EN-EZEL 13039 اشتراک گذاری ارسال شده در 18 خرداد، ۱۳۸۹ نويسنده : مسعود عزمي ATMS مخفف سيستم مديريتي پيشرفته حمل ونقل است. اين سيستم پيشرفته شبيه يك LAN يا شبكه محلي انجام وظيفه ميكند و به دليل اينكه اين سيستم روي اتوبوس نصب ميشود به VAN ( شبكه خودروي محلي) معروف شده است. انواع مختلف سختافزار به اين شبكه وصل ميشود. اجزاي اين سيستم، عبارتند از: سيستم راديوئي، مكان ياب خودكارخودرو، اخطارگر خودكار صوتي، سيستم جهاني محاسبه كرايه، شمارشگر خودكار مسافر، نظارت ويدئوئي و هشداردهنده سلامت خودرو. اين سيستم متنوع با استفاده از يك كنترل كننده اصلي، بر روي van انجام وظيفه ميكند تا امكان ايجاد ارتباط و ارسال اطلاعات لحظهاي و پردازش دستهاي آنها را در زمان بسياراندكي، فراهم كند. اتوبوسهاي هوشمند اتوبوس هوشمند، نام ديگري براي ATMS است كه معمولا علامت اختصاري آن را در مواقع رسمي و اتوبوس هوشمند را در موارد غيررسمي به كار ميبرند. اين نام درتمام دنيا به معناي اتوبوسي متصل به يك شبكه محلي است. هزينه خريد كلي اين سيستم ازنظرقيمت بسيار كمتر ازخريد تكتك قطعات آن است. با خريد يك سيستم كامل، قيمت كلي آن نيز كاهش مييابد. دليل كاهش قيمت اين است كه سيستم از قطعات مختلفي تشكيل شده است. براي مثال به جاي استفاده از 8 ماهواره مكان ياب جهاني در سيستم GPS، صرفا كافي است كه از يك سيستم استفاده شود. نگاه كلي به سيستمATMS 1.سيستم عبور ومرور راديويي (TRS) و سيستم ارسال كمك رايانهاي (CAD) هسته مركزي اين سيستم براي اتوبوسهاي قرن بيست و يكم طراحي شده است كه راه ارتباطي مخصوص شهرهاي بزرگ را درآينده فراهم ميآورد. اين ارتباط بين كاربر و فرستنده برقرار ميشود و پايانههاي راه دور اطلاعات، امكان هر دو حالت انتقال ديجيتالي و صوتي اطلاعات را بين آن دو مهيا ميكند. اين سيستم، شبيه پيجرعددي1 و رقمي برروي داشبورد خودروي شماست. سيستمTRS جزء كليدي، ازكل سيستم مديريتي حمل و نقل پيشرفته است. مزيت مهم ديگر آن را ميتوان سازگاري با استانداردهاي روزدانست. طراحي آن به گونهاي است كه به وسيله صدها آژانس ايمني/خدماتي عمومي قابل استفاده است و همچنين قادر است بر طراحي و كاربرد آخرين پيشرفتهاي فناوري تاثير بگذارد. هردونوع انتقال ديجيتالي و صوتي از طريق اين سيستم راديويي، ميسراست. سيستمهاي راديويي فعلي صرفا بر ارتباط صوتي با اپراتور متكي است چه قصد ارتباط اعلام وضعيت ساده و يا اعلام وضعيت اضطراري باشد. از آنجا كه هر اتوبوس داراي رايانه اطلاعات از راه دوراست، اين امكان براي رانندگان فراهم ميآيد كه ارتباط معمولي نظير اعلام موقعيت را نيز از طريق نمايش آن برروي صفحه برقرار كنند. ATMS از سه سيستم راديويي جداگانه استفاده ميكند. يك راديو با برد زياد براي صدا (سيستم راديويي صوتي)، يك راديو فرستنده اطلاعات براي ارسال اطلاعات لحظهاي (سيستم راديويي اطلاعات اتوبوس) و يك شبكه LAN بدون سيم (WLAN) براي ارسال مجموعههاي اطلاعاتي (سيستم راديويي تقسيم اطلاعات). 