helma.b 3345 اشتراک گذاری ارسال شده در 3 خرداد، ۱۳۹۴ تمامي فعالان عرصه توليد متفق القول معتقدند که مشتريان فروشگاه ها که همان مصرف کنندگان نهايي باشند به خوبي از نياز خود آگاهند و مي دانند چرا به سوپر مارکت آمده اند پس تنها کاري که براي توليد کننده باقي مي ماند، البته پس از توليد نيازمندي هاي مصرف کنندگان، جلب توجه آنان به بهترين شکل ممکن است. وقتي يک مشتري با چشمان جستجوگر خود در روي قفسه هاي فروشگاه به دنبال خميردندان مي گردد، پيداست که نياز خود را مشخص کرده و فقط در جستجوي چشمگيرترين يا جذاب ترين بسته بندي است و شايد در اين راه حتي توجه چنداني نيز به نوع عملکرد محصول يا کيفيت آن نداشته باشد. با توضيحات مذکور پرواضح است که چرا صاحبان برند چرا اين مقدار وقت و هزينه را صرف پيدا کردن راه هايي بهتر براي انجام عمليات ليبل زني و کيفيت بالاتر طرح هاي گرافيکي روي ليبل ها مي نمايند. پس از سال ها تحقيق و ابداع روش هاي گوناگون يک روش خيلي بيشتر از ديگران به چشم آمد و توجه همگان را به خود جلب نمود. در اين روش ليبل درون قالب قرار مي گرفت و همزمان با توليد ظرف، طرح گرافيکي و ليبل نيز بر روي آن پياده مي شد و بعدها به IML شهرت يافت. ابداع روش IML به اوايل دهه 1980 باز مي گردد که پس از شناسانده شدن به صنعت بسته بندي، به سرعت محبوبيت بالايي براي خود کسب نمود. هم اکنون 85 تا 95% از تمامي محصولات غذايي با روش IML بسته بندي مي شوند که با توجه به جواني اين متد، نشان از رشد بسيار بالاي آن دارد. اما در آمريکاي شمالي، IML کار خود را در صنعت مواد شوينده آغاز نمود و براي اولين بار بر روي بطري هاي پلاستيکي تزريقي از آنها استفاده شد. پس از آن و با انجام اطلاع رساني بهتري که در مورد آن انجام شد، در صنايع ديگر از جمله صنايع غذايي نيز مورد استفاده گسترده قرار گرفت. بد نيست اشاره کوتاهي به نوع انجام کار داشته باشيم. ليبل هاي چاپ خورده و آماده درون قالب ها تزريق قرار گرفته و به وسيله پمپ هاي وکيوم، در محل دلخواه نگه داشته مي شود تا رزين پلاستيک درون قالب تزريق شده وليبل را احاطه کند. سپس قالب کار خود را انجام داده و محصول نهايي توليد مي شود. تمايز اصلي اين روش با روش هاي ديگر در اين است که در IML ليبل بخشي از بدنه بسته بندي است در حالي که در روش هاي ديگر، نياز به چسب براي چسبانيدن ليبل بر روي ظرف مي باشد. شايد اين توضيح کوتاه، IML را روشي بسيار ساده جلوه دهد که تمامي توليد کنندگان به راحتي قادرند از آن در فرآيند توليد خود سود ببرند ولي اين گونه نيست و اين روش نيز پيچيدگي هاي خاص خود را دارد. خريد خطوط توليد IML کاري است بسيار آسان ولي فرآيند يادگيري کاربري دستگاه هاي آن تا حد بسيار زيادي پيچيده است. در حقيقت اگر اين فرآيند به صورت صحيح طي نشود، ماشين آلات خريداري شده از بازدهي لازم برخوردار نخواهد بود. به دليل حساسيت بسيار بالاي ماشين آلات و تجهيزات IML، شرکت خريداري کننده، مي بايستي از پرسنل بسيار زبردست و ماهري براي کار با دستگاه ها برخوردار باشد. به زبان ساده تر خريداري دستگاه ها فاز اول کار و استخدام و استفاده از نيروي کاري که مهارت لازم را دارا باشد، فاز دوم. يکي ديگر از مشکلات کار با تجهيزات IML، ميزان ضايعات در حين توليد است. بسياري از شرکت