رفتن به مطلب

باند ممنوعه به عنوان مبنای اندازه گیری ولتاژ


seyed mehdi hoseyni

ارسال های توصیه شده

باند ممنوعه یا نوار ممنوعه به عنوان مبنای اندازه گیری ولتاژ

Band%20gap-basis-measuring-voltage.png

بدیهی است که دقت اندازه گیری در مدارات الکترونیکی اساسا وابسته به پایداری و ثبات مبنای ولتاژ انتخاب شده ای است که کمیت مجهول با آن مقایسه میشود. از اینرو انجام هر عملی که منجر به پایداری ولتاژ مبنا شود ضروری است. بعبارت دیگر باید اثر سوتغییرات دمای محیط ، ولتاژ تغذیه و جریان بار را خنثی نمود. از دیود زنر شکل 1 میتوان برای مواردی که سه پارامترفوق در معرض تغییرات محسوسی نیستند بعنوان یک قطعه مرجع استفاده کرد.

سوپر زنر شکل 2 پایداری بسیار خوبی دارد و بسادگی تحت تاثیر تغییرات جریان بار و ولتاژ تغذیه قرار نمیگیرد. همچنین میتوان ضریب حرارتی مدار سوپر زنر را با تعیین دقیق عناصر بکار رفته در مدارش بیشینه کرد. علاوه بر این روش بهتری برای رسیدن به ولتاژ مبنای دقیق وجود دارد.

Band%20gap-basis-measuring-voltage-1.png

Band%20gap-basis-measuring-voltage-2.png

اصطلاح " باند ممنوعه " بیانگر تفاضل دو انرژی ناپیوسته ای است که بین چهار الکترون خارجی اتم نیمه هادی وجود دارد. الکترون هایی که در بالاترین تراز انرژی قرار دارند در هدایت الکتریکی ماده شرکت می کنند با افزایش دما تعدادی از الکترون ها انرژی حرارتی کافی دریافت کرده، ضمن تخلیه باند والانس با عبور از باند ممنوعه وارد باند هدایت میشوند. و بهمین خاطر هدایت الکتریکی وابسته به دما است.

با توجه به شکل 3 ترانزیستور T3 ضریب حرارتی دو ترانزیستور T1 و T2 را که پشت به پشت ( اتصال آینه ای ) بهم وصل شده اند را جبران میکند. برای عملکرد مطلوب مدار برقراری شرایط زیر ضروری است.

Band%20gap-basis-measuring-voltage-3.png

1) R2 = 10R1

2) مقاومت R3 باید بگونه ای تعیین شود که VR= 1.024V باشد.

3) ترانزیستور ها باید کاملا یکسان باشند.

استفاده از ترانزیستورهای یکسانی که روی تراشه یک IC ساخته شده اند مانند سری ترانزیستور های موجود در آی سی CA3083 شرط اخیر را به بهترین وجه برآورده میکند. مقدار مقاومت R به ولتاژ منبع ، حداکثر جریان خروجی بستگی دارد. باید توجه کرد که هنگام بی باری مدار ، جریان بار ترانزیستور T3 عبور کرده و در نتیجه موجب افزایش اختلاف دمای نقاط مختلف روی تراشه میشود و بهمین دلیل توصیه میشود همواره مدار ولتاژ مبنا را به بار متصل کنید. محاسبات زیر ثابت میکند که ولتاژ خروجی مدار تحت تاثیر تغییرات دما قرار نمیگیرد.

مبنای ولتاژ UR از رابطه زیر بدست می آید.

UR=Ube (T3)+I2T2

مقاومت های R1 و R2 بگونه ای تعیین شده اند که:

I1=10I2

=============

T = ترانزیستور

R = مقاومت

I = دیود زنر

 

منبع: کربن carbon.tern.ir

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...