ENG.SAHAND 31645 اشتراک گذاری ارسال شده در 9 اردیبهشت، ۱۳۹۴ سلام دوستان عزیز و عاشق هنرمندان اذری زبانمون (رقص اذری) چند نوع از صدها نوع رقص اذری رو دین تاپیک میزارم ببینید و کیف کنید معرفی رقص واغزالی مجموعه: هنر و هنرمند یکی از رقص های مورد علاقه مردم آذربایجان است.ملودی بسیار ظریف و دلچسب، حرکات ظریف و نرم، این رقص را در بین توده مردم بطور گسترده ای متداول نموده است. عروسی را نمیتوان یافت که در آن “واغزالی” شنیده نشود. در حال حاضر ملودی این رقص فامیل عروس را مشایعت میکند.این رقص قدمت زیادی دارد که باید تاریخ آن را بررسی کرد. در عصر ۱۶ یکی از قبیله های بزرگ “قاراقویونلولار” در آذربایجان مسکن می گزیند. آنها ماهنی ها و رقص های فراوانی را به وجود آورده اند البته امروزه اثری از آنها وجدو ندارد.رقص “واغزالی” ابتدا به صورت تک مئلودیای “قاراباغین آغیری” بوده که بعدها به دو مئلودیای “آستا قاراباغی” و “واغزالی” در آمده است.به اعتقاد اهالی شکی این مئلودی از مئلودی ماهنی”دنیزه گیرمه” به وجود آمده است که البته نمی توان این اعتقاد را به سادگی باور کرد. بعضی ها هم اعتقاد دارند که این رقص مخصوص بدرقه عروس برای رفتن به خانه بخت در دورست است و در این موقع اجرا می شود.البته هر کدام از اینها نظریه بوده و نه می توان قطعا پذیرفت و نه قطعا رد کرد. توضیحاتی به زبان ترکی:“آذربایجان خالقینین ان سئویملی رقصلریندهن بیریدیر. سون درجه ظریف، اورهیه یاتان مئلودییا، اینجه یومشاق حرکتلر بو رقصی خالق آراسیندا داها گئنیش یایمیشدیر. آذربایجاندا ائله بیر توی اولمورکی، اورادا «واغزالی»نین جاذبهدار صداسی ائشیدیلمهسین.چوخ قدیم، اؤز آدیندان خیلی قدیم رقصدیر. اونون منبعینی تاریخده آختارماق لازیمدیر.معلوم اولدوغو کیمی، ۱۶ـ نجی عصرده آذربایجاندا جنوبدان گلمیش قارا قویونلولارین بؤیوک قبیلهسی مسکن سالمیشدیر. اونلار چوخلو ماهنی و رقصلر یاراتمیش، لاکین بونلاردان تاریخده ایز قالمامیشدیر. تکجه بیر مئلودییا عصریمیزه قدر گلیب چاتمیشدیرکی، اونودا قارا قویونلولار نسلیندهن اولوب، حاضیردا شکی رایونونون تپه جنت، چای قاراقویونلو، دره جنت، حتم اوباسی، شیرین بولاق، کهریز و باشقا کندلرده یاشایانلار قورویوب ساخلامیشلار. «واغزالی» رقصینین اساسینی تشکیل ائدهن، اوللر «قاراباغین آغیری» آدلانان قدیم مئلودییا سونرالار ایکی حصهیه شاخهلهنرک «آستا قاراباغی» و «واغزالی» مئلودییاسینا چئوریلیب.شکی ساکینلرینین سؤیلهدیکلری بیر فرضیهده وار. اونلارین دئدیگینه گؤره ایسه «واغزالی» مئلودییاسی «دنیزه گیرمه» ماهنیسینین مئلودییاسی اساسیندا عمله گلیب. بیزجه، بئله بیر فرضیه حقیقتدهن اوزاقدیر. گؤرونور، قوجامان موسیقیچیلری همین ماهنینین مئلودییاسینداکی باشلانغیج حصهسی یانیلدیب. بلی، اگر ماهنینین اولینجی ایکی سطری «واغزالی»نین اوّللینی خاطیرلادیرسادا سونراکی ایکی سطیر، داها دوغروسو، ایکی سطرین مئلودییاسی بو فیکری تصدیق ائتمیر.بس بو رقصین آدی، آچیق ـ آیدینجا دمیر یولونا حصر ائدیلمیش آدی هارادان مئیدانا گلیب؟ معلومدورکی، آذربایجاندا دمیر یولو خطی ایلک دفعه باکیایله بالاخانی ـ صابونچو و سوراخانی نفت معدنلری آراسیندا سالیندی. اول بو دمیر یول خطیایله آنجاق نفت داشییاردیلار. سونرا سرنشین داشیمالارینادا باشلاندی. اونداندا اول ۱۸۸۳ جو ایلین ماییندا تفلیسله باکی آراسینداکی دمیر یولو ایشه سالینمیشدیر.