هايي که شروع به استفاده از اين روش مي نمايند، در سال اول کار خود، ممکن است تا 20% ضايعات داشته باشند که اين امر کاملا اجتناب ناپذير است. اولين شرکتي که در آمريکاي شمالي اقدام به استفاده از IML نمود، شرکت کانادايي IPL بود. اين شرکت در سال 1939در شهر St Damein در ايالت کبک کانادا تاسيس شد. بعدها شهر St Damein به دره پلاستيک شهرت يافت چرا که يکي از بزرگ ترين توليد کنندگان محصولات پلاستيکي يعني IPL در آن واقع بود. اولين تجربه IPL در استفاده از فناوري IML به اوايل دهه 1990 باز مي گردد. آنها از اين روش در توليد ظروف دو لايه روغن مارگارين استفاده نمودند که در آن زمان جديدترين ظرف به شمار مي آمد. در حقيقت مديران شرکت همواره سعي داشته اند تا نوآوري بخشي از هويت شرکت باشد. البته آنها نيز مانند تمامي شرکت هاي ديگر در ابتداي کار خود با IML با مشکلاتي مواجه بودند و طرح جديدشان از موفقيتي که انتظارش را داشتند برخوردار نبود ولي هم اکنون ظرف ابداعي آنان، همان چيزي است که در تمامي صنايع مايعات خوراکي مورد استفاده است و به اصطلاح به ظروف در دار شهرت دارند. هم اکنون آنان خود را به عنوان موفق ترين و بزرگ ترين توليد کننده ظروف IML در قاره آمريکا مطرح نموده اند. اين روش از هر لحاظ برتري هاي محسوس نسبت به روش هاي متداول دارد که از آن جمله مي توان به تنوع بسيار بالاي رنگ و طرحي که IML ارايه مي دهد اشاره نمود. در کنار کيفيت بسيار بالاي رنگ و عکس چاپ شده بر روي ظرف، هزينه هاي توليد نيز به صورت چشم گيري کاهش پيدا مي کند چرا که ديگر نيازي به توليد برچسب و ليبل و استفاده از چسب يا فشار براي چسباندن طرح بر روي ظرف نيست. تمامي شرکت هايي که در حال استفاده از IML به صورت موفقيت آميز هستند به 3 فاکتور آن بيش از ديگر مزايايش اشاره دارند. اين 3 فاکتور عبارتند از: مقاومت بسيار بالاتر در برابر آب و سطوح خشن، زيبايي بسيار چشم گير و قيمت بسيار رقابتي و به صرفه IML. يکي از ويژگي هاي IML که به هيچ وجه قابل قياس با ديگر انواع روش هاي ليبل زني است، ظاهر منحصربه فردي است که از محصول ارايه مي دهد چرا که خريدار تصور مي کند هيچ ليبلي بر روي ظرف وجود ندارد. به قيمت بسيار به صرفه IML اشاره کرديم، بد نيست بدانيد وقتي صحبت از انجام ليبل زني در حين توليد ظرف مي کنيم، ديگر نيازي به خريد دستگاه هاي ليبل زن و يا حرارتي براي چسباندن ليبل نيست و با استفاده از يک دستگاه، تمامي کارها انجام مي پذيرند. يکي ديگر از عوامل کيفيت بالاي عکس هاي چاپ شده در روش IML، چاپ ليبل ها به صورت افست 175 خطي است، اين در حالي است که براي چاپ ليبل هاي عادي، از دستگاه هاي افست 80 خطي استفاده مي شود. به دليل کيفيت بالاتر رنگ، طرح ليبل نيز به صورت دقيق تري چاپ شده و توهم واقعي بودن را هر چه بيشتر به چشمان بيننده انتقال مي دهد. گفتني است که براي چاپ برچسب هاي عادي، از دستگاه هاي چاپ flexo يا Direct offset استفاده مي شود. در نهايت تنظيم ميزان شفافيت يا مات بودن طرح و عکس نيز کاري است بسيار آسان. مي توان ادعا کرد که IML خود کمکي است در جهت حفظ محيط زيست چرا که وقتي ظاهر بسته بندي زيباست و اين زيبايي به راحتي از بين نمي رود، مصرف کننده نهايي قادر است از ظرف براي مقاصد ديگر نيز بهره ببرد و به اين ترتيب