رفتن به مطلب

مقدمه ای بر چگونگی كار كردن كلاچ ها


ارسال های توصیه شده

مقدمه ای بر چگونگی كار كردن كلاچ ها

اگر یك اتومبیل با انتقال دستی را می رانید ، ممكن است از درك اینكه بیش از یك كلاچ دارد تعجب كنید . و این موضوع را كه فقط اتومبیل های ما انتقال اتوماتیك چند كلاچ دارند را تغییر می دهد . در واقع كلاچ هایی در بسیاری از چیزهایی كه احتمالا همه روزه می بینید یا استفاده می كنید وجود دارد : بسیاری از مته های بدون محور یك كلاچ دارند ، اره های زنجیری یك كلاچ سانتریفوژی و حتی yo-yos (یویو!) یك كلاچ دارند در این مقاله یاد خواهید گرفت كه چگونه نیاز به یك كلاچ دارید ، چگونه كلاچ اتومبیل تان كار می كند و بعضی مطالب جالب و شاید تعجب آور در رابطه با كلاچها را درك كنید . كلاچ ها در ابزارهایی كه دو میله ( شَفت ) غلتنده دارند مفیدند در این ابزارها ، یكی از میله ها ( شفت ها ) نوعا توسط یك موتور یا كشنده حركت می كند و شفت دیگر ابزار دیگری را به حركت وا می دارد . مثلا در یك مته ، یك شفت توسط یك موتور حركت داده می شود و دیگری یك گیره مته را به حركت وا می دارد . كلاچ دو شفت را به نوعی كه میتوانند با یكدیگر بلوكه شوند و با یك سرعت بچرخند متصل می كند یا اینكه جدا شوند و با سرعتهای متفاوت بچرخند . كلاچ اولیه در یك اتومبیل نیاز به یك كلاچ دارید زیرا موتور همه وقت می چرخد اما چرخهای اتومبیل اینطور نیستند . برای اینكه یك اتومبیل بدون خاموش كردن موتور بایستد ، چرخها نیاز دارند تا از موتور به نحوی جدا شوند . كلاچ به ما اجازه می دهد به نرمی یك موتور چرخشی را به یك انتقال غیر چرخشی توسط توسط كنترل كردن شیب بین آنها ترغیب كنیم . برای درك كردن اینكه كلاچ ها چطور كار می كنند ، كمك می كند كه كمی دربارة اصطكاك بدانیم كه یك معیار درباره اینكه چگونه سخت است كه یك شئ روی دیگری بلغزد . اصطكاك توسط پستی ها و بلندی هایی كه بخشی از هر سطح هستند حاصل می شود . حتی سطوح بسیار نرم نیز پستی و بلندی های میكروسكوپی دارند . هر قدر این پستی بلندی ها بزرگ باشد لغزیدن شئ سخت تر است . شما می توانید در چگونه ترمز ها كار می كنند بیشتر بیاموزید . یك كلاچ به دلیل اصطكاك بین یك صفحه كلاچ و یك چرخ طیار فلایویل كار میكند . ما به چگونگی كار كردن این بخشها در بخش بعدی خواهیم پرداخت . فلایویل، صفحات كلاچ و اصطكاك : در یك كلاچ اتومبیل ، یك فلایویل به موتور متصل می شود و یك صفحه كلاچ به محور انتقال متصل می شود . می توانید ببینید كه در شكل زیر چطور به نظر می رسند . نگاهی به کار یك كلاچ وقتی پاتیان را از كلاچ بر می داریم ، فنرها فشار را به دیسك كلاچ منتقل می كنند كه در عوض به فلایویل فشار می آورد . این موتور را به شفت ورودی انتقال قفل می كند كه باعث می شود در همان زمان با سرعت یکسان بچرخند . مقدار نیروی كلاچ می تواند به اصطكاك صفحه كلاچ و فلایویل و اینكه فنر چه میزان نیرو به صفحه فشار وارد می كند بستگی دارد . نیروی اصطكاك در كلاچ دقیقا مانند بلوكهای در بخش اصطكاك چگونه ترمزها كار می كنند توصیف شده است مگر اینكه فشارهای فنر روی صفحه كلاچ در عوض فشار وزن بلوك به درون زمین باشد . كلاچ چگونه ( منتقل شده ) و آزاد می شود وقتی پدال كلاچ فشرده شود ، یك كابل یا پیستون هیدرولیك به چنگك آزادسازی فشار می آورد كه بخش بیرون انداختن را در برابر وسط فنر دیافراگم فشار می دهد . همان طور كه وسط فنر دیافراگم فشرده می شود یك مجموعه از پین های نزدیك خارج فنر باعث می شوند كه فنر صفحه فشار را از دیسك كلاچ دور می كند . ( به عقب می كشد ) ( شكل زیر را ببینید ) . این كلاچ را از موتور چرخشی جدا می كند . فنرها را در صفحه كلاچ به یاد داشته باشید . این فنرها به جداسازی ( محور ) انتقال از شوك