تصور ائتمک هئچده چتین دئییلدیرکی، دمیر یولو خطینین اولماسی اهالینین بیر یئردهن دیگرینه گئدیب ـ گلیشینی نه قدر آسانلاشدیرمیشدیر. گلینی اؤز یئرلریندهن باشقا بیر شهره آپاراندا بو خوش سفر دمیر یولونا دوشسهیدی، بوتون قوهوم ـ اقربا، قونشولار و قوناقلار اونو واغزالادهک ماهنی ایله، چالیب اویناماقلا یولا سالاردیلار. واغزالدا بیر داها، قوناقلار اوچون وداعلاشما شنلیگی دوزهلدهردیلر، گلین بیگ ائوینه یولا دوشردی. بورادا، داها دوغروسو، بو عنعنهیه بو طنطنهیه حصر اولونان، یئنی مئلودییا «قاراباغین آغیری» آدلی رقص مئلودییاسی مئیدانا چیخیر. بو آد ایندی بوتون زاقافقازیادا «واغزالی» آدیایله مشهوردور.حاضیردا بو رقصین مئلودییاسی گلینین آداملارینی مشایعت ائدیر. قوناقلار موسیقینین اوجا صدالاری آلتیندا اوینایا ـ اوینایا، اوللرایسه مشعللرله، تفنگ آتا ـ آتا کوچهلر بویو شنلیکله، (حکماً دئییلکی، واغزالا؛) گئدیر. «واغزالی»نین مئلودییاسیدا تویون بو مقامینداکی شادلیق طنطنهسینین بیر نوع رمزی کیمی سسلنیر، خوش مراسمی داهادا روحلاندیریر. بیگین ائوینده همین موسیقینین مئلودییاسی آلتیندا اونون قوهوم ـ اقرباسی چوخ واخت اؤزوده اویناییر.سؤز یوخکی، «واغزالی» آدینین عمله گلمهسی بارهده یوخاریدا دئییلنلر یالنیز فرضیهدیر. آخی، هامییا معلومدورکی، گلینلرین اکثریتی آتا ائویندهن چوخدا اوزاغا کؤچمهینده، عادتاً فایتونلارلا (شهر یئرلرینده) و آتلا (کند یئرلرینده) گئدهردیلر. هر حالدا فرضیه اولسادا بونا رئال زمین وار. چونکو گلینین اوزاغا کؤچمهسی، اونون او زامانلاردا هله عادت ائدیلمهمیش بیر نوعده، یعنی واغزاللاردا یولاسالینماسی او قدهر مهم، حیاتی حادثهایدیکی، اونا لاپ خصوصی بیر رقص مئلودییاسی («واغزالی») حصر ائده بیلردیلر.«واغزالی» رقصی اولدوقجا جاذبهلی، قشنگ، سون درجه لیریک رقصدیر. اونو اینجهلیکله، بیر نوع، سوزگون، آخیجی حرکتلرله اویناماق لازیمدیر. “ 33 لینک به دیدگاه
ENG.SAHAND 31645 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 9 اردیبهشت، ۱۳۹۴ برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام مجموعه: هنر و هنرمند آمورش رقص رقص قایتاغی رقصی است نزدیک به لزگینکا با گستردگی وسیع در آذربایجان و منطقه قفقاز . نوع دیگری از رقص است که در آذربایجان با عناوین اوج دوست، یئددی قارداش ، اوغلانلار رقصی اجرا میگردد. از قایتاغی در آثاری از گلینکا، روبنشتین، برودین، نیازی، قلییف، حاجییف، رستم اوف و برخی دیگر از آهنگسازان استفاده شده است.حرکات رقص عبارت است از چرخشها و دور زدنهای فراوان ، پرشهای فراوان در حال ایستاده بر روی انگشتان پا، حرکات روان بدون حرکت شانه ها، گرفتن دستها بحالت مشت نیمه بسته، باز کردن یک بازو در حالی که بازوی دیگر نیمه بسته نگهداشته شده و در نهایت شباهت لباسها. معرفی رقص قایتاغی به زبان ترکی:ان چوخ مباحثه دوغوران رقصدیر. بو سؤز آذربایجانین ائل ـ اوباسیندا آرتیق اوزون عصرلر بویو ایشلنمکدهدیر. رقصین اؤزوایسه ریتمیک، حرکتلرینین قورلوشونا گؤره عادی لئزگینکایا یاخیندیر. اونداکی جلد تئمپ، حدسیز درجهده بارماق اوسته دورما، دیز اوسته فیرلانما، دؤنمهلر ـ لئزگینکایا خاصدیر.