رفتن به مطلب

منشا ریزگرد‌ها کاملا شناسایی شده‌ است


ارسال های توصیه شده

۲۶ بهمن ۱۳۹۳

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: مدیر مرکز تحقیقات منطقه‌ای ریزگرد‌ها، روز گذشته با اعلام اینکه منشا ریزگردها شناسایی شده به اختلاف نظرها دراین‌باره پایان داد و گفت: اکنون از نظر شناسایی منشا گردوغبار هیچ مشکلی وجود ندارد، کامل‌ترین مطالعه خاورمیانه در زمینه گردوغبار در ایران انجام شده و منشا داخلی و خارجی ریزگرد‌ها نیز کاملا شناسایی شده‌اند، بنابراین مسئولان باید همه تلاش خود را در زمینه کنترل و مدیریت این کانون‌ها به‌کار گیرند.

‌آنطور که علیرضا زراسوندی به ایلنا گفته است بیشترین منبع گردوغبار و ریزگرد موجود در هوای کشور، در خارج از ایران قرار دارد اما منشا داخلی نیز بسیار مؤثر است به‌طوری که نمی‌توانیم منشا و کانون‌های ریزگرد در کشور به‌ویژه در استان خوزستان را نادیده بگیریم، حتی در این روز‌ها شاهدیم برخی کانون‌های جدید ریزگرد در داخل کشور، در حال فعال شدن هستند.

زراسوندی درباره وضعیت ریزگرد‌ها در استان خوزستان گفت: براساس تحقیقاتی که در سال ۸۷ انجام شد، محققان در ارتباط با بروز بحران‌های زیست‌محیطی در آینده ازجمله مسئله گردوغبار هشدار‌های لازم را دادند. آن روز‌ها شاید این پدیده ماهی یک بار در خوزستان رخ می‌داد اما ما می‌دانستیم در چنین روزهایی که با چالش کمبود آب روبه‌رو می‌شویم، خشکسالی و کم‌بارشی، این گرد و خاک را ایجاد خواهد کرد.

مدیر مرکز تحقیقات منطقه‌ای ریزگرد‌ها تاکید کرد: برای کنترل گردو غبار باید ۳ برنامه در ۳ بازه زمانی کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت درنظر گرفته شود. در برنامه کوتاه‌مدت، پیش از هر چیز آموزش باید مدنظر باشد، بحث تعطیلی مدارس نیز بسیار اهمیت دارد که اکنون به استاندار این اختیار داده شده است.

همچنین جلب رضایتمندی مردم به‌ویژه شاغلینی که در این شرایط کار می‌کنند و احساس می‌کنند که باید حقوق اضافه‌تری دریافت کنند بسیار اهمیت دارد، علاوه بر این موارد توزیع ماسک، شیر، تجهیز‌کردن مراکز درمانی و فرودگاه‌ها و ارائه خدمات بهتر شهری نیز باید مدنظر قرار بگیرد.

به گفته وی، در برنامه میان‌مدت حقابه‌های داخلی تالاب‌ها و دریاچه‌ها باید تأمین شود و در برنامه بلندمدت باید به سمت ایجاد کمربند‌ها و فضاهای سبز، درختکاری، نهالکاری و در ‌‌نهایت مالچ‌پاشی حرکت کنیم.

برنامه‌های کوتاه‌مدت اکنون در حال اجرا‌ست و حتی هلال احمر هم به این مسئله ورود کرده است. در مورد برنامه میان‌مدت نیز باید توافقی با متولیان مدیریت آب صورت بگیرد تا تالاب‌ها دارای آب شوند.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...