masi eng 47044 اشتراک گذاری ارسال شده در 11 خرداد، ۱۳۹۴ مقدمه تولید و پرورش گیاهان اسانسدار در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری از سابقه بسیار طولانی برخوردار است بطوریکه داد و ستدمواد خام این گیاهان بیشتر در تمدنهای باستانی مصر، یونان و ایران بروز یافته است?. البته شواهد بدست آمده از کشف دستگاه تقطیردر >دره ایندوس? لینک به دیدگاه
masi eng 47044 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 11 خرداد، ۱۳۹۴ اهمیت و جایگاه اسانسهای طبیعی اسانسها (Essential oil) ترکیبات شیمیایی معطری هستند که در گیاهان مختلفی که تا امروز در حدود 700 نوع از آنها شناساییشده است?، وجود دارند. در ساختمان اسانسها ترکیبات بسیار متنوعی از قبیل الکلهای ترپنوئیدی?، هیدروکربنها، فنلها، آلدئیدها،استرها و کتونها بطور طبیعی وجود دارند. اغلب یک یا چند جزو از این ترکیبات?، عطر و بوی اسانس را تحت تاثیر خود قرار میدهند. هر نوع از اسانسها در گیاهان معطر و در قسمتهای مختلفی از آنها نظیر ریشه (زنجبیل?)، چوب (سوزنی برگان?)، پوست (دارچین?)،برگ?(رزماری?)، گل (یاسمن?)، میوه?(مرکبات?)، بذر(رازیانه?) و غیره ساخته شده و در فضای مابین سلولی اپیدرم و مزوفیل در ساختارهایمتعدد ترشحی ذخیره میشوند و دارای نقطه جوش پایینی بوده و به روشهای مختلفی قابل استخراج میباشند. هرچند مکانیسم دقیق سنتز اسانسها درون گیاهان نامشخص است اما وجود آن برای مقاومت گیاهان در مقابل شرایط نامساعدمحیطی?، جذب حشرات گرده افشان و کمک به توسعه و پراکنش این گیاهان مسلم و مشخص است?. در بهرهبرداری از گیاهان اسانسدار،شواهد موجود طی 50 سال گذشته نشان میدهد که تقاضا برای اسانس و فرآوردههای حاصل آن سیر فزونی به خود گرفته است?. اینتحول در مصرف?، تحت تاثیر عوامل متعددی از جمله موارد زیر بوده است 1. این گیاهان و اسانس آنها طیف گستردهای از کاربریها را تحت پوشش قرار میدهند. ترکیبات تشکیل دهنده آنها میتواند خواصدارویی داشته و در فرمولاسیون داروها وارد شود. از رایحه و بوی آنها در صنایع عطرسازی?، خوشبو کنندهها و همچنین نوعی روشدرمانی (رایحه درمانی?) استفاده میشود. خاصیت طعمدهندگی اسانسها در طیف وسیعی از موادغذایی?، خمیر دندان?، دهانشویهها،نوشیدنیها و حتی دخانیات به مصرف میرسد. بخارات اشباع آن دارای توان دفع آفات و حشرات موذی بوده و در برخی از سمومصنعتی به کار میرود. 2. ثروتمند شدن جوامع جهانی باعث تغییر فرهنگ مصرف در آنها شده است بهطوریکه تنوع بیشتری را در رژیم غذایی خود طلبمیکنند و مردم برای مصرف فرآوردههای خوشمزه با طعمهای طبیعی اشتیاق بیشتری از خود نشان میدهند. 3. افزایش توجه به مسایل زیست محیطی و بهداشت موادغذایی در کاهش میزان مصرف مواد شیمیایی مصنوعی باعث گرایش بهسمت موادغذایی و افزودنیهای طبیعی شده است?. اسانسها به موازات مزهدار کردن فرآوردهها در نقش یک آنتیاکسیدان علیهترکیبات مضر فعالیت میکنند و نقش مهمی در سلامتی افراد ایفا میکنند. لینک به دیدگاه