هر شئی دهن اول قید ائتمک لازیمدیرکی، «قایتاغی»نین یاییلما زوناسی یئرلی احاطهلیدیر. لئریکده، شاهبوزدا، نخجواندا، ایلیچ رایونوندا حتی قوجامان موسیقیچیلرده بو رقص حاققیندا هئچ بیر شئی ائشیتمهییبلر. لنکراندا مشهور اولان خداداد «قایتاغی»نی اؤز رئپئرتوارینا داخیل ائتمیشدیر. بو، همین رقص حاققیندا یگانه معلوماتدیر. رقصین منبعینی رسپوبلیکانین شمال رایونلارینا یاخین اولان یئرلرده آختاریب ـ تاپماق لازیم گلیردی. لاکین نه شکیده نهده زاقاتالادا بو رقص بارهسینده آیدین، درست بیر آنلاییش یوخ ایدی. شکیده قوجامان تارزن عبادفتحالله اف دانیشیرکی، قاراباغدا چوخدان بری بئله بیر آرام «قایتاغی» رقصی اولوب. ع.فتحالله اف تردیدله دئییرکی، «دئیهسن بو رقصین آدینا «قایساغی» دئییردیلر».گؤرونورکی رقصین کؤکلری آذربایجاندا عمله گلمهییب. حقیقتاً بئلهدیر. عباسقولو آغا باکیخان اوف اؤزونون «گولوستانی ـ ارم» کیتابیندا گؤستریرکی، قایتاغ داغیستانین اوچ ایالتیندهن بیری اولوب، دربنددهن شمالدا یئرلشیب.داغیستاندا حاضیردادا قایتاغ رایونو وار. بورادا قوجالار ایندیده «قایتاغی» اویناییرلار. تاریخدهن معلومدورکی اولکی عصرلرده هم آذربایجان، همده داغیستان اهالیسی تئز ـ تئز بوتؤو قبیلهلرله بیر دییاردان دیگرینه کؤچردیلر. داغیستاندا، خصوصاً دربند رایونوندا آذربایجانلیلار، آذربایجانین، قوبا، زاقاتالا، بالاکند رایونلاریندا لزگیلر چوخدور. ان بؤیوک کؤچمهلر فتحعلی خانین دؤورونده باش وئرمیشدی. یقینکی، داغیستان قبیلهلریندهن بیری، محض قایتاغی قبیلهسیده رقصین یارادیجیسی اولموشدور. «قایتاغی»نین ریتمینده و حرکتلریندهکی داغیستان خاراکتئری بورادان ایرهلی گلیر. آذربایجانلیلار بو احتراصلی و قشنگ رقصی قبول ائتمیش و اوندا چوخ شئیی دهییشمیشلر. رقصین پوپولیارلیغی او درجهیه گلیب چیخمیشدیر کی، آذربایجانلیلار «قایتاغی» رقصینی، قارداش قایتاغ خالقیایله عینی اولان بایرام شنلیکلری و طنطنهلی مراسملرده اویناماقلا اونو اؤزلرینین رقصی حساب ائدیرلر. خالق «قایتاغی»نین آهنگی زمینینده رسپوبلیکانین شمال حصهسینده اؤز مئیلینه اویغون دوزوملو رقصلر یارادیر. مثلاً «آغامالی»، «گراتی»، «کندیری»، «کؤمورو» کیمی «قایتاغی» آهنگینه اویغون گلن آذربایجان رقصلری بئله یارانمیشدیر.مختلف «قایتاغی»لارا عینی حرکتلر خاصدیر. بونلار ـ چوخلو هرلنمه و فیرلانمالاردان، حدسیز رنگارنگ دوزوملردهن، او جملهدهن بارماق اوسته دوراراق توللانمالاردان، چیگینلری ترپتمهدهن سوزگون طرزده اساس گزیشدهن، یوموروقلارین یاری دویولموش طرزده توتولماسیندان، قوللارین وضعیتیندهن، قولون بیری یاریم یانا آچیلدیغی حالدا، دیگر الین وزنهیه یاخین توتولماسی کیمی حرکتلردهن و نهایت، گئییملرین اوخشارلیغیندان عبارتدیر.بونونلا، بیرلیکده بیزه ائله گلیرکی، «قایتاغی»نی تاماشایا حاضیرلایانلار طرفیندهن اونون فرقلنمهین طرزده یعنی داغستان و یا گورجو لزگینکالاریندان اصلا سئچیلمهین بیر طرزده قویولماسی یالنیشدیر. آذربایجان رقصلری داغستان رقصلریندهن کسکین صورتده فرقلهنیر. همده حتی، «قایتاغی» کیمی رقصدهن صحبت گئتدیکده بئله، آذربایجان میللی رقصلرینه خاص اولان حرکتلرین مختلف طرز دوزوملولویو، رنگارنگلیگی جهتینی یاددان چیخارماق اولماز.تأسفکی، هم پئشهکار بالئت مئیستئرلر همده اؤز فعالیت رقص قوروپلارینین رهبرلری «قایتاغی» رقصینین اورژینال، حقیقی جغرافیاسینی مئیدانا چیخاریلماسینا نایل اولا بیلمهمیشلر. بو مسئله، گؤرونور، سون درجه چتین و مرکبدیر. هر حالدا بو وظیفهنین یئرینه یئتیریلمهسی خصوصی تدقیقاتلار آپارماغی و الده ائدیلمیش اولان، ها بئله بوندان سونرا همین مسئلهیه عایید رسپوبلیکانین بوتون رایونلاریندان توپلانیلاسی جزئی معلوماتلارین دقتلی تحلیلینی طلب ائدیر.