشبو‌كننده استفاده نكنند به نظر مي‌رسد كه استفاده از اين نوع محصولات آرايشي بهداشتي مي‌تواند در ايجاد سلول‌هاي سرطاني در محل استعمال موثر باشد. در دهه 1990 ميلادي بسياري از كارشناسان نسبت به عدم استفاده از محصولات بهداشتي ضدعرق براي كاهش احتمال ابتلا به سرطان پستان هشدار دادند. اين گروه از متخصصان بر اين باورند كه استفاده از تركيبات ضدعرق و جلوگيري از تعرق بدن سبب مي‌شود تركيبات مضر نتوانند به خارج از بدن راه يابند. اين در حالي است كه تجمع اين تركيبات در بدن مي‌تواند زمينه مناسبي را براي تشكيل سلول‌هاي سرطاني در بدن به وجود آورد، اما آب و الكتروليت‌ها از اصلي‌ترين تركيبات موجود در عرق بدن هستند و بنابراين بايد پذيرفت كه تعرق نمي‌تواند مكانيسمي براي خروج تركيبات مضر از بدن باشد. معمولا اغلب تركيبات مضر براي بدن انسان از طريق ادرار و مدفوع از بدن خارج مي‌شوند. بنابراين به نظر نمي‌رسد كه اين تركيبات سمي و سرطان‌زا از ناحيه زير بغل به بدن راه يافته و پس از عبور از غدد لنفي با ايجاد سلول‌هاي سرطاني پستان‌ها را هدف قرار دهند. آنچه مسلم است اين است كه ايجاد تغيير و تحول در سبك زندگي انسان‌ها بيش از هر عامل ديگري مي‌تواند در ايجاد زمينه‌ مناسب براي ابتلا به يك بيماري يا درمان يك بيماري موثر باشد. بنابراين بهتر است به جاي اين كه به دنبال راهي براي كاهش ميزان تعرق بدن در هنگام پياده‌روي يا دويدن باشيم به اين موضوع فكر كنيم كه پياده‌روي روزانه تا چه اندازه‌اي مي‌تواند در سلامت ما انسان‌ها تاثيرگذار باشد. اگرچه بسياري از افراد درخصوص استفاده از محصولات بهداشتي با ويژگي‌هاي اختصاصي احساس نگراني مي‌كنند، اما كمتر كسي است كه نسبت به استعمال دخانيات نگران باشد.

جام جم

مريم وكيلي

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...