masi eng 47044 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 11 خرداد، ۱۳۹۴ ساختار صنعت اسانس سازمانهایی که امروزه در کشورهای تولیدکننده در زمینه فعالیتهای اقتصادی اسانسها و فرآوردههای حاصل از آنها تلاشمینمایند از یک ساختار کلی و مدون پیروی میکنند که صنعت اسانس را تشکیل میدهد و شامل موارد زیر است 1. در اولین مرحله بخش کشاورزی به عنوان تامین کننده مواد خام گیاهی نقطه شروع این صنعت را برعهده دارد. این بخش از نظرجغرافیایی پراکندگی وسیعی دارد و کشورهای مختلف با سرمایهگذاری گسترده در این زمینه و تهیه منابع گیاهی سعی نمودهاند در اینبخش تاثیرگذار باشند. حتی بسیاری از کشورهای پیشرفته تلاش خود را معطوف به پرورش گیاهانی نمودهاند که در درجه اهمیتبیشتری قرار داشته و سود بالاتری را در پیداشته باشند. اما با وجود این تلاشها هنوز برای سودآوری تولید این محصولات تضمینیوجود ندارند. تنوع اقلیمی مراکز تولید موجب بروز ناهمگونی چشمگیری در سیستمهای تولید و بهرهوری شده است که از مهمترینآنها میتوان به موارد زیر اشاره کرد: ـ بهرهبرداری از گیاهان خودرو و بومی موجود ـ سرمایهگذاری کوچک با استفاده از نیروی کار خانواده ـ سرمایهگذاری کلان با تکیه بر نیروی کار ارزان 2. دومین مرحله مربوط به استخراج و فرآوری اسانس از گیاهان است?. این استخراج بلافاصله میتواند پس از برداشت یا بعد از خشککردن گیاه صورت گیرد. دستگاههای استخراج میتواند تحت کنترل کشاورزان?، بازرگانان یا بخشی از یک فرآیند صنعتی باشد. در حالتاول آمادهسازی برعهده کشاورزان خواهد بود و چنین ترتیبی در کشورهای پیشرفته امری عادی به شمار میآید. چرا که تهیه وسایلمورد نیاز تقطیر و فرآوری بر عهده شخص سرمایهگذار است?. البته دستگاههای عصارهگیری میتواند تحت کنترل شرکتهای خریدارمواد گیاهی باشد و این حالت بیشتر در کشورهای جهان سوم که کشاورزان قدرت سرمایهگذاری ندارند، قابل مشاهده است?.کارخانههای عطر و چاشنیسازی در این مرحله از تغییر و تبدیل مواد خام گیاهی نقش اساسی ایفا میکنند و با توافق کشاورزان تولیدکننده?، مراکز خود را نزدیک مزرعه متمرکز میکنند. 3. در این مرحله تاجرینی فعالیت میکنند که در زمینه تولید مواد معطر مصنوعی نیز مهارت دارند. وظایف این گروه شامل خریداریاسانس از تمام نقاط جهان یا فقط از یک منطقه جغرافیایی?، تعیین کیفیت اسانس?، فرآوری ماده خام در جهت نیاز بازار و در نهایتفروش این فرآورده به مصرف کننده است?. در بخش تجارت?، شرکتهایی وجود دارند که تعدادی در کشور تولیدکننده حضور داشته ووظایف آنها فروش و صادرات محصولات همان منطقه بر پایه توجه به نیاز خریداران و قدرت کشاورزان استوار است?. شرکتهایی نیز درکشورهای واردکننده فعالیت دارند و برخی از آنها روی صادرات مجدد محصولات تبحر دارند. 4. جابهجایی و توزیع فرآوردههای حاصل از اسانسها مشابه سایر محصولات است 5. در آخرین مرحله از یک چارچوب کلی صنعت اسانس?، مصرفکننده قرار دارد و محصولات تولید شده را در دو حالت مصرف میکند.یک نوع محصولاتی که وجود اسانس درون آنها چندان محسوس و مشخص نمیباشد و در انتخاب محصول آنچنان کششی ایجادنمیکند، نظیر آنچه که در مورد پودرهای شوینده وجود دارد. نوع دوم محصولاتی هستند که وجود اسانس در آنها شناخته شدهتر بودهو در انتخاب محصول تاثیرگذار است?. در این مورد میتوان به فرآوردههای آرایشی افزودنیهای غذایی اشاره کرد. تولید جهانی اسانس امروزه تولید جهانی اسانس بالغ بر 50 هزار تن در سال است که از مجموعه گیاهان اسانسدار به دست میآید. این مجموعه گیاهانشامل انواع درختان و درختچهها و سایر گونههای علفی است?. از کل تولید جهانی اسانس در حدود 65 درصد آن از گونههای درختینظیر برخی سوزنیبرگان?، مرکبات?، رزها، اکالیپتوس و غیره بدست میآید و 35 درصد باقیمانده از گیاهان علفی تولید میشود کهبسیاری از آنها امروزه به صورت اهلی شده کشت میشوند. در این میان حدود 1000 تن از تولید نیز متعلق به گیاهان خودرو جمعآوریشده از مناطق طبیعی است لینک به دیدگاه
ارسال های توصیه شده