«قایتاغی» مختلف آدلاردا ـ «اوچ دوست»، «یئددی قارداش»، «اوغلانلار رقصی» و دیگر آدلارلا ایفا ائدیلیب. لاکین بونلارین هامیسی دئمک اولارکی، بیر ـ بیریندهن هئچ بیر جهتدهن فرقلهنمیر.بونونلا برابر «قایتاغی» آدی تامامیله یوخا چیخمامیشدیر. اونا ایلک دفعه اولاراق اوزئییر حاجی بیگ اوف مراجعت ائتمیشدیر. اوندان سونرا نیازی، توفیق قلیاوف، رشید افندییئو رئوف حاجی بیگاوف و دیگر آذربایجان بستهکارلاری «قایتاغی» یازمیشلار. «قایتاغی» آذربایجان دولت ماهنی و رقص آنسامبلینین رئپئرتواریندا، داها سونرا همده پئشهکار و اؤز فعالیت قوروپلارینین رئپئرتوارلاریندا اؤزونه مخصوص یئر توتموش، بئلهلیکله، اؤزونون ایکینجی حیاتینا قدم قویموشدور. 28 لینک به دیدگاه
شقایق31 40377 اشتراک گذاری ارسال شده در 9 اردیبهشت، ۱۳۹۴ چقدرم دوست داشتنی این رقص مرسی 14 لینک به دیدگاه
ENG.SAHAND 31645 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 9 اردیبهشت، ۱۳۹۴ برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام مجموعه: هنر و هنرمند رقص آذربایجانی یکی از رقص های قدیمی و فولکلور آذربایجان است که بسیار فراگیر شده است و در بسیاری از مناطق جالمان هم گفته می شود.یاللی، به صورت ریتم آرام و سنگین شروع شده و سپس با صدای سریع، به اتمام می رسد.یاللی به دو صورت است: یاللی رقص و یاللی بازی.یاللی رقص، ترکیب حرکات معین می باشد که از زمان ها پیش به صورت ریتمیک و با آهنگ می باشد.در ابتدا رقص یاللی با وجود حرکات ساده به وجود می آمد اما به تدریج ترتیب و ترکیب حرکات رقص یاللی پیچیده تر و زیباتر شده است.یاللی “هئیراتی” از نمونه های بازی یاللی می باشد. در یاللی بازی حرکت ها دامنه بزرگی را شامل می شود. بازی با بخش رقص شروع شده و سپس به حالت یک رقص مفرح تبدیل شده، همه افراد در بازی اشتراک می کنند.در اوایل یاللی در چهار ریتم اجرا می شد. ابتدا آرام و سنگین شروع شده و تدریجا ریتم تندتر می شد. اما الان یاللی ها در دو ریتم آهسته و سریع اجرا می گردد. اما از لحاظ ساختار رقص هر دو قسمت شباهت زیادی به هم دارند. قسمت اول به شکل آهسته و ملایم اجرا شده اما قسمت دوم حرکات به صورت سریعتر و شادابتر و همچنین از نظر تکنیکی پیچیده تر و همراه با چرخش های بیشتر صورت می پذیرد. اجرای قسمت دوم نیازمند تمرین و مهارت زیادی می باشد.رقص زیبا و هماهنگ ۱۰۰-۸۰ نفر واقعا جذاب می نماید. افراد مسن گروه معمولا نمی رقصند و در ایستاده یا نشسته دست می زنند. همه خود را سعی در شجاع و دلیر نشان دادن هستند و کودکان بدین منظور تلاش می کنند. سرگروه های یاللی حرفه ترین رقاص ها هستند. چوب به دست یا نی به دست گروه را هدایت و حکمرانی می کنند و دارای مهارت فوق العاده ای هستند. این افراد با اسم های مختلفی صدا می زنند مثلا : رقاص باشی، یاللی باشی، جنگی باشی، هالای باشی، ائل باشی، توی باشی، مرشد و … این افراد چنان حرمت و قدرت نفوذی پیدا می کنند که سالیان طولانی به مجری و گرداننده های مراسمات و عروسی های مختلف تبدیل می شوند. اکثر اوقات به “یاللی باشی”، شخصی که در انتهای گروه می ایستد، (آیاقچی) کمک می کند.بر حسب عادت یاللی را در انتهای عروسی ها می رقصند. بله، یاللی دوست داشتنی ترین رقص آذربایجان است. به خاطر شرف این رقص، شعرهای زیبایی برای آنها گفته شده است.