استفاده از انرژي صرف شده به صورت بسيار بهينه تري انجام مي پذيرد و زباله کمتري نيز توليد مي شود. با توجه به دوام بسيار بالاي عکس روي ظرف و قابليت استفاده دوباره از ظرف بسته بندي، عمليات بازاريابي نيز به صورتي خودکار و براي مدت زمان طولاني انجام مي پذيرد. اين يعني تبليغات کاملا رايگان که خود ره آوردي است از فناوري IML. يکي از فناوري هايي که براي مدت بسيار کوتاهي خود را به عنوان رقيب IML مطرح نمود، فناوري انتقال ليبل به صورت گرمايي (heat transfer) بود ولي خيلي زود بازار را براي رقيب قدرت مند خود خالي گذاشت چرا که IML ليبل را به صورت کامل بر روي ظرف پياده مي کند و تمامي سطح ظرف را مي پوشاند در حالي که heat transfer بخش هايي از بالا و پايين ظرف را خالي مي گذارد و البته از انرژي کمتري نيز در انجام عمليات ليبلينگ استفاده مي کند. به علاوه اين که در روش IML فقط با استفاده از يک ليبل، مي توان تمامي 4 طرف بسته بندي و حتي روي درب و کف ظرف را نيز به صورت يکپارچه چاپ نمود ولي heat transfer قادر به انجام چنين کاري نيست. از ديگر ضعف هاي heat transfer مي توان به دوام کم در برابر خراشيدگي ها، اشياء تيز و جمع شدن و چروک خوردن اشاره نمود. ليبل هاي IML در برابر گرما از مقاومت بالايي برخوردارند و حتي ظروف داراي اين نوع ليبل را مي توان در مايکروويو نيز استفاده کرد. هم اکنون بازار مصرف IML در آمريکاي شمالي به شدت رو به افزايش است و صاحبان برندهاي مختلف در حوزه هاي مختلف توليد در حال يافتن راه هايي جديد براي استفاده از آن براي عرضه هر چه بهتر محصولات خود مي باشند. حتي شرکت هاي توليدي رنگ و رزين، محصولات شيميايي مورد استفاده در استخرها، انواع نوشيدني هاي ميوه اي و در نهايت انواع محصولات لبني نيز روي به استفاده از اين روش جذاب و مقرون به صرفه آورده اند. همان طور که از نمونه هاي مذکور بر مي آيد هيچ محدوديتي براي استفاده از IML در صنايع بسته بندي وجود ندارد و تقريبا هر محصولي را مي توان با استفاده از IML بسته بندي و روانه بازار نمود. برخي کارشناسان IML را همه چيز مي دانند، چرا که فقط با تغيير نوع بسته بندي به IML، يک شرکت مي تواند به چند هدف مهم است پيدا کند که از آن جمله به تمايز در ظاهر، انجام بازاريابي به صورت خودکار و بدون صرف حداقل هزينه اضافي و در نهايت زيبايي منحصر به فرد به همراه رنگ هاي بسيار طبيعي و متنوع اشاره نمود. شرح فرآيند توليد و تکنولوژيهاي موجود : برآیند برچسب گذاری درون قالبی به روش تزریق بهره گیری از برچسب گذاری درون قالبی در فن آوری قالب گیری تزریقی مزایای فراوانی برای تولید کننده، عرضه کننده و مصرف کننده نهایی به همراه دارد. با استفاده از این روش مرحله ثانویه برچسب گذاری در فرآیند تولید حذف می شود، علاوه بر اینکه برچسب درون قالبی جزئی دائمی از ظرف شده و امکان کنده شدن آن وجود ندارد. در فرآیند برچسب گذاری درون قالبی به روش تزریق، فیلم برچسب که سطحی صاف دارد در ضمن فرآیند تزریق پلاستیک مذاب، جزئی از بدنه ظرف می شود. در مواردی که به خاطر طراحی ویژه ظرف، برچسبی با انعطاف پذیری بالا مورد نیاز است اغلب از برچسب های درون قالبی استفاده می شود. این برچسب های معمولا فیلمی از جنس پلی پروپیلن با ضخامت 50 تا 100 میکرومتر است که محتوای