آزاد شدن كلاچ كمك می كند . این طراحی معمولا به خوبی كار می كند اما بازگشت به عقب های كمی دارد . ما به مشكلات متداول كلاچ و دیگر كاربردهای كلاچها در بخشهای بعدی خواهیم پرداخت . مشكلات متداول : از دهه 1950 تا دهة 1970 ، می توانستید 50000 تا 70000 مایل با كلاچ تان كار كنید . كلاچ ها اكنون می توانند برای 80000 مایل كار كنند اگر آنها را به طور ملایم استفاده كرده و به خوبی نگه داری كنید . اگر مراقب آنها نباشید كلاچها می توانند شروع به شكسته شدن در 35000 مایلی كنند . كامیونهایی كه پیوسته اضافه بار دارنند یا مكررا بارهای سنگین حمل می كنند نیز می توانند مشكلاتی با كلاچ های نسبتا جدید داشته باشند . متداول ترین شكل كلاچ ها این است كه مادة اولیه اصطكاك روی دیسك پاك می شود . ماده اصطكاكی روی یك دیسك كلاچ بسیار شبیه به مادة اصطكاكی است كه روی پد های یك دیسك ترمز یا جا پاهای یك درام ترمز است كه پس از مدتی پاك می شود وقتی كه بیشتر یا همة مادة اصطكاكی از بین رفت كلاچ شروع به لغزش می كند و بالاخره هیچ نیرویی را از موتور به چرخ ها منتقل نخواهد كرد . كلاچ تنها پوشش دارد مادامی كه دیسك كلاچ و فلایویل با سرعت های متفاوتی بچرخند . وقتی به یك دیگر قفل شدند ، مادة اصطكاكی به سختی در برابر فلایویل نگه داشته می شود و آنها به طور هم زمان می چرخند . این فقط وقتی رخ می دهد كه دیسك كلاچ در برابر فلایویل می لغزد كه پوشش دهی رخ می دهد . گاهی اوقات مشكل با لغزش نیست اما با چسبیدن است . اگر كلاچ شما بخوبی آزاد نشود به چرخاندن شفت ورودی ادامه خواهد داد . این موضوع می تواند باعث خوردگی شود یا به طور كامل از جا خوردن دندة اتومبیل تان جلوگیری كند . برخی دلایل معمول كه یك كلاچ بچسبد عبارت اند از : · كابل كلاچ كشیده شده یا شكسته – كابل نیاز به میزان صحیحی برای فشار دادن و كشیدن كارا دارد . · سیلندرهای كلاچ اصلی و یا فرعی آسیب دیده یا نشتی دار – نشتی ها سیلندرها را از ایجاد مقدار لازم فشار باز می دارد . · هوا در خط هیدرولیك – هوا به هیدرولیك ها با گرفتن فضای مورد نیاز سیال برای ایجاد فشار تأثیر می گذارد . · پیوند بد تنظیم شده – وقتی پای شما بر پدال ضربه وترد می كند ، پیوند مقدار اشتباهی از نیرو را انتقال می دهد . اجزاء كلاچ بد منطبق شده : بخشهای موجود در بازار با كلاچ شما منطبق نیستند . یك كلاچ « سخت » نیز یك مشكل متداول است . همه كلاچ ها به میزانی از نیرو برای كاملا فشرده شدن نیاز دارند . اگر نیاز به فشار زیادی بر روی پدال دارید ممكن است چیزی اشتباه باشد . چسبیدن یا پیوند در پیوند پدال ، كابل ، شفت متقاطع یا ساچمه علل متداول اند . گاهی اوقات یك بلوكه شدن یا درز پوشیده شده در سیستم هیدرولیك نیز می تواند باعث یك كلاچ سخت شوند . دیگر مشكل مربوط به كلاچ ها قسمت بیرون انداختن پوشیده است كه گاهی اوقات یك قسمت آزاد سازی كلاچ نامیده می شود . این قسمت نیرو را به انگشت های صفحه فشار چرخشی برای آزاد سازی كلاچ به كار می برد . اگر صدای ترسناكی را هنگام چسبیدن كلاچ می شنوید ممكن است مشكلی با بیرون انداختن داشته باشد . تست تشخیص كلاچ اگر متوجه شدید كه كلاچ شما مشكل دارد در اینجا یك تست تشخیص خانگی كه هر كسی می تواند انجام دهد وجود دارد : 1. اتومبیل تان را استارت بزنید Parking break را تنظیم كنید و در حالت خنثی قرار دهید . 2. با خاموش كردن اتومبیل تان به صدای آن بدون فشردن كلاچ گوش كنید اگر چیزی می شنوید به احتمال زیاد مشكل با ( محور ) انتقال است . اگر صدایی نمی شنوید به مرحله 3 بروید . 3. وقتی اتومبیل هنوز خنثی است ، فشردن كلاچ را آغاز كنید و به صدا گوش دهید . اگر یك صدای جیر جیر را هنگام فشار دادن می شنوید ، به احتمال زیاد مربوط به آزاد سازی كلاچ یا bearing دور انداختن است . اگر صدایی نشنیدید به مرحله 4 بروید . 