هنرمندان زیادی یاللی را در آثار خود وارد کرده اند : اثر «کوراوغلو»ی اوزئییر حاجیبی اوف، «هرگز» مسلم ماقومایئو ، اوپراهای «آزاد» جهانگیر جهانگیروو و «گولشن» سلطان حاجیبی اوفو از مشهورترین این آثار می باشند. علل و نحوه تاریخی پدید آمدن رقص یاللی:شکل اولیه و تغییرات بعدی در این رقص صنعت شناسان و تاریخ شناسان را مجذوب خود کرده است.موردی که خیلی به واقعیت نزدیک می نماید ، این که “یاللی” به شکل اولیه وابتدایی خود، در اطراف شعله آتش – بعنوان منبع نور و گرما و بررندگی – و به صورت جشن ومراسم بوده است. در این مراسم ها ،افراد آتش را بعنوان معبودشان ستایش می کردند. این مراسمات به صورت کاملا طبیعی و ناخودآگاه، شکل و حالت رقص را به خود می گرفته اند.همچنین انسان ها پی بردند که برای شکار بهتر، پیروزی در جنگ ها، و حل مسائل و مشکلات زندگی فقط یکپارچگی و درکنارهم بودن، راه حل مشکلات است. به این دلیل برای نشان دادن این یکپارچگی دست به دست هم می دادند ( تصاویر روی صخره های پیدا شده در “قوبوستان“، اثبات کننده این مدعاست).در مورد رقص هایی که دست در دستان هم داده و می رقصیدند، باید گفت که برای هر ملتی که روی این کره خاکی زندگی کرده مثال هایی می توان آورد. در روس ها “پلئتئن”، در اوکراینی ها رقص مردانه “آرکان”، بلاروس ها “کریژاچوک”، گرجی ها “پئرخولی”، مولداوی ها “خورا”، مجارها “خوروموجروش”، رومون ها “خوراماره”، فرانسه ای ها “فراندولا”، یوگوسلاوها ” زاچرپنی وودو، یانو”، سو چئخلرها “چتیرژپارووا”، یونانی ها “سیرتاکی” و نیز چندین و چند رقص دیگر مربوط به این سبک از رقص می باشد.واژه “یاللی” در ۱۰-۸ هزار سال پیش اصلا نمی توانسته که فقط مفهوم رقصش را برساند. بدون هیچ شک و شبهه ای این واژه، زمان زیادی قبل از رقصش به وجود آمده است. از این نظر ما به این مشکل برمی خوریم که فهمیدن معنا و مفهوم واژه “یاللی”، اگرچه که در اراضی قوبوستان بوده باشد ، در مورد تاریخ به وجود آمدن این رقص اطلاعات زیادی به دست نمی دهد.همان طور که گفتیم کلمه یاللی قبل از رقصش پدید آمده و خود کلمه هم قدمت زیادی دارد و بدین دلیل اگر ما به دنبال کشف ماهیت رقص با معنای این کلمه باشیم، احتمالا نتایج خوبی خواهیم گرفت .• “یال” همان ردیف است. رقاصان “یاللی” در یک ویا دو ردیف و بعضا هم در چندین ردیف قرار می گیرند. پس ممکن است که این رقص اسم دیگری داشته و به خاطر مطابقت با این مفهوم امروزی بدین صورت درآمده است.• تعبیر دیگر این که “یال” به دامنه کوه هم گفته می شود. این فرضیه از همه جالبتر و شاید به حقیقت هم نزدیکتر باشد. این حالت را در ایجاد زنجیری برای تعقیب کردن به منظور شکار صید، شاهد هستیم. شکارچی ها به صورت ردیف ردیف قرار گرفته، دست به دست هم داده، یکی از دیگری اندکی با فاصله قرار می گیرد تا حالتی برای تعقیب شکار به وجود آورد. چون حیوان به سرعت می دود و فرار می کند، بدین ترتیب شکارچی های دوران ابتدایی صید را به سمت “یال” ویا دامنه کوه می کشاندند تا شکار آن آسان شود. و بعد از شکار آن در همان “یال” کوه به شادی می پرداختند. پس بدین ترتیب می توان این گونه نتیجه گرفت که اساس معنای “یاللی” را تعقیب صید و شکار آن تشکیل می دهد. در منطقه قوبوستان هم وجود مناطق هموار و صاف همراه با کوه های سنگی برای این کار شکارچی ها منطقه ای مناسب بوده و دلیلی برای مدعای ذکر شده است.