رفتن به مطلب

Ifatca


ارسال های توصیه شده

IFATCA : International Federation Of Air Traffic Controllers’ Association

 

 

بعد از جنگ جهانی دوم سازمان‌های بین‌المللی متعددی در زمینه‌های مختلف در سراسر جهان پدید آمدند، از شاخص‌ترین آنها سازمان بین‌المللی هواپیمایی کشوری بود. ایکایو از بدو تاسیس، وظایف و مسوولیت‌های تهیه لوایح قانونی، استانداردها، توصیه‌ها و روش‌های عملیاتی موردنیاز برای هواپیمایی کشوری، من‌جمله مراقبت پرواز را برعهده داشت.

دولت‌ها در بیش از یک دهه، با افزایش چشم‌گیر ترافیک هوایی و آغاز عصر جت، مواجه شدند و این مساله آنها را شدیدا غافل‌گیر کرد. این امر در اروپا محسوس‌تر از سایر نقاط جهان بود، در نتیجه در اواخر دهه 1950 قوانین، استانداردها و روش‌های قدیمی محدودیت‌های شدیدی در کنترل ترافیک هوایی ایجاد نمود.

علاوه بر این تنگناهای متعدد دیگر به خاطر مرزهای ملی، عقاید ملی‌گرایانه و ملاحظات مربوط به جنگ سرد بود که کنترلرهای مراقبت پرواز را در وضعیت اسفناکی قرار دادند.

با توجه به حضور نیروهای هوایی متفقین در خاک آلمان و ارتباطات رادیویی ضعیف و امکانات نامطلوب برای هماهنگی و مبادله اطلاعات مربوط به پروازها و عدم توجه به ضعف‌ها و کمبود‌ها و مسایلی از این دست، موجب شد که کنترلرهای کشور آلمان ابتکار عمل را به دست گیرند و در سال 1959 کنترلرهای کشورهای همجوار را دعوت کردند تا همایشی را برگزار و نگرانی‌های مشترک در زمینه کنترل ترافیک هوایی را مورد بحث و بررسی قرار دهند.

در همایش کنترلرها در آلمان، کنترلرهای 14 کشور اروپایی شرکت کردند و تمایل خودشان را برای ایجاد اتحادیه کنترلرهای اروپایی ابراز نمودند و فعالیت‌ها را برای رسیدن به این هدف آغاز نمودند. در نتیجه فعالیت‌ها و کوشش‌های فردی و جمعی، همایش دیگری برای تاسیس اتحادیه مذکور در سال 1961 در آمستردام هلند برپا شد. اما در همان زمان معلوم شد که کنترلرها از چندین کشور دیگر به ویژه آمریکا و کانادا نیز مایل به پیوستن به چنین اتحادیه‌ای می‌باشند. علاوه بر این، نظر اعضای موسس این بود که برای ایجاد یک اتحادیه بین‌المللی موثر و کارآمد، به اعتبار بین‌المللی گسترده نیاز است تا اینکه چنین اتحادیه بین‌المللی تلقی شود. بنابراین وقتی که نمایندگان 12 کشور موسس در همایش تاسیس اتحادیه مزبور در تاریخ 21 اکتبر سال 1961 شرکت کردند، تصمیم گرفتند که به جای یک اتحادیه منطقه‌ای (یعنی اروپایی)، اتحادیه بین‌المللی مجامع کنترلرهای مراقبت پرواز (ایفاتکا) را ایجاد کنند.

به همین دلیل بیستم اکتبر (28 مهرماه)، سالروز تاسیس اتحادیه مذکور، همه‌ساله به عنوان روز جهانی مراقبت پرواز در سراسر جهان جشن گرفته می‌شود و از کنترلرها به خاطر سترگ بودن، دشواری، شاق و توان‌فرسا بودن کارشان تجلیل به عمل آید.

در ضمن از همان آغاز تشکیل این اتحادیه، نمایندگان کشورهای موسس، سلسله اهدافی را برای این اتحادیه نوبنیاد تدوین کردند که هنوز هم اهداف اتحادیه بین‌المللی مجامع کنترلرهای مراقبت پرواز می‌باشد.

اهداف ایفاتکا:

 

 

1) اتحادیه، غیر انتفاعی و غیر سیاسی می‌باشد.

2) ایمنی، کارآیی و نظم را در ناوبری هوایی ارتقا می‌دهد .

3) برای توسعه سیستم‌های ایمنی و منظم نمودن کنترل ترافیک هوایی، کمک‌ها، اطلاعات و مشورت‌های مقتضی را ارایه می‌نماید.

4) از منافع حرفه‌ای کنترلرهای مراقبت پرواز حمایت، حراست و دفاع می‌کند.

5) برای گسترش جهانی اتحادیه بین‌المللی کنترلرهای مراقبت پرواز (ایفاتکا) بی‌وقفه تلاش می‌کند.

جامعه متخصصین مراقبت پرواز جمهوری اسلامی ایران:

 

جامعه متخصصین مراقبت پرواز جمهوری اسلامی ایران نیز که با حمایت بی‌دریغ دولت و مدیران محترم سازمان هواپیمایی کشوری و شرکت فرودگاه‌های کشور در سال 1381 تاسیس شده است اهدافی مشابه با اهداف اتحادیه مذکور دارد و به طور مستمر، برای تحقق این اهداف و ارتقاء توان علمی، عملی، کاربردی و کیفیت و کمیت امکانات ارتباطی، ناوبری و نظارتی تلاش می‌کند.

تهیه و ترجمه:

دکتر شهبازیلر کنترلر مراقبت پرواز و نماینده ایران در ایکایو

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...