رفتن به مطلب

دانشگاه رازی کرمانشاه


ارسال های توصیه شده

تاريخچه دانشگاه رازي

 

دانشگاه رازي در بهمن ماه سال 1351 در شهر كرمانشاه كه يكي از مناطق خوش آب و هواي غرب كشور مي باشد با عنوان دانشكده علوم توسط شادروان دكتر عبدالعلي گوياشروع به فعاليت نمود اين مركز در سال 1353 به دانشگاه رازي تغيير نام يافت، در شروع سال تحصيلي در سال 1352-1351 دانشكده علوم با پذيرش 200 دانشجو در چهار رشته فيزيك، شيمي، زيست شناسي و رياضي موجوديت خود را آغاز نمود. پس از انقلاب شكوهمند اسلامي و با توجه به اهداف متعالي انقلاب مبني بر توسعه فرهنگي- اجتماعي مناطق محروم با راه اندازي دانشكده تربيت دبير سنندج و دانشكده دامپروري ايلام ارتقا يافت در سال 1370 دانشكده تربيت دبير سنندج به دانشگاه كردستان و دانشكده دامپروري ايلام به دانشگاه ايلام تبديل و از دانشگاه رازي منفك گرديدند.

دانشگاه رازي در حال حاضر داراي 10 دانشكده و پرديس كشاورزي و منابع طبيعي بوده و با بهره گيري از دانش و تخصص 10 استاد، 49 دانشيار، 250استاديار، 46مربي، و جمعا 355 عضو هيات علمي در 39 گروه آموزشي و تعداد 12347نفر دانشجو در چهار مقطع كارداني، كارشناسي، كارشناسي ارشد و دكتري به فعاليت خود ادامه مي دهد.

 

 

شرح حال مؤسس دانشگاه

ShowPicture.aspx?ID=f93d8fde-861a-43f9-8ea1-f0ce044aee83

دكتر عبدالعلي گويا در سال 1300 شمسي در شهرستان قم پا به عرصه وجود نهاد. اما در همان سالهاي اول عمر، همراه خانواده به شهر كرمانشاه عزيمت كرده و در آنجا رحل اقامت افكند. در اين شهر بود كه تحصيلات ابتدايي و متوسطه خود را به اتمام رسانيد و در سال 1317 پس از اخذ گواهي دوره دوم متوسطه (ديپلم) در رشته رياضي، براي ادامه تحصيل راهي تهران گرديد و به تحصيلات دوره عالي در رشته فيزيك و شيمي در دانشكده علوم دانشگاه تهران پرداخت.

در سال 1320 موفق به اخذ ليسانس در رشته فيزيك و شيمي شد و سپس براي تدريس به شهرستان همدان رفت و پس از سه سال تدريس در همدان، مجدداً به تهران بازگشته و ضمن تدريس در دبيرستانهاي تهران و چند دانشكده و مدرسه عالي، در سال 1326 ليسانس حقوق در رشته قضايي را نيز كسب نمود و نيز موفق به اخذ درجه فوق ليسانس در رشته فيزيك گرديد و به دنبال آن در سال 1339 براي ادامه تحصيل، عازم فرانسه شد و پس از اخذ درجه دكترا در رشته «رياضيات-فيزيك» (در سال 1342) به تهران بازگشت.

پس از بازگشت به تهران، در دانشگاه مشهد (در شهر مشهد) مشغول به تدريس در رشته فيزيك- در دانشكده‌هاي علوم و علوم پزشكي- و تدريس هيأت و فيزيك در دانشكده الهيات گرديد. روش ايشان در دانشكده الهيات به گونه‌اي بوده كه همواره سخن را از هيأت و فيزيك به بحثهاي مذهبي مي‌‌كشانده كه كاملاً تازگي داشته و دانشجويان آن زمان دانشكده الهيات- هر چند سالهاي زيادي از آن زمان گذشته است- هنوز خاطرات خوش آن دوران را به ياد دارند.

در سال 1350، از طرف دانشگاه مشهد، براي تأسيس دانشكده علوم و چند دانشكده ديگر مأموريت يافت كه به كرمانشاه (وطن اصلي خود) عزيمت نمايد. و در واقع مي‌بايست ايشان را مؤسس دانشگاه رازي دانست.

در سال 1357 (پس از پيروزي انقلاب اسلامي ايران) از طرف مقام توليت آستان قدس رضوي- نظر به سوابق طولاني مذهبي كه در تهران و مشهد و كرمانشاه داشت- به مديريت كتابخانه و موزه ملي ملك در تهران برگزيده شد و در اين پست مشغول به كار گرديد.

و سرانجام در ظهر روز يكشنبه نهم مهرماه 1374 چشم از اين جهان فروبست و به سراي باقي شتافت.

 

 

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...