وجود عکس گاو در تصاویر پیدا شده در قوبوستان هم دلیل محمکتر دیگری برای این نظریه است. در این عکس ها همراه با این گاو ، عکس افرادی که به صورت یاللی می رقصند هم، موجود است. بررسی انواع رقص های یاللی:می توان گفت که رقص یاللی در همه جای آذربایجان فراگیر شده است. این اصلا هم جای تعجب نیست چون این رقص دوره های طولانی به عنوان محبوبترین و دوست داشتنی ترین رقص بوده است.البته این رقص در منطقه “ایلیچ” بیشتر مورد توجه است. در این منطقه هیچ عروسی و مجلس بزم بدون یاللی به سر نمی شود. در چند عصر پیش استادان رقص یاللی این منطقه زبان زد خاص و عام بوده اند.تا زمان های اخیر بیش از صد نوع یاللی با نام های متفاوت وجود داشته است. تعدادی از این ها را افراد مسن به خاطر می آورند. تعدادی از آنها عبارتند از : «دؤنه» ،«جینق ـ جینق»، «گوپو»، «کوردون آغیری»، «قاز ـ قازی»، «هاغیشدا»، «کؤچری»، «اوچ آیاق» یاللیسی، «ایکی آیاق» یاللیسی، «قالادان قالایا»، «تنزره»، «عرفانی»، «قالئیی»، «لئیلی ـ خانی»، «هویناره»، «گولئیناره»، «هانوکئ»، «چوپ ـ چوپو»، «جیران ـ جیران» ، «اوزون دره» (ماهنیلی)، «شرانی»، «شروری» و …در مورد نام های ذکرشده برای یاللی ها روایات مختلف برای محل پدید آمدن آنها موجود است. وبعضا در محل های مختلف به سبک های مختلفی اجرا می شود. مثلا “اوچ آیاق” در “نور اشن” و در “اوردوباد” به سبک های مختلفی اجرا می شود.بعضی یاللی ها دارای دو اسم بوده اند. مثلا “چوپ-چوپو” همان “دؤرد آیاق” می باشد. “سیساقوتو” بعضا “دیرقویو” هم نامیده می شود. “دؤنه” را می توان با نام “آی دؤنه” هم شنید. “گوپو” بعنوان مورد علاقه ترین و معروف ترین یاللی هم بعضا “زوپا” نامیده می شود. در شکی هم همین یاللی “زوپی-زوپی” نامیده می شود.نام بعضی از یاللی ها هم خیلی جذاب است. مثلا یاللی “ایکی آیاق”، “اوچ آیاق”، “دؤرد آیاق” بر دوگامه، سه گامه و چهارگامه بودن این رقص ها دلالت دارد.“تن زره” در معنای طنز خود “قیزیلی تن به تن” می باشد. در ابتدا زنان این رقص را با بزک و دوزک فراوان و انگشترها و جواهرات فراوان ، انجام می دادند.یاللی در “چرچی بوغاز” و “چوماختور” از اراضی ایلیچ آذربایجان، پیشرفت های فراوانی داشته است.در آبشئرون هم در زمان های دور یاللی های زیادی می رقصیده اند. 27 لینک به دیدگاه
ENG.SAHAND 31645 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 9 اردیبهشت، ۱۳۹۴ آموزش رقص معرفی رقص ساری گلین ساری گلین به زبان ترکی عروس زرد یا عروس موطلائی است. ساری گلین در افسانه های اقوام ترک مثل آذربایجانی ها و ترکمن ها بسیار معروف است. داستان از این قرار است که عروس موطلائی یا همان ساری گلین دزدیده شده و ترانه ساری گلین در حسرتش سروده شده است. این ترانه بسیار زیبا و ماندگار است.رقص ساری گلین در ریتم ۴*۳ اجرا می شود و با توجه به مطالبی هم که در بالا ذکر شد حزن و اندوه خاصی در خود دارد. این رقص اکثرا توسط خانم ها اجرا می شود.ماهنی ساری گلین به دو زبان ترکی و فارسی:.ساچین اوجون هؤرمزلرگولو سولو درمزلرساری گلینبو سئودا نه سئودادیر ؟سنی منه وئرمزلرنئیلیم آمان، آمانساری گلینبو دره نین اوزونوچوبان قایتار قوزونونة اوْلا بیر گون گؤرمنازلی یاریمین اوزونونئیلیم آمان، آمانساری گلینعاشیق ایللر آیریسیشانا تئللر آیریسیبیر گونونه دؤزمزدیماوْلدوم ایللر آیریسینئیلیم آمان ، آمانساری گلین.. ترجمه فارسی:گیسو را نمی بافندگل را غنچه نمی چینندعروس موطلائی این عشق چگونه عشقی است؟