رفتن به مطلب

بنگاههاي برتر جهاني - شركت فورد


ارسال های توصیه شده

Ford%20logo.jpg

تجربه تاسيس شركت فورد از آن دسته تجربياتي است كه از يك رؤياي بلند و همت والا پديد آمده است.

ازهمينرو بود كه هنري فورد، مهندس جوان و نوآور و ايده پرداز و متفكر، چند سال قبل از اينكه شركت را باهمت خويش تأسيس كند، اولين چهار چرخ را ساخت. اين فورد بود كه خودرو را براي استفاده تمامي انسانهاركورد پرفروشترين خودرو تاريخ خودروسازي را به خود اختصاصداده است. T عرضه كرد. مدل معروف ايدهپردازي، پشتكار، ذهن مهندسي در كنار بازاريابي مناسب، شركت فورد را به سردمدار بي بديل صنعت خودرو

تبديل ساخت. تاثير صنعتي و اجتماعي حركت فورد بسيار بيش از ساخت و عرضه خودرو بود. او توانسته بود با استفاده از خط مونتاژ، به توليد انبوه خودرو دست يابد. فورد عملا ايده تقسيم كار تيلور و مديريت علمي او را در راه اندازي كارخانه به كار بست. او در بستر مناسب توليد انبوه خودرو، ايده استفاده از قطعات يكسان و استانداردهاي واحد ازسوي تأمين كنندگان را به اجرا درآورد. گرچه گذر بيش از يكصدسال از عمر شركت و حضور چند نسل از خانواده فورد و بروز تغييرات بسيار عظيم در صحنه جهاني و بويژه در عرصه صنعت خودرو باعث شده تا رقبايي چون جنرال موتورز و تويوتا، شركت فورد را پشت سر گذارند، اما ناب بودن ايده هاي اوليه هنري فورد و پيشتازي او در استفاده از خط توليد انبوه و استانداردهاي واحد براي قطعات خودرو، فضيلت تقدم و سبقت خود را در اين عرصه از دست نداده است.

تاريخچه

اولين خودرو جهان در شركت فورد توليد شد. گرچه اين شركت در سال ١٩٠٣ يعني ١٠٤ سال پيش تأسيس شد، اما هفت سال پيش از آن، هنري فورد، بنيانگذار شركت، به عنوان يك مهندس جوان و خلاق، اولين وسيله نقليه ناميده ميشد مانند يك (QUADRICYCLE) « چهارچرخ » چهار چرخ را ابداع كرده و ساخته بود. اين وسيله كه قايق با فرماني رانده مي شد و بدون اينكه امكان برگشت به عقب داشته باشد با دو سرعت متفاوت حركت مي كرد.

فورد جوان پنج سال پيش از آن، يعني در سال ١٨٩١ به عنوان يك مهندس درشركت اديسون در ديترويت كارميكرد. دو سال بعد كه به جايگاه سرمهندسي ارتقا يافت آنقدر پول كافي به دست آورده بود تا به تكميل تجارب شخصي خود در زمينه موتورهاي احتراق داخلي بپردازد.

سال ١٩٠٣ زماني كه هنري فورد با سرمايه ٢٨٠٠٠ دلار به همراه ١١ سرمايه گذار توافقنامه همكاري با ايالت ميشيگان را گرفت شركت فورد تأسيس شد. كمتر از يك ماه بعد، اولين خودروي شركت در ديترويت به يك دكتر فروخته شد. مدلهاي توليدي خودرو شركت در ابتدا نام حروف الفبا انگليسي را داشت و تا ١٩ حرف توليد شد.

به T در سال ١٩٠٨ معروفترين و ماندگارترين مدل خودروي شركت، يعني مدل ، A پس از توليد خودروي مدل ١٠ دستگاه از اين / بازار آمد. اين خودرو سياه رنگ، ساده و ازنظر قيمت مناسب بود. يك سال بعد كه بيش از 1٠٠٠ مدل توليد شد قيمت خودرو از ٨٢٥ به ٣٦٠ دلار كاهش يافت. بهبود چشمگير در كارايي توليد بويژه نصب و

بهكارگيري اولين نوار نقاله خط مونتاژ در سال ١٩١٣ در شركت دليل اصلي اين امر بود. در سال ١٩١٤ ، تعداد كاركنان شركت ١٣٠٠٠ نفر بود كه ٣٠٠ هزار خودرو توليد مي شد. در آن زمان بقيه ٢٩٩ خودروساز، با ٦٦٣٥٠ فورد بود. سال T پرسنل تنها ٢٨٠٠٠٠ خودرو توليد مي كردند. در سال ١٩١٨ نيمي از خودروهاي آمريكا، مدل

توليد كرد كه ٥٦ درصد توليد خودرو جهان بود. اين مقدار در T ١٩٢٢ شركت بيش از يك ميليون خودرو مدل سالهاي بعد به سالانه دوميليون خودرو رسيد. در سال ١٩٢٠ ، فورد در هر دقيقه يك خودرو توليد مي كرد. در بيش از ١٥ ميليون دستگاه از آن به فروش رفت. ، T فاصله ٢٠ سال از توليد مدل در سال ١٩١٩ فورد و پسرش ادسل كه قصد توسعه شركت را داشتند و با مقاومت سهامداران روبرو شده بودند، تمام سهام شركت را خريدند. درهمين سال، هنري فورد، رهبري شركت را به دست پسرش سپرد. يك سال بعد،

شركت براي حمل مواد و قطعات به كارخانه و آمادگي براي توليد انبوه از راهآهن استفاده كرد. شركت در سال ١٩٢٥ ، شركت موتور لينكلن را خريد و در دهه ١٩٣٠ بخش مركوري براي مدلهاي خودرو با قيمت متوسط تأسيس شد.

ادسل برخلاف پدرش كه به مكانيك علاقه و تاكيد داشت، دوستدار طراحي بود. او اول بار در سال ١٩٣٣ واحد طراحي را در شركت داير كرد كه حاصل كار آن طراحيهاي نوين خودرو بود. در سال ١٩٤٣ ، ادسل كه از ١٩١٧ نايب رئيس و از ١٩١٩ رئيس شركت بود درگذشت. هنري فورد مجددا به صحنه اجرايي شركت برگشت و رهبري را به دست گرفت. پس از انتظام كارها، رهبري شركت به پسر ادسل و نوه بزرگ هنري فورد، هنري دوم رسيد. او تا سال ١٩٧٩ قدرتمندانه در سمت مديرعاملي شركت فعال بود و هشت سال بعد كه به عنوان رئيس هيئت مديره عمل مي كرد درگذشت.

٥ ميليارد / در اين مدت اولين شركت ليزينگ خودرو توسط فورد تأسيس شد. در سال ١٩٨٨ فروش شركت به ٣ دلار رسيد كه تا آن زمان بالاترين سطح در شركتهاي خودروساز محسوب مي شد. پس از مرگ هنري فورد دوم،

پسر برادرش بيل فورد رهبري شركت را دردست گرفت و باتوجه به تغييرات فضاي صنعت خودروسازي، شركت را در مسير جديد هدايت كرد. در سال ١٩٩٨ فورد اولين شركت خودروسازي بود كه استاندارد زيست محيطي ١٤٠٠١ را دريافت كرد. در سال ٢٠٠١ حداقل ٩٠ درصد از تأمين كنندگان فورد طرح اجراي اين استاندارد را ISO

در برنامه داشتند و اكنون تمامي تأمين كنندگان به دريافت اين گواهينامه نائل آمده اند.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...