رفتن به مطلب

سیستم‌های اطلاعاتی مدیریت


Dreamy Girl

ارسال های توصیه شده

سیستم‌های اطلاعاتی مدیریت

 

05303.JPG

 

 

نویسنده: حمید وثیق زاده

 

 

 

یک سیستم اطلاعات مدیریت، متخصص جمع‌آوری اطلاعات است، و این برای مدیریت مؤثر کسب‌و‌کار سازمانی بسیار حیاتی می‌باشد. سیستم اطلاعاتی از طریق روش‌هایی معتبر، مدیریت مؤثر استاندارهای عملیاتی را فراهم می‌نماید، و در این راه از دانش مبتنی بر آمار و ارقام حاصله از منابع داخلی و خارجی استفاده کرده و اینگونه قدرت تصمیم‌گیری سازمان برای برنامه‌ریزی، هدایت و تنظیم عملیات سازمانی مورد نظر را بهبود می‌بخشد.

قضاوت صحیح و عادلانه به داده‌های معتبر جمع‌آوری شده توسط این سیستم‌های اطلاعاتی متکی می‌باشد. ابزارها و برنامه‌های کاربردی مرتبط با مدیریت و هم‌چنین توسعه‌ی تکنولوژی‌های اطلاعاتی به متخصصین و کارکنان کمک می‌کنند تا تمامی فعالیت‌های خود را با استفاده از پردازش اطلاعات انجام دهند. بنابراین سیستم‌های اطلاعاتی نه تنها در جمع‌آوری اطلاعات کسب و کار بلکه در ارائه گزارش‌های مؤثر در امر تصمیم‌گیری بسیار اهمیت دارند، و این به خاصیت حیاتی اطلاعات و همچنین مدیریت تعمیر و نگهداری در سازمان مرتبط می‌باشد.

 

هدف

با توجه به تغییرات اجتناب‌نا‌پذیر در محیط و شرایط، مکانیزم‌های توسعه و رشد تکنولوژی های مدرن در فرآیندهای اطلاعاتی مدیریت بسیار حیاتی می‌باشند. در سراسر جهان شرکت‌ها با مشکلات بسیاری چون؛ فقدان مدیریت صحیح در طراحی و توسعه، نارضایتی از شیوه قدردانی مدیریت، اهمیت ندادن به ساختار تکنولوژیک شرکت، مدیریت ضعیف مالی و توجه ناچیز به برنامه‌های پردازشی با کیفیت پایین، اینجاست که نقش سیستم‌های اطلاعاتی در ساختار عملیاتی سازمان‌ها خود را نشان می‌دهد. سیستم‌های اطلاعاتی ارتباطات مؤثری با طراحی سیستم برقرار می‌کنند از طریق آگاه سازی متخصصان دانش همچون کنترل‌کننده‌ها و تحلیل‌گران عملیات از ملزومات و عملیات مدیریتی، که به شکل‌گیری سیستم‌های اطلاعاتی موثرتر هم کمک می‌نماید.

اغلب دیده شده است که واحد مدیریت کارکنان، از اطلاعات مورد نیاز برای پیشبرد فرآیند‌ها آگاه و با خبر نشده‌اند چرا که متخصصین دانش و اطلاعات نتوانسته‌اند اطلاعات مورد نیاز آنها را در اختیارشان قرار دهند. از این رو سیستم اطلاعات مدیریت دستیابی به اطلاعات مربوط و مناسب را تسهیل کرده و به مدیران کمک می‌کند که به مخزن عظیمی از اطلاعات دسترسی داشته باشند.

 

مزایا

این سیستم‌ها جریان روان اطلاعات را در گذشته، حال و آینده، در داخل و خارج از سازمان تسهیل می‌کنند. یک سیستم جامع و برنامه‌ریزی شده از اطلاعاتی مربوط و مناسب، اطلاعات مناسب را برای افراد مناسب در زمان مناسب فراهم می‌نماید و در نتیجه مزایای بسیاری به بار خواهد آورد:

 

• MIS به طور همزمان در فراهم آوردن اطلاعات و همچنین کمک به برنامه ‌ریزی مدیران نقش دارد.

 

• اطلاعات جمع آوری شده توسط سیستم‌های اطلاعاتی به شکل بسیار مؤثری در زمینه‌ی توسعه‌ی محصولات و روابط با عرضه‌کنندگان و مشتریان به‌کار گرفته می‌شود.

 

• کمک به برقراری ارتباطات الکترونیکی با مشتریان و عرضه‌کنندگان.

 

• کیفیت تصمیمات به لطف اطلاعات مناسب، بهبود بخشیده می‌شود. اغلب در زمان بزرگ‌سازی سازمان، مدیران ارتباط خود را با سازمان از دست می‌‌دهند و نمی‌دانند که در سازمان چه می‌گذرد.

 

• MIS عملیات ادغام تخصصی را آسان می‌کند از طریق پخش و اشاعه‌ی همه‌ی اطلاعات مربوط به مشکلات و الزامات بخش‌های درونی سازمان، که اینگونه همه‌ی واحدهای تصمیم‌گیری سازمانی را بهم مرتبط می‌سازد.

 

 

بنابراین سیستم‌های اطلاعاتی تمامی عناصر مربوط به جریان اطلاعات در سازمان را در بر می‌گیرد و تصمیم‌گیری‌های مربوط به نظارت و کنترل و برنامه‌ریزی را آسانتر می‌سازد. لازم است چنین سیستم‌های اطلاعاتی در سازمان‌ها به منظور تسهیل فرآیندهای مختلف بازاریابی، اقتصادی و تولیدی که از طریق آن سازمان ارائه می‌گردند به شکل حرفه‌ای توسعه پیدا کنند.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...