که تو را به من نمی دهندچه کنم آخر ، چه کنم آخرعروس موطلائی از امتداد این درهچوپان بره را برگردانچه میشه اگر روزی ببینمروی یار نازنینم را؟چه کنم آخر ، چه کنم آخرعروس موطلائی عاشق هجران کشیده سالهاشانه جدا شده از موهایک روز هم نمی توانستم دوری را تحمل کنمشدم هجران کشیده سالهاچه کنم آخر چه کنم آخرعروس موطلائی عاشق این رقصم خیلی اروم اهنگ سوزناک و خیلی رقص سنگینیه خیلی ..... Farid Farjad – Sari Galin | Size: 3.5 MB | Direct Link برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام پسورد فایل: برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام 30 لینک به دیدگاه
ENG.SAHAND 31645 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 9 اردیبهشت، ۱۳۹۴ معرفی رقص خان چوبانی یکی از رقصهای فولکولوریک آذربایجان میباشد. این رقص متعلق به طایفه ای بنام خان چوبانی است که در قرن ۱۷ـ۱۸ میلادی در منطقه شیروان ساکن یافته اند و مردان جسور و نیرومند طایفه این رقص را اجرا می نمودند. اکنون هم حرکات این رقص، دلاوری و بزرگمردی افراد این طایفه را یادآور می شود. رقص خان چوبانی اساسا با تمب تند و جلد ایفا میگردد و در اجرای تند آن تکنیک رقص به نمایش در میاید. رقص خان چوبانی در مقام چهارگاه تالیف گردیده و در آلات موسیقی مختلف از جمله : نی ـ بالابان ـ کلارینت ـ زورنا نواخته میگردد. این رقص علارغم اینکه برای گروه های مختلف در نظر گرفته شده وتنظیم گردیده لذا این رقص جزو رقصهای سولو بوده و فقط از سوی مردان اجرا میگردد. به علت زیبایی خاص رقص این رقص علاوه بر شیروان در بسیاری از مناطق آذربایجان پخش شده است. 30 لینک به دیدگاه
Yamna 1 17420 اشتراک گذاری ارسال شده در 9 اردیبهشت، ۱۳۹۴ میخوام برم کلاسش یاد بگیرم 16 لینک به دیدگاه
ENG.SAHAND 31645 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 9 اردیبهشت، ۱۳۹۴ میخوام برم کلاسش یاد بگیرم باشه بیا یه گروه تشکیل بدیم هستی؟؟؟ 13 لینک به دیدگاه
Yamna 1 17420 اشتراک گذاری ارسال شده در 9 اردیبهشت، ۱۳۹۴ باشه بیا یه گروه تشکیل بدیم هستی؟؟؟ اووووووووووووووووووهوووووووووووووووووووووووم 13 لینک به دیدگاه
faaarnaz 5345 اشتراک گذاری ارسال شده در 9 اردیبهشت، ۱۳۹۴ آموزش رقص معرفی رقص ساری گلین ساری گلین به زبان ترکی عروس زرد یا عروس موطلائی است. ساری گلین در افسانه های اقوام ترک مثل آذربایجانی ها و ترکمن ها بسیار معروف است. داستان از این قرار است که عروس موطلائی یا همان ساری گلین دزدیده شده و ترانه ساری گلین در حسرتش سروده شده است. این ترانه بسیار زیبا و ماندگار است.رقص ساری گلین در ریتم ۴*۳ اجرا می شود و با توجه به مطالبی هم که در بالا ذکر شد حزن و اندوه خاصی در خود دارد. این رقص اکثرا توسط خانم ها اجرا می شود.ماهنی ساری گلین به دو زبان ترکی و فارسی:.ساچین اوجون هؤرمزلرگولو سولو درمزلرساری گلینبو سئودا نه سئودادیر ؟سنی منه وئرمزلرنئیلیم آمان، آمانساری گلینبو دره نین اوزونوچوبان قایتار قوزونونة اوْلا بیر گون گؤرمنازلی یاریمین اوزونونئیلیم آمان، آمانساری گلینعاشیق ایللر آیریسیشانا تئللر آیریسیبیر گونونه دؤزمزدیماوْلدوم ایللر آیریسینئیلیم آمان ، آمانساری گلین.. ترجمه فارسی:گیسو را نمی بافندگل را غنچه نمی چینندعروس موطلائی این عشق چگونه عشقی است؟که تو را به من نمی دهندچه کنم آخر ، چه کنم آخرعروس موطلائی از امتداد این درهچوپان بره را برگردانچه میشه اگر روزی ببینمروی یار نازنینم را؟چه کنم آخر ، چه کنم آخرعروس موطلائی عاشق هجران کشیده سالهاشانه جدا شده از موهایک روز هم نمی توانستم دوری را تحمل کنمشدم هجران کشیده سالهاچه کنم آخر چه کنم آخرعروس موطلائی عاشق این رقصم خیلی اروم اهنگ سوزناک و خیلی رقص سنگینیه خیلی ..... بسیار آهنگ قشنگیه. نمیدونستم رقصی هم به این نام داریم ببینم مگه دوماد ندزیدش؟ یا پای یه نفر سومی وسطه اون دزدیده؟!! گیج شدم:icon_pf (34): 15 لینک به دیدگاه
ENG.SAHAND 31645 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 9 اردیبهشت، ۱۳۹۴ اینم اهنگ بدون کلام ساری گلین از فرید فرجاد گوش کنین و رقصشو تصور کنین .... Farid Farjad – Sari Galin | Size: 3.5 MB | Direct Link برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام پسورد فایل: برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام 14 لینک به دیدگاه
ENG.SAHAND 31645 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 9 اردیبهشت، ۱۳۹۴ بسیار آهنگ قشنگیه. نمیدونستم رقصی هم به این نام داریمببینم مگه دوماد ندزیدش؟ یا پای یه نفر سومی وسطه اون دزدیده؟!! گیج شدم:icon_pf (34): فیلم سارای را دیدین؟؟؟ خان چوبان عاشق ساری گلین میشه و خان اون دختره رو میدزده و سارای خودشو بین راه به رودخونه میاندازه .... ای بابا اشکم درومد فرناز... 9 لینک به دیدگاه
faaarnaz 5345 اشتراک گذاری ارسال شده در 9 اردیبهشت، ۱۳۹۴ فیلم سارای را دیدین؟؟؟خان چوبان عاشق ساری گلین میشه و خان اون دختره رو میدزده و سارای خودشو بین راه به رودخونه میاندازه .... ای بابا اشکم درومد فرناز... که اینطور نه ندیدم :5c6ipag2mnshmsf5ju3 8 لینک به دیدگاه
seyed mehdi hoseyni 27119 اشتراک گذاری ارسال شده در 9 اردیبهشت، ۱۳۹۴ باشه بیا یه گروه تشکیل بدیم هستی؟؟؟ من هستم 10 لینک به دیدگاه
ENG.SAHAND 31645 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 9 اردیبهشت، ۱۳۹۴ من هستم اسم تورو اول نوشتم حتما هستی ..... راستی میتونیم یه گروه مجازی تشکیل بدیم عکس و فیلم رو مشترک بشیم و اموزش از راه دور راه بیندازیم مهدی چطوره؟؟ 10 لینک به دیدگاه
seyed mehdi hoseyni 27119 اشتراک گذاری ارسال شده در 9 اردیبهشت، ۱۳۹۴ اسم تورو اول نوشتم حتما هستی ..... راستی میتونیم یه گروه مجازی تشکیل بدیم عکس و فیلم رو مشترک بشیم و اموزش از راه دور راه بیندازیم مهدی چطوره؟؟ کامل بلدی رقص آذری؟؟ یمنا چی نوشته بود؟؟ 9 لینک به دیدگاه
ENG.SAHAND 31645 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 9 اردیبهشت، ۱۳۹۴ کامل بلدی رقص آذری؟؟ یمنا چی نوشته بود؟؟ یخورده میتونم گلیم از آب بکشم شکلک تعجب فقط 9 لینک به دیدگاه
seyed mehdi hoseyni 27119 اشتراک گذاری ارسال شده در 9 اردیبهشت، ۱۳۹۴ یخورده میتونم گلیم از آب بکشم شکلک تعجب فقط اگه اینکارو کنی من اولین شاگردت میشم 10 لینک به دیدگاه
ENG.SAHAND 31645 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 9 اردیبهشت، ۱۳۹۴ اگه اینکارو کنی من اولین شاگردت میشم شما استادین مهدی جان حالا راستی ابهر و اونورا رقص اذری آموزشگاه داره یا نه؟؟؟ 9 لینک به دیدگاه
ارسال های توصیه شده