EN-EZEL 13039 اشتراک گذاری ارسال شده در 20 خرداد، ۱۳۸۹ حداقل امکاناتی که برای پیاده کردن سیستم CM بر مبنای ارتعاش سنجی (به صورت off-line) مورد نیاز هستند عبارتند از: انواع سنسورهای ارتعاش سنجی تصویر زیر انواع مختلفی از سنسورهای ارتعاش سنجی را نشان می دهد: انواع تجهیزات داده برداری (برای مثال یک دیتا کالکتور) تصویر زیر یک دیتا کالکتور (ساخت شرکت DLI) را نشان می دهد: نرم افزار پردازش و مدیریت اطلاعات معمولاً به همراه دستگاه های ارتعاش سنجی که برای برنامه CM طراحی و ساخته می شوند، نرم افزارهای تخصصی نیز برای برقراری ارتباط دستگاه با کامپیوتر ارائه می گردد. این نرم افزارها برای مدیریت اطلاعات (ذخیره سازی، پردازش و ...) استفاده می شوند. در زیر نمایی از نرم افزار XMS تولید شرکت B&K را مشاهده می کنید: انواع سنسورهای ارتعاش سنجی سنسور ارتعاش سنجی اولین وسیله مورد نیاز برای اندازه گیری ارتعاشات و ابزاری است که حرکت ارتعاشی را حس کرده و آن را به یک سیگنال الکتریکی AC متناسب با حرکت ارتعاشی، تبدیل می کند. با تبدیل ارتعاشات به سیگنال الکتریکی، امکان ذخیره سازی، انجام پردازشهای بعدی و نیز مشاهده سیگنال از طریق دستگاه های الکترونیکی (تجهیزات داده برداری) فراهم می شود. نکاتی که درباره سنسورها حایز اهمیت هستند، عبارتند از: - نوع سنسور - انتخاب صحیح سنسور، با توجه به مشخصات سنسور (حساسیت، پاسخ فرکانسی، رنج دینامیکی، رنج اندازه گیری، ابعاد، وزن، دمای کاری، نوع کانکتور، جهت اندازه گیری، نوع تغذیه سنسور، ...) - نصب صحیح سنسور - وضعیت مناسب اتصالات سنسور و کابل آن در ادامه موارد فوق را به ترتیب بررسی می کنیم، ابتدا آشنایی با انواع سنسورهای ارتعاش سنجی : به طور کلی با توجه به مکانیزم کاری و پارامتر اصلی اندازه گیری، سنسورهای ارتعاش سنجی در 3 گروه دسته بندی می شوند: - شتاب سنج - سرعت سنج - جابجایی سنج شتاب سنج ها همانگونه که در شکل زیر مشاهده می کنید، شتاب سنجها در انواع مختلف و اندازه های گوناگون ساخته می شوند سه نوع شتاب سنج رایج وجود دارد که عبارتند از: - شتاب سنجهای پیزو الکتریک - شتاب سنجهای پیزو رسیستیو - شتاب سنجهای خازنی شتاب سنجهای پیزوالکتریک رایج تر هستند و از نظر نحوه تأثیر پذیری از ارتعاش و تولید سیگنال الکتریکی، در 2 نوع دسته بندی می شوند: نوع فشاری (Compression type) و نوع برشی (Shear Type). المان اصلی این نوع از شتاب سنجها از مواد پیزوالکتریک مثل کوارتز و یا انواع خاصی از سرامیک ساخته می شود. این مواد بر اثر تحریک شدن، سیگنال الکتریکی تولید می کنند. شماتیک ساختمان این نوع از سنسورها را در شکل زیر می بینید: همانطور که در شکل پیداست، اجزاء اصلی عبارتند از: یک وزنه، ماده کریستال (پیزوالکتریک)، یک فنر برای پیش بارگذاری، تقویت کننده و پایه. این نوع پیکربندی به گونه ای است که نیروی وارد بر ماده پیزوالکتریک و در نتیجه سیگنال الکتریکی تولید شده توسط آن، متناسب با شتابی است که بر پایه (base) وارد می شود. از آنجاییکه سیگنال ایجاد شده معمولاً ضعیف است، از یک مدار داخلی برای تقویت سیگنال استفاده می شود. نهایتاً خروجی سنسور از طریق کابلهای مناسب به ابزارهای پردازش سیگنال هدایت می شود عیب یابی به کمک آنالیز فرکانسی همانطور که در بخشهای قبلی بیان شد، عیوب مختلفی که برای ماشی آلات دوار رخ می دهند، هرکدام همراه با رفتار دینامیکی خاص خود و به تعبیر دیگر با مشخصه های ارتعاشی ویژه ای رخ می دهد. یکی از مشخصه های مهم ارتعاش، فرکانس ارتعاشی است و به ویژه ارتباط آن با فرکانس کاری ماشین (دور ماشین) در بسیاری از موارد تعیین کننده نوع عیب و یا حداقل ناحیه آن می باشد. دقت کنید که معمولاً ارتعاشات اندازه گیری شده از روی ماشین، یک سیگنال پیچیده و ترکیبی از چندین سیگنال ارتعاشی با فرکانسهای مختلف است. آنالیز فرکانسی که به آن آنالیز FFT یا اسپکتروم نیز می گویند، یک فرآیند پردازش سیگنال است که به کمک آن محتوای فرکانسی سیگنال ارتعاشی به دست می آید. در منحنی های FFT، محور افقی فرکانس و محور عمودی دامنه ارتعاش را نشان می دهد. همانطور که گفته شد، در بسیاری از عیوب، فرکانس ارتعاشات ایجاد شده با دور ماشین ارتباط دارد و در واقع هارمونیکها و یا به عبارت دیگر مضارب صحیحی از دور ماشین در منحنی FFT دیده می شود. این مضارب را به شکل 1xRPM، 2xRPM، 3xRPM و . . . نشان می دهند. جداول زیادی وجود دارد که مشخصات فرکانسی عیوب رایج را بیان نموده که یک نمونه ساده شده از این جداول را در زیر می بینید. ردیف اول نوع عیب، ردیف دوم فرکانسهای مربوطه و ردیف سوم جهتی که ارتعاشات در آن بالاتر است را نشان می دهد. نوع عیب فرکانس عیب و ارتباط آن با دور ماشین جهت غالب و رفتار دامنه ارتعاشات نامیزانی جرمی (Unbalance) 1 x RPM شعاعی – ارتعاشات با دامنه ثابت شفت خمیده 1 x RPM (and 2 x RPM) ارتعاشات بالا در جهت محوری خرابی بیرینگهای غلتشی (Rolling Element Bearing) فرکانسهای چهارگانه بیرینگهای غلتشی اثر نامحسوس بر روی دامنه کلی ارتعاش سایش بیرینگهای لغزشی (Journal Bearing) 1 x RPM شعاعی ناهمراستایی کوپلینگ (Misalignment) 1~3 x RPM ارتعاش Radial بالا برای ناهم محوری offset و ارتعاشات Axial بالا برای ناهم محوری Angular خرابی تسمه 1~3 x Belt RPM ارتعاشات بالا در جهت اتصال مرکز دو پولی Oil Whirl 0.42~0.48 x RPM ارتعاشات ناپایدار در جهت شعاعی اشکالات چرخ دنده ها فرکانس درگیری چرخ دنده ها (GMF) با توجه به جهت بار غالب چرخ دنده (شعاعی یا محوری) تعیین می شود. لقی مکانیکی ساختاری 1 x RPM تشدید یا رزونانس فرکانسهای خاص هر سیستم ارتعاشات با دامنه بسیار بالا 1 لینک به دیدگاه
ارسال های توصیه شده