رفتن به مطلب

۳۰۰ هکتار جنگل و هزار درخت درصورت احداث و آبگیری سد شفارود نابود میشود


*atefeh*

ارسال های توصیه شده

۳۰۰ هکتار جنگل و هزار درخت درصورت احداث و آبگیری سد شفارود نابود میشود

 

۲۶ فروردین ۱۳۹۴

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: سد شفارود با ارتفاع ۱۳۷ متر بزرگترین سد بتونی غلتکی کشور خواهد بود که در شش کیلومتری غرب رضوانشهر و ۶۵ کیلومتری رشت بر روی رودخانه شفارود در حال تاسیس است.

احداث این سد به منظور تامین آب شرب شهرستان های رضوانشهر و پره سر به میزان ۵٫۷ میلیون مترمکعب در سال، تامین آب کشاورزی ۱۱ هکتار از زمین های منطقه به میزان ۹۸ میلیون مترمکعب در سال، تامین آب سالانه مورد نیاز صنعت به خصوص شرکت بزرگ چوب و کاغذ ایران (چوکا) به میزان ۱۲ میلیون مترمکعب و همچنین تولید انرژی برق آبی به میزان ۷۰ گیگاوات در حال انجام است.

 

تخریب ۳۰۰ هکتار از جنگل های هیرکانی و نابودی هزار اصله درخت کهنسال در صورت آبگیری سد شفارود

اما احداث و آبگیری این سد موجب نابود شدن حدود ۳۰۰ هکتار از بهترین رویشگاه های جنگلی شمال کشور شده و بر اساس بررسی هایی صورت موجب نابودی حدود هزار درخت کهنسال و با ارزش خواهد شد.

تاکنون عملیات عمرانی احداث این سد در حدود ۱۷ درصد پیشرفت داشته است اما با تغییر دولت، سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان جنگل ها با ادامه ساخت سد شفارود به شکل فعلی مخالفت نموده و عملیات احداث این سد فعلا متوقف شده است.

ارتفاع و حجم آبگیری سد باید کاهش یابد

با توجه به پیشرفت ۱۷ درصدی احداث سد شفارود، همچنین اهمیت تامین آب شرب منطقه توقف کامل این پروژه بعید به نظر می رسد اما سازمان حفاظت محیط زیست در نظر دارد با تغییر ساختار و کاهش ارتفاع سد، سطح اشغال جنگل بر اثر آبگیری سد را تا حد زیادی کاهش دهد.

به این منظور سازمان محیط زیست معتقد است این سد می بایست با ارتفاع پایین تر، حجم آبگیری کمتر، سطح اشغال کمتری از جنگل و نابودی درختان کمتری و صرفا با هدف تامین آب شرب منطقه احداث شود.

سازمان حفاظت محیط زیست با احداث سد شفارود با شرایط فعلی مخالف است

در این راستا معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا گفت: این سازمان با احداث سد شفارود در استان گیلان به علت نابودی حدود ۳۰۰ هکتار جنگل هیرکانی مخالف است و اکنون کمیته ای تخصصی در حال بررسی این پروژه است.

سعید متصدی افزود: بعد از بررسی های انجام شده در زمینه احداث سد شفارود در استان گیلان مشخص شد ایجاد این سد در کمترین حالت ۲۰۰ هکتار و در بیشترین حالت بیش از ۳۰۰ هکتار از جنگل های منطقه را نابود می کند.

وی با بیان اینکه بر این اساس سازمان حفاظت محیط زیست با احداث آن مخالفت کرده است گفت: قطعا انجام این پروژه تخریب های محیط زیستی بیشتری به همراه خواهد داشت و موجب قطع شدن هزاران اصله درخت کمیاب در منطقه می شود.

متصدی اظهار کرد: اما با توجه به اهمیت برخی موارد مانند تامین آب شرب و حقابه های زیست محیطی در منطقه، با همکاری سازمان جنگل ها مراتع و آبخیزداری و وزارت نیرو در حال بازنگری کلی پروژه احداث سد شفارود هستیم.

وی گفت: با توجه به اولویت های منطقه، گزینه هایی که پاسخگوی نیازهای جامعه باشد و تخریب بسیار کمتری به همراه داشته باشد مورد بررسی قرار می گیرند تا تصمیم مناسبی اتخاذ شود.

متصدی تاکید کرد: با توجه به جلساتی که با سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری داشتیم این سازمان نیز با احداث سد شفارود به روشی که اکنون مطرح شده است مخالف است.

وی گفت: بعد از بررسی این پروژه از وزارت نیرو درخواست کردیم تا پایان دوره بازنگری و رسیدن به روشی مطلوب، اجرای ساخت سد را متوقف کند که اکنون این روند اجرا شده است.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست افزود: برای بازنگری پروژه احداث سد شفارود کمیته ای با مشارکت سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری، بخش مدیریت منابع آب وزارت نیرو و برخی از دانشگاهها به ریاست سازمان حفاظت محیط زیست تشکیل شده است تا بعد از بررسی تمام جوانب طرح، به یک تصمیم صحیح بین دستگاهی دست یابیم.

وی تاکید کرد: اجرای تمام پروژه های سد سازی و آب بندها نیازمند ارزیابی زیست محیطی است در غیر اینصورت سازمان حفاظت محیط زیست با اجرای آنها مخالفت می کند که نمونه بارز آن متوقف شدن احداث سد شفارود است.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه
هی خواهر جنگل ها مظلوم ترینن تو ایران :icon_pf (34):

اصا کسی عین خیالش نیست

 

 

هی خواهر محیط زیست کلا توی ایران مظلومه:4564:

مرتع جنگل حیات وحش آبزیان دریاها رودخونه ها ....:4564:

لینک به دیدگاه

:w58:

300 هکتار؟؟؟؟؟؟؟؟؟

خیلی ها. نمیدونم می تونید تصور کنید یا نه.

پارک ملت تهران حدود 30 هکتاره !!!!

 

 

تاکنون عملیات عمرانی احداث این سد در حدود ۱۷ درصد پیشرفت داشته است اما با تغییر دولت، سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان جنگل ها با ادامه ساخت سد شفارود به شکل فعلی مخالفت نموده و عملیات احداث این سد فعلا متوقف شده است.

 

:banel_smiley_4: کشور گل و بلبل. خوب الان اون 17 درصد متوقف می شه تا دولت بعدی. باز میاد. 17 درصد خراب شده. دوباره میسازن یکم باز دولت بعدی نگهش می داره. و این سلسله حماقت ادامه دارد :ws3:

چ بگم. یکی دو تا درد نیست ک/

 

البته احداث سد یکی خوبه.

و کلا ما هر چی بدست می اری ( تصور ماست ک بدست می اریم) باید ی چیزی رو نابود کنیم. ما انسانیم. در محل خسارت.:sigh:

ولی خوب. اون درخت زنده است ... باید راه جایگزین هم باشه. باید باشه. اگ نیست باید ی راه جایگزین؛ ساخت!

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...