4. كلاچ را تا ته فشار دهید . اگر صدای فش فش شنیدید ، احتمالا تحمل كننده یا ساچمه یا احتمال اشكال بوش پایلوت است . اگر هیچ صدایی را در خلال این 4 مرحله نشنیدید مشكل تان احتمالا كلاچ نیست . اگر در حالت توقف صدا شنیدید و وقتی كه كلاچ فشرده شد از بین رفت ممكن است موضوع مربوط به نقطة تماس بین چنگك و ساچمه( FORK & PIVOT BALL) باشد . در بخش بعدی برخی انواع مختلف كلاچ ها و چگونگی کارکرد آنها را بررسی خواهیم نمود. انواع کلاچ ها: انواع زیادی از كلاچ ها در اتومبیل و گاراژتان وجود دارد . یك ( محور ) انتقال اتوماتیك شامل چندین كلاچ است . این كلاچ ها مجموعه های مختلفی از چرخ دنده های سیاره ای را به هم چسبانده و از هم جدا می كنند . هر كلاچ با استفاده از سیال هیدرولیك فشرده شده به حركت در می آید . وقتی فشار پایین می اید ، فنر باعث آزاد شدن كلاچ می شود . حتی لبه های فضا دار كه نوار باریك نامیده شده ، خط درون و برون كلاچ درون چرخ دنده ها ومیزبانی كلاچ قفل می شود . می توانید در یك ( محور ) انتقال اتوماتیك چگونه كار می كند بیشتر بخوانید . یك كمپرسور تهویه مطبوع در یك اتومبیل یك كلاچ الكترو مغناطیسی دارد این اجازه می دهد كه كمپرسور حتی در حالی كه موتور كار می كند خاموش شود . وقتی جریان از طریق یك سیم پیچ مغناطیسی در كلاچ انتقال می یابد كلاچ می چسبد . به محض اینكه جریان متوقف می شود از قبیل وقتی كه تهویه مطبوع را خاموش می كنید ، كلاچ جدا می شود . بیشتر اتومبیل هایی كه یك فن خنك كننده موتوری یك كلاچ ویسكوز كنترل شده به صورت ترواستاتیكی دارد – دمای سیال واقعا كلاچ را به حركت در می آورد این كلاچ در كنار فن قرار دارد و جریان هوا از طریق رادیاتور می آید . این نوع كلاچ بسیار شبیه به تزویج و سیكوز كه گاهی اوقات در اتومبیل هایی كه همه چرخهای آن رانشگر دارند یافته می شود . سیال در كلاچ همچنان كه آن گرم می شود ضخیم تر می شود كه باعث می شود فن با چرخش موتور سریعتر بچرخد . وقتی اتومبیل سرد است ، سیال در كلاچ سرد باقی می ماند و فن به آرامی می چرخد ، اجازه می دهد كه موتور به سرعت گرم می شود و به دمای عملیاتی مناسبش می رسد . بسیاری از اتومبیل ها دیفرانسیل های شیب محدود یا تزویج و سیكوز دارند كه هر دوی آنها كلاچ را برای افزایش كارایی بكار می برند . وقتی اتومبیل روشن می شود ، یك چرخ سریع تر از دیگر چرخ ها می چرخد كه كنترل اتومبیل را سخت می كنند . دیفرانسسیل شیب برای كمك به كلاچ آن ساخته می شود . وقتی یك چرخ سریع تر از دیگر چرخ ها می چرخد با چسبیدن كلاچ كند می شود و منطبق با سه چرخ دیگر می شود . رانندگی روی سطح خیس یا لایه یخ نیز می تواند چرخ ها را بچرخاند . می توانید درباره دیفراسیل ها و تزویج و سیكوز در این بخش مطالب بیشتری بیاموزید . دیفراسیل چگونه كار می كند اره های زنجیری پودر گازی و چمن زن ها و كلاچ های سانتریفوژی دارند . به طوری كه زنجیر ها یا رشته ها می توانند بدون اینكه موتور را خاموش كنید چرخش را متوقف كنند . این كلاچ ها به طور خودكار از طریق استفاده از نیروی سانتریفوژی كار می كنند . ورودی به میل لنگ موتور متصل شده است . خروجی می تواند زنجیر را تسمه یا شفت را به حركت وادارد . همانطور كه دور در دقیقه ها افزایش می یابند بازو های وزن دار می چرخند و كلاچ را وادار به چسبیدن می كنند . كلاچ های سانتریفوژی همچنین اغلب در چمن زن ها ، go-kart ها ، mopod ها و دوچرخه های كوچك استفاده می شوند . حتی برخی یویو ها نیز با كلاچ های سانتریفوژی تولید شده اند . کمپرسور تهویه مطبوع اتومبیل با کلاچ مغناطیسی کلاچ ها برای برخی کاربردها لازم و با ارزش هستند .

لینک به دیدگاه
×
×
  • اضافه کردن...