برچسب روی فیلم چاپ شده است. شکل زیرنشان دهنده مراحل برچسب گذاری درون قالبی به روش تزریق است. در این فرآیند ابتدا برچسب در قالب باز جاسازی شده و توسط نازل های خلاء، خاصیت جذب الکترواستاتیکی یا وسایل دیگر در محل مورد نظر ثابت نگهداشته می شود. سپس قالب بسته شده و رزین پلاستیکی گداخته شده، درون قالب تزریق می شود تا شکل ظرف مورد نظر را پیدا کند. به محض اینکه دمای رزین پلاستیکی به سطح مناسب برای خروج از قالب برسد، آماده خروج از قالب می شود. این کار معمولا با استفاده از روبوت انجام می شود. با این که تکنیک های زیادی در رابطه با فن آوری IML ظهور کرده است، یکی از مهم ترین ملاحظات مرتبط با این فن آوری چگونگی ثابت نگه داشتن برچسب در قالب به هنگام تزریق مواد است. در بسیاری از موارد، استفاده از ابزارهای تولید شارژ الکترواستاتیکی نسبت به استفاده از نازل های خلاء برای نگه داشتن برچسب در محل مورد نظر در محفظه قالب، به صرفه تر و قابل اعتمادتر است. بهره گیری از روش مذکور مزایای مشخصی برای کمپانی قالب گیری، مشتریان آنها و مصرف کننده نهایی دارد. آینده روشن برای بسته بندی IML هم اکنون تقاضای بالایی برای برچسب های ترکیبی در بازار IML وجود دارد و این تقاضا رو به افزایش است. گذر از برچسب های کاغذی به فیلم های ترکیبی چندین سال است که آغاز شده و پیش بینی می شود در آینده نیز ادامه یابد. فیلم های ترکیبی معادل 80 درصد (ارزش دلاری) بازار IML را به خود اختصاص داده اند و انتظار می رود استفاده از راه کار قالب گیری تزریقی طی چند سال آینده بیشترین رشد این بازار در ایالات متحده را به خود اختصاص دهد. فن آوری IML بخشی از رشد خود را مرهون مباحث زیبایی شناختی است؛ عرضه کنندگان کالا برای اطمینان از رساندن پیام خود به مصرف کننده، نیازمند برچسب های زیباتر و تأثیرگذار تر هستند؛ تا زمانی که این تقاضا وجود داشته باشد بازار IML همچنان به رشد خود ادامه خواهد داد. مزایای استفاده از ظروف IML سودی بسپار به شرح زیر می باشد : 1-آب بندی بودن کامل ظروف 2کیفیت چاپ بالا و شفافیت چشم نواز 3-مقاومت در برابر نفوذ هوا و مقاومت زیاد در برابر آلودگی 4-قابلیت انعطاف پذیری ظروف بطوریكه لیبل بخشی از ظرف می شود بنابراین ظرف می تواند خم شود،فشرده شود،تغییر شكل دهد بدون اینكه لیبل از آن جدا شود 5-این ظروف بدلیل دیواره نازك دارای وزن سبك تری هستند 6-با صرفه بودن قیمت لیبل و عدم نیاز به ماشین آلات لیبل زنی 7-سهولت در بسته بندی و عدم نیاز به ماشین آلات خاص درب بندی 8-مواد و لیبل استفاده شده برای تولید این ظروف وقتی تبدیل به ظرف می شود از استحكام بالایی برخوردار بوده و این مسئله باعث افزایش ماندگاری محصولات بسته بندی شده با این ظروف می شود. 9-عدم آلوده شدن ظروف هنگام تولید و بسته بندی به علت استفاده از ربات های ویژه 1 لینک به دیدگاه
