ramtinteymouri 203 اشتراک گذاری ارسال شده در 11 شهریور، ۱۳۸۸ ظرف یک تا دو سال آینده خودروهای الکتریکی یکی از مهم ترین وسایل حمل و نقل عمومی و جایگزین شمار زیادی از وسایل نقلیه امروزی خواهند شد. اولین دلیل ایجاد این نسل تازه از خودروها، صرفه جویی کشورهای بزرگ و صنعتی مثل آمریکا و اروپا در مصرف بنزین و کاهش وابستگی به نفت خاورمیانه بود و در پروژه دوم کاهش آلودگی های زیست محیطی در اثر تصاعد گازهایی که هنگام سوختن بنزین ایجاد می کند، بوده است. بلومبرگ در گزارش خود در مورد خودروهای الکتریکی نوشت: «دنیا با بحران های عجیبی روبه روست که یکی از مهم ترین آنها کمبود انرژی است. در سال های اخیر از گوشه و کنار جهان خبرهای جدیدی در خصوص نوآوری های برتر در زمینه سیستم های حرکتی مدرن و منطبق با استانداردهای زیست محیطی نظیر ساخت خودروها و موتورسیکلت های برقی و دوگانه سوز شنیده می شود. این سیستم ها هر روز با تغییرات و ابداعات جدیدی همراه هستند و از این رو پیش بینی می شود در آینده ای نزدیک به عنوان سامانه های حمل و نقل کاربردی و نه فانتزی و نمایشی در نظر گرفته شوند. افزوده شدن فناوری هایی نظیر سیستم های موقعیت یاب ماهواره ای و حسگرهای هوشمند حفاظت کننده از خودرو در قبال سایر خودروها از جمله این پیشرفت ها بوده است. با این حال هنوز هم چالش های زیادی فرا روی دانشمندان این عرصه دیده می شود.» به هر حال طی سال های اخیر گام های مهمی در تسریع این روند بر داشته شده است. گام اول این تغییر بزرگ در صنعت خودروسازی با سرمایه گذاری های چند ده میلیاردی شرکت ها طی سال های گذشته برداشته شد و تا رسیدن به دومین مرحله نیز فاصله زیادی باقی نمانده است. دومین گام مهم در این تحول بزرگ تکنولوژیکی تولید باتری های مورد استفاده در این خودروها است؛ باتری هایی که بتواند در فواصل زمانی طولانی شارژ خود را حفظ کند یا اینکه بعد از اتمام شارژ آن بتواند در مدت کوتاهی دوباره شارژ آن پر شود. به تازگی نسل جدیدی از این باتری ها ارائه شده است که مبنای کار آنها بر پایه استفاده از اکسیژن یا به عبارتی همان هوای معمولی است. البته این تنها بخشی از جذابیت این فناوری نوین است. طول عمر مفید ذخیره سازی انرژی در این باتری ها که تا 10 برابر توان فعلی در باتری های رایج امروزی است، آن را به عنوان دریچه امیدوار کننده برای هرچه سریع تر کاربردی کردن ایده خودروهای الکتریکی تبدیل کرده است. این باتری های جدید که به عنوان باتری های مبتنی بر هوا شناخته شده اند در مقایسه با باتری های فعلی تا 10 برابر توان بالاتری در ذخیره سازی انرژی دارند. این مزیت عمده در مسافت های طولانی از اهمیت دو چندان برخوردار می شود. کارشناسان بر این باورند که این ابتکار جدید می تواند راه را برای عمومیت یافتن خودروهای الکتریکی هموارتر سازد. از آن گذشته تلفن های همراه و رایانه های همراهی که با استفاده از باتری هایی از این دست کار می کنند نیاز کمتری به شارژ مجدد در بازه های زمانی خواهند داشت. این امیدواری زمانی رنگ و بوی جدی تری به خود می گیرد که استفاده از خودروهای الکتریکی و هیبریدی به عنوان یکی از اصلی ترین راهبردها برای کمک به بهبود وضعیت محیط زیست جهان یاد می شود. از سوی دیگر شرکت خودروسازی نیسان اعلام کرده است در روز دوم اوت سال 2009 میلادی اولین خودروی تمام الکتریکی خود را روانه بازار مصرف می کند. این خودروی الکتریکی اولین مدل از سه مدل خودروی الکتریکی نیسان است که قرار است تا سال 2013 میلادی به بازار کشورهای آمریکا و ژاپن و اروپا عرضه شود. روند تولید خودروهای الکتریکی در شرکت نیسان زمانی تسریع شد که دولت اوباما به این شرکت وام بلند مدت و کم بهره ای برای تحقیق و توسعه در ساخت خودروهای الکتریکی ارائه داد. طبق مطالعات انجام شده سرمایه گذاری های اخیر سبب می شود تا خودروهای الکتریکی زودتر از برآوردهای قبلی در خیابان ها به حرکت درآیند. پیش بینی ها نشان می دهد تا پنج سال آینده بازار خودروهای الکتریکی در ایالت متحده امریکا به رقمی بین 270 هزار تا 335 هزار دستگاه در هر سال برسد و فروش این قبیل خودروها در سال بیشتر از 9 درصد رشد کند. پیش بینی می شود در سال 2014 میلادی خودروهای الکتریکی 2 درصد از کل بازار خودروی آمریکا را به خود اختصاص دهند و تا سال 2020 سهم آنها در بازار به 10 درصد برسد. سه شرکت نیسان و تسلا و فورد در سال جاری توانستند از کمک مالی دولت برای تولید خودروهای تمام الکتریکی بهره ببرند، اما هم اکنون یک مشکل بزرگ سر راه خودروهای الکتریکی وجود دارد و قیمت بالای آنها در مقایسه با دیگر خودروها در بازار جهانی است و به طور متوسط قیمت هر خودروی الکتریکی به دلیل تکنولوژی جدید آن بالاتر از قیمت خودروهای بنزینی است و این مساله می تواند سبب شود تا تقاضا برای این خودروها به گروه های خاص اختصاص باید. از طرف دیگر تکنولوژی تولید انبوه باتری های خودرو و شارژ کردن آن یکی از مسائلی است که ممکن است در روند رشد این نسل تازه از خودرو ها اختلال ایجاد کند. منبع: دنیای اقتصاد لینک به دیدگاه
ارسال های توصیه شده