2. سيستم خودكار مكان ياب خودرو(AVL) اتوبوس هوشمند همواره مي داند كجاست. اين اتوبوس از سيستم ناوبري به روز شده بهره ميبرد كه از ماهوارههاي موقعيتياب جهاني (GPS) و ناوبري كور2 استفاده ميكند. در وضعيتهاي اضطراري، ماهواره موقعيت اتوبوس را به خدمه اورژانس نشان ميدهد. AVL درهنگام موقعيتيابي اتوبوس، به سرعت زنگ خطر خاموش3 را به صدا در ميآورد تا ماموران اعزامي را در يافتن و حل مشكلي كه گريبانگير حمل و نقل شده است، ياري كند. سيستم خودكار هشدار صوتي (AVA)، سيستم AVL را ملزم ميكند كه مشخص كند چه زماني و كجا ميتوان ايستگاه بعدي اتوبوس را پيدا كرد. سپس اطلاعات به دست آمده را دراختيار مسافران قرار ميدهد. سيستم شمارشگر خودكار مسافر نيز كه از AVL تغذيه مي شود تعيين ميكند چه وقت و كجا مسافري سوار و يا پياده شده است. AVL از فناوريهاي مختلفي به وجود آمده است. مهمترين فناوري به كاررفته درآن كه وظيفه محاسبه موقعيت اتوبوسها را برعهده دارد، سيستم موقعيت ياب جهاني (GPS)، ناميده ميشود.GPS، سيستم جهاني ناوبري راديويي است كه از بيست و چهارماهواره و ايستگاههاي زميني وابسته، تشكيل شده است. ماهوارهها در مدار"زمين استوار" گرداگرد زمين ميچرخند و همواره روبروي محل ثابتي قرار دارند. هراتوبوس شهري به آنتن GPS و دريافت كننده (receiver) مجهزاست. مزيت ديگر GPS دقيق بودن ساعت آن است. به دليل مسافت بسيارزياد ماهواره و سطح زمين، سيستم نيازمند چنين ساعت فوقالعاده دقيقي براي محاسبه مكان است. با اين روش، تمام اتوبوسها به صورت همزمان تحت مراقبت خواهند بود. به دليل اهميت بينهايت تشخيص موقعيت در سيستم ATMS، اين سيستم تنها برGPS متكي نيست و در كنار آن از"ناوبري كور" نيز استفاده ميكند تا به كمك آن موقعيت اتوبوسها را بهترشناسايي كند. 3. شمارش خودكار مسافران (APC) APC بنام "مردمشمار" معروف بوده و فرايندي بسيار پيچيده و وابسته به سختافزار و نرمافزاري بسيار پيشرفته است. سيستم هاي امروزي APC از نوعي حسگر مادون قرمز استفاده ميكنند كه درون اتوبوس و نزديك درب آن تعبيه ميشود. هنگامي كه اپراتوراتوبوس، كنترل كننده درب اتوبوس را فعال كرد و درب را بازميكند، حسگرها نيز فعال ميشوند و شروع به شمارش افراد ميكنند. درهمان لحظه، سيستم مكانياب خودكاراتوبوس (AVL)، مشخص ميكند كه دقيقا دركدام ايستگاه و درچه زماني، عمل ورود و خروج مسافرانجام ميشود. 4. سيستم نظارتي سلامت خودرو(VHS) اين سيستم، شبيه چراغ هشداردهنده بر روي داشبورد است، اما درواقع اطلاعات را به سوي تجهيزات مركزي فرستاده تا ثبت و تجزيه و تحليل شوند. ازاين اطلاعات براي برنامهريزي، مراقبت و پيشگيري ازخراب شدن دستگاه، استفاده ميشود. VHS قسمتي از فاز 2 سيستم ATMS است و هنوزاطلاعات كاملي دراين مورد، منتشر نشده است. 5 . سيستم نظارتي ويديويي (VSS) سيستم نظارتي ويديويي از دوربينهاي مداربستهاي تشكيل شده است كه وظيفه ضبط و ذخيرهسازي عملكرد داخلي هراتوبوس را به صورت فيلم برعهده دارند. پانوشتها: 1 .Alphanumeric 2 . Dead reckoning 3 . Silent alarm منبع: برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام لینک به دیدگاه
ارسال های توصیه شده