helma.b 3345 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 3 خرداد، ۱۳۹۴ IML در اصل از فرآیند (IMD (In Mold Decoration گرفته شده است. شما در فرآیند IMD قطعه را در داخل قالب قرار داده و روی آن فرایند تزریق را انجام میدهید. IMD برای قطعات مختلف در گوشی تلفن همراه، قطعات الکترونیکی، قطعات اتومبیل، قطعات تزئینی، لوازم خانه و ... کاربرد دارد. تصویر یا برند مد نظرتان را در قالب میگذارید و به وسیله تزریق پلاستیک آن را روی قطعه ماندگار میکنید. برای IML پس از چاپ و دایکات لیبل، آن را به وسیله پمپ مکش یا خلاء (suction)- که فشار مکش آن به اندازهای تنظیم شده است که تنها یک لیبل را بردارد- لیبل را برداشته و در دیواره قالب قرار میدهید. برای ثابت نگه داشتن لیبل در دیواره قالب دو راه وجود دارد: یا استفاده از شارژ الکترواستاتیک و یا مکش. البته ترکیبی از هر دو روش نیز ممکن است. پس از قرار گرفتن لیبل باید فرآیند تزریق هماهنگ با آن انجام شود. به نظر من مهمترین قسمت کار و به نوعی گلوگاه کار، هماهنگی دستگاه با ربات، ربات با قالب و قالب با قسمتهای دیگر است. باید دستگاه طوری طراحی شود که قطع و وصل شدن، به حداقل برسد. چون اگر قسمتی از سیستم مشکل داشته باشد یا با بقیه قسمتها هماهنگ نباشد، کل خط تولید میخوابد و این ضرر بزرگی محسوب میشود. وضعیت تولید IML در ایران: ایران بزرگترین بازار مصرف ظروف تزریقی پلاستیکی IML در خاورمیانه پس از ترکیه و عربستان سعودی است و علاوه بر واردات گسترده این قبیل ظروف از خارج کشور، تعدادی از شرکتهای داخلی نیز اقدام به تولید در داخل کشور کردهاند. شرکتهای فرسگال پلاست، پاک تاب مروارید، کردپلیمر، پیکره، پلیمرپاک، بناالکترونیک پارس، ایحاگسترشمال، پلیمرپلاست، پاک آوندلیا، ماهان پلاست زنجان، پتروپلاست زنجان و صدراجم پلاست از جمله تولیدکنندگان داخلی هستند که بیش از 400 میلیون انواع ظروف IML در سال 1390 تولید کردهاند. بالغ بر 300 میلیون قطعه ظرف IML آماده مصرف نیز وارد کشور شده که مبدا بیشتر آنها کشورهای اروپایی از جمله ترکیه است. رشد بازار مصرف لیبلهای IML در جهان برابر آمار AWA بیش از 5 درصد برای سال 2012 پیشبینی شده بود در ایران با توجه به آمار نصب ماشینآلات تزریق مخصوص و تقاضای بالای بازار، مصرف لیبلهای مذکور 18 درصد در سال 1390 رشد داشت و تقاضای بازار 16 درصد در سال 1391 نسبت به سال قبل بیشتر شد و از مرز 700 میلیون قطعه فراتر رفت. در ایران همه تولیدکنندگان ظروف پلاستیکی IML لیبلهای مورد نیازشان را از خارج کشور تهیه میکنند، زیرا تجهیزات مخصوص دایکات لیبلهای IML در ایران وجود ندارد. فرایند تولید ظروف و لیبلهای IML همانطور که اشاره شد فناوری لیبلچسبانی در قالب یا IML از جمله روشهای پرطرفدار الصاق لیبل به ظروف پلاستیکی است. در این روش لیبلهای چاپ شده از جنس فیلم PP شفاف و صدفی، پس از چاپ و دایکات در اشکال معین و متناسب با ظرف با استفاده از روبوت از داخل خشاب خارج شده و داخل قالب قبل از تزریق پلیمر به کمک القای بار الکتریکی یا کانالهای خلاء جایگذاری و ثابت میشوند. با تزریق مواد مذاب پلاستیکی به داخل قالب، لیبل و ظرف پلاستیکی یکپارچه میشوند و به هیچ وجه نمیتوان لیبل را از بدنه ظرف جدا کرد. جایگذاری لیبل و ثابت کردن آن درون قالب در صورتی که با اشکال مواجه شود، منجر به تولید ظروف معیوب با لیبل چروک و ناصاف یا نفوذ مواد مذاب به داخل مجاری مکنده لیبل میشود. از همین روش با اندکی تغییرات در فنآوریهای Blow molding و Thermoforming نیز استفاده میشود. کیفیت لیبل از وجوه مختلف (نوع و ضخامت فیلم، نوع مرکب و پوشش ورنی، کیفیت چاپ و دایکات، کیفیت بستهبندی لیبلها برای سهولت انتقال به خشاب دستگاه و ...) برای تولیدکنندگان ظروف IML اهمیت بسیار بالایی دارد. از این رو آنها در انتخاب تولیدکننده لیبلهای IML حساسیت ویژهای به خرج میدهند، چرا که هر گونه اشکال به هنگام عملیات لیبلگذاری از خشاب تا قالب، منجر به افت کمی تولید و حتی توقف ماشین میشود. مواد مصرفی، چاپ و دایکات چاپ لیبلهای IML با استفاده از انواع ماشینهای چاپ رول و ورقی و با استفاده از مرکبهای معمولی و UV امکانپذیر است. البته استفاده از مرکبهای UV از نوع Low Migration برای این نوع لیبلها مانند همه لیبلهای مورد استفاده در صنایع غذایی توصیه میشود. (ذکر این نکته ضروری است که اغلب مرکبهای UV مورد استفاده در صنعت چاپ ایران از نوع Low Migration نیستند، بنابراین به علت نفوذ مرکب در محصول بستهبندی شده، برای استفاده در چاپ لیبلهای مواد غذایی زیانآورند. اما متاسفانه به علت تفاوت قیمت 20 درصدی بعضی از چاپخانهداران به این نکته توجه نمیکنند.) اما روش چاپ و دایکات رول به واسطه کاهش هزینههای تولید، بیشتر مورد استفاده قرار میگیرد. افست، فلکسو، گراوور و حتی دیجیتال از تکنیکهای مورد استفاده در چاپ لیبلهای IML است و میتوان متناسب با تیراژ از هر یک بهره گرفت. همچنین میتوان پس از چاپ، از پوشش ورنی مناسب(Food Contact) استفاده کرد. دایکات و دسته کردن لیبلهای IML به علت حساسیتهای خاص و لزوم دوری از هرگونه گرد و غبار و الکتریسته ساکن و کیفیت برش لبههای لیبل، حساسترین قسمت فرایند تولید این لیبل هاست. برای دایکات لیبلهای چاپ شده نیز از تکنیکهای گوناگون دایکات رول و ورقی استفاده میشود. لیبلهای IML میبایست در یک مرحله به صورت کامل دایکات و پوشالبرداری شوند. لذا پس از تیغ زدن کامل لیبلهای چاپ شده، تماس لیبلها با حواشی بهطور کلی قطع میشود و امکان سوسه زدن به هیچ وجه وجود ندارد. به بیان دیگر پس از تماس تیغ با متریال، کل حواشی برش شده و لیبل رها میشود و باید بلافاصله دسته شود (در ماشینهای دایکات تخت) یا با استفاده از نقالههای مکنده (Vacuum Conveyer) به سمت دستهکن (Stacker) در ماشینهای دایکات رول هدایت شود. در میان انواع فناوریهای دایکات لیبلهای IML، دایکات روتاری با استفاده از تیغهای دایکات انعطافپذیر (Flexible Dies) مقرون به صرفهترین است، چرا که قالبهای دایکات تخت و نر و ماده در مقایسه با تیغهای دایکات انعطافپذیر قیمت بالاتری دارند. ماشینهای دایکات روتاری با سرعت 100 متر در دقیقه لیبلهای IML چاپ شده از جنس فیلم پلی پروپیلن و ضخامت 40 تا 100 میکرون را دایکات و دسته میکنند. از شرکتهای تولیدکننده ماشین برای دایکات لیبلهای IML میتوان به Berhalter-Remele-Kemec-Bosch-Blumer اشاره کرد، ولی قالب تیغ آنها از نوع نر و ماده بوده و محدودیت سایز در تولید لیبل دارند. علاوه بر شرکت Bobst با فناوری قالب دایکات تخت و پوشالگیری همزمان، شرکتهای Heidelberg و Schober نیز اقدام به تولید ماشینهای دایکات روتاری XL105DD و RSM برای لیبلهای IML کردهاند. در ماشینهای دایکات رول Schober لیبلهای ابعاد بزرگ با استفاده از روبوت پس از دایکات از روی نقاله برداشته و داخل کارتن قرار میگیرند. این اقدام در کیفیت تولید و بستهبندی لیبلها بدون القای کوچکترین بار الکتریکی موثر است. 1 لینک به دیدگاه
ارسال های توصیه شده