رفتن به مطلب

تصویر زیبای ناسا از پوشش ابر در زمین


saba mn

ارسال های توصیه شده

[h=1]

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
[/h]

دانشمندان ناسا با ترکیب اطلاعات ارسالی ماهواره آکوا از سال 2002 / 1381 تاکنون، وضعیت ابری بودن آسمان زمین را مشخص کرده‌اند. به گفته آن‌ها آسمان زمین معمولا ابری است.

3173920_971.jpgبه گزارش

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
به نقل از خبرانلاین ، پژوهشگران مرکز پروازهای فضایی گدارد ناسا برای تهیه این تصویر نهایی، متوسط پوشش ابر را بر فراز نقاط مختلف زمین طی 12 سال گذشته اندازه‌گیری و در این تصویر با طیف رنگی نمایش داده‌اند. نواحی فاقد ابر به رنگ آبی تیره دیده می‌شوند. سایه‌های روشن‌تر نشان‌دهنده پوشش بالاتر ابر است و درنهایت بیشترین میزان ابری بودن مناطق با رنگ سفید مشخص شده است.

15-5-12-6497dn27496-1_1200.jpg

در نگاه اول، سه ناحیه مهم در این نقشه به چشم می‌خورد. نخست، نوار سفیدرنگی است که در نزدیکی استوا کشیده شده و به‌موازات آن و در فاصله دورتر، دو نوار پهن‌تر در نیم‌کره شمالی و جنوبی امتداد یافته‌اند.

به نظر می‌رسد عامل اصلی پدید آمدن نوار مرکزی، الگوهای بزرگ‌مقیاس چرخش هوای مناطق حاره‌ای است که هوا را به‌سوی استوا می‌راند. هوای گرم به‌سوی ارتفاعات بالاتر و خنک‌تر حرکت می‌کند و با آزاد کردن رطوبت، باعث پدید آمدن توده‌های ابر و کمربندی از طوفان‌های حاره‌ای در نواحی استوایی می‌شود.

الگوهای هوایی قطبی و میانی نیز اثر مشابهی بر شکل‌گیری ابرها در عرض‌های میانی شمالی و جنوبی دارند و لکه‌های سفید روی اروپای شمالی حاصل آن‌هاست.

آسمان صحرای آفریقا، شبه‌جزیره عربستان، آفریقای جنوبی و استرالیا هم ازآن‌رو صاف و بدون ابر است که هوا به‌جای حرکت رو به بالا، پایین می‌آید و درنتیجه ابرها نمی‌توانند شکل بگیرند.

ابرها به‌جز بارندگی و انتقال آب به نواحی مختلف خشکی، نقش مهمی نیز در کنترل دمای زمین بر عهده دارند. اگر بازتاب نور خورشید از سطح ابرها نبود، دمای سطح زمین بالاتر از مقدار کنونی‌اش می‌شد و شرایط را برای بقای حیات در سطح زمین ناممکن می‌کرد. برخی کارشناسان حدس می‌زنند که گرمایش جهانی، اثر سپر حفاظتی ابرها را در برابر تابش خورشید تضعیف کرده است.

 

 

انتهای پیام /

لینک به دیدگاه

کل ایران آبی تیره گیلان و سواحل دریای کاسپین سفید :ws3:هم موهبته هم واسه ما شده دردسر ...

اگر به گذشته و فرهنگ و تاریخ بنگریم خواهیم دید حتی در سروده های محلی در تمام استانها با ذوق از بارون میخونن اینجا بلعکس :w02:

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...