رفتن به مطلب

معرفی باغشاه و عمارت چهلستون در اشرف البلاد


Relampago

ارسال های توصیه شده

باغ های ایرانی در جهان شهره اند. باغ ایرانی مظهر قدرت معنوی است. مفهوم مقدس گیاه دردوران قبل از اسلام و نیز در دوران بعد از آن که به نوعی باغ ها را تصویر بهشت برزمین معرفی می کرد ؛باعث شد در جای جای این سرزمین شاهد باغ های زیبایی باشیم که بسیاری نیز از یاد ها رفته اند که باغ شاه بهشهر یکی از این نمونه هاست.

درسال 1021 هـ ق باغ شهر اشرف (بهشهر) به صورت روستایی کم جمعیت بود ولی از این تاریخ به بعد شاه عباس معمارانی کارکشته و زبردستی را به منطقه فرستاد و دستور داد تا کاخ های با شکوهی را احداث کنند. به دلیل اینکه این روستا کم جمعیت بود شاه عباس چندین خانواده گرجی (قفقازیان) را به منطقه کوچ داد تا هم منطقه رونق بگیرد و هم نیروی انسانی کافی برای احداث بناهای با شکوه تامین شود. البته به این نکته نیزباید اشاره داشت که شهر اشرف (بهشهر) به عنوان پایتخت دوم شاه عباس صفوی در این زمان مطرح بود.

در این شهر مجموعه باغ هایی طراحی و ساخته شد که به عنوان معروف ترین باغ ها در سواحل جنوبی دریای خزر شناخته می شوند. این مجموعه که در واقع محل اقامت شاه عباس در فصل زمستان و اوایل بهار می بوده به صورت باغ در باغ طراحی و ساخته شده بود.

امروزه از هفت باغ اندر باغ متمرکز داخل شهر با نام های باغ شمال ، باغ حرم وخلوت،باغ صاحب الزمان،باغ چهل ستون (دیوانخانه) ، باغ تپه ، باغ زیتون و باغ چشمه ؛تنها باغ چهلستون و بقایایی از باغ چشمه باقی مانده است.

مجموعه باغ شاه و عمارت چهلستون در مرکز بهشهر قرار دارد و از جمله آثار به جا مانده ازدورۀ صفوی است . پیتر دلاواله جهانگرد ایتالیایی 6 سال پس از شروع بنای اشرف به اشرف آمد و در قصر سلطنتی دیوانخانه ( باغ شاه ) به حضور شاه عباس صفوی رسید . وی در مورد ویژگیهای این مکان در سفرنامۀ خود توضیحات مفصلی را ارائه می دهد .

درسفرنامۀ وی آمده است : ((اطراف شهر باز است و جز قصر شاهی که هنوز ساختمان آن به اتمام نرسیده و باغهای مربوط به آن و یک خیابان پر از دکان و مغازه و چند خانه که بدون نظم در وسط درختان ساخته شده و اطراف آنرا زمینهای وسیعی احاطه کرده اسـت، چیزدیـگری در آن وجـود نـدارد . در این محل چشـمه های آب شیـرین و زلال زیاد است و به اندازه ای در آنجا درخت وجود دارد که خانه ها میان آن گم شده است و من موقع نوشتن یادداشت روزانه خود تردید داشتم که آیا باید اشرف را شهری در میان جنگل بنویسم یاآنرا جنگلی بدانم که بعلت سکونت افراد حالت شهر به خود گرفته است .))

باغ چهلستون، این باغ عبارت است از مربعی که در انتهای جلگه در پای تپه های پر درخت واقع شده که کوشک در وسط باغ قرار دارد. بنایی است که طول آن سه برابر عرض آن است.جلوی این بنا کاملا باز است ولی در عقب و طرفین آن دیواری است که از پنجره های متعدد پوشیده شده است. جلوی بنا خیابانی است طولانی که سنگ فرش است و وسط آن جویی جاری است و از حوضی که جلوی کوشک است ادامه پیدا میکند و تا پای تپه ها و انتهای باغ پیش می رود.در حال حاضر از این حوض بزرگ اثری نیست و تبدیل به فضای سبز شده است.(پیتر دلاواله/1630)

نام این باغ بر اساس 12 ستونی که روی ایوان عظیمش بود چهل ستون نام گذاری شد.(عدد 40 به جهت فراوانی و کثرت به کار برده می شد)بعد ها به دلیل تخریب این ایوان نام های دیگری برای این باغ به کار برده شد نظیر باغ شاه و هم اکنون نیز نام آن پارک ملت و به دلیل استفاده از کوشک مرکزی باغ به عنوان ساختمان اداری شهرداری نام آن باغ شهرداری نیز نامیده می شود

 

3t8ifv3iwknsf5yqw4q2.jpg

unpuk7qpx6nii2hye1.jpg

cinwpuv4g5c2986r9rbw.jpgunnp52qcdhiycm4w8uxx.jpg

 

 

 

ldissposgulrvb97lpt8.jpg

لینک به دیدگاه

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
&
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
&
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
&
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
&
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

عکسارو اگه میشه اینجا آپلود کنین چون دیده نمیشن، ممنون:icon_gol:

لینک

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...