saba mn 20993 اشتراک گذاری ارسال شده در 3 خرداد، ۱۳۹۴ [h=1] برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام [/h] وزارت علوم به جای ایجاد جنجال های سیاسی و ایجاد حاشیه های بی مورد و عجیب برای خود، باید سیاست تولید علم خود با نگاه منطقه ای و جهانی را پیگیری کند و به عقب گرد علمی ایران به این صورت پایان دهد. به گزارش برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام به نقل از جهان نیوز ؛در این تحلیل به بررسی وضعیت رشد علمی کشور سال های گذشته و علل افت علمی کشور در سال ۲۰۱۳ بر مبنای رنکینگ های بین المللی پرداخته می شود. تحلیل رشد علمی کشور در این نوشتار بر مبنای سایت رنکینگ Scimago و داده های Scopus صورت گرفته است. تعداد مستندات علمی به تفکیک سالهای میلادی در جدول زیر آمده است. آمار مربوط به سال ۲۰۱۴ نیز تا تاریخ ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۴، در این پایگاه داده ارائه نشده است. این جدول نشان می دهد که سهم تولید علم ایران از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۲ مرتبا افزایش یافته و از سال ۲۰۱۳ این رشد متوقف شده و عقبگرد علمی کشور آغاز شده است. طبق جدول فوق، در دولت نهم کشور همواره با رشد خیره کننده علمی روبرو بوده است. در زمان چهارساله دولت نهم، همواره شاهد رشد علمی کشور در تولید علم بوده ایم. این رشد در سال ۲۰۰۶ به عدد نزدیک به ۵۰رسیده است که در سطح جهانی یک عملکرد فوق العاده محسوب می شود. عملکرد دولت دهم نیز از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۲ در روند تولید دانش در جهان مطلوب بوده و همانگونه که مشاهده می شود در این سالها، نرخ تولید علم کشور همواره در حال رشد بوده است. بیشترین رشد در دولت دهم در سال ۲۰۱۱ و برابر ۳۲ درصد رشد می باشد. در سال ۲۰۱۳ با تغییر سیاست های وزارت علوم افت علمی کشور آغاز شده و متاسفانه شاهد افت ۲.۴۷% در تولید علم کشور هستیم. این در حالی است که در این سال ها هرگز با افت علمی کشور روبرو نبودیم. در جدول زیر درصد افت علمی ایران در رشته های مختلف در سال ۲۰۱۳ نشان داده شده است. لازم به ذکر است در بسیاری از رشته های مربوط به علوم پزشکی، کماکان رشد علمی وجود دارد. همانگونه که مشاهده می شود در سال ۲۰۱۳ افت علمی کشور در برخی رشته ها دراین نمایه، به نزدیک ۵۰% نیز رسیده است . این آمار نشاندهنده سیاست های نادرست آموزش عالی و عدم توجه به رشد علمی در بسیاری از رشته هاست. در شکل زیر نیز، نمایی از تعداد مستندات در ۱۸ ساله اخیر نشان داده شده است: افت تعداد مستندات در سال ۲۰۱۳ به نسبت سال ماقبل، در شکل فوق به درستی مشخص شده است. حال سوال اینجاست که آیا قرار است افت علمی کشور با حاشیه سازی های متعدد وزارت علوم ادامه یابد یا اینکه دست اندرکاران آموزش عالی در نهایت به فکر رسالت اصلی خود خواهند افتاد. عقبگرد علمی کشور در حالی است که در کشور عربستان، با برنامه ریزی صحیح در حوزه آموزش عالی، شاهد رشد علمی فوق العاده در سال ۲۰۱۳ هستیم. در این سال کشور عربستان تولیدات علمی خود را از تعداد ۱۱۸۶۹ به عدد ۱۴۱۱۴ رسانیده و رشد ۱۹ درصدی تولید علم را تجربه کرده است. در صورت عقبگرد ایران در سالهای آینده و رشد پرشتاب علمی در عربستان، انتظار می رود در سالهای آینده، کشور عربستان در کنار رقیب سنتی ایران یعنی ترکیه، به عنوان رقیبی جدید برای ایران محسوب شود. روند تولید علم در عربستان در شکل زیر آمده است. از سوی دیگر در نمودار رشد علم می بینیم که کشور ترکیه در صورت حفظ افت علمی ایران، به زودی از ایران در نمایه Scopus هم سبقت خواهد گرفت و عنوان اولین را در منطقه خاورمیانه به خود اختصاص خواهد داد. به نظر می رسد وزارت علوم به جای ایجاد جنجال های سیاسی و ایجاد حاشیه های بی مورد و عجیب برای خود، باید سیاست تولید علم خود با نگاه منطقه ای و جهانی را پیگیری کند و به عقب گرد علمی ایران به این صورت پایان دهد. در مقالات آتی، به علل افت علمی کشور و رشدعلمی کشورهای رقیب در دوسال اخیر اشاره و راهکارهایی به منظور خروج از عقبگرد سخیف علمی پیشنهاد خواهد شد. انتهای پیام/ 7 لینک به دیدگاه
Mohammad-Ali 9729 اشتراک گذاری ارسال شده در 3 خرداد، ۱۳۹۴ حوصله خوندن این امارهاراندارم یکی بگه چی شده حالا؟ 2 لینک به دیدگاه
soha1410 1551 اشتراک گذاری ارسال شده در 4 خرداد، ۱۳۹۴ این موضوع هم، می تونه نگران کننده باشه. من اصلا در صدد تایید یا رد عملکرد دولت نیستم. فقط می خواستم بگم نشانه ی رشد علمی کشور چی هست؟ انتشار مقالات علمی ؟؟؟!!! هم احمدی نژاد اشتباه می کرد که رو این دست گذاشته بود و بهش افتخار می کرد. هم کسانی که می خوان به خاطر این آمار دولتو بکوبن. بازم میگم من اصلا نمی خوام طرفداری کنم. اتفاقا خیلی هم مشکل دارم با این دولت. اما پیشرفت علمی کشور رو با صادرات علمی، که مصرف داخلی نداره به کشور های خارج سنجیدن اشتباه است. پیشرفت علمی اگه باشه صداش تا ۱۰ ساله دیگه هم در نمیاد نه اینکه تا یه ایده ای خورد به سر یکی سریع به خاطر منافع شخصی مقالش کنه.بعد بزار بقل کوزه آبشو بخوره. والسلام. 3 لینک به دیدگاه
M!Zare 48037 اشتراک گذاری ارسال شده در 4 خرداد، ۱۳۹۴ افت علمی کشور نیاز به مدرک و آمار نداره، کافیه فقط یک سری به موسسات آموزشی کشور بزنید تا تفاوت ها را مشاهده کنید. کی میخواهیم باور کنیم که دیگر شیوه های قدیمی پاسخگو نیست. دوره لیسانس همیشه آموزش الفبا رو در بر داره..در این مرحله باید مفاهیم بدرستی منتقل بشه. شخص پس از مدتی و تشخیص علایق خودش با انتخاب گرایش در ارشد به تحقیق و پژوهش بپردازه. اما وقتی که گرفتن ارشد فقط یک مد میشه، همه میگیرن ما هم بگیریم...چه توقعی میشه داشت...چه بسا دانشجویانی که با پول دادن پایان نامشون براشون نوشته میشه و چه حتی مقالات در ژورنال های معروف...اینجا است که بحث علم بهتر است یا ثروت مطرح میشه:icon_pf (34): نمونه های بسیاری همه ما دیده ایم... از سوی دیگر عدم بودجه یا تخصص کافی برای انجام کارهای آزمایشگاهی که نهایتا به تولید دانش واقعی بیانجامد. ما حصلش میشه پایان نامه هایی که بسیاری در موضوع شبیه به یکدیگر و در گوشه ای از کتابخانه ها خاک میخورن و بسیاری از کسانی که از کارشون مقاله در آوردن، فرصت رو غنیمت شمردن و برای رفتن به کشور و دانشگاه آرمانی خودشون استفاده کردن و با استفاده از پشتکاری که دارن در آنجا ما بقی کارهای خود را پیگیری میکنن مساله معیشت اساتید و چندکاره بودنشان را نیز باید در نظر گرفت. تاکید بر دو سال تمام کردن دوره ارشد برای برخی از دانشگاهها و مشکلات خوابگاه برای دانشجویان شهرستانی و رها شدن نتایج حاصل از کار نبودن آینده روشن برای فارغ التحصیلان و جویای کار.. تولید علم یک شب رخ نمیدهد که یک شب هم از بین برود.زیر ساخت های مختلفی دارد که تا زمانیکه آنها تامین نشود نمی توان انتظاری داشت. 3 لینک به دیدگاه
soha1410 1551 اشتراک گذاری ارسال شده در 4 خرداد، ۱۳۹۴ وقتی مدرک گرفتن چشم و هم چشمی باشه. و بیشتر پسرا برای فرار از سربازی میرن درس می خونن نباید انتظار رشد علمی رو داشت. درس خوندن الان یه جورایی جز رسم و رسومات شده. یعنی هر کسی که درس نمی خونه انگار داره کار خلافی انجام میده. یه آب هویج فروشی هست سر کوچمون، داشتن صحبت می کردن از ۵۰ سال پیش . می گفتن یادش بخیر عباس دانشجو و..... یعنی اینقدر نادر بود که به عنوان لقب و ... ازش استفاده می کردن. نه الان که زیر هر سنگی رو برمی داری ۴ تا فوق لیسانس میاد بیرون. کار هم که واسه اینهمه آدم تحصیل کرده نیست. 1 لینک به دیدگاه
ارسال های توصیه شده