رفتن به مطلب

انتشار نخستین کتاب فارسی درباره اکسپوهای جهانی


saba mn

ارسال های توصیه شده

[h=2]درآستانه اکسپو 2015 میلان صورت گرفت:[/h]

[h=1] انتشار نخستین کتاب فارسی درباره اکسپوهای جهانی

 

[/h]

» سرویس: فرهنگي و هنري - ادبيات و نشر

کد خبر: 94020502128

شنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۷:۱۹

 

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

نخستین مرجع فارسی‌زبان درباره‌ی تاریخچه‌ی 154 ساله‌ی اکسپوهای جهانی، با نام «دنیای شیشه‌ای» منتشر شد.

به گزارش بخش نشر ایسنا، «دنیای شیشه‌ای؛ اکسپوهای جهانی از 1851 میلادی» حاصل 3 سفر علیرضا بهرامی به اکسپوهای 2010 شانگهای (چین) و 2012 یوئسو (کره جنوبی) و علاوه بر این، 2 نوبت بازدید از موزه‌ی اکسپو و پژوهش درباره‌ی تاریخچه‌ی برگزاری اکسپو از ابتدا تا سال 2020 میلادی (شامل 3 اکسپو پیش رو) است.

در این کتاب که در شمایل نفیس ازسوی انتشارات آرادمان با حمایت موسسه فرهنگی هنری توسعه‌ی هنرهای معاصر انتشار یافته است، علاوه بر 500 تصویر اختصاصی از دو اکسپو جامع جهانی و تخصصی بین‌المللی، در فصل‌هایی همچون اکسپو چیست؟، شانگهای؛ میزبانی شایان، ایران در اکسپو 2010، اکسپو 2012 در یوئسو، تماشای دنیا از پشت شیشه‌های رنگی و گردهمایی بزرگ ستایش‌گران زندگی، درباره‌ی گذشته‌ی اکسپوهای جهانی توضیح داده شده است. همچنین ارایه‌ی اطلاعات درباره‌ی اکسپو 2015 میلان (ایتالیا)، اکسپو 2017 آستانه (قزاقستان) و اکسپو 2020 دُبی (امارت متحده‌ی عربی)، در 3 فصل‌ پایانی این کتاب گنجانده شده است.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

علی مرادخانی - معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی - به‌عنوان رییس کمیته‌ی فرهنگ و هنر کارگروه ایران در اکسپوی 2015 میلان، به‌همراه مهدی افضلی - رییس موسسه توسعه هنرهای معاصر -، پنجشنبه گذشته با دعوت از کامبیز درمبخش، شهرام ناظری، احمد مسجدجامعی، ابراهیم حقیقی، قباد شیوا، ساعد مشکی، محمود پاک‌نیت، رضا فیاضی، حمید شاه‌آبادی، اردشیر صالح‌پور، جمشید جهان‌زاده، هادی مرزبان، اصغر همت، مهوش صبرکن، اسماعیل آذر، داریوش اسدزاده، داریوش مودبیان، محمود عزیزی، هوشنگ توکلی، اسماعیل خلج، احمد محیط طباطبایی، مهدی شفیعی - مدیرکل اداره هنرهای نمایشی -، عباس سجادی - مدیر بنیاد آفرینش‌های فرهنگی هنری نیاوران -، ناصر بزرگمهر - مدیرمسوول روزنامه گسترش صنعت -، کیانوش غریب‌پور، مجید ملانوروزی - مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی - اسفندیار اسفهبدی - معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی -، علی‌محمد گودرزی - مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت و رییس کمیته‌ی تبلیغات کارگروه ایران در اکسپوی 2015 میلان - و علی متقیان - مدیرعامل خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) -، نخستین نسخه‌های کتاب را در محل موزه‌ی هنرهای معاصر تهران و در حضور علیرضا بهرامی - مولف کتاب - به آنان اهدا کرد.

 

در پشت جلد «دنیای شیشه‌ای» آمده است: «اکسپوهای جهانی بیش از یک‌ونیم قرن است که برگزار می‌شوند و ما به‌اندازه‌ی 150 سال از این آوردگاه عظیم نتوانسته‌ایم آن‌گونه که باید و شاید، استفاده کنیم.

نمایشگاه‌ اکسپو با نمایشگاه‌های تجاری که در سراسر دنیا برگزار شده‌ و می‌شوند، بسیار متفاوت است. برای درک بهتر اهمیت این‌گونه از نمایشگاه‌ که بسیاری از کشورها، گذشته، حال و آینده‌ی خود را در آن به‌نمایش می‌گذارند، کافی است به این واقعیت‌ها اشاره کنیم که در این صحنه‌ی بزرگ، همواره تلاش شده تازه‌ترین دستاوردها و توان‌های بشری در زمینه‌های اقتصادی، علمی، اجتماعی و فرهنگی عرضه شوند. برای نمونه، لامپ ادیسون در یک نمایشگاه اکسپو به جهانیان نشان داده شد. خودروهای اولیه، قانون‌ نسبیت انیشتین، اختراع تلفن، تلفن‌های کلیدی، بالن هیدروژنی، تلسکوپ، کشتی‌های بخار، چرخ خیاطی سینگر، تلگراف مورس، لوکوموتیو، هات‌داگ، همبرگر، بستنی قیفی، هواپیما، مونوریل، تله سی‌یژ، قطار تندرو، ماشین تایپ، دوربین عکاسی، گرامافون، پازل مگی‌کوب، اتوموبیل، چرخ فلک، موشک فضاپیما، نوشابه‌ی پپسی، فیلم برادران لومیر، ماشین حساب، ژنراتور، کامپیوتر، روبوت‌ها، دستاوردهای مولتی‌مدیایی و بسیاری از دیگر توانایی‌های جدید بشری، در نمایشگاه‌های اکسپو دوره‌های مختلف به‌نمایش گذاشته شده‌اند. برج ایفل، مجسمه‌ی آزادی و برج مخابراتی سیاتل نیز ازجمله سازه‌هایی هستند که در زمان برگزاری نمایشگاه‌های اکسپو در فرانسه و آمریکا به‌عنوان نمادی از توانایی جدید بشر در امر سازه‌ها به‌وجود آمدند و حالا به‌عنوان سمبل‌های این کشورها در دنیا شناخته می‌شوند.

آمریکا و پس از آن، کشورهای اروپایی، بیش‌ترین میزبانی اکسپوهای جهانی را در کارنامه دارند. نمایشگاه‌هایی که برای میزبانی دوره‌های آن، مانند میزبانی المپیک و جام جهانی فوتبال، باید تلاش و رقابت کرد و البته به سرمایه‌گذاری خیلی بیشتری نیاز است؛ اما کشورهای توسعه‌یافته و در حال توسعه، خوب درک کرده‌اند که اکسپو، یک موقعیت مناسب برای دستاورد‌های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی – فرهنگی است.»

 

انتهای پیام

 

ایسنا

لینک به دیدگاه
×